Reading Time: 20 minutes

В днешният уебинар /29 август 2019 / ние от Serpact разговаряме с Любомир Атанасов.  Любомир Атанасов е познат като управител на Интернет медия груп и основател на дигитална агенция SEOMAX. Участва в създаването на още четири собствени бранда, работещи в различни сфери на дейност. През 2019 г. става собственик на дигитална агенция Tendrik Europe. През годините той и неговия екип спомагат над 300 бранда да се развият в интернет пространството, което е доста сериозно постижение. Той е организатор на конференциите Bulgarian Digital Week, HR summit and Career Fair, Digital4Varna, както и на годишната конференция за онлайн маркетинг и търговия Дижитъл в Пловдив.

Темата на дискусията ни е: Организиране на събития за дигитален маркетинг и SEO с Любомир Атанасов

Ще разберем как една малка конференция в България се разви до една от най-посещаваната в над 4 големи града в България, за по-малко от 4 години…

 

Преминаваме към въпросите:

Борислав Арапчев: Здравейте, днес съм много радостен, защото имам един много специален гост – Любомир Атанасов.
Любо, здравей.
Както знаеш, първият ми въпрос към всеки от нашите гости винаги е свързан с началото на неговата дейност в сферата на дигиталния маркетинг. Разкажи ни ти как навлезе в областта на дигиталния маркетинг и как започна твоята кариера в тази сфера?

Любомир Атанасов: Добре. Здравейте на всички, радвам се да се видим и ако имате два часа, сега ще ви разкажа как съм навлезнал в тази област.

Борислав Арапчев: Само един… Имаш само един час… 🙂

Любомир Атанасов: Така ли – само един…Значи кратката версия…
Кратката версия е: Влезнах не по лесния начин, а с много труд! Нямаше нищо даром. Мога да ви разкажа откъде тръгнах и как го направих.
От малък винаги съм искал да развивам бизнес и да управлявам голяма компания – разбира се, не знаех каква, това просто беше една детска мечта…
В училище никога не съм бил много силен – средни и понякога високи оценки съм имал, а до магистратурата си съм учил икономика…
От малък работя, от 16 годишен, различни неща, интересни, развиващи и неразвиващи, но някак си минах си своя път…
Към 2010 година реших, че ще правя нещо си, например, он лайн търговия, но това беше паралелно, докато стигна до дигиталния маркетинг, за което ще разкажа…
И така, с един мой приятел към 2010 година решихме, че ще правим нещо – не знаехме какво, никога нито сме разбирали от Интернет, от сайтове, нищо! Потърсихме в Интернет да видим някоя тенденция и намерихме „плюшени играчки Angry Bird“, тогава бяха много популярни, а нямаше такива на пазара…
Влезнахме отново в интернет, намерихме играчки в Китай, пазарихме се 2 месеца там с някакъв китаец, и в крайна сметка платихме, доставиха ни два кашона с плюшени играчки… и така започна моята първа практика с дигиталния маркетинг.

– Какво ще ги правим сега с тези играчки? – Дай да ги продаваме… – Къде да ги продаваме? – В Интернет.
Един друг мой приятел работеше в една хостинг компания и вика: „Дай ще ви инсталираме един Open Cart“. Аз дори не знаех какво е това, но се съгласих: „Добре, инсталирай ни…“ „Ей тук си слагаш едно лого…“ На пейнта си направих едно лого, качих го… Качих и снимките на играчките – снимах ги на бял лист, (знаех, че трябва да нямат фон и затова го правех на едни бели листове), сложихме една цена и почнахме да ги постваме във Фейсбук, почнахме наляво-надясно да ги регистрираме по сайтове – някак си естествено имах чувството какво трябва да правя… Дори и инфлуенс-маркетинга го бях минал… Моята кума тогава се занимаваше да снима по дискотеките музикални певци… Казах ѝ: „Като отидеш да снимаш, ето ти една играчка, подари я на чалга певицата и я снимай докато пее с играчката.“ Тя направи снимки, разпространих ги в социалните мрежи…, т.е. дори тогава се занимавах с инфлуенсърство, без да знам, че това е инфлуенс маркетинг…

Борислав Арапчев: …още в зората 🙂

Любомир Атанасов: Да! И тогава, общо взето има-няма за 3-4 месеца ги продадохме всичките играчки – бяха наистина страхотна стока, но и това си замина… Решихме повече да не се занимаваме с такова нещо… Обаче до тука бях минал всякакви стратегии: пишех, бях си направил фалшиви профили, пишех си колко са яки играчките, пишех си как се купуват самички… човек като не знае, почва да прави всичко, което му звучи логично… И така си беше …
Тогава дори за първи път чух какво е SEO, по-нататък ще ти разкажа интересните части…

