SEO стратегия за онлайн магазини: 7 добри практики
E-commerce индустрията е изключително конкурентна в днешно време. Ако сте собственик на онлайн магазин, вероятно търсите ефективен и дългосрочен метод, който да помогне на бизнеса ви да се отличи от останалите.
Именно такава възможност ви дава SEO (или стратегия за оптимизация на сайтове за търсачки). Изграждането на SEO стратегия за електронен магазин ще ви даде конкурентно предимство и ще повиши видимостта на сайта ви в търсачки като Google и Bing.
Затова днес ще говорим за някои от най-добрите практики, които можете да приложите и във вашия бизнес. Имплементирайки ги в стратегията си, вие си гарантирате по-доволни клиенти и по-добър ранкинг в търсещите машини и резултатите от търсенето (SERPs).
Източник на изображението: Pexels.com
1. Оптимизирайте бюджета за обхождане
Бюджетът за обхождане (crawl budget) е броят страници на даден сайт, които търсачката ще обходи в рамките на определен период от време. Или казано с други думи – ресурсът, който търсачката отделя за вашия електронен магазин.
Докато това не е притеснителен фактор за по-малки сайтове, то той се превръща във фактор с огромно значение при уеб магазини и е-платформи със стотици категории и милиони продукти като Amazon например.
Има различни начини за оптимизация на crawl бюджета, като ефективността им може да варира спрямо индивидуалния уебсайт.
Нека да разгледаме някои от тях:
- Актуализирайте robots.txt – можете да “забраните” на търсачката да индексира дадени страници или директории или друг тип адреси, които смятате че не са необходими за индексиране. Трябва да се има предвид, че това не винаги означава, че те няма да бъдат обходени, но в голяма част от случаите работи.
- Намалете времето за зареждане на страницата (скорост на сайта) – колкото по-бързо зареждат страниците, толкова по-бързо ги обхожда и роботът.
- Отстранете грешки при обхождането – ако има такива, можете да проверите кои са те в Google Search Console.
- Добавете hreflang тагове – важи за интернационални сайтове с няколко езикови версии.
- Одитирайте и оптимизирайте XML sitemaps – премахнете страници с грешки или редиректи и създайте ясна йерархия, която да следва търсачката.
Ако желаете да разберете повече за тези параметри и работата с тях, може да се запишете за преминаване на специализиран SEO курс, който да ви даде повече яснота в различни сфери на оптимизацията за търсачки.
2. Заложете на удобен за потребителя уеб дизайн
Изчистеният и интуитивен дизайн е ключов за потребителското изживяване, за задържането на посетителите вътре в сайта и за по-голям брой конверсии. В това число включваме ясно оформени продуктови категории, лесно за навигация меню и полезни опции като функционалност за търсене и SEO-friendly филтри.
Какво да избягвате?
Избягвайте ненужни елементи като реклами и изскачащи прозорци (pop-ups). Те разсейват потребителите и скриват основното ви съдържание. Освен това обърнете внимание дали няма “невидими” елементи при различните устройства. При неподходящ дизайн е възможно потребителите да не виждат или да не могат да взаимодействат с дадено меню или бутон.
Големите банери и изображения могат да ви изглеждат добре, но често не са форматирани правилно или не са съобразени с целите на страницата. Внимавайте при използването им, тъй като имат потенциала да забавят времето на зареждане.
Всички изброени по-горе фактори са негативни сигнали за търсачките и могат да понижат ранкинга на онлайн магазина ви.
Източник на изображенито: Pexels.com
3. Направете магазина удобен за ползване от мобилни устройства
Възможността за удобно ползване от мобилни устройства е от първостепенно значение за всички онлайн бизнеси поради две причини.
На първо място, Google обяви Mobile-First Indexing, което означава, че с приоритет се обхождат мобилните версии на сайтовете. На второ място, mobile-friendliness вече е един от основните ранкинг фактори за търсачките.
Заложете на адаптивния (responsive) дизайн, интуитивната навигация и бързото зареждане на страниците. Освен това е препоръчително да избягвате изскачащи прозорци, както и да адаптирате размерите на текста и бутоните.
4. Създайте ясна структура и категории
Създаването на ясна структура и категории е част от една по-голяма задача, а именно изграждането на цялостна Content Marketing (CMS) стратегия. Тя трябва да бъде базирана на щателно проучване и анализ на ключови думи. Такъв тип стратегия изисква много труд, планиране и време за изпълнение.
Изборът на думи ще зависи от резултатите от предварително проведеното проучване, извършено с помощта на някои от най-добрите SEO инструменти. Спрямо търсенето на потребителите и предлаганите продукти в онлайн магазина, се оформят семантично свързани ядра и продуктови категории.
Нека си представим, че имате е-комерс сайт за продажба на дрехи. Основните ви “ядра” могат да се разделят например на “дамски дрехи”, “мъжки дрехи” и “детски дрехи”. Хипотетично, подкатегориите на “дамски дрехи” могат да бъдат разгърнати на “рокли”, “панталони”, “връхни дрехи” и т.н.
Този подход има много предимства:
- Повишава тематичната релевантност на сайта и уместността му.
- Намалява bounce rate (напусналите сайта потребители).
- Улеснява потребители и търсачки да разберат организацията на сайта.
- Подобрява потребителското изживяване при пазаруване.
- Създава ясна навигация и предлага на потребителите повече опции.
- Повишава ефективността на страниците и тяхната видимост в търсачките.
- Увеличава броя реализирани продажби.
Източник на изображението: Canva.com
5. Създайте изчистени URL адреси
Кратките, ясни и изчистени URL адреси са винаги правилен избор. И докато има спорове относно важността на форматирането на URL адресите от SEO гледна точка, то със сигурност е важно от потребителска такава.
На първо място, правилно изградената структура ще даде на потребителите ви насока къде се намират в сайта. Например https://example.com/clothing/women/nike ви дава много по-ясна представа какви продукти да очаквате на страницата, отколкото https://example.com/category1/women-products.
Освен това, при изписване на URL адреси, препоръчваме да използвате латиница и да избягвате използването на специални символи. Това е свързано по-скоро с естетическия вид на адреса, тъй като при споделяне в социални мрежи латиницата се визуализира правилно, докато при кирилицата например се генерира дълъг URL с много символи и специални знаци.
Препоръчително е да използвате тире (-), за да разделяте думите, вместо долна черта (_) или друг знак (например https://example.com/women-clothing). В случай че създавате блог постове от типа на “Топ Х продукти за 2023 г.”, избягвайте в URL-ите да присъства самата година, за да останат актуални през времето.
6. Оптимизирайте продуктовите си страници
Продуктовите ви страници са тези, които ще продават. Затова отделете време и ги направете максимално полезни за потребителя, като “влезете в неговите обувки” и си представите какво бихте искали да видите на негово място. Това ще ви послужи като основен ориентир.
Продуктови описания
Една от най-добрите практики, които може да приложите, е да създадете уникални, информативни и полезни продуктови описания. Опишете всички параметри според типа на продукта.
Тези параметри могат да включват:
- Размери
- Функции
- Tехнологични характеристики
- Изработка
- Материал
- Цветови опции и др.
Добавете цената на продукта на видимо и ясно за читателя място и добавете лесно разпознаваем, контрастен бутон за добавяне в количката/закупуване на продукта.
Визуални елементи
Използвайте и висококачествени визуални елементи, сред които непременно оригинални изображения на продуктите. При необходимост може да използвате видео материали и инфографики, които дават допълнителна стойност както за търсачката, така и за потребителя.
Ключови думи
Направете анализ на ключови думи за продуктите, които предлагате, и вижте какво търсят най-често хората. Използвайте тази информация и адаптирайте съдържанието на страниците спрямо конкретни ключови думи и фрази там, където е възможно и приложимо.
Структурирани данни
За най-добри резултати използвайте Product маркировка, като въведете всички необходими атрибути. Структурираните данни (structured data) улесняват търсачките при разчитане на съдържанието на страниците и подобряват визуализацията в страницата с резултатите от търсенето.
Клиентски отзиви
Реалните клиентски отзиви са силен сигнал за доверие и авторитетност към търсачките, но целта им не е единствено обвързана с SEO.
Ако вие сте потребител и разглеждате един и същ продукт от два конкурентни сайта, кой бихте избрали да закупите – този с положителни отзиви, оставени от клиенти, или този, който няма никакъв рейтинг?
Това важи за всички хора в онлайн пространството, особено когато става дума за пари. Внедрявайки полета за отзиви, вие си гарантирате по-голям шанс за конверсии.
Добавете повече стойност
Предложете на потребителите повече от това, което им предлагат конкурентите. Освен с качество и цена на продукта, това може да направите и по редица други начини.
Например към продуктовите страници може да добавите и допълнителни секции, които да са от помощ на читателя. Такива могат да бъдат полета със свързани продукти или пък промо пакети с комбинация от продукти. Тук отново би ви помогнало това да мислите като таргет аудиторията ви.
7. Превърнете посетителите в клиенти
Не на последно място – накарайте посетителите на сайта ви да искат да станат ваши клиенти и ги улеснете в процеса.
Създайте полезно съдържание
На първо място идва полезното съдържание. Когато читателите откриват отговори на въпросите и им помагате да изчистят съмненията си относно даден продукт, те вече са една стъпка по-близо да бъдат ваши лоялни клиенти.
Насочете читателя към действие
Насочете читателите с ясни призиви за действие (CTA) и бутони, за да ги подканите и улесните да предприемат желаната стъпка. Интересният дизайн, съчетан с добър копирайтинг и стратегическо разположение по страниците и сайта ще доведе до по-голям брой реализации.
Предложете прозрачни цени
Изградете доверие в потребителите, като им предоставите ясно ценообразуване, видими цени на продуктите и избягвайте начисляването на допълнителни такси в последния момент. Уведомете ги за потенциални допълнителни начисления (напр. доставка или начисление на ДДС) още на самата продуктова страница.
Улеснете поръчките и плащанията
Има голяма вероятност потребителят да се откаже от поръчка, ако среща затруднения докато я прави. Бавно зареждащи страници, липса на ясно видим бутон за добавяне в количка или неясни инструкции са спънки в процеса на продажби.
Осигурете безпроблемно и удобно за посетителите на сайта ви преживяване по време на поръчка и плащане, за да гарантирате по-голям брой реализирани поръчки и щастливи, завръщащи се клиенти.