Над 160 SEO термина, които трябва да знае всеки специалист
SEO термините са стотици, като ние ще ви запознаем с основните от тях
Знаете ли, че ако правите SEO оптимизация на уебсайт трябва да се запознаете с голям брой термини, за да имате представа кое какво означава! SEO термините са стотици, като ние ще ви запознаем с основните от тях, за да можете да разбирате по-добре както процеса, така и същността на SEO.
0-9
1XX
100 Continue: Сървърът е получил заглавието на заявката от клиента/потребителя.
101: Switching Protocols. Потребителят или авторът на заявката е поискал от сървъра да превключи протоколите.
103 Early Hints: Използва се за връщане на header отговор преди файловете на HTTP.
2XX
200 OK: Стандартен отговор за успешни HTTP заявки. Всяка страница, която искате да бъде индексирана и класирана добре, трябва да носи този статус.
Типове редиректи 3XX
301 Moved Permanently: Постоянни пренасочвания (редиректи), които се препоръчват за използване на пренасочване от една страница към друга.
302 Found: Не е най-добрият вариант за пренасочване (редирект), но не е фатална тази практика. Това са и редиректите по подразбиране на голяма част или на всички сървъри по света.
307: Временно пренасочване (редирект), който често се използва от браузърите HSTS, като запазва типа на заявката.
308 Permanent Redirect: Предложен е през 2012 и одобрен през 2014 година, използва същата заявка като 301, но не препоръчваме да го използвате.
4XX
400 Bad Request: Сървърът не може да изпълни заявката, поради грешна клиентска заявка.
403 Forbidden: Заявката е коректна, но сървърът времемнно не отговаря.
404 Not Found: Страницата не е намерена, което е нормален и препоръчителен статус за изтрити страници, които могат след време да се възстановят. Хубаво е да не се използват шаблони за 404 страници, а да се добави информация като: търсачка на уебсайта, основни категории и дори продукти на промоция.
410 Gone: Страницата е изтрита завинаги и няма да се възстановява. Препоръчително е от SEO гледна точка да се прави подобен статус на страници, които не искате да се индексират и нямате намерение да създавате отново.
5XX
500 Internal Server Error: Съобщение за грешка на сървъра.
502 Bad Gateway: Сървърът работи като Proxy или времето на сървъра е изтекло за определената заявка.
503 Service Unavailable: Сървърът е претоварен и не е налице.
504 Gateway Timeout: Времето за зареждане на сървъра е изтекло.
A-Z
A
ALT Text/Tag или Attribute – Описанието на снимки/изображения. Почти не се използва за потребителите, а за търсещите машини като Google, които излозват Alt tag като описание на снимката. Alt таговете са полезни и за потребителите, които използват интернет с ниска скорост или лош обхват. В такава ситуация изображенията може да не се заредят и съответно визуализират, но алт таговете се изписват и дават информация на потребителя какво ще се показва на изображението.
Anchor Text – Текст, използван за линк/връзка към някоя страница или уебсайт. Обикновено е с различен цвят или дебелина от останалия текст в съдържанието. Може да прочетете това пълно ръководтсво за анкор текст, където изразът „анкор текст“ предствалява точно това.
Ads – GoogleAds (преименуван от Google AdWords) – Рекламната платформа на Google за Pay Per Click реклама, чрез която можете да достигнете до тясно таргетирана група от потребители в различни канали – текстова реклама, дисплейна реклама, видео реклама, ремаркетинг реклама, реклама в Gmail.
Adsense Advertisements – рекламна платформа на Google, чрез която можете да печелите. Поставяте фрагмент от код в сайта си и той започва да излъчва реклами, като вие печелите от всеки клик.
Affiliate – продавате / популяризирате определена стока или продукт на друг уебсайт срещу такса или комисиона.
Algorithm (algo) – това е програма на търсещите машини, чрез която те анализират, калкулират стойности и разбират кои страници са най-подходящи като резултати за определена заявка от потребител.
Analytics – инструмент, чрез който се събират данни за посещенията на потребители в даден уебсайт, обработват се и се флтрират чрез много голям брой опции за филтриране в тях. Най-популярният е Google Analytics.
