Ефективен маркетинг за онлайн магазини

Петър Дяксов се занимава с онлайн търговия и дигитален маркетинг от 2009 година.

Петър Дяксов се занимава с онлайн търговия и дигитален маркетинг от 2009 година. Като собственик на няколко успешни онлайн магазина и мениджър на агенция за дигитален маркетинг, той познава в детайли света на онлайн маркетинга. Работил е по проекти от цяла Европа, САЩ и Канада. Занимава се и се интересува от Facebook маркетинг, маркетинг в социалните мрежи, SEO и маркетинг чрез съдържание. Той е управляващ съдружник в дигитална агенция SEOMAX.



  • Main participant

    Гост
    Петър Дяксов

    SEOMAX

  • Main participant

    Водещ
    Борислав Арапчев - SEO Strategist в Serpact

    Serpact

Уебинарът започва след:

12 Jun 2019 15:00 часа

Уебинар подтеми

  • Идеалният интернет магазин? Възможен ли е той? Задължителни елементи?

  • Кои са ефективните канали при онлайн маркетинга?

  • Видове съдържание, което да промотираме?

  • Задайте вашите въпроси към Петър Дяксов по време на онлайн разговора

Ефективен маркетинг за онлайн магазини

В днешния уебинар ние от Serpact разговаряме с Петър Дяксов. Темата на дискусията ни е: Ефективен маркетинг за онлайн магазини с Петър Дяксов.

Петър се занимава с онлайн търговия и дигитален маркетинг от 2009 година. Като собственик на няколко успешни онлайн магазина и мениджър на агенция за дигитален маркетинг, той познава в детайли света на онлайн маркетинга. Работил е по проекти от цяла Европа, САЩ и Канада. Занимава се и се интересува от Facebook маркетинг, маркетинг в социалните мрежи, SEO и маркетинг чрез съдържание. Той е управляващ съдружник в дигитална агенция SEOMAX.

Ефективен маркетинг за онлайн магазини с Петър Дяксов

Преминаваме към въпросите

Борислав Арапчев: Обикновено първият въпрос в нашите уебинари е свързан с кариерната биография на всеки наш гост… Разкажи ни как навлезе в дигиталния маркетинг. Как започна твоята кариера в тази област?

Петър Дяксов: Като цяло в дигиталния маркетинг аз влезнах малко по неволя… Стартирах моя първи онлайн магазин – реално това беше опит за онлайн магазин. Той беше свързан със сферата, която най-много разбирах (тази на родителите ми) – марковите парфюми…
За съжаление първият ми опит не беше от най-успешните. Когато бях студент, реших да направя втори опит – по-добър опит, по-добър онлайн магазин, с по-добър брандинг, визия и т.н. Но за мое голямо съжаление нямаше поръчки… Тогава такава беше ситуацията, периодът, конкуренцията, нещата ставаха доста по-трудно… Така осъзнах, че единственият ми шанс да направя този онлайн бизнес да работи е да започна маркетинг и онлайн маркетинг… По такъв начин започна моето приключение… започнах да се занимавам с дигитален маркетинг…

Едно от първите неща, които започнах да правя е SEO… Не знаех, че се казва SEO, но това бяха основните принципи и методи, които използвах… През 2013 година бяхме на първа позиция в България по ключовата дума „парфюми“, което за мен беше огромно постижение, но в последствие осъзнах, че само това не е достатъчно… Трябваха още ключови думи, по които да се позиционираме, за да може магазинът да продава, да достигаме до повече потребители, да привличаме повече купувачи и още куп други неща… От тук нататък започнах да се занимавам активно с Фейсбук реклами, Фейсбук маркетинг, Гугъл реклами също, съдържание… По-сериозно със съдържанието започнах през 2014-2015 година, защото видях, че това е един от основните фактори при Гугъл, за да може да се позиционира добре един онлайн магазин и да може да му помогне…

Към края на 2014 година много мои приятели и познати с фирми започнаха да ме търсят, защото забелязаха, че разбирам и мога да им помогна за направата на онлайн магазини, на уебсайт… и не само…, и т.н.