Моят Фейсбук го създаде през 2007 година съпругът на сестра ми, зет ми. Аз тогава влизах в него само за да видя какво прави бившето ми гадже и за това го ползвах общо взето… Но от 2010 година наистина започнах да се занимавам с Фейсбук маркетинг и с такива неща, от които някои и до ден днешен са актуални.
Моят тъст имаше бизнес. Тогава беше създадена Интернет медия груп. Занимаваха се с афилейт сайтове, с изработка на сайтове, но реално и те не знаеха точно какво правят…
По едно време единият от партньорите се отказа (неговият партньор) и аз реших да се включа в компанията, да поема юздите на този бизнес… Включих се и досега това ме мотивира да работя, от тогава работил съм без да спирам и винаги съм имал ясна цел – работил съм напред. Именно тогава започнах да изучавам дигиталния маркетинг – почнах да се записвам по курсове, да ходя по конференции (по това време – 2010, 2011, 2012 година нямаше конференция, която да съм пропуснал) – SEO конференции, дигитален маркетинг конференции, курсове за правене на сайтове… амбицирах се, никога не съм бил активен да чета и да уча като малък… Но когато реших, че имам място в системата, много действах по въпроса…

Борислав Арапчев: …Да преминем към темата за събитията.
Как реши да направиш първото събитие, което организира в Пловдив? Усети липса на добро събитие в града ни, или искаше да направиш нещо по-хубаво…

Любомир Атанасов: Ами усетих доста липси и всъщност това беше нещо, което предизвика създаването на първата конференция Digital4Plovdiv, която и до ден днешен се развива.
Как стана всъщност ?
Първият ми офис го бяхме оборудвали като обучителен център по маркетинг и продажби. Правехме курсове по маркетинг продажби, курсове по психология на продажбите и всякакви подобни…

Интересът се оказа изключително малък в Пловдив. Оказа се, че пловдивчани повече обичат да късат салфетки и да дават по 100 лв. за салфетки по дискотеките, отколкото по 100 лв. за маркетинг курс… Тогава по моя идея го преименувахме на IMG academy и направихме IT академия, където почнахме да правим IT курсове. Интересът беше много висок наистина и по естествен път чрез оптимизацията, която му съставихме, се класира с почти всички ключове думи на събития, курсове, ай ти курсове в Пловдив, което много допринесе за успеха… И всъщност това беше една от идеите за които говорихме с тебе (ти тогава беше участник в първата ни конференция, която всъщност не беше конференция), но реших да я направя – запознах се с лекторите на SEO конференцията и реших да направя събитие на тема Дигитален маркетинг и SEO конференции. Поканих девет лектора, от които ти беше единия, Огнян Младенов дойде, въобще дойдоха водещите топ лектори в България…

Борислав Арапчев: Ще те прекъсна… Как го направи това чудо?!? До този момент нямаше никакви софиянци, които да идват в Пловдив и в други градове да говорят?… Как ги привлече и доведе, за да стане това страхотно събитие? Не знам по какъв начин ги омагьоса…
Любомир Атанасов: Ами не знам, не знам… Може би нямаше магическа формула… Няма да крия, че беше много трудно в началото – никой не те познава, никой не знае какво искаш да направиш, събития се организират от кой ли не… Но някак си с добри отношения и затова, че вие откликнахте на някаква визия и цел, за което аз и до ден днешен съм ви благодарен…

В началото много от лекторите бяха скептични – аз ги каня, те не ми отговарят, не ми пишат… обещават „ще ти звънна…“, но не ми звънкат… Обаче с упоритост успяхме, организирахме го и беше много интересно – два дена, по час и половина практически на всеки лектор… Но моята цел беше да направим курс, който да даде стойност, да даде на хората знание и наистина да им покаже какво трябва да правят… Защото на конференциите всеки ти обяснява тука това направи, онова направи, но в крайна сметка никой не ти казва откъде трябва да почнеш и къде да свършиш, а само ти се дават насоки, което това по конференциите си е нормално…

Тогава събитието се получи страхотно. Имаше петдесет човека за този курс през 2016 година, получи се много успешно, спомняш си, с кетъринг и въобще беше си събитие голямо…
2017 година решихме да му вдигнем нивото, поканихме от Гугъл и от цяла България поканихме лектори – 30-40 лектори, повечето от София, защото по това време всичко се правеше в София, а моята цел беше да почнем по малко да правим нещо и в Пловдив – Пловдив е страхотен град, има къде да се разходиш, има и много други неща, освен конференцията, има какво да видиш и да правиш, отделно, че Пловдив си е централно място за цяла България…
Хитът беше голям, беше в три зали, имаше четиристотин и десет участника, дойде да открие събитието кметът на Пловдив…

Борислав Арапчев: Да, ти навлизаш в отговора и на следващия ни въпрос – каква е еволюцията на конференцията през годините – 2016, 2017, 2018?