Authority – Авторитетност на даден сайт пред търсещи машини, като Google. Преди няколко години Google имаше алгоритъм, наречен PageRank, но вече не се използва. Все пак, има твърдения, че все още съществува подобен индекс на доверие, който не се мери публично, но съществува. Влияние указват цитатите към даден бранд.
AMP – библиотека с отворен код, чиято цел е да олекоти уеб-сайта и да направи зареждането му по-бързо и лесно. Това се налага поради ниската скорост на мобилния интернет в световен мащаб и от нуждата от по-бързо зареждане на уеб-сайтовете през смартфон.
B
B2B – Услуга на бизнес към бизнес.
B2C – Услуга на бизнеса към крайния клиент.
Back link (inlink, incoming link) – Връзка (хипервръзка) или т.н. линк от една страница към друга страница.
Black hat – Забранени SEO техники, които теоретично имат по-бързо влияние за класиране на уебсайт, но са много опасни и могат да доведат до наказание. Правила на Google Webmaster Guidelines.
Blog – Уебсайт, служещ за създаване и популяризация на съдържание на определена личност, кауза или кампания. Обикновено се публикуват регулярно публикации, които изразяват лично мнение, анализи, информационни статии на автора на блога. Най-популярните OpenSource системи за създавен на блогове са: WordPress и BlogSpot.
Bot – Най-често се използват от търсещите машини, за да могат да събират и обработват данни максимално бързо и автоматично. Често се и злоупотребява с ботове, които се използват за скрапване на съдържание или спам цели.
Bounce rate – Това е процентът на отпадане на посетители на даден уебсайт. Тази метрика има за цел да покаже процентa от потребителите, които влизат в даден уебсайт, но не извършват никакво действие по страниците му и прекратяват сесията почти веднага.
Bread crumbs – Това са така наречените хлебни трохи, които служат за навигация на потребителите в даден уебсайт. Обикновено се намират по хоризонталното навигационно меню или в обособена отделна лента. Google разпознава Breаdcrumbs и го визуализира по различен начин от обикновената URL структура в SERP резултатите.
Bookmark – Връзка към определен уебсайт, запазена в браузъра ви, за да можете по-лесно да я използвате, когато Ви е необходима. Това също е и позитивен сигнал за търсещите машини за полезност на даден уебсайт.
C
CTA (Call To Action) – Призив към действие – Приканване към действие, покупка, абонамент или подобна реакция, в момента на четене или разглеждане на сайта. Може да бъде изразено чрез покана в текста, чрез бутон, илюстрация, форма за записване, резервация и подобни.
Canonical issues и Canonical url адреси (дублирано съдържание) canon означава официална или легитимна версия. Понякога е много трудно да се избегне дублирано съдържание. Примерен начин за използване на canonical – когато имаме даденa категорийна страница за продукти или категория на новини с URL адрес: example.com/news/ и под страници example.com/news/page/2/ и example.com/news/page/3/, което може да разпредели тежестта на основната страница example.com/news/ към подстраниците, също така да дублира съдържанието помежду им. За целта се използва canonical таг, който трябва да присъства на example.com/news/, example.com/news/page/2/, example.com/news/page/3/ и т.н. и да е видим в Source кода на сайта, пример: <link rel=“canonical“ href=“https://example.com/news/“/>.
CF – Citation Flow е инструмент, който е въведен от Majestic, с който се измерва броят на цитиранията на даден бизнес.
Click fraud – се използва основно за цел да изразходва бюджет в GoogleAd чрез изкуствени кликове на реклама. Google до известна степен засича тези изкуствени кликове, но не винаги успява. Също така, може да се използва и в SEO чрез няколко стратегии, като най-използваната е: търсиш в Google по-определена ключова дума, след това кликаш на конкурентен уебсайт и след около 20 секунди натискаш Back бутона на браузъра, като по този начин се генерира Bounce Rate, като негативен сигнал за Гугъл. След това отново в Google, в същата сесия се клика на собствен уебсайт и се прави изкуствен престой и разходка в сайта с цел подобрение на Bounce Rate. Има твърдения, че това се вижда от RankBrain и по този начин влияе положително на собствения уебсайт и вреди на конкурентния. Техниката се нарича още Pogo-sticking.
