10 SEO инструмента, които трябва да използвате през 2024
Света на оптимизацията на сайтове за търсачки (SEO) не спира да ни изненадва и да става все по-динамичен с всяка изминала година. Именно и затова е толкова необходимо да бъдем в крак с промените и да адаптираме подхода си, използвайки най-полезните инструменти.
Какво представляват SEO инструментите?
SEO инструментите представляват платени или безплатни онлайн и офлайн средства, целящи да ускорят и подобрят разнообразни SEO процеси, свързани с оптимизацията на сайтове за търсачки.
В зависимост от тяхното предназначение, инструментите могат да ви предоставят информация за текущо състояние на сайта, да ви сигнализират за потенциални проблеми, или да ви снабдят с бърз и удобен начин да проследявате и сравнявате метрики, използвани за измерване на поставените цели.
Или казано с други думи – те помагат на маркетолози и SEO специалисти да идентифицират и коригират слабо представящи се параметри, да открият нови възможности за подобрение и да адаптират подхода си.
Един SEO инструмент може да засяга различни направления:
- Анализ и оптимизация на технически параметри
- Проучване и анализ на ключови думи
- On-Page оптимизация
- Link building
- Локално SEO
- Оптимизация на съдържание и други.
Независимо от специфичното предназначение на конкретен инструмент, всички целят едно и също нещо – да улеснят работата ви, да подобрят класирането ви в SERPs (Search Engine Results Pages) и да увеличат органичния трафик и конверсиите на сайта.
Необходими ли са наистина SEO инструментите?
Както всички други инструменти, SEO инструментите също са начин да облекчим ръчната работа, да спечелим време и да подобрим крайния резултат.
Подобно на индивидуалния подход, ръчната работа в SEO е задължителна, наложима и неизбежна в определени ситуации. Въпреки това автоматизацията и ползването на инструменти ни дават множество предимства, които всеки специалист би прегърнал при първа възможност.
Ето и някои от тях:
- Оптимизация на процесите
- Добре разпределен човешки ресурс
- По-голяма точност на измервания и резултати
- Адаптивна мащабируемост
- Повече производителност и др.
Платени vs безплатни SEO инструменти
Съществуват различни SEO инструменти, като някои са платени, други безплатни, а трети с ограничени функционалности за безплатната версия. Често пъти се използва абонаментен модел с месечно или годишно плащане, а в някои по-редки случаи заплащането е еднократно.
Дали ще изберете платен или безплатен инструмент зависи главно от това дали предлаганите функционалности отговарят на вашите нужди и дали разполагате с необходимия бюджет.
Например, голяма SEO компания с множество проекти вероятно би се възползвала от скалируем план на платен инструмент, който предлага проследяване и автоматизирани отчети за всеки проект.
От друга страна, за един блогър с малък сайт, който още се намира в началните етапи от развитието на бизнеса си, е по-реалистично да избере няколко безплатни инструмента, които в комбинация да му предоставят желания резултат.
И в двата случая съществува оптимален вариант, но целите и подходите са различни.
10 полезни SEO инструмента, които да изпробвате
Време е да преминем и към същността на темата, а именно кои SEO инструменти да изпробвате през 2024 г., за подобрите представянето си в SERPs. Подбрали сме комбинация от платени, безплатни, популярни и не толкова популярни офлайн и онлайн софтуери.
1. Google Search Console
Няма как да не започнем с един от най-необходимите инструменти в света на оптимизацията за търсачки, а именно Google Search Console (GSC).
Това гъвкаво и безплатно решение на Google комбинира множество инструменти и отчети, които ви позволяват да измерите органичния трафик на вашия сайт, представянето си по ключови думи и да наблюдавате техническите параметри.
Освен това ви дава възможност да качите XML Sitemap (карта на сайта), да блокирате влиянието на вредни линкове чрез Disavow Tool и дори да изследвате даден URL адрес в детайл чрез вградения URL Inspection Tool.
2. Google Analytics 4
Google Analytics е безспорно един от най-ползваните и популярни инструменти в SEO общността и има защо. Ползването му е напълно безплатно, а данните, които предоставя – безценни за разбирането на бизнеса и клиентите му.
От 1-ви юли 2023 г., новата версия GA4 официално замени Universal Analytics, а неговият фокус е изцяло върху поведението на потребителя. Чрез него можете да проследите тенденциите в множество платформи, да задълбочите разбирането си към аудиторията и да направите прогноза, базирана на факти и числа.