В началото на 2015 година официално дадох старт на агенция Тендрик, която се базира в Пловдив…

Ето така се случиха нещата при мен – спонтанно. Не съм си представял, че ще се занимавам с дигитален маркетинг, но ето че това е нещото, което ми харесва и ме удовлетворява много.

Борислав Арапчев: Супер! Като повечето наши колеги – и аз като теб съм учил нещата по неволя, т.е. по трудния начин, но така знанията са по-полезни и трайни…

Петър Дяксов: О, да! Аз сега мога да влезна в положението на много от нашите клиенти, които искат да стартират онлайн бизнес или онлайн магазин и да ги разбера, защото този път съм го извървявал вече няколко пъти и съм изпадал в техните ситуации… Но болката от трудностите и от загубата на големи суми ми помогна да се уча на много неща, много важни неща! Стимулира ме и сега да се уча още повече, за да бъда по-полезен на нашите клиенти днес…

Борислав Арапчев: Сега сме 2019 година и много неща се промениха от онова време, когато ние стартирахме в тази област… Лесно ли е през 2019 година да стартираш онлайн магазин от нулата? Започвайки своя бизнес в днешната интернет среда с какви предизвикателства ще се сблъскаме, за да може този бизнес да се развива, засилва и да работи ефективно?

Петър Дяксов: Днес не е трудно да стартираш един онлайн магазин, но да намериш ниша е предизвикателство. Преди 10 години, когато аз стартирах, нямаше толкова много пълни ниши в България, а сега те са толкова много и не само у нас, а и в целия свят нишите са препълнени, особено на Запад… Т.е. днес технически да откриеш онлайн магазин е лесно, но е трудно да откриеш ниша, да пробиеш там и да се наложиш… Много трудно е с минимален бюджет да направиш нещо сериозно, защото име вече утвърдени играчи, има много големи играчи в България, в чужбина… Всички знаем Амазон, Ибей, Али експрес,… в България също така Е-маг, …, където вече е трудно да се конкурираш. И няма как да стане, ако стартиращата фирма не си отдели един добър бюджет за реклама… Защото, колкото и да ни се иска нещата да се случват от само себе си, вирусно (вайъръл, както се казва) това на практика не е нещо, което става толкова лесно…

Аз смятам, че при старта на един онлайн магазин трябва да се мисли дългосрочно, защото ако е краткосрочно, резултатите няма да са много добри…

Борислав Арапчев: Какви са каналите, по които един нов магазин (пък и не само нов) трябва да започне да рекламира и да използва за своя маркетинг, с оглед на своята по-висока продуктивност?

Петър Дяксов: Едно разграничение – има канали, които носят дългосрочна стойност и такива, които носят с краткосрочна стойност… Например SEO оптимизацията е прекрасна за онлайн магазините, защото им осигурява дългосрочна стойност от трафик …

Борислав Арапчев: …но тя е бавна…

Петър Дяксов: …да, и не трябва да се мисли, че това не ни трябва, защото резултатът идва бавно… По мои наблюдения, едни от най-успешните онлайн магазини се доверяват най-сериозно на SEO оптимизация. Те имат постоянен трафик и постоянни продажби, а трафикът и продажбите не могат да се постигнат бързо, затова трябват поне няколко месеца и тази стратегия трябва да се заложи дългосрочно още със старта на онлайн магазина, за да могат оттам нататък нещата да се правят по най-добрия възможен начин.

Борислав Арапчев: Да, SEO оптимизацията е бавна, но тя дава една сигурност на собственика на магазина, че се следят тенденциите в Гугъл и магазинът се приспособява спрямо новостите, които Гугъл подава като промени в търсачката… Кой канал – Фейсбук или Гугъл – е по добър за реклама, според тебе, или това е много относително, защото зависи от много фактори?

Петър Дяксов: Като цяло и двете платформи са много разпространени и дават доста стойност… Лично аз повече предпочитам Фейсбук, но това е лично мое предположение, но за някои области Гугъл е много важен… когато при потребителя има някакво намерение. Тогава ние – чрез ключова фраза през Гугъл реклама лесно можем да го хванем… Гугъл ни дава прекрасна възможност за таргетиране, за реклами чрез Ю туб и за реклами изобщо, защото Гугъл има огромна мрежа, в която ние можем да рекламираме визуално съдържание. Но, честно казано, за онлайн магазини и особено там, където става дума за мода, Гугъл определено е фаворит!