Cloak – Това е стратегия, с която се показва едно съдържание на потребителя и съвсем друго на бота. Естествено, това е забранена тактика и влиза към Black Hat средите.
CMS – Content Management System – Това са OpenSource системи или т.н. система с отворен код, в които всеки потребител може лесно да се справя. Най-популярната е WordPress, като други такива са и PrestaShop, OpenCart, Magento, Drupal.
Comment spam – Това са изкуствени коментари във форуми или уебсайтове, които имат само една цел – спечелването на връзка/линк към даден уебсайт. Google не третира добре подобни практики и понякога може да получите наказание, ако я използвате.
Content (съдържание) – Най-важният компонент от една SEO стратегия към 2018 година. Всеки уебсайт трябва да има съдържание и то да е лесно достъпно за ботовете. Структурата на кода на уебсайта също спомага за намирането на това съдържание от потребителите и ботовете. Съдържанието не трябва да бъде копирано или превеждано, а трябва да носи висока уникалност и полезност.
Contextual advertisement – контекстуална реклама, свързана със съдържание.
Conversion (goal) – Постигнати цели в даден уебсайт, които могат да се мерят чрез Analytics инструменти, като Google Analytics. Обикновено за реализации се броят: абонирани по имейл, брой запитвания, брой покупки, брой регистрации.
Conversion rate – е процент на потребителите, които извършват реализации в даден уебсайт, описани в Conversion (goal).
CPC (Cost Per Click) – Вид реклама, на която се плаща на базата на кликвания по нея. Най-често се изполва в Google Ads.
CPM (Cost Per Thousand impressions) – Вид реклама, при която се плаща на базата на 1000 импресии (вижданията на рекламата), като не е задължително и не гарантира за действия по нея от страна на потребителя. Често се използва в новинарските сайтове. Подходящи реклами са за брандови кампании.
Crawler – Е познат още като бот (bot), паяк (spider). Това е програма, която има за цел да обхожда страници на сайтове и да събира данни от даден уебсайт или мрежа.
Conversion Form – Форма, чрез която събирате данни и информация на потребители, посетили уебсайта ви, като можете да използвате тези данни, за да ги превърнете в клиенти.
CSS (Cascading Style Sheets) – Това е програмен код, който се използва за стилизация и дизайн на определни елементи в уебсайта. Има нова версия на CSS – CSS3.
D
DA – Domain Authority – Е инструмент, който измерва авторитетността на даден домейн, който подава връзка към друг уебсайт. Тя включва множество компоненти в себе си – цитирания на домейна, авторитетност на сайтовете, които отдават линк към Вашия сайт, цитирания на бранда и много други.
DR – Domain Rating – Това е метрика, чрез която се мери рейтингът на даден домейн и се използва при линк билдинг. Създадена е от Ahrefs и е подобна на Domain Authority.
Directory – Това са сайтове (директории), които са във вид на дигитални каталози, които събират данни за фирми и ги колекционират в определени категории.
Directory page – Страници с връзки към други страници.
Doorway (gateway) – Black Hat техника, която показва едно съдържание на ботове и се класира добре спрямо това изкуствено съдържание, но същевременно показва различно съдържание на потребителите, като често дори ги пренасочва към друго съдържание. Практика за Doorway страници е да се създава идентично съдържание за определени райони и за даден бизнес, а така той си вдига quality score.
Duplicate content – Дублирано съдържание е това съдържание, което е взето от даден уебсайт и е поставено в друг. Дори да се пренапише част, Google ще разбере семантиката на самото съдържание и е възможно да класира само оригиналното съдържание. Метод за предпазване на кражба на съдържание (интелектуална собственост) е чрез DMCA, като също така можете да уведомите Google за дублирано съдържание.
Direct Traffic – Директен трафик е трафикът, който получава даден сайт чрез директно изписване на домейна му в адресния ред на браузъра. Този трафик е директен, той не минава през „посредници“, като търсещи машини, социални мрежи или други. Получава се най-много, когато сайтът е утвърден бранд, или като ефект след гледане на ТВ реклама, радио реклама или печатни брошури с адреса на уеб-сайта.
