Еволюция на дигиталните маркетингови канали
Ако работите по проект в продължение на 1 или 2 години, ще видите как се изменя голямата картина. Мащабът на по-големия срок на работа върху един проект ви позволява да наблюдавате и анализирате процесите и каналите, по които този проект добива трафик и става успешен.
Нека се спрем на дигиталните маркетингови канали и как те се променят във времето, работейки над година по един проект.
0 – 6 месеца
Сайтът е съвсем нов /или не е работено по него въобще/ и ако той получава някакъв трафик, то той идва от платените реклами – Google Ads и Facebook реклама.
Като класация на каналите ситуацията е следната.
- Paid + Social /Google Ads, Facebook Ads/
- Referral
- Organic
- Direct
Използването на реклама ви довежда веднага посещения. Рефералите /включване на сайта ви в онлайн каталози, изпращане на имейли с адреса на сайта ви и др./ също носят някакъв минимален трафик. За органик е още рано да се говори, или той е слаб. Директният трафик е почти нулев – хората все още не знаят сайта ви.
6-12 месеца
Изминава време и вече берете плодове от работата по сайта ви.
- Organic
- Paid + Social /Google Ads, Facebook Ads/
- Direct
- Referral
При добра работа на SEO агенцията вече посещенията влизащи в сайта ви през Органик канала трябва да са значителни, и дори този канал да е водещ. Paid + Social са силни канали и тяхното влияние не е малко. На този етап те все още имат сериозен принос. Директният трафик се е увеличил, защото хората вече ви забелязват, и известна част от тях знаят името ви.
12-24 месеца
Честито, вие вече сте Бранд. Хората знаят името ви, то е синоним на качество и популярност във вашата сфера и вие сте много добре познати.
- Direct
- Organic
- Paid + Social /Google Ads, Facebook Ads/
- Referral
Търсенето по името ви /директен трафик/ е най-доброто, което можете да постигнете. Това значи, че вашето име веднага изниква в съзнанието на потребителя, когато той се нуждае от определена услуга или продукт. И той търси вас, защото иска да поръча от вас. Това е страхотно! Органик каналът също е много силен и той ви носи нови клиенти, които досега не са знаели за бранда ви. Другите канали минават на по-заден план.
Важно е да знаете…
Този обзор не претендира за изчерпателност, но той дава добра представа как ориентировъчно се движат във времето трафик каналите, как еволюират те и вашият сайт, следствие на тях. Не винаги тези срокове могат да бъдат спазени на 100%, защото това зависи от характеристиките на пазарната ви ниша и конкурентите ви.
В някои случаи може да има разлики, също така понякога като ефективност Facebook Ads и Google Ads се различават според вида на бизнеса или географския регион и психологията на местните потребители. В такива случаи тези два рекламни канала трябва да бъдат разглеждани поотделно.