Фейсбук е много добре с формата, която изградиха, аудиториите, таргетирането е много добро и като цяло Фейсбук вече знае много за потребителите си и знае какво те искат. Това, съответно, много ни помага да рекламираме за един онлайн магазин така, че да стигне до хора, които искат да купят от него. Според мен във Фейсбук има нещо, което трябва да се използва от всеки онлайн магазин, независимо дали е в България или някъде другаде по света… и това е Фейсбук пикселът – безплатна възможност, която ни позволява много добре да таргетираме рекламите си. По този начин Фейсбук разбира за потребителите, които идват на сайта ни при различни типове рекламни кампании за потребителите, които са били на сайта, или за сходни, подобни на тези потребители, които са били посетители на сайта ни, или които са дори клиенти…

Фейсбук ни позволява да правим и други кампании – една от тези е чрез динамичен продуктов каталог. Ние многократно сме виждали такива продукти, примерно – влизаме в сайт с някакви червени обувки и оттам нататък Фейсбук се изпълва с червени обувки и то точно с такива червени обувки, каквито сме гледали в сайта – това е много ефективно за резултати като, например – кои хора са посетили сайта ни, гледали са определен продукт там и не са го купили, но…, когато (пуснем официално кампания) Фейсбук много добре успява да таргетира правилните хора, които биха искали да купят… Това са много ефективни начини, с които можем да рекламираме към момента… Във Фейсбук има и много други начини, предлагат се и други възможности за рекламиране, от гледна точка на потребители… Когато пускаме изцяло нова продуктова гама, Фейсбук таргетира хората, които за първи път влизат в нашия уебсайт и тепърва се запознават с нашия бранд с намерение да купят или евентуално действително да закупят наш продукт… Впоследствие ние можем от това да си направим добра аудитория, да ретаргетираме тези хора и да ги накараме да поръчат отново и отново…

Борислав Арапчев: Засега възможността да се рекламират директно продукти и то много продукти – го има само във Фейсбук…Това е много добра и ефективна възможност…

Петър Дяксов: Да, от тестовете, които сме правили, това особено за българския пазар е много ефективно…

Борислав Арапчев: Аз също ще споделя едно мое любопитно наблюдение –имахме клиент, който продаваше маратонки и се опитваше да развива пазари на няколко държави – преди години при нас правеше SEO и Google Ads… Имахме и друг клиент, който работеше през Фейсбук… При анализа се оказа, че маратонките се продаваха най-добре в България през Фейсбук, а в Гърция – най-добре през Google Ads, т.е. може би различните нации имат доверие или познават по-добре различни канали…Казано в скоби, трябва да гледаме разликите в спецификата на пазара, и спецификата на самата държава…

Петър Дяксов: Абсолютно, да!

Борислав Арапчев: Какво е твоето наблюдение – кои реклами в момента са най-ефективни във Фейсбук?

Петър Дяксов: Със сигурност за онлайн магазините най-ефективни във Фейсбук са точно този тип рекламни кампании с динамичен продукт. Според мен като опит всеки онлайн магазин трябва да използва или най-малкото да изпробва дали работят при него…

За съжаление през последните 2-3 години във Фейсбук и в Гугъл рекламите доста поскъпнаха и смятам, че тази тенденция ще продължи да се развива. Те си повишиха цената навсякъде – не знам някъде да има държава по света, където да са намалили цената. Това създава пред нас, маркетолозите, едно предизвикателство – как, въпреки високите цени, да направим една добра възвръщаемост на инвестициите на клиентските проекти. Защото когато говорим за онлайн търговия и за онлайн търговци, най-важното, което трябва да гледаме е броя на поръчките и стойността на броя поръчки, които ние сме довели с помощта на каналите – било то на Фейсбук рекламите, било то на Гугъл рекламите или на SEO… Клиентът се вълнува пряко от това да правим ефективни рекламни кампании, които да носят резултат…