E
E commerce site – Уебсайт за електронна търговия.
F
Feed – Съдържание, което се предоставя автоматично на потребители или други уебсайтове, които са агрегатори на новини. Това е така нареченият RSS FEED.
FFA (Free For All) – това са т.нар. ферми за линкове или сайтове, които дават огромен брой линкове към други уебсайтове, но не са свързани релевантно. Google пренебрегва подобни ферми и често наказва сайтове, които имат линкове от там.
Frames – Са рамки, в които на определена страница се показват прозорци с друго съдържание. Google не ги харесва особено, защото не винаги може да ги прочита. Често се използват подобни Frames, за Pop-up прозорци, в които има Facebook Like бутони и призиви от рода на: „Харесайтe нашата страница“.
Съществуват обаче методи чрез Frames, които спомагат реализациите на даден уебсайт. Например: При напускане на даден уебсайт, когато потребителят вдигне мишката си над хедъра (най-горната част) на уебсайта, изкача Pop-up с призив: „Вземете 10% отстъпка от нашите продукти“. Това води до известно увеличение на реализациите и подобрение на Bounce Rate.
G
Gateway page (doorway page) – Страница, подобна на Doorway Page, която показва различно съдържание на потребителя и търсачките, с цел манипулиране на резултати. Има теория, която твърди, че така се увеличава видимостта на уебсайта.
Gadget / Gizmo (gadget, widget) – Дребни функции/приложения в страници, които могат да се използват като броя четения на определена статия. Използват се за Link Bait (проверете секцията L).
Google Bomb – Това са съвместни усилия на няколко SEO оптимизатори или уеб-администратори, които изкуствено класират на определена хумористична дума даден резултат временно. Както можете да видите в примера от преди няколко години, на думата: „провал“ на първо място се класира официалният уеб-сайт на Министерски Съвет на Република България.
Google Bowling – Опит да се навреди на деден уебсайт – чрез създаване на лоши връзки към него и нерелевантен анкор текст. Целта е да се понижи текущия ранк на уебсайта, но не е сигурно дали този метод работи.
Google dance – Промяната в алгоритъма на Google, което води до сериозно притеснение в SEO средите. Това са така наречените Google ъпдейти, като по-известните са: Panda, Penguin, Fred, Maccabbee и Hummingbird. В момента Google прави в реално време промени по алгоритъма си.
Google juice – Google сок измерва изходящите връзки от даден сайт към друг. Ако примерно в тази страница имаме 10 изходящи връзки на базата на 5000 думи съдържание, това не оказва негативно влияние, стига те да са релевантни, но ако имаме същия брой изходящи връзки на страница с 500 думи съдържание, това вече е явно изтичане на линк сока на уебсайта. Същото се отнася и за пренасянето на тежестта на PageRank по вътрешните линкове на уебсайта.
Googlebot – Паяци на Google/програма, която обхожда страниците на даден уебсайт.
GYM Google – Yahoo – Microsoft – Трите големи търсачки, но към днешна дата има и Yandex за Русия и BaiDu за Китай, които също са много използваеми.
H
Hit – Остарял метод за измерване на трафик към даден уебсайт. Вече се използват импресии или т.н. A.K.A. импресии.
Hub – Висококачествена страница с полезно и авторитетно съдържание, която е свързана с подобни авторитетни страници.
HTML (Hyper Text Markup Language) – Това са т.нар. директиви или програмен език за маркиране, който се използва основно за форматиране на уебстраници, като за Google е изключително важно да се използва изключително точно. Вече има и нова версия на HTML, която се казва HTML 5.
I
Impression (page view) – Това е събитие, когато един потребител разглежда дадена страница еднократно.
Inbound link – Входящи връзки/линкове от свързани страници с авторитет и доверие.
Index Noun – Това е базата данни на търсачките, използвана от тях.
Index Verb – Добавяне на страница/уебсайт за индексиране.
Indexed Pages – Страници на определен уебсайт, които са индексирани в SERP (страниците с резултати в Google).
Inlink (incoming link, inbound link) – Входящи връзки.
K
Keyword – key phrase – Това е ключова дума или думи, словосъчетание или фраза, която потребителят въвежда/търси в Google, за да намери нещо.