Любомир Атанасов: Ще превключа екрана, за да покажа информацията така. Ето, вижда ли се екранът, Боре?

Борислав Арапчев: Да.

Любомир Атанасов: Ето така изглеждаше конференцията през 2016 г. Долу се вижда статистиката – хора, дни, интересуващи се, кои бяха лекторите – Митко от Варна /Димитър Димитров, Inbound.bg/, Гришо /Григор Павлов/, Огнян Младенов, това беше и първото участие на твоя колега Никола Минков, беше много интересно, спомняш си…
2017 година дойде и откри конференцията кметът на град Пловдив; Пламен Русев на Уебит направи видеопокана към всички участници, хората взеха да вярват в това, което правим и това ми вдъхна сериозно доверие – наистина много хора, много участници, великолепна програма, големи лектори от София имаше…
Но всъщност защо смятам, че се получи всичко?

Защото формулирахме темите спрямо онова, което се търси на пазара, а не обратното, не спрямо онова, което предлагаха лекторите….
Какво забелязах в другите конференции? Повечето пъти някой лектор една и съща лекция я води на шест конференции. Но хората не реагират добре на това. Направихме проучване, намерихме най-актуалните теми и поканихме за лектори експертите по темите, които се търсят и не те предлагаха темата по която могат да говорят, а ние я предлагахме и ги питахме: „Можеш ли да направиш лекция по тази тема?“ И когато ни отговаряха „Мога“, тогава ги включвахме в събитието. Това открихме и то си работи и сега…
И другото нещо – никъде на конференцията не натрапвахме лични брандове, не натъртвахме на тях… Опитвахме се да покажем стойност, да направим повече реклама, да похвалим лекторите и те да получат стойност… Защото когато лекторът дойде и получи стойност, той и догодина ще дойде и по-догодина и това ще продължава да се случва…
Осъзнахме и още нещо – не може всяка година да правиш едно и също и да очакваш различен резултат. Затова винаги гледахме да променяме с нещо концепцията и да надграждаме – откъм дизайн (тази година от декември ще имаме чисто нов и по-интересен дизайн на Digital4Plovdiv), откъм брандинга, откъм темите… (а през 2017 година даже направихме видеозапис на цялата конференция).

През 2018 година решихме да пробваме и да направим нещо много трудно – да видим по сегменти какъв е интереса спрямо дижитъл. И всъщност направихме пет конференции с 1374 участника и успяхме да работим с 236 лектори в сферата на дигиталния маркетинг. На 29 март направихме конференция за дижитъл маркетинг за ресторанти и хотели, след това направихме за международна он лайн търговия как да продаваме в чужбина, след това засегнахме B2B отношенията на 12 октомври, след това конференция за бързо оборотните стоки и как да ги развиваме чрез дижитъл и завършихме 2018 година с годишната конференция – и до ден днешен тя си върви на 30 ноември, като през тази 2019 година ще е двудневна на 29 и 30 ноември, защото статистиката ни показа, че 90% искат да бъде двудневно нашето събитие и, доколкото разбирам, то е високо оценено.
През 2018 г. имахме и видео-приветствие от еврокомисарката Мария Габриел, сменяхме зали (в Пловдив нямаме много красиви зали както в София), но успяхме да направим много по-високо качество, доста партньори и спонсори се включиха, повярвали в нашите умения.

Борислав Арапчев: Ти представи много впечатляващи данни, много канали си успял да покриеш с вашето събитие. Как промотирате самото събитие, за да достигне то до голяма аудитория и да има добра посещаемост?

