Как се извършва SEO одит

Георги е един от топ SEO експертите в България, заедно със своя SEO екип е извършил технически SEO одит за стотици сайтове.

Георги е един от топ SEO експертите в България, заедно със своя SEO екип е извършил технически SEO одит за стотици сайтове. Повече от 12 години развива успешно свои уеб проекти и работи с български и международни компании за постоянно подобряване на техните сайтове и увеличаване на онлайн продажбите.



  • Main participant

    Гост
    Георги Стефанов

    Ganbox

  • Main participant

    Водещ
    Борислав Арапчев - SEO Strategist в Serpact

    Serpact

Уебинарът започва след:

07 Mar 2019 16:00-17:00 BG Time

Уебинар подтеми

  • Какво задължително трябва да съдържа един професионален SEO одит?

  • Кое при оптимизацията се подценява, а е важно? И кое се надценява?

  • Български и западни SEO специалисти - какво е нивото, как можем да ги сравним?

  • Какво е бъдещето на SEO? Как да планираме нашите SEO стратегии?

Webinar with G Stefanov

На 7 март 2019 година SEO агенция Serpact заедно с Георги Стефанов /познат на всички като Ган/ от фирма Ganbox проведе онлайн уебинар на тема: Как се извършва SEO одит?.

Георги е един от топ SEO експертите в България, заедно със своя SEO екип е извършил технически SEO одит за стотици сайтове. Повече от 12 години развива успешно свои уеб проекти и работи с български и международни компании за постоянно подобряване на техните сайтове и увеличаване на онлайн продажбите.

На 7 март 2019 година SEO агенция Serpact заедно с Георги Стефанов /познат на всички като Ган/ от фирма Ganbox проведе онлайн уебинар на тема: Как се извършва SEO одит?.

Преминаваме към въпросите

Борислав Арапчев: Здравей, Ган! Кажи ни накратко как навлезе в SEO областта?

Георги Стефанов: Здравейте всички, които избрахте да гледате този уебинар! Искам да благодаря на колегите от Serpact за поканата! Донякъде случайно започнах да се занимавам с SEO. Имах теоретични познания до 2006 година, тогава имаше SEO състезание, един колега ми подхвърли – защо не се включиш. Точно тогава създадох сайта Ganbox и се включих с него. Достигнах до 4-то място със сайта си. Имаше 100-ина участника, и аз разбрах, че съм добър в тази област, това ме мотивира. Постепенно сайта беше трансформиран да предлага услуги на клиенти.

Боби: Ти се занимаваш доста отдавна и си свидетел на много промени по оптимизацията, какво е твоето виждане – кое се промени през годините и кое остана и все още работи в SEO?

Георги: SEO е много динамична сфера, алгоритмите на Гугъл се променят ежедневно. Но основните неща във времето не се променят – основно копирайтинга и линк билдинга. Те търпят промени, но те не са големи. Самата оптимизация започва да става все по-трудна. Първо SEO се възприемаше като еднократно действие, сега вече го възприемаме като постоянен процес. Това е, защото нараства конкуренцията и тя не спира да работи. Етапите на SEO бяха – от измерване на позициите на ключовите думи – измерване на посещенията в сайта – след това – измерване на продажбите в сайта. След това започнахме да мерим ROI /възвръщаемост на инвестициите/. Моята прогноза е, ще се премине към CRO /conversion rate optimization/. Тоест – целта ще е как да накараме клиента да е доволен и да поръчва повече от нас. Гугъл все по-добре разбира намерението в заявките и следи все по-добре поведението на посетителите. Това от своя страна оказва все по-силно влияние на резултатите от търсенето и тяхното класиране.

Боби: Кога излезе твой или на твой клиент сайт на първа страница в Гугъл? Спомняш ли си?

Георги: Още първият клиент, той остана много доволен, беше в средно конкурентна ниша – поддържка на компютри. Иначе за сайта на Ганбокс си поставих за цел да го изведа на първа страница на Гугъл за думата SEO и за 6 месеца го постигнах. По-късно сменихме целите с друга дума, която сметнахме за по-подходяща.