Keyword cannibalization – Създаване на няколко страници за дадена ключова дума, която искате да класирате. Това затруднява Google, коя ваша страница да класира на определената ключова дума.
Keyword density – Процентно съотношение на използването на ключови думи в дадена страница, с цел повишаване на класирането. Насищане на ключови думи е стар метод, който се възприема за Black Hat тактика.
Keyword research – Проучване на правилните ключови думи за определена таргет група или цел. Правилно е да се съберат повече ключови думи в отделни семантични ядра и да се групират и разпределят към различни страници, за да има яснота коя страница по кое семантично ядро от ключови думи трябва да се класира.
Keyword spam и keyword stuffing – Неподходяща и висока плътност на ключовите думи в дадена страница, което отново е метод в Black Hat средите.
Keyword „difficulty“ – Трудност на ключовата дума. Колкото една дума е по-обща, тя е по -търсена от потребителите и е по-атрактивна за бизнеса, но и конкуренцията за нея е много висока. Измерва се от 0 до 100 / 100. Например думата „fitness“ е с трудност 92.68/100, което е много високо.
L
Landing page – Целева страница, с която имате за цел да се класирате в резултатите на Google.
Latent semantic indexing (LSI) – Това е т.нар. Латентно Семантично Индексиране – LSI. Само по себе си LSI представлява математически модел, който има за цел да установи и „разбере“ връзките между ключови думи, понятия и концепции.
Link – Хипервръзка/линк или елемент в дадена страница, на който кликайки, се прехвърляме в друга страница.
Link bait – Black Hat средите често използват този метод, който има за цел да привлича голям брой връзки, като това се прави и чрез социални мрежи.
Link building – Създаване на връзки/линкове към уебсайт.
Linkerati – Е вид Link Bait, който има за цел да създаде масови връзки или цели кампании за линкове към даден уебсайт, чрез блогъри, програми, ферми за линкове, социални сигнали или генератори на съдържание.
Link exchange – Метод, чрез който сайт „A“ подава връзка/линк към сайт „B“, а сайт „B“ от своя страна подава връзка/линк към сайт „A“. Има и по-сложни комбинации като: сайт „A“ подава връзка/линк към сайт „B“, а сайт „B“ подава връзка/линк към сайт „C“, а той от своя страна подава връзка/линк към сайт „A“, като така няма директна размяна между тях, а само индиректна.
Link farm – Това са ферми за линкове или група от сайтове, които са свързани помежду си.
Link juice – Линк сок на даден уебсайт. Google Juice измерва Link Juice, а значението е същото като за Google Juice.
Link partner – Размяна на линкове между два сайта, Google обикновено няма голямо доверие на подобни практики, но има и изключения.
Link popularity – Вид инструмент или единица за измерване качеството на линк профила на даден уебсайт, която мери броя и качеството на линкове към даден уебсайт.
Link spam (Comment Spam) – Това е линк/връзка от секция с коментари в даден уебсайт, което се възприема като SPAM метод от Google, за създаване на връзки. В редки случаи може да се оставят, ако са натурални от реални профили с история и има пълна 100% релевантност.
Link text (Anchor text) – Това е синоним на Анкор текст или това е думата с линк, която при клик от потребител ни препраща на друга страница.
Long tail – Това са изрази или фрази, които са по-дълги от 3 ключови думи. Например, ако някой потърси в Google думата „дизайн“ може да му се покажат резултати като – „дизайнер на модна колекция“, „инетриорен дизайнер“, „уеб дизайнер“. От друга страна, ако някой потърси „уеб дизайнер“, то тогава резултатите ще бъдат 100% релевантни според така подадена заявка в Google от потребителя.
M
Мashup – Малки софтуерни програми, които са свързани с други такива програми.
META tags – Добавят се в секцията HEAD на HTML на уебсайт, като служи за указания за ботовете на Google и други търсачки да укажат как да се използва определен текст или частици съдържание. Те се визуалират и в SERP резултатите, в зависимост от типа им. Например: Title tag е заглавието на страницата, Meta Description е описанието под заглавието в SERP, друг пример е Meta Keywords, който вече не се използва от Google, но все още се използва от доста уебсайтове, което смятаме, че е излишно.