Едни от най-добрите рекламни кампании, които би трябвало винаги да носят резултат и носят резултат, са ретаргетинг рекламните кампании, които можем да направим посредством Фейсбук пиксела – в Гугъл такива кампании също работят… Когато имаме определен тип потребител – бил е на сайта ни, направил е определено действие и т.н… от тук ние трябва да го вкараме във фунията, като му сервираме определен тип съдържание така, че да го накараме да стигне сам до крайната ни цел. За онлайн търговците това е той да купи продуктите му! Вече как ще го постигнем това – има си много начини, много методи… Например, масово на по-голям брой потребители можем първо да им предоставим интересна статия, някоя безплатна електронна книга по темата или видео…, или въобще нещо, което да накара този човек да се заинтересува и да разбере, че има нужда от нашата продуктова ниша…

Повечето онлайн магазини нямат големи бюджети за да рекламират масово, но дори и да имат ресурса, ако те рекламират масово, може да имат лошия шанс да нямат добра възвръщаемост на инвестицията… Затова чрез Фейсбук ние трябва да намерим правилните хора, които са склонни да купят и от всички тези потребители да отсеем онези, които не биха купили предлагания продукт.

Борислав Арапчев: Сега ми хрумна и се чудя дали не е най-ефективно да насочиш рекламата към конкретния продукт и така да доведеш клиента да прочете в сайта, както ти спомена, някакъв полезен материал по темата? Имаш ли някакви наблюдения или е трудно да се обобщи по въпроса?

Петър Дяксов: Това, което мога да споделя от моите наблюдения, е следното: ако ние първо отсеем потребителите на базата на някакво съдържание, било то статия или по друг начин, би било по-евтино и ефективно да рекламираме на по-малка аудитория, която сме сегментирали. Оттук нататък ни е по-лесно да продадем на хора, които са били на нашия сайт и са запознати с нашия бранд, отколкото ако пуснем реклама с натрапчивото „купи, купи, купи“… Във все повече проучвания, пък и това, което наблюдаваме при анализи, статистики и при други платформи, се говори, че един потребител често пъти прави няколко сесии на уебсайта, преди да стигне до момента на поръчката от рекламата… Той отива и на някои други места или започва да мисли и да се консултира с жена си и с други хора… Тези неща създават трудност, той да вземе решение на момента, освен в случаите, когато нашия продукт е по-евтин и по-достъпен. Тогава потребителят взема решение импулсивно и прави импулсивна покупка. Но ако той трябва да купи нещо по-голямо като стойност – напр. автомобил, апартамент или скъп часовник, тогава той едва ли ще направи импулсивно покупката. В такива случаи трябва да намерим друг начин да възбудим интереса му към нашия продукт, трябва да сегментираме този тип потребители, да ги спечелим и чак тогава да им пуснем реклама с определена оферта…

Борислав Арапчев: Да, може да се рекламира и самия бранд, защото ако се създаде доверие към една марка, хората ще купуват заради бранда, тъй като ще бъдат спокойни за качеството на продуктите… Това също много вдига ефективността…

Петър Дяксов: Съгласен съм абсолютно с теб и аз мисля, че онова, което може да даде дълъг живот на един онлайн магазин е той да си създаде силен и позитивен бранд, който да има лоялни клиенти… Затова през 2019 година, ако някой реши да стартира онлайн магазин, през първите месеци от старта му трябва да инвестира пари в бранда, иначе не виждам начин той да бъде на печалба. Трябва реклама да се популяризира бранда и дейността му, това да достигне до максимален брой хора за да може да станат те негови клиенти – тази задача е доста трудна, защото в момента има доста силни и сериозни играчи… Това, че си успешен в ритейл сектора и имаш много магазини с добри продажби във физическия свят, е много добре, но в онлайн пространството не е съвсем така – тук ти започваш почти изцяло наново и въпреки, че имаш добре изграден бранд отпреди (да, това винаги би ти помогнало да създадеш и добър онлайн бизнес) на теб ще ти трябва реклама, за да популяризираш този бранд, да му дадеш и онлайн шанс за развитие и просъществуване в дългосрочен план…