Някои от новите функционалности на GA4 включват:
- Machine Learning (ML) и показатели за предсказване на потребителско поведение и тенденции
- Подобрен и персонализиран контрол над събираните данни за спазване на политиките на поверителност
- Интеграция с Google BigQuery и възможност за директно прехвърляне на данни
- Нов интерактивен интерфейс на репортите с възможност за персонализация.
3. Google Business Profile
Google Business Profile (GBP) е друг безплатен инструмент от Google, предназначен за местни бизнеси с физическа локация. Ползването му е задължително, ако желаете да постигнете добро класиране и повече органичен трафик на локално ниво.
С GBP имате контрол над информацията за бизнеса си в локалните пакети:
- Локация
- Контакти
- Снимки и видео
- Отзиви
- Q&A
- Публикации и др.
4. Screaming Frog
Screaming Frog SEO Spider е инструмент за обхождане на сайтове, който се използва главно за технически одити. Той ви предоставя ценни данни, свързани с редиректи, проблеми със съдържанието, мета данни, вътрешния линк профил, недостъпни URL адреси и още много.
Освен това може да се възползвате от допълнителни функции като визуализации на структурата на сайта, генериране на XML Sitemaps и обхождане на до 500 адреса месечно с безплатната версия.
Платеният план ви дава достъп до повече функционалности, като например възможност за интеграция с други инструменти като GSC и GA4, структурирани данни и валидация, сегментирано разделение на страниците и други.
5. Trackian
Trackian е първото SaaS решение за централизирани табла за управление с цел по-ефективно проследяване на данни от различни източници, разработено изцяло от българи.Извличайки данни от различни дигитални и маркетинг канали (Google Ads, GA, GSC, Meta), инструментът се фокусира изцяло върху бизнеса. Целта е една – да предостави цялата необходима информация на едно място и така да подпомогне вземането на маркетинг и бизнес решения с цел по-добри печалби.
6. Ahrefs
Ahrefs е друг много популярен инструмент в сферата на SEO. Той предлага разнообразни функционалности, необходими както за техническата част, така и за проучване на ключови думи и изграждане на външни връзки и линк профил.
За да се възползвате от всички негови функционалности, е необходимо да изберете подходящият за вас месечен план.
Някои от най-популярните функции на Ahrefs включват:
- Одит на сайта
- Проучване на ключови думи
- Анализ на обратни връзки
- Site Explorer
- Пропуски в съдържанието
7. Semrush
Semrush също е широко разпространен инструмент, като помага на SEO и маркетинг специалисти по цял свят в различни направления. Платформата е най-често ползвана за подробно проучване на ключови думи, за анализ на конкуренцията, технически одити и полезна информация за видимостта на бизнеса в онлайн пространството.
8. Merkle’s Technical SEO Tools
Безплатните SEO инструменти на Merkle засягат главно техническите аспекти на оптимизацията на сайтове за търсачки.
Ето и какви инструменти предлагат:
- robots.txt Tester
- .htaccess Tester
- Sitemap Generator
- RSS Feed Parser
- Fetch & Render
- Pre-rendering Tester
- Mobile-First Index Tool
- Mobile-Friendly Test
- Bulk AMP Validator
- hreflang Tags Tester
- Locale-Adaptive Tester
- Local Search Tool
- Review Link Generator
- SERP Simulator
- Knowledge Graph Search
- Schema Generator
- Algo Update Tracker
9. KeywordsPeopleUse
Инструментът е полезен както при създаване на маркетинг стратегия за съдържание, така и при планиране на блог календари и самото създаване на съдържание.
KeywordsPeopleUse ще ви предостави информация относно това какво търсят хората онлайн и какви въпроси задават. Това от своя страна ще ви помогне да създадете полезни теми и съдържание, което отговаря на реални заявки.
10. ChatGPT
Ползването на изкуствен интелект (AI) предизвиква разгорещени дискусии сред някои SEO специалисти. Въпреки това, работата с чатбот платформи като ChatGPT за други цели в оптимизацията за търсачки безспорно може да ускори и подпомогне процесите.
Ето и няколко примера:
- Генериране на примерна структура на блог пост
- Конструиране на регулярни изрази (regex)
- Създаване на автоматизации и интегрирането им в работни документи
- Генериране на идеи за мета данни
- Създаване на фрагменти от код (hreflang, schema markup и др.)
- Пренаписване на изречения в определен тон или стил
- Помощ при проверка на текстове
С чатбот платформа можете дори да изведете списък с т. нар. “захранващи” ключови думи (seed keywords). Това става като зададете команда за мислово свързани или технически термини за основните ви категории. Функцията е изключително полезна за опознаване на нов проект и потенциално може да спести часове търсене.