Мetric – Метрики са стандартни величини, с които се определят данни за анализи.
MFA (Made For Advertisements) – Това са уебсайтове, които са направени още при проектирането си за реклами, което не винаги е лошо.
Мirror site – Уебсайт еквивалент (един и същ) с оригиналния.
Мonetize – Генериране на приходи от даден уебсайт, като вариант за това са реклами, базирани на импресии, като на новинарски сайтове или Google AdSense реклами.
Мiddle Tail – средно-опашати ключови думи или фрази, които съдържат 2-3 думи в себе си. След навлизането на RankBrain тези фрази са най-голям обем на търсене и най-висок процент на генериране на реализации за уебсайт.
Mobile First Index – Смяна на търсещия алгоритъм на Гугъл, при която търсачката анализира, оценява и класира сайтовете въз основа на тяхното съдържание, скорост и употреба през мобилно устройство, а не компютър. Това е наложено от огромния бум в употребата на смартфони и други мобилни устройства в световен мащаб. Те вече взимат превес като процент на употреба над персоналните компютри.
N
Natural search results – Натурални и естествени резултати в SERP (резултатите на Google), като те не са спонсорирани или платени.
Nofollow – Това е HTML елемент, намиращ се в HEAD на даден уебсайт, който указва на ботовете да не следват дадена връзка, линк или страница уебсайт. Друг метод за използване на nofollow е върху линк, като по този начин се указва същото. Смята се, че при наличието на nofollow даден линк към уебсайт е с по-малка тежест спрямо линк без този атрибут, защото при nofollow не преминава PageRank тежест.
Noindex – Това е HTML елемент, намиращ се в HEAD на даден уебсайт, който указва на ботовете да не обхождат и съответното, да не индексират дадена страница или уебсайт.
Non reciprocal link – Това е обратното на Link exchange. Примерно сайт „A“ дава линк към сайт „B“, но той не връща линк към сайт „A“, което е добре.
O
Organic link – Органични връзки са полезни, логични и релевантни връзки към други уебсайтове, които имат за цел да препратят потребителя към логичен и високо авторитетен източник.
Outlink – Изходящ линк / връзка / хиперлинк.
Organic traffic – Органичен , или „натурален“ трафик, е трафикът към един уеб-сайт, който идва естествено към него през резултатите в търсенето на Гугъл /SERP/. Колкото сайтът е по -напред в резултатите, толкова повече трафик получава.
P
PageRank (PR) – PageRank калкулира броя на изходящите връзки с коефициент между 0 и 1, определен от алгоритъма на Google. Изчислява качеството на изходящите връки на базата на броя им и релевантността им. Смята се, че освен като тежест, през последните години PageRank калкулира и релевантността на линка на база анкор текстове, заобикалящи текстове и много други фактори.
ВНИМАНИЕ: Алгоритъмът изключително фино успява да „разпознае“ качествени от спам линкове. И дори и да си мислите, че с определени линкове печелите определно класиране, това може да не е така. Тежестта на даден линк се определя от Гугъл, евентуални прогнози за това кой линк ви носи тежест за класиране може да ви даде само специалист с опит. Не винаги релевантността се определя и от линковете, защото тя зависи и от съответната фраза!
Pay for inclusion PFI – Това е такса, която се заплаща към фирма или фрилансър, който добавя даден уебсайт в Google, директории или други търсачки.
Portal – Портали, които имат за цел да се превърнат в начална страница на потребителя в браузъра му. Подобни портали в България са, dir.bg и start.bg.
PPA (Pay Per Action) – Подобно на PPC (Pay Per Click), само че се плаща не на база клик, а на действие, което може да е реализация – микро или макро конверсия.
PPC (Pay Per Click) – Това е вид реклама, за която рекламодателите заплащат за всеки клик на потребител на тяхната реклама. Плащането се прави към Google, Bing и други предлагащи тази услуга от страна на рекламодателите.
Proprietary method – Това е израз, който се използва от някои SEO фирми или фрилансъри, които твърдят, че ще класират даден уебсайт в топ 10.
R
Reciprocal link (link exchange, link partner) – Два уебсайта, които си разменят линкове, като това не е добра практика пред Google, защото стойността им не е голяма.
Redirect – Това е мeтoд, чрез който можете да пренасочите дадена страница, уебсайт или URL адрес към друг. Използва се при миграция на уебсайт или промяна на домейн на даден уебсайт.
Regional long tail (RLT) – Това са термини, които съдържат името на града или региона, подходящо за локални уебсайтове за услуги.
Robots.txt – Изключително важна директория във всеки уебсайт, която ограничава или навигира ботове и паяци на търсещи машини, къде могат да обхождат и къде не могат дадения уебсайт.
ROI (Return On Investment) – Метрика с, която се анализира възвръщаемостта на инвестицията в даден уебсайт, на базата на приходи и разходи и в сравнение с различни канали или обобщено за целия бизнес. Формула: ROI = (Печалба − Маркетингови разходи) / Маркетингови разходи * 100%.
S
Sandbox – Теория, според която съществува период от време, през който Google добавя новите уебсайтове в тази „кутия“ и не ги класира, докато не изтече определеният период.
SCAM – Измама е термин, използван за описание на всякаква измамна дейност или схема в интернет и не само. Има много видове такива „SCAM“ практики, като вземане на пари, фалшифициране на продукти, продажба на фалшиви продукти към неподозиращо за тази дейност лице.
Scrape – Копирано съдържание от даден уебсайт, което се прави автоматизирано чрез ботове, роботи, паяци.
SE (Search Engine) – Търсачка.
Search engine (SE) – Програма, която търси на базата на подадени команди от определен обект, като целта ѝ е да намери най-точните и релевантни резултати за търсещия.
Search engine spam – Така се наричат някои оптимизатори, но не винаги е заслужено. Целта им е да предоставят на търсачките по-малко качествени или изкуствени резултати в SERP.
SEM – Съкращение от Search Engine Marketing или т.н. маркетинг за търсещи машини, с цел подобряване на видимостта на даден уебсайт и увеличението на трафика му.
SEO – Search Engine Optimization е в буквален превод оптимизация за търсещи машини. Целта е да се подобри класирането на уебсайта ви и той да бъде на по-високи позиции в Google, а по този начин се увеличава и трафикът му, но при условие че има търсения по определената дума или фраза.
За целта преди да се прави SEO, се прави задължително Keyword Research, за да се определят ключовите думи и фрази и да се съберат и групират в подходящи семантични ядра, които пък от своя страна се обвързват с определени страници в уебсайта.
SERP Search Engine Results Page – В буквален превод означва Страници с Резултати от търсенето. SERPACT {Search Engine Result Page ACTion}
Site map – Карта на сайта, която групира определени страници или категории от даден уебсайт и ги предоставя в една страница на потребителя. Това е т.нар. HTML Sitemap, друг вариант е XML Sitemap, който от своя страна предоставя на търсещите машини и техните ботове възможност да достъпят по-лесно и организирано съдържанието в даден уебсайт.
SMM (Social Media Marketing) – Маркетинг чрез социалните мрежи, с цел популяризиране на марката.
SMP (Social Media Poisoning) – Термин въведен от Ранд Фишкин. Техники, целящи да представят ваш конкурент, като човек практикуващ Black Hat за уебсайта си пред Google.
Sock puppet – Използва се за маскиране на определени профили на потребител или опит за разкриване на група от такива.
Social bookmark – Социални отметки, където те са публични за всички.
Social media – Вайръл (заразна) технология, чрез която може сравнително лесно и бързо да се достигне до много потребители, с подходяща новина – канал за запознанства, обмяна на опит или правене на бизнес. Бизнес социалните мрежи са основно: Facebook, LinkedIn, Twitter и Google+.
Spam ad page (SpamAd page) – Страница за реклами, която е написана машинно или чрез генератор на съдържание и има само една цел – привличане на трафик на всяка цена. Често този трафик не е таргетиран и е неприятен за потребителите. Някои спамъри създават стотици или дори хиляди страници с подобни цели.
Spamdexing – Това са страници, които се опитват да манипулират резултатите на търсачките чрез забранени Black Hat техники. Твърди се, че Google има подобен индекс за всички уебсайтове, но това е по-скоро теоретично.