Борислав Арапчев: Тук се сещам за нещо много хубаво, което правехте ти и твоя екип от сайта на ваш онлайн магазин – по празници, за имен или рожден ден пращахте на своите клиенти честитки с пожелания. Този макар и дребен жест към хората печели техните симпатии и ги кара да купуват от вас, точно защото са станали ваши фенове, лоялни клиенти, които ви харесват и обичат…

Петър Дяксов: Да, бяхме направили такъв модул за опън карт системата – да се пращат картички с пожелания на имениците, защото ние не караме хората да ни дават допълнителни данни. Но като знаем името на потребителя, ние сме правили дори персонализиран дизайн, когато сме го поздравявали на имения му ден… Като цяло отзивите са много добри благодарение и на това, че за големите празници като Цветница, Гергьовден, Ивановден и пр., имаме опцията на този ден да даваме допълнителна отстъпка. Тези неща се генерират автоматично с напомняне за крайния срок докогато е отстъпката, за да могат клиентите ни да реагират като побързат своевременно да купят докато не стане късно за имения ден…

Борислав Арапчев: Напоследък много се говори за маркет плейсовете. Смяташ ли, че те дават резултат и има ли шанс за даден бизнес да са трамплин той да стартира чрез тях?

Петър Дяксов: Благодаря за въпроса. Що се отнася като цяло за маркет плейсовете, това много зависи от продукта, който ние предлагаме… Ако обслужваме бранда или онлайн магазина, ако той произвежда продукти или има собствен бранд – това, според мен, е много добра стратегия… Но когато ние продаваме други известни марки от нашия онлайн магазин, тогава нямаме много добър марж. Като бизнес решение не е 100% винаги много логично да го направим.

Друго важно нещо, което трябва да споменем – има вече и системи всякакви за автоматизации с маркет плейсове като И бей, Али експрес, Амазон и дори Е-маг за България имат… Много важно е когато правим това нещо да знаем, че не е хубаво да се правят описания на тези продукти, защото ако сме си направили уникални описания на всеки един продукт и изведнъж те се появят в един много авторитетен сайт, представете си кой ще предпочете Гугъл… Той ще си каже: „А, тези са копирали и съответно са дублирали съдържание…“ Ние всички, които сме тук, прекрасно знаем, че това не е толкова добра стратегия… Още повече, че в момента, в който пуснем даден продукт и той се разпространи във всички останали маркет плейсове, тогава нали може да си представите как Гугъл веднага ще счете, че вашият е бил първоизточника 🙂 .

В това отношение всичко зависи от модела, могат да се постигнат и много добри резултати… Има доста онлайн търговци, които предлагат и дроп шипинг модели чрез Амазон или чрез И бей, но всичко зависи изцяло от това как ще ги направи нещата онлайн търговеца…

А лично от гледна точка на магазин, честно казано, няма смисъл толкова да се прави, но от гледна точка на онлайн търговеца, ако с маркет плейсовете това би могло да доведе или наистина довежда до много продажби, то тогава може да се направи!

Нещо, което ми хрумва, че може да се използва от онлайн търговци – има такива маркет плейсове за сравняване на цени. Примерно един от най-популярните в България е Пазарувай точка ком, има също и Шоп мания, Сравни бг

Борислав Арапчев: Всички оферти…

Петър Дяксов: …да, има такива сайтове, където вие му правите ценова оферта, още повече, когато предлагате продукти на един известен бранд… Това би могло да ви доведе на добър трафик и съответно до много продажби, защото когато потребител гледа такъв тип оферти в тези сайтове, значи, че той има намерение да купи… Виждаме, че дава много добър резултат, защото най-често се плаща само за клик, много подобно на Google Ads…

Борислав Арапчев: Като извод, маркет плейсовете са добро място, но трябва човек да внимава… Имам пример с клиент, внасящ играчки от Китай, който не ги поставя първо в сайта на онлайн магазина си, а ги пуска на дистрибутори или на маркет плейсове и тези продукти излизат първо там… Така от вносител той става търговец, който копира съдържание, което за Гугъл не е ОК… Аз лично първо бих пуснал някакво количество продукти в сайта си, за да стане бранда ми разпознаваем и видим, но… пак зависи от преценката на човека доколко има конкуренти и от нишата…

А ето и един модерен въпрос, по който говорихме в миналия уебинар с Иво Илиев – какво мислиш за инфлуенс маркетинга, доколко той е ефективен, как работи и какви са твоите впечатления от инфлуенс маркетинга?