Боби: Сайтът на Ганбокс се позиционира наистина доста добре. В коя насока са вложени усилия – структура, съдържание, линкове, за да се класирате толкова добре?

Георги: Основно полезно съдържание – публикации по темата и инструменти, които помагат. Аз проучвам темата, анализирам и давам мое мнение и извод – това понякога отнема няколко дена.

Боби: Доколко SEO одитите са важни и клиентите разбират тяхната нужда?

Георги: Някои оценяват, но като цяло има подценяване. Дори сме имали клиенти, които идват с нов сайт, и казват – но какъв е проблема, сайта е правен току що, красив е, ние го харесваме. Всъщност, дизайна е едно, но кода, съдържанието и вътрешната свързаност са друго. Одитът е важен, защото може да повиши значително трафика към сайта и да доведе до много поръчки. А това е целта на бизнеса все пак.

Боби: Когато говорим за един професионален SEO одит, какви точки той трябва да съдържа задължително, по които да анализира даденият сайт?

Георги: Добре е да дадем определение на SEO одит, защото доста се използва неправилно. На най-ниското ниво е – SEO проверка, дори и с автоматични инструменти да го направите. Следващото ниво е SEO анализ. Той се извършва с повече от един инструмент и има и ръчна проверка. SEO одитът не може да се извърши с автоматичен софтуер, не може да се извърши само с един софтуер и само от един човек.Това е, което ние предлагаме на клиентите. Има и още по високо ниво – одит на сайт – включва и софтуерен одит. С множество инструменти, по 13 точки.

  1. След това анализираме структурата на сайта. Това е много важно особено при онлайн магазините.
  2. Достъпността на сайта, спрямо Гугъл и хората тестваме също.
  3. Трафик на сайта, по канали, съотношение между каналите.
  4. Входящи линкове към сайта – много важна точка. За нови сайтове проверяваме предимно вътрешните линкове.
  5. Проверяваме хостинга дали е достатъчно надежден, дали е бърз и дали прекъсва.
  6. Проверяваме бързината на зареждане, тя е различна от времето на отговор. Това зависи дали ресурсите са много тежки, големи изображения, които може да се оптимизират и т.н.
  7. Позициониране и ключови думи – как се позиционира сайта по ключовите думи, дали са правилно подбрани, какво търсят хората по тези теми.
  8. Анализ на текстовете, проверяваме – достатъчност на текстовете /да няма бедни на съдържание страници/, уникалност на текста, две нови неща – полезност на текста /следим колко време се задържат хората в страницата/, също правим и ръчна проверка на текста.
  9. Анализ на HTML кода на сайта – каноникъл тагове, ноиндекс страници, структурирани данни и т.н.
  10. Изследване на конкурентните сайтове, от там идеи за линкове
  11. Ползваемост /UX/ – изключително важно, ако сайтът е онлайн магазин – правим тестова поръчка, проверяваме дали процесът на поръчване е гладък.
  12. Сигурност на сайта – дали сайта може лесно да бъде компрометиран и да му се повлияе негативно от конкурент.
  13. Обзор на предходните точки и приоритизиране – получава се документ от около 80 страници.

Боби: Как смяташ, кога трябва да се направи одита, когато сайта е пуснат на вода, или още преди да се започне?

Георги: Идеалният случай е да се направи одит още преди първото индексиране на сайта от Гугъл. Добре е одита да се прави периодично, особено за големи сайтове. Много неща в онлайн магазините се променят в сайта във времето – изтрити или неналични продукти и т.н.

Боби: Кои са твоите любими инструменти за одит и анализ?

Георги: Много са, любим ми е например Screaming Frog, той вече дава много добри визуализации, и показва връзките между страниците. За одит над 20 инструмента използваме, за да кръстосаме данните.

Боби: След прилагане на цялостен SEO одит на клиентски сайт – какво се случва след това?

