Обзор на Google – Януари 2024
Време е да надникнем в новините от Google и да разберем какво се случи през първия месец на 2024 година.
Google актуализира SEO Starter Guide
SEO Starter Guide е едно от първите ръководства на Google, което съществува още от далечната 2010 година. Това ръководство бе много дълго и съдържаше значителна информация, а първоначалната му цел бе да обхване всичко важно, свързано с оптимизацията за търсачките.
През месец януари обаче, по време на епизод на подкаста Search Off The Record, Lizzi Sassman и Gary Illyes от Google споделиха, че работят върху неговото съкращаване. Lizzi каза, че ръководството съдържа много повтаряща се информация.
Предвид и всички останали насоки, които Google създаде във времето, SEO Starter Guide в неговия си стар вид съдържаше информация, която бе излишна. Gary Illyes добави, че преди да направят редакциите, съдържанието се е класирало добре, съответно сега очакват да настъпи спад след нанесените промени. Към днешна дата ръководството е актуализирано и значително съкратено.
Google направи промени в Performance report в Google Search Console
Google актуализира своя отчет за Performance в Google Search Console, за да промени начина, по който оценява импресиите и кликовете за страниците тип job listing и detail. Компанията добави, че няма промени относно това как тези страници се класират, а единствено в метриките. Причината за това, е, че Google променя начина, по който ще проследява кликовете и импресиите.
Какво ново казва Google за контрола на snippets в резултатите от търсенето?
Google често обновява своята документация “Control your snippets in search results”, за да поясни, че snippets се генерират предимно от съдържанието на страницата.
Или с други думи, това което Google написа, е, че Търсачката използва предимно съдържанието на страницата, за да може автоматично да определи подходящия snippet. В някои случаи може да използва и мета описанието, когато то описва по-добре страница в сравнение с други части на съдържанието.
Google: Добавянето на ред с имената на автора не помага за подобряване на класирането
Danny Sullivan от Google потвърди, че добавянето на ред с имената на автора на статията не е фактор, който Google взима предвид при класирането.
Добавянето на така наречените “bylines” се прави за потребителите. По този начин изграждате доверие в тях, защото както знаем, едно от важните неща за Google е това потребителите да виждат истински лица, които стоят зад сайта.
Въпреки че не влияе пряко върху класирането, изграждайки доверие в потребителя, със сигурност ще допринесе положително и на представянето на сайта.
Има ли перфектна формула за класиране?
Колкото и да ни се иска да съществува идеалната формула за по-добро класиране в резултатите от търсене, краткият отговор е, че няма. Това каза и Danny Sullivan, който заяви, че няма нещо като перфектна формула, която трябва да се следва и която ще помогне за по-доброто класиране.
Логично погледнато, това е напълно нормално да е така. Дигиталният свят е изключително динамичен, непрекъснатата поява на нови технологии и поведението на потребителите са фактори, които оказват влияние върху SEO. Това от своя страна е равно на динамика и бърза адаптивност.
Следвайки основните правила за оптимизация за търсачките, със сигурност ще помогнете за ефективното представяне на вашия сайт.
Припомняме, че най-важното е:
- Детайлен анализ и проучване на ключовите думи;
- Анализ и проучване на конкуренцията;
- Създаване на логически последователна архитектура на сайта;
- Лесен за навигиране сайт;
- Изготвяне на Content Marketing стратегия и планиране на създаване на съдържание;
- Предоставяне на качествено и детайлно съдържание, което показва вашата експертиза;
- Отстраняване на техническите грешки;
- Изграждане на Content Promotion Strategy;
- Следване на правилата на Google;
- Непрекъснат мониторинг.
Google с нова актуализация за structured data
Google направи актуализация, свързана със structured data. В съобщението си казва, че вече използва хаштагове за @id препратки. Компанията добави, че използването на хаштагове е сред добрите практики на schema. Въпреки това каза, че ако използвате вашите съществуващи идентификатори, не е необходимо да ги променяте.
Google: Преминаването от www към non-www не променя много класирането
Потребител сподели, че е променил URL адреса на своя домейн, като е премахнал www. За целта неговите разработчици са приложили 301 redirect чрез Mozilla user agent. Това, което е наблюдавал, е, че вместо да има подобрение в представянето на неговия сайт, то се влошава.
В тази връзка отправи въпрос към John Mueller от Google, за да разбере дали всъщност търсачката може да разпознае този редирект при класиране.
В отговор John каза, че такъв тип промяна, а именно преминаването от www към non-www не е нещо, което би променило много от гледна точка на класиране в резултатите от търсене, тоест няма да влоши или подобри неговото представяне до такава степен.
Към това той допълни, че 301 пренасочванията не използват потребителски агент (user agent).
Използва ли Google данните от Google Analytics за класиране?
Потребител попита в X дали Google използва данните от Google Analytics за класиране на даден сайт, дори когато са свързани с Google Search Console. Ако и вие сте си задавали този въпрос, ето какво каза Danny Sullivan. Той отрече категорично и каза, че данните от GA не се използват като сигнал за класиране.
Тези данни са изключително важни, за да следим начина, по който нашият сайт се представя в SERP, но не се сигнал за класиране. Компанията много пъти е казвала, че не използва така наречените “поведенчески фактори” за класиране, извън която и да е метрика на системата за page experience.
Трябва ли да деактивираме спамърски линкове от AI-генерирани блогове
Именно такъв въпрос имаше потребител, споделяйки, че е забелязал да имат хиляди backlinks от публикации в блог, които най-вероятно са генерирани с изкуствен интелект. Той допълни, че част от тези връзки сочат към съществуващи страници, а други към страници, които връщат 404.
В отговор John Mueller каза, че това може и да не са статии, генерирани с изкуствен интелект, а просто най-обикновени спам страници. Към това посъветва просто да ги игнорират.
Необходими ли са изображенията с текст в тях?
Ако се чудите дали изображения с текст в тях са от значение и оказват ли влияние върху SEO, то краткият отговор е по-скоро не. Или с други думи, ако искате да оптимизирате по правилния начин и имате съдържание, което е важно и носи стойност, то по-скоро се уверете, че присъства в самата страница като текст, а не като изображение.
John Mueller сподели по темата, че е по-добре да бъдете прагматични и да си зададете въпроса дали това всъщност не е същият онзи текст, който вече имате във текстови формат в страницата или е нещо съществено, което би липсвало, ако изображението го нямаше.
Или накратко, ако съдържанието е важно и уникално за страницата, добавете го като текст, а не като изображение.
Тук обаче допълваме, че добавянето на релевантни изображение е добра практика, като за целта е необходимо да добавяте източник на изображение и alt tag, който ще помогне на Google да разбере самото изображение.
Google относно използването на structured data за рецепти
Danny Sullivan сподели, че скоро Google може повече да следи или да накаже страници, които не спазват правилата за използване на structured data за рецепти. Напомняме, че трябва да се използват единствено и само за страници, които изброяват не само дадени хранителни продукти и съставки на дадена рецепта, но и описват стъпка по стъпка рецептата.
Google направи промени в Google Assistant
През месец януари Google обяви, че е направил значителни промени в Google Assistant. Компанията премахна около 20 функции и промени начина, по който Google приложението работи с Google Assistant.
В своето съобщение казва, че една от премахнатите функции е иконата за микрофона в search bar, с която можехте да извършвате действия като изпращане на съобщения или включване на осветление.
Към всички промени Google добави, че ще започне да приканва потребителите, използващи по-стара версия на Google Assistant, да обновят приложението на Google, за да работят с най-актуалната.
Google ще премахва сайтове, направени с Google Business Profile
Google съобщи, че от 1 март 2024 уебсайтове, които са направени с Google Business Profile, ще бъдат закрити. Ако потребител се опита да посети сайта, Google ще го препраща към вашия Google Business Profile. Това обаче ще е възможно до 10 юни 2024 година. След тази дата, уебсайтът ще връща “Page not found”.
Google: HTML структурата не е от значение за класирането
По време на епизода от поредицата Search Off The Record, Gary Illyes от Google коментира, че е наясно с това, че има много хора, които смятат, че HTML структурата играе важна роля в класирането. Той обаче заяви, че това не е така и добави, че ако всички сайтове имаха еднаква структура, интернет щеше да бъде много скучен.
Наред с това допълни, че е чудесно използването на добре изградена H-структура наред с параграфите, но как ще бъде структуриран HTML, не е от значение.