Петър Дяксов: Инфлуенсърите са новите звезди на нашето хилядолетие…

Аз започнах да се занимавам с инфлуенс маркетинг още преди да съществува този термин. Понеже съм учил в Англия, по онова време се заговори много за влогърите, които са хора с видеоблог.

Като се върнах в България, реших да пробвам дали това нещо работи. Направих си един имейл шаблон, с който си извадих лист на много български блогъри и реших да им пиша дали ще се съгласят ако им предложа като безплатен продукт (статия) за един онлайн магазин, да публикуват (статията) в сайта си и после да сложат линк към сайта на онлайн магазина ни. Това си беше един абсолютно естествен линк билдинг похват… Но това се получи…

Странен беше и отговора на блогърите – те за пръв път получаваха такъв тип запитвания и предложения, някои от тях бяха даже обидени от това, че докато те са решили да правят блог и се кефят с блога си, някой си там иска да им подарява готов продукт и едва ли не да ги подкупва за това, което правят… Но факт е, че още тогава използвайки като проба този похват, той лека-полека даде резултати и нещата при мен се получиха. Отзвукът беше доста добър, като резултат имаше дори и директен трафик през самите блогове… съответно така успяхме да видим, че има и поръчки от такъв тип хора, което ни помогна за развитието на нашия бранд и за оптимизацията ни в Гугъл…

Впоследствие, когато през следващите години, в които ние решихме да продължим да използваме инфлуенс маркетинга и за наши клиенти, и за други наши проекти, започнахме да виждаме като отговор един много добре систематизиран похват с който инфлуенс блогърите вече бяха започнали да оперират… Ако към онзи момент изпращаха един не много ясен отговор, че за пръв път получават такъв тип предложения и пр., то в сегашния момент веднага ти изпращат за една презентация ценова оферта … Примерно – за блог пост 50 лева, за видео публикация с ревю на продукт 200 лева… измислям си цените в момента, но ако вие днес изпратите на инфлуенсър запитване, ще получите точно такъв отговор…Така че нещата доста се промениха и ако преди години си казвахме, че трябва да се възползваме от тази ниша, сега си мисля, че тази ниша е вече поузряла…

Но за да можем да разберем дали даден инфлуенсър ще ни свърши добра работа, трябва да проучим внимателно каква е аудиторията му. Защото ако имаме магазин, например, за дамска мода, то трябва да намерим подходящи блогъри и влогъри, чиято аудитория е точно от такъв тип. А вече и самите инфлуенсъри, виждам, че те сами си правят добра статистика какви и колко последователи ги следват, какъв е техния бек граунд (произход) и демография, които са много важни за маркетинга ни…

Дали работи или не – това зависи от инфлуенсъра…, защото някой нишов инфлуенсър с много малко последователи може да ни донесе много повече трафик и директни продажби, отколкото някой много популярен и с няколко стотин хиляди последователи…

Борислав Арапчев: Сещам се за един такъв парадокс с една американска инфлуенсърка с два милиона последователи, която при някаква промоция или кампания за мода, не е могла да продаде дори някакви шест фанелки… Изводът е, че тук нещата трябва да се проучват по-издълбоко, за да бъдат и резултатите по-ефективни… Трябва да се проучва доколко инфлуенсърът е реален, каква е нишата му, областта и т.н., защото понякога има много надути неща, при положение, че има Инстаграм ботове, които трупат последователи, които не са истински и може да има такива кухи имена…

Когато рекламираме или когато работим с един онлайн магазин, ние наблягаме на продуктите – снимка на продукта, текст и пр. – това се среща навсякъде. Забелязах, обаче, че вие още преди години, че във вашия онлайн магазин за парфюми много започнахте да работите с видео съдържание… Какви видове съдържание или контент може да промотираме или да ползваме за маркетинг към нашия онлайн магазин?