Георги: След направата на одит, обикновено излизат множество дребни неща, които обаче се натрупват и оказват голямо влияние. След коригирането на откритите грешки и прилагането на препоръките, обикновено се наблюдава повишаване на трафика към сайта – от 50 до към 200 % ръст средно.

Боби: Въпрос от аудиторията – кои линкове са качествени и кои некачествени според теб?

Георги: Качествените линкове – разчитаме на няколко инструменти, но трябва да се прави и ръчна проверка. Но най-вече гледаме от колко авторитетен сайт идва този линк и доколко сайта е тематичен. Колкото по-трудно се взима един линк, толкова е по-ценен той. А и нормално ли е там да има линк към този сайт, това трябва да се запитаме.

Боби: От аудиторията – какво е твоето отношение към сайтове, базирани на Java Script и фреймуъркс като Angular, React, Vue.js или Polymer. и т.н.?

Георги: Ние, оптимизаторите настръхваме, като чуем за това. Проблема при тях съдържанието го няма като HTML код, при тях то се създава на момента. Гугъл вече като цяло доста добре рендерират JS. Линковете в JS се проследяват от Гугъл без проблем. При JS сайтовете ползата е, че те са по-бързи и скоростта е добра.

Боби: Вие правите анализи на сайтове за ползваемост, от гледна точка на удобство на потребителя /UX/, би ли ни казал за ефекта от тази услуга?

Георги: Това е нов наш проект, където реални хора тестват сайтове, за тяхното удобство. Дори само 5 човека тестват един сайт, като е важно за първи път да влизат в него, те откриват много пропуски, или затруднения, които програмиста е пропуснал.

Боби: Въпрос от аудиторията – какъв е оптималният размер на едно изображение в интернет сайт? Има ли такъв?

Георги: Трудно е да се отговори еднозначно на това, зависи от доста неща. Обикновено всяко едно изображение трябва да има поне 2 размера – едно малко, и друго голямо, което се отваря след клик, за да може хората да го разгледат подробно.

Боби: Според теб кое в SEO се надценява и кое се подценява?

Георги: Може би се подценява правилната структура на сайта, която изисква предварително проучване. Категориите трябва да бъдат изградени на база на търсенето на хората. Най-често се надценяват отделни части от оптимизацията, а тя е съвкупност от много дейности. Ако правим само едно или друго, тя няма да върви добре.

Боби: Какво смяташ за AMP технологията и какво е нейното приложение в България?

Георги: Тя е добро нещо, но не мисля, че ще просъществува много дълго време. Смятам, че е добра за публикации предимно.

Боби: Как е по-добре според теб – собственика на бизнеса ли да пише текста за сайта си, или това да се поръча на копирайтър?

Георги: Има тънкости, които само собственика на бизнеса знае, и той трябва да ги сподели. Но пък цялостният текст трябва да е написан от човек, който може да пише за уеб.

Боби: В борбата за Фактор Но1 в SEO кой ще победи според теб – съдържанието или линковете?

Георги: Според мен винаги ще има симбиоза, ще бъдат в баланс. Във времето Гугъл все по-добре ще определя кое е качествен и релевантен линк и кое е смислено и полезно съдържание.

Боби: Според теб как можем да сравним българските и западните SEO специалисти?

Георги: И в България имаме специалисти на световно ниво, които следят технологиите и тенденциите в световен мащаб, работят качествено и с резултат. И обратно – виждал съм специалисти навън, които пишат неверни неща /или откровени глупости/, а после медиите разпространяват това.

Боби: Как смяташ, че ще се развие SEO занапред? Как да планираме нашата стратегия?

Георги: Смятам, че няма да има някакви драматични промени, Гугъл все по-добре разбира дали хората са доволни от сайта, който те посещават. Затова трябва да се наблегне на съдържанието и ползваемостта на сайта, както и доверието.

Благодаря на хората, които гледаха уебинара с нас!

Подобни статии