Spammer – Лице, което използва СПАМ методи, за да постигне определени цели.
Spider (bot, crawler) – Специфичен софтуер на търсачките, чрез който те намират, събират и колекционират информация на базата, на която и класират след допълнителни алгоритмични изчисления.
Spider trap – Капан за паяци на търсещи машини, които имат за цел да генерират безкраен или повтарящ се до безкрай цикъл.
Splash page – Това са страници с добра визия, но без добра видимост или изобщо без видимост за търсещите машини, като Google и Yandex.
Splog – Вид блог, генериран от машини, с цел създаване на някакво съдържание, без никаква полза за SEO.
Static pages – Статични страници без динамично съдържание. Те са много полезни от към SEO гледна точка и Google ги харесва.
Stickiness – Намаляване на степента на отпадане. Това са т.нар. промени в даден уебсайт, които имат за цел да задържат потребителя в него и да подобрят цялостно потребителското преживяване.
Submission – Подаване.
Supplemental index – Допълнителни резултати или допълнителен индекс са страници с много ниска авторитетност, като популярен тип такива страници са Tags в даден уебсайт. Може да доведат до наказание, ако се прекалява с тях или да понижите резултатите си, ако създадете по погрешка канибализъм на ключови думи и фрази. Обикновено Гугъл класира тези страници много по-ниско от останалите в основния индекс. Наличието на голям брой страници в този индекс е знак за неправилна информационна архитектура и разпределение на вътрешните връзки на уебсайта.
T
TF – Trust Flow е стойност на Majestic, с която се мери надежността на даден уебсайт, спрямо качеството му.
Text link – Обикновен HTML линк.
Time on page – Време, прекарано на определена страница от потребителя, преди той да я затвори до първото му взаимодействие с нея. Чрез този метод Google се опитва да разбере дали това съдържание е полезно за потребителите или не. Примерно, ако имаме страница „A“, на която потребителят средно се задържа около 4 минути, това е добре, но ако на подобна страница „B“ потребителят средно се задържа около 10 секунди, това е негативен сигнал за Google.
Toolbar pagerank – Е метрика от 0 до 10, която мери качеството на дадена страница, но вече не е актуална тази стойност от няколко години. Често се бърка с PageRank за вътрешното разпределение на връзките в уебсайта.
Trust rank – Това е метрика и алгоритъм, чрез който се определя разликата между качествените и СПАМ страниците.
TDL (Top-level domain) -Домейн на първо ниво, например: .com
- ARPA – инфраструктура на домейн от първо ниво;
- gTLD – общи домейни от първо ниво, например: .com и .edu и т.н.;
- grTLD – ограничени общи домейни от първо ниво;
- sTLD – спонсорирани домейни от първо ниво, използват се от частни организации;
- ccTLD – домейни от най-високо ниво за кодовете на държавата, например: .bg, .us и т.н.;
- tTLD – тестване на домейни от първо ниво.
U
URL Uniform Resource Locator – A.K.A. (съкращение) уеб адрес.
User generated content (UGC) – Съдържание, генерирано от потребителите чрез блогове, социални медии и други.
UTM – (Urchin Tracking Module) code или UTM parameter е специфичен код, който може да бъде добавян към даден URL адрес , за да може този адрес да бъде измерван /отчитан/ за целите на кампании и подобни в Google Analytics.
Пример:
site.com/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=GMB
W
Walled garden – Това е група от страници, които са свързани помеджу си, но не и с други страници. Може да бъдат индексирани, ако са включени в XML Sitemap на сайта, но обикновено са с ниско качество.
Web 2.0 – Характеризира уебсайтове, които насърчават взаимодействието между потребителите.
White hat – Белите шапки в SEO са специалисти, които не нарушават правилата на Google и въпреки всичко успяват да преборят конкуренцията и да постигат по-добри и дългосрочни резултати за проектите си. SEO Агенция Serpact е базирана от своето начало само на тази философия!
Widget – Джаджи, малки приложения в различни Open Source платформи, като WordPress, които позволяват да се извършват промени по даден уебсайт с по-малко усилия.