Петър Дяксов: Продуктите са най-важните неща в онлайн магазините. Самите продукти трябва да са добре описани, с уникално и добре написано съдържание, да няма правописни грешки и в същото време това съдържание да е полезно… да създава предпоставката защо един потребител би си купил въпросния продукт… и само така можем да се отличим, особено ако продаваме продукт на някоя известна марка, който го има в още хиляда магазина…

Друго нещо – през 2014 година към нашия онлайн магазин за парфюмите създадохме блог, в който всяка седмица, понякога и по два пъти седмично, публикувахме статия, която да е полезна и да е свързана с темата за марковите парфюми. Такава информация нямаше на български език, черпехме информация от много чужди източници, превеждахме и отделяхме доста време за да направим качествено съдържание…

После си казахме: „ОК, това е хубаво, но не можем ли да направим и нещо по-добро – например, цялото това съдържание да го съберем в една електронна книга…“ Тази идея в моята глава изглеждаше лесна, защото имахме съдържанието и можехме да направим книжка, комплектувана от 20-30 статии… И започнахме да се подготвяме с реализацията на идеята. Но после си казахме: „Ама има и още теми, за които не сме писали“… И продължихме да пишем, и писахме, писахме…, та чак след две години през 2016 г. я пуснахме книжката потребителите да си я свалят от сайта ни напълно безплатно само срещу един имейл…, което ни позволи да ремаркетираме хората или най-малкото да получим обратна връзка от тях… Така дадохме стойност на нашите потребители, то не беше правено досега от никой от нашите конкуренти, поне аз не знам за такъв подобен случай, а това беше и нещо, което ни отличи, направи ни разпознаваеми…

Освен кампанията, с която промотирахме нашата електронна книга, ние решихме и да я издадем в един неогромен тираж и вече на хартиен носител започнахме да я изпращаме на наши клиенти, на инфлуенсъри, на блогъри, занимаващи се с мода. Отзивите бяха много положителни, защото това беше един непринуден подарък, тъй като повечето от получателите се изненадаха и зарадваха от предоставеното им полезно четиво.

После преведохме книгата пуснахме я и на английски език … и така нататък… 🙂

Освен всичко това, друг вид съдържание е видео съдържанието, за което ти спомена! Въпреки казаното, с чисто сърце ще си призная, че никак не е лесно да създадеш такова съдържание и особено напоследък не ни остава много време да създаваме видеосъдържание… Но в нашата агенция работим по въпроса, създадохме вече специално криейтив студио, за да правим и продуктови снимки, и видеосъдържание, защото това става изключително важно сега за дигиталния маркетинг… Правим видеосъдържание на интересни теми, евъргрийн теми, на популярни неща… Така освен, че имаме съдържание за нашите реклами, а също и органично – чрез Ю туб имаме възможност различни хора да могат да ни гледат и да видят нашия бранд чрез видеата…

Борислав Арапчев: Да, Ю туб е много силен канал, който носи трафик и поръчки, и разбира се, популяризира бранда… Димитър Аргиров те пита „Кажете нещо за first price ads на Google“, т.е. предполагам, че става дума за най-високата цена да излизат първи рекламите в Гугъл

Петър Дяксов: Ами аз, честно казано, не съм много добър специалист в Гугъл рекламите, но в нашия екип има такива.

Що се отнася до онлайн търговията и онлайн магазините, най-важното е да се види каква е възвръщаемостта на инвестициите, които са дадени за реклама. Има дори някои ключови думи, които са много скъпи и трябва да дадем много пари за тях, за да можем да излизаме на кликаема позиция. Но ако те носят добри резултати, добра възвръщаемост на инвестицията и процента на реализация е много висок, има смисъл да ги ползваме… Но ако не носят никакви конверсии – няма смисъл да ги ползваме… Според мен, това нещо не е от най-важните показатели и просто трябва да се види къде някъде е баланса – хем да имаме добра цена на клик, а в същото време да имаме и реализации… Но различните специалисти по GoogleAds, може би, биха имали различно мнение… Обаче повтарям, възвръщаемостта на инвестициите е много важна за онлайн магазините, ако възвръщаемостта на инвестициите не е достатъчно добра, ключовата дума няма смисъл…

Борислав Арапчев: Значи измерването трябва винаги да става според резултата и според резултата да се правят корекциите, ако те са наложителни… Има изследвания, които сочат, че първата позиция не винаги носи най-много поръчки или трафик. Това нещо се поема от втората или третата позиция, ако условията и цените са близки, защото човек, разглеждайки рекламодателя и достигайки до третия като разглежда сайта му, има вероятност да поръча от него, за да не се връща назад до първия или втория в позициите. Това е хубаво да се анализира по отношение на ефективността.

Имаме въпрос от Никола Минков: „Знаем, че подготовката за един проект е много важна. Какви процеси трябва да планираме в нея и как да подготвим клиента за това, защото всеки клиент иска да започнем от утре?“

Петър Дяксов: Тук няма перфектен отговор, който би удовлетворил всички, защото опираме до комуникацията… На клиента трябва да му се разясни, че започвайки изграждането на един онлайн магазин, това няма как да стане за един ден или седмица дори, понеже тук има едни много дълги процеси, които са важни…

Освен това, много често при изграждането на един онлайн магазин, цялата информация, която ни е необходима, за да го направим, трябва да дойде от клиента и ако той бави информацията, веднага трябва да му бъде съобщено, че пусковият срок за магазина няма да бъде спазен поради тази причина… Т.е. на клиента трябва да му бъде обяснено, че и той лично също има определен тип задължение към този проект… Лично за нас, ние нямаме интерес проектът да бъде забавен, ние искаме да го пуснем навреме, но ако клиентът не е готов с информацията и поради това ни бави, проектът за онлайн магазина му няма как да се случи…

Друг голям проблем, който имаме е особено с новите онлайн търговци, които за пръв път отварят онлайн магазин и не познават спецификите на бизнеса. Опитваме се от нашия опит и от опита, който имаме с другите си клиенти, да им обясним целия процес, да им разясним как се случват нещата в тази област. Например, как се случват опциите за плащане с кредитна карта, с дебитна карта, с PayPal…, какъв е процеса на обработка на поръчките от влизането на потребителя в сайта до изпращането на поръчката му до куриера… Предлагаме разяснения, които биха могли да улеснят този процес…

И още нещо много важно – има огромна разлика един бизнес, примерно за маратонки, да стартира с физически магазин и с онлайн магазин. Трудно е в началото един онлайн магазин да привлече много поръчки, което с времето се наслагва!

Проблемът идва от това, че ако клиентът е свикнал във физическия магазин, особено ако е на централно място или в МОЛ, да влизат много най-различни хора и клиенти… Докато при онлайн магазина не е така – тук няма случайни посетители, няма случайни купувачи и клиенти, особено ако магазинът е нов!!! И ние трябва да създадем предпоставки хората да влизат в онлайн магазина било чрез реклами, било чрез SEO, било чрез някакъв PR трябва да накараме хората да търсят и да влизат в този сайт, но резултатите в акъв случай не идват веднага на момента…

Това, че сме открили онлайн магазин преди три години, не означава автоматично, че той е актуален и днес, дори да сме спазвали всички правила и изисквания на маркетинга. Онлайн магазинът е като един жив организъм и му трябва съответно време да се развие, но дори и след това той трябва да продължи да се развива, да се адаптира, обновява и да става все по-добър и по-интересен, за да има резултати… – за да може на потребителя да му е по-лесно и така да се увеличава процента на хората, които влизат в сайта му и правят поръчки.

А ако видим, че има проблем на сайта, трябва да намерим начин своевременно да го отстраним…, но клиентът ни трябва да узнае, че не винаги проблемите са възникнали у фирмата разработчик…някой път може да има някаква промяна в някой от браузърите, например – нещо, което не зависи от фирмата… Или се появява някакъв нов айфон с размер на таблет и никой не е оптимизирал сайта за точно този размер на дисплея… Ето защо на десктопа на потребителя количката излиза по странен начин… Но това можем да го установим по-късно, защото в момента на пускането на сайта стандарта на дисплеите е бил друг…

Борислав Арапчев: Добре и полезно си поговорихме… За съжаление сме към края на уебинара…Затова нашия традиционен въпрос е за бъдещето на дигиталния маркетинг… В каