Обзор на Google – Февруари 2024
Interaction to Next Paint става Core Web Vital
Google официално обяви, че на 12 март тази година Interaction to Next Paint (INP) става Core Web Vital, а First Input Delay (FID) ще бъде премахната.
Припомняме, че FID е Core Web Vital метрика, свързана с отзивчивостта на даден сайт или до колко е responsive за потребителя. Всъщност това, което измерва е до колко потребителите изпитват трудност при взаимодействие с дадена страница. Колкото по-нисък е FID, толкова повече се гарантира лесната интеракция.
Това, което обаче става ясно и за Google във времето, е необходимостта от нова метрика, която да измерва интерактивността. Именно така се създава Interaction to Next Paint (INP). Тя бе въведена през 2022 година като експеримент, а към днешна дата официално става част от метриките на Core Web Vitals.
Google относно разликата между системите, сигналите и факторите за класиране
Много от SEO специалистите споделят, че се чувстват объркани относно това каква всъщност е разликата между ranking systems, ranking signals и ranking factors и всъщност има ли някаква разлика.
В тази връзка Danny Sullivan от Google направи кратко разяснение в X. В своя коментар той сподели, че Google използва и възприема сигналите и факторите с доста близко значение, докато те двете заедно имат огромна разлика със системите.
И за да е по-разбираемо, направи сравнение с горивото и машината, уточнявайки, че ако сигналите и факторите са като гориво, то системите са машината, която ги използва.
Google забавя обхождането на динамичните реклами за търсене
Google актуализира своята документация за crawl budget, като в нея добави информация относно честотата на обхождане на Dynamic Search Ad. Ако до този момент обхождането се случваше на всеки две седмици, то вече ще е на всеки 3 седмици. Като причина за тази промяна, Google каза, че го прави с цел да намали напрежението върху сайтовете.
Google-Extended не влияе върху Google Search
Още една актуализация на документация, е тази за Google crawlers and fetchers (user agents), с което компанията уточнява, че Google-extended не оказва каквото и да е било влияние или ефект върху търсенето в Google. Освен това направи лека корекция, като преименува “Bard” на “Gemini”, поради промяна в името на продукта.
Припомняме, че Google-extended е продуктов токен, който уеб издателите могат да използват, за да контролират сайтовете си така, че да допринесат за подобряването на генеративните API-та Gemini Apps и Vertex AI. Това включва и бъдещи модели продукти, които ще захранват тези продукти.
Google променя начина, по който ще се показват Web Stories
В началото на месец февруари Google съобщи, че Web Stories вече няма да се показват в резултатите от търсене на изображения, както и че grid изгледът вече ще бъде карусел в резултатите от търсене.
Освен това в своята документация за Web Stories, Google добави нова секция “Feature availability”, за да уточни, че Web Stories могат да се показват като един отделен резултат в Google Search, достъпен за всички региони и езици, за които Google Search е достъпен.
Наред с това, Web Stories могат да се показват и като карусел в Google Search, което е налично за САЩ (на английски език), Индия (на английски език и хинди), както и за Бразилия (на бразилски португалски език).
Google относно токсичните линкове
Токсичните линкове са входящи връзки, които оказват негативно влияние върху сайта, към който сочат, което може да повлияе класирането му и цялостното му представяне онлайн.
В тази връзка потребител сподели в Reddit, че отчетът им в Semrush показва, че сайтът има над 50% изгубен трафик и огромен брой токсични линкове и такива, които потенциално също са токсични. Неговият въпрос за това бе дали трябва да disavow всички тези линкове.
В отговор John Mueller от Google каза, че следването на отчета и предприемането на мерки като disavow на тези токсични линкове, няма да върне обратно класирането.
Въпреки това токсичните линкове са зловредни за всеки сайт и е важно е да бъдат премахнати от гледна точка на SEO и подобряване на цялостното представяне на сайта.
Google: Е-Е-А-Т не е фактор за класиране
Това заяви Danny Sullivan от Google, казвайки, че E-E-A-T не е фактор за класиране, но уточни, че влияе на други фактори.
Е-Е-А-Т е съкращението на Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Това е важен компонент на Google’s Search Quality Rater Guidelines, свързан с качеството на съдържанието на даден сайт. Или с други думи стойността, която предоставя на потребителите.