Любомир Атанасов: Промотираме го чрез дигиталния маркетинг и чрез силата на личните препоръки и отношения с лекторите.
Мога да разкажа един такъв много интересен план – примерно, решаваме, че ще правим следващото събитие хикс и започваме да изграждаме социалните мрежи около него: събития, страница, а около нея предишно събитие, както е Digital4Plovdiv, групи, в които да се рекламира там, после започваме да изграждаме и графичните материали към него (шаблони и материали, с които да помагаме на лекторите), после сайта, който формираме бързо, защото имаме екип за това нещо, имаме и други неща, които засилваме, паралелно със сайта започваме разговори с лекторите… като пак казвам – от 2016 до 2019 година разликата е огромна – първата година викат „кой си ти?“, втората година виждаш вече искрата, а през следващата година е нужно само да попиташ известните лектори „тази година участваш ли?“, „да, участвам“…От там нататък вече всеки знае какво следва, защото заедно утъпкахме този път…И благодаря на абсолютно всички участници в Digital4Plovdiv.

Също включваме в стратегията имейл маркетинга, абонирането за известията, който иска да чуе за следващите ни стъпки, рядко ползваме Гугъл рекламите за събития, защото не стигаме до актуални ключови думи, които той да потърси, ползваме всъщност повече дисплейните реклами, банерите и Ю туб видеото, с което можем да промотираме, ако човек се интересува, но това става в последния месец. Първите два месеца подготовка не се виждат почти от никъде, те са просто подготовка в разговори… И всяка година задобряваме, защото всяка година, когато завършим конференцията, успяваме да сложим дата за догодина и не се отказваме. Защото има моменти, в които човек се отказва от това, което прави, но ние продължаваме и, смея да кажа, да инвестираме в организирането на събития, не спираме да инвестираме в бранша на дигиталния маркетинг… И както те, колегите ни, уважават това, което правим, така и ние успяваме да го подкрепяме и развиваме.

Друго интересно, което използваме чрез стратегиите са самите лектори. Самият лектор има може би най-добрата аудитория – той си има фенове, има си приятели, той е човек, когото следят. И когато лекторът покани и си направи собствена реклама, че ще участва в събитие, той всъщност успява да стигне до важните хора.
Другото, което използваме и е по-различно в нашите конференции – наблюдавайки дигиталния пазар и специалистите, ние се опитваме да добавим и нови имена – не само познати лица от утвърдени специалисти, но и нови имена, които изпъкват и показват все по-добра експертиза, защото няма кой да им даде шанс на новите колеги и те трябва отнякъде да стартират. Предполагам, че знаеш какво е, когато и ти си стартирал за първи път на конференция…

Борислав Арапчев: О, да… излизат нови хора, нови специалисти, които имат нужда от трибуна и помня навремето как Оги Младенов даваше шанс да стартират на млади специалисти, на такива, които са добри и имат потенциал да се разгърнат на базата на знания и умения– един нормален и хубав начин за развитие, а не както в политиката, където няма начин да пробиеш без връзки… Да се дава възможност за демонстрация на знанията и уменията е по-добрия начин за преценка на хората – това е едно от нещата, за което аз много уважавам Оги.

Любомир Атанасов: Кой дава шанс на тези хора? Затова ние (ги) наблюдаваме в социалните мрежи: кой какво поства, кой е адекватен в отговора си, кой успява да си защити тезата, кой покрай това нещо какви клиенти има, с какво работи, дали успява да даде ниво на експертиза и тогава се заемаме да ги привлечем…И не е нужно много, с участието в събитието веднага се вижда потенциала…

Борислав Арапчев: Какъв е ефекта за бранда, когато се направи едно такова събитие, един такъв event?

Любомир Атанасов: Въпросът е по-общ, затова ще отговоря от няколко аспекта, за да можем да фиксираме за кой бранд става дума, тъй като може са се има предвид нашия бранд, бранда на събитията, бранда на участниците или бранда като бранд в България…

Първо, какво е развитието на бранда на конференцията – виждате Digital4Plovdiv, Digital4Varna, Bulgarian Digital Week и това, което организираме…Всъщност ефектът идва забавено, ефектът не идва мигновено! Правиш наистина, хвърляш много усилия, но до последно не знаеш ще стане ли, залагаш четирицифрени суми, за да го организираш и в края на срещата се получава или не се получава, или се получава отчасти, но всъщност хората очакват огромен ефект, а огромния ефект липсва веднага… Впрочем у хората е заложено – прави се действие и веднага се вижда резултат и затова хората обичат спорните активности, където резултата е видим – отиваш на боулинг, хвърляш топката и удряш веднага кеглите… но за бранда не е такъв ефекта. Аз никога няма да забравя съвета на Митко от Варна – и до ден днешен помня неговите думи, за които благодаря… „Слушай, не се притеснявай, ефектът няма да дойде тази година, ще дойде догодина, по-догодина…“ Никога няма да забравя тези негови думи… Наистина така се получи! И затова ние продължаваме да ескалираме и да правим събития, тъй като искаме да дадем своята стойност откъм бранда на дигитална агенция.

Не е тайна, ние имаме две дигитални агенции – SEOMAX за България и от 2019 г. Тедрик Европа за външния пазар – ефекта е добър. Успяваме да позиционираме нашия бранд добре сред колеги и сред фирми и всъщност ставаме все по-разпознати и по-разпознати.
Какъв е ефекта на бранда на лекторите?
Няма да забравя и думите на Никола Минков. Когато участва в нашата конференция той каза: „След лекцията, която водих на твоята конференция имах 8-9 запитвания и 2-3 на място…“

За мен това е наистина добрата връзка и виждам как и те (лекторите) получават стойност… Като ги виждат на повече места, хората развиват личните си брандове, брандовете на агенциите си и компаниите, които представляват… Първо, брандът си го рекламираш като участваш в конференцията, по време на конференцията, после на нет уъркинга след конференцията…
Като цяло брандът, неговото наименование и развитие става с време и с налагане…
Но ето, че виждам, – има вече и въпроси…

Борислав Арапчев: Да, въпроси има, интересни и хубави са, интересът е действително е голям, та нека да ги погледнем и да им отговориш. Например, Добромир Милчев пита: Кога има най-голям интерес, от гледна точка на записване на участници (или закупуване на билети)? В края, когато започнат рекламите или в началото, когато се обявят самите event-и?

Любомир Атанасов: Можеш да разбереш дали едно събитие е развито само спрямо интереса.
През 2017 г най-голяма активност имаше последните две седмици, а ти дотогава си вложил абсолютно целия си труд. През последните две седмици накрая можеш да получиш и инфаркт от притеснения: ще останат ли доволни хората, ще задоволим ли интереса им или не… Между другото голяма част от белите ми коси са заради последните две седмици на конференциите…

Но, примерно сега, пет години по-късно, както плануваме да правим двудневно събития, вече хората знаят бранда, ще пуснем билети на тъмно и на най-евтината цена, но хората ни знаят, за да ни се доверят и да участват в конференцията.
Също и спонсорите – още от предната година заявяват, че искат и ще подкрепят събитието, което е наистина добра оценка на нашия труд…

Борислав Арапчев: Следващият въпрос е на Диан Танков, който те пита: Можеш ли да кажеш повече за това как събирате обратна връзка от посетителите след и по време на самите събития?

Любомир Атанасов: Ами експериментирахме различни начини.
При всички случаи след края на конференцията до една седмица изпращаме форма за обратна връзка от събитието. Кое нещо му се е харесало, кой как се е представил, харесана ли е темата, продължителността дали е харесана, форматът дали се харесва, дали му е било достатъчно и какво му е липсвало на участника по време на конференцията, дали би дошъл догодина пак…

Получаваме наистина много добра и адекватна обратна връзка… Лично за мен най-негативната обратна връзка е много важна – негативните си ги разпечатвам, слагам си ги на компютъра пред мен и започваме да работим по тях, докато не ги изкореним…
Другото, което правим веднага след като свърши конференцията, е директно да ги питаме – Здравейте, хареса ли ви конференцията, да, не? Кое ви хареса и кое – не? Ти знаеш, беше на една от тях, когато дори през цялото време на конференцията спирахме хората и ги разпитвахме за липсите, за това какво да подобрим…
А сега на Digital4Varna, което направихме и имаше действително огромен ефект – бяха 150 участника, тогава конференцията беше само за контент маркетинг и SEO, но обратната връзка беше наистина уникална… Много харесвам адекватните обратни връзки, но се случват и неадекватни като тази (на IT академията) например : „Направете асансьора по-бърз…“ Ами как да го направя, няма как… Радвам се за обратната връзка, но не мога… да изпълня препоръката…

Борислав Арапчев: Добре… Понеже някои лектори имат постоянното желание да се саморекламират, ето и другия въпрос – Борислав Кирилов пита: Как успявате да усмирите постоянното желание на презентиращите да се саморекламират без да дават стойност на посетителите? т.е. как се справяте с този проблем, за да имат реално полза хората?

Любомир Атанасов: Как успяваме ли? Като предварително го задаваме и го казваме на лекторите, предварително ги предупреждаваме… По начало, ако някой реши да се рекламира, има и много други начини да го направи – като партньор, като спонсор, като участник с щанд, но като цяло хората идват тук за да направят нет уъркинг и да получат експертизата от лекторите… И ги предупреждавам: искаме кейс стъди-та, искаме неща от практиката, неща, които човек може да вземе и да го приложи – това го казваме предварително като условие.

Борислав Арапчев: А кои са най-честите грешки, които можем да допуснем или пък които вие сте допускали или виждате при други, когато организират събитие? Къде се бърка най-често?

Любомир Атанасов: Най-честите грешки, които сме допускали и продължаваме да имаме предвид са: плануването на самото събитие, сроковете (тайминга) за организиране на самото събитие и проучването… Грешка е, как да го кажа, когато не си направиш правилна сметка във времето… Едно събитие не се организира за две седмици, нито се организира и за шест месеца – зависи от събитието… Ако е голямо, например, като Bulgarian Digital Week, с експо зона, с 250 лектори, и с двадесет и осем хиляди участника, това се организира една година по-рано…

Събитие като конференция, както годишната конференция по онлайн маркетинг – тя се организира три месеца по-рано. Но за да не е стресово, да се избегне синдрома на студента, т.е. всичко да се прави в последния момент – го плануваш – плануваш съдържанието, PR-а, прес релийзи-те, лекторите, партньорите, за да може по-отрано да стартираш.
Аз лично какво правя преди началото на конференцията? В деня преди конференцията аз почти не лягам, вечер заставам спокойно, обмислям си речта за конференцията и започвам да разигравам през собствения си поглед цялата конференция:
Стартирам, значи откривам, трябва ми микрофон, на микрофона говоря, но ще ми трябва и резервен микрофон… после проектор, резервни проектори, тайминги, трябват ми определени минути, за да сложа всичко във времето да върви в крак, лектор1, 2, 3 …така, ами какво се случва, ако лектор 2 не дойде?, ако и лектор 3 не дойде?- резервни лектори 2 и 3, дори аз самия съм си подготвил 2-3 теми в такъв случай, за да мога да почна да говоря нещо, за да не разберат хората, че има проблем…
Идва обед… Какво правим и как го правим? След това идва следобеда… Какво се случва тогава? По време на лекцията, ако лектора не си носи презентатора…, ако спре интернета… Накрая на вечерта какво се случва…

Всичко това преминава през моето съзнание и се изготвя списък от неща, които трябва да са подготвени предварително, за да протече гладко това събитие.
Фактически през този ден, както и през втория ден на конференцията аз не хапвам, не пия, през цялата конференция съм от зала в зала, от тема в тема и държа всичко на нокти до последно, но това е момента, който показва, че искам да дам и давам всичко от себе си, за да се получат нещата както трябва.

Борислав Арапчев: Значи действително натоварването е голямо и залогът е голям… Има и нов въпрос, Илиана Илиева пита: Какви са целите на следващото събитие и ще има ли по-различни бизнеси, примерно, български производители?

Любомир Атанасов: За Digital4Plovdiv ли говори Илиана или за другите събития, които предстоят, или за събитията през 2020 година, които плануваме, за да мога конкретно да отговоря?

Борислав Арапчев: Предполагам, че пита за новите ви събития.

Любомир Атанасов: Български фирми сега участват на Bulgarian Digital Week… Всъщност какво е това? То е в 10 палата на Панаира, в която ще има експо част, ще има 13 безплатни конференции, в които човек може да се запише и да участва, те са тематични, всеки ден по две или по три конференции на интересни теми, ще присъстват над 250 лектори – подбрани са едни от най-големите специалисти в България, тук със сигурност ще има една много голяма част от българските фирми. Български фирми много и при проучването си във връзка с Bulgarian Digital Week аз видях колко интересни български компании има, които могат да покажат и правят качествен продукт – роботи, дори сателити… Може сами да погледнете и затова аз апелирам към хората: „Сега е моментът, запишете се за безплатните конференции, това го правим заради вас…“
И една съвсем прясна новина – от Америка ще дойде управителят на Кардано, на блокчейн асоциацията, ще дойде да си отпразнува заедно с нас празника и да покаже за България нещо интересно към конференцията …

Борислав Арапчев: Да, браво, това е новина! Браво!

Любомир Атанасов: Относно Digital4Plovdiv, тази година имам планове и интересни продукти да се представят – български и от чужбина… Общо взето, което може да помогне на он лайн маркетинга и търговията – платформи, които могат да повишат продажбите, интересни кейс стъдита от партньори, вече са планувани и голяма част от лекторите и още нещо интересно, което за първи път ще обявя на този уебинар на SerpAsk – вечерта на нет уъркинга между 29 и 30 ноември организираме и първия конкурс за дигитален маркетинг специалист в България, само че за млади специалисти до 35 години и ще се казва Networking Star, като нет уъркинга ще бъде съвместно с награди и, естествено, ние няма да участваме никъде като жури, не искаме да влияем на никакви мнения, искаме да бъде всичко безпристрастно, но скоро ще бъде много интересно…

Борислав Арапчев: Супер! Това е хубава новина и се радвам, че я обяви тук при нас… Искам да те попитам – нещо ново, което нашумя напоследък у нас и много хора ги вълнува… Започнаха да се появяват много (не зная как точно да ги наречем) фалшиви събития… Различни гурута започнаха да правят семинари, конференции… започнаха да канят хора с хиляди места… и т.н. … сещаш се за какво говоря…

Любомир Атанасов: Сещам се, познавам една част от тези колеги, зная и другата част, за която постоянно има дискусии в интернет… Дали е фалшиво или не, само този, който ходи може да разбере…

Борислав Арапчев: …правят разни неща, скачат за енергия… Аз съм ходил на някои…

Любомир Атанасов: Това в Америка е хит сега и даже отдавна този тип мотивейшън конференции се развиват и събират много хора… Аз всъщност искам да кажа (може да прозвучи грубо), но за всеки влак си има пътници и щом хората са там, значи имат нужда да ги мотивират по този начин. Хората, които идват на нашите конференции имат нужда от експертиза, от познанства и от нет уъркинг и специализация, по-точно – искат да видят тази стойност. Аз това го виждам по хората, заявили своето присъствие и от тези, които са закупили нашите билети. Относно фалшивите специалисти – това е нещо съвсем друго. Дали фалшив специалист прави фалшива конференция, дали ще сложиш алуминиева каска на главата, за да се промотираш по-добре, това е актуална тема…

Борислав Арапчев: …или някоя рап песен да запишеш…

Любомир Атанасов: … ами аз, да ти кажа, от рап песента видях 200  000 преглеждания може би…

Борислав Арапчев: … да, ние направихме много вайръл с това, че ги критикуваме, че много трафик им донесохме… Въпросът е в това, че …

Любомир Атанасов: Боре, извинявай, че те прекъсвам… Аз съм на принципа – на това, което отделяш внимание, там ще се фокусираш! Ако се фокусираш да плюеш, там ще ти отиде времето, ако отидеш да правиш нещо друго, там ще ти отиде труда, ако отидеш да правиш нещо лошо, там ще ти отиде енергията.

Борислав Арапчев: Прав си и съм съгласен, но тук въпросът е, че когато се излъже и отиде на събитие, което е с лъжлив специалист, нека го наречем фалшиво събитие, човек си казва „ама тоя целия бранш е много зле, тук разтягат някакви локуми, лъжат хората… и т.н.“… Това злепоставя всички останали, които си вършат работата сериозно и знаят какво правят.
Наскоро имаше един скандал в интернет с тези, които заявяваха, че правят мултимилионен бизнес, но чрез проста справка в търговския регистър се видя какви обороти са декларирали реално пред НАП, които разделени на 12 месеца, се оказва, че те си докарват не повече от една средна заплата, т. е. въобще не става въпрос за милиони, а това си е заблуда, измама…

Любомир Атанасов: Да… Предполагам, че това е техния маркетинг-трик за привличане на хора, но реално човек трябва да знае, че може да споделя опит, когато го има този опит. И аз ако търся твоето мнение по даден въпрос, то е защото ти имаш този опит… А опитът се добива с времето. Няма кой с фуния да ти налее опита и знанията, а за всичко се иска опит…

Мога да ти дам най-пресния пример за SEO и моя път за SEO. Между другото, имаме различни брандове, както ти спомена – имаме агенция за събития с музикални изпълнители и реклама, имаме и спортна зала, която развиваме от няколко години – всички те са в първите позиции на Гугъл, може би в това, което е най-актуално… А как добихме тези знания?
Спомням си как у нас през 2010 или 2011 година веднъж някой от нас в хола прочете какво е семантично ядро и почна да обяснява на другите какво е семантично ядро… Така оттогава ние започнахме да учим тези думи и изрази, после логически и с практиката се натрупа опита… Не можеш да се довериш на он лайн маркетинг специалист да ти харчи 25 000 лв. месечен бюджет, като той не е харчил досега и 1000 лв. Така че търсим хората с опит…