E-E-A-T се отнася до неща като страницата “За нас”, показвате ли истински лица на сайта, има ли страници с кратка информация за всеки автор, който създава и публикува съдържание на вашия сайт, но и не само. Важно е съдържанието, което предоставяте да бъде качествено, да включва проучване, детайли, дори и достоверни източници, с които да подкрепите казаното от вас.
По този начин вие показвате, че зад сайта стоят истински лица със своята експертиза. Това от своя страна води до изграждането на авторитет и доверие.
Google относно Helpful Content Update
След приключване на актуализацията на Helpful Content, за която бяхме споделили в Обзора на Google за септември 2023, някои SEO специалисти и собственици на сайтове наблюдават как техните сайтове понижават позициите си в резултати от класирането, съответно пада и трафикът им.
В тази връзка Danny Sullivan коментира, че този спад в класирането и трафика не във всички случаи се дължи на проблеми със съдържанието в сайта. Причините за такива “негативни” промени могат да се дължат на факта, че конкурентите са подобрили класирането си и са надминали сайтовете, които наблюдават спад. Това, обаче, не винаги значи лошо съдържание, а просто че други сайтове са се повишили класирането си.
Кои атрибути нарушават канонизацията?
Неведнъж сме наблюдавали канибализация между две и повече страници в даден сайт или с други думи, когато имаме две и повече уеб страници, които изцяло или почти казват едно и също и се опитват да се класират по една и съща ключова дума.
При това Google не може да различи двете страници, което от своя страна води до това да си пречат една с друга и да нямат добра видимост в резултатите от търсене. В тези случаи един от начините да решим подобни казуси е използването на “rel=canonical” таг, с който казваме на Google коя е основната (канонична) страница, която е важна за нас.
И във връзка с канонизацията, Google е направил промени в своята документация “How to specify a canonical with rel=“canonical and other methods”, посочвайки ни кои атрибути я нарушават. Това, което описва е, че анотациите с атрибути hreflang, lang, media и type не се използват за канонизация.
Google за използването на AI за генериране на съдържание с SEO цели
Въпреки че, откакто AI започна сериозно да навлиза и да бъде използван, Google неведнъж е заявявал, че това е против политиките на компанията, има немалко SEO специалисти и създатели на съдържание, които използват изкуствения интелект за генериране на съдържание за целите на SEO.
Това, което през месец февруари Danny Sullivan заяви, че използването на автоматизация, включително и изкуствен интелект за генериране на съдържание с цел да се манипулира класирането в резултатите от търсене, е нарушение на правилата за спам на Google.
Google Search иска това, което вашите потребители искат
Кратко напомняме, че потребителското изживяване трябва да ви бъде сред топ приоритетите, когато мислите за подобряване и оптимизация на вашия сайт. Това е, което и Google иска и очаква от вас. Именно затова винаги се поставяйте на мястото на потребителите и се опитайте да им предоставите най-доброто.
Създавайте лесен за използване и интуитивен дизайн, предоставяйте качествено съдържание, което да отговори на въпросите на потребителите и правете всичко, което ще задоволи нуждите на всеки от тях. Следвайки тези прости правила и Google ще бъде доволен от представянето на сайта ви.
Google добави нова поддръжка на structured data за вариации на продукти
В края на февруари компанията обяви, че добавя поддръжка на structured data за вариации на продукти, които търговците предлагат. Това ще им позволи да показват повече вариации на своите продукти, както и да показват по-полезни и релеванти резултати на потенциалните купувачи.
Трябва ли да използвате командата disallow за UTM параметри с цел улесняване на обхождането и класирането?
Именно такъв въпрос имаше на потребител, а отговорът на John Mueller беше кратък и ясен. Той каза, че едва ли използването на disallow за UTM параметри ще окаже някакъв видим ефект върху обхождането на сайта и неговото класиране.
Той добави, че ако трябва да гледа по-общо на цялата картина, по-скоро би опитал да подобри сайта, така че да не се налага обхождането на URL адреси, които не са релевантни (вътрешни връзки, rel-canonical и други). John каза, че за по-добра “хигиена” на сайта, би изчистил подобни проблеми с rel-canonical, но със сигурност не би ги блокирал с robots.txt.