По този начин мога да засегна и второто, което за което спомена – как можем да разпознаем фалшивите специалисти… Ами много е лесно сега в интернет… като му отвориш сайта, видиш портфолието му и с кого е работил, та ако щеш и с … НАСА… може да е отбелязал там… Да, той може наистина да е изпратил един имейл до НАСА, оттам да са му отговорили и ето, че той вече има комуникация с НАСА, …, но това съвсем не значи, че той е работил с тях, нали? Затова продължаваш да го проучваш – виждаш с кои и какви са фирмите, с които е работил и работи, виждаш какво е направил, виждаш каква обратната връзка, гледаш реални ревюта… (всички – и ние, и вие, използваме дори видеоревютата) за да видиш този човек в лице… При нас, например, използваме даже и референции с подписи и печат – звучи старомодно, но как иначе да покажем на хората, че сме реални…

Борислав Арапчев: … Впрочем това е социално доказателство, че съответният бранд, фирма си върши работата добре и има обратна връзка от клиента им, което е ценно…

Любомир Атанасов: Та така – с въпросното проучване можем да разберем този дали е фалшив специалист или не… И най-малкото – ние вече се познаваме почти всичките в бранша и аз лично много харесвам нашия бранш, защото тук има голяма подкрепа и разбирателство… Не винаги, но много често това е една много добра среда от много добри специалисти…

Борислав Арапчев: Благодаря ти… Вече сме към края и затова преди да започне нашата игра с награди, ще ти задам и последния традиционен във всеки от уебинарите ни въпрос: според теб какво е бъдещето на дигиталния маркетинг, какво може да очакваме и съответно как да планираме нашите стратегии за да сме успешни в интернет средата? Какво би посъветвал нашите участници в уебинара?

Любомир Атанасов: Дигиталният маркетинг продължава да се развива. Забелязвам, че с особено бързо темпо върви автоматизацията на много от платформите и хората трябва да планират използване на повече канали… И още, нека да мислят рационално в тези неща…
Ето, примерно, влизаш в едно заведение и гледаш хората как скролват по телефоните. Къде са те, според теб?

Борислав Арапчев: Във Фейсбук най-вероятно …

Любомир Атанасов: Ами щом са във Фейсбук, ти къде трябва да рекламираш, ако продукта е там?
Гугъл – човекът задава въпрос конкретно, ти му отговаряш с твоя отговор, с твоя продукт – ето там трябва да вървиш… SEO-то е много подценявано в България, но в чужбина, в Америка всяка една компания още в ден ЕДНО в плануването на своята маркетинг стратегия залагат на SEO-то като дългосрочен канал. Ти виждаш, че обратната връзка и реализацията през SEO-то е може би с най-висока стойност.

Борислав Арапчев: Да, това и ние сме го виждали…

Любомир Атанасов: Трябва да се използват повече канали, да се наблюдават тенденциите, да бъдеш там, където са хората и да бъдеш пред очите им… И да си социално активен… – аз не съм голям фен на това да съм постоянно във Фейсбука, но … работата ми го изисква, така че съм там…

Борислав Арапчев: Да, трябва да следваме нашите клиенти и там, където са те да им говорим за нашите продукти и услуги, за да стигнем до тях…

Любомир Атанасов: Бих искал да кажа още нещо на днешния уебинар на Серпаск – забелязвате, че както Серпаск са постоянни в това, което правят, методологични са и плануват, гледайте така да правите и вие… Най-трудното нещо е да сте постоянни, а постоянството и сериозния труд връща резултатите към вас и, естествено, всичко да се прави с добри намерения… Призовавам всички, които имаха интерес днеска и имат някаква обратна връзка, която смятат, че могат да дадат към събитието, което организираме и нещата, които се опитваме да правим в България, като догодина смятаме да прескочим дори българските граници, да ги споделят и всеки един, който участва на нашите събития го оценявам като подкрепа – ние имаме нужда от тази подкрепа – за да можем да продължаваме да правим, това, което правим и да го развиваме, защото ние го правим заради вас и заради дигиталния пазар и българите, които се интересуват от това нещо.

Борислав Арапчев: Да, мъдри думи изрече днес нашият гост. Много ти благодаря за това, Любо.

Благодаря и на всички слушатели на нашия канал.

До нови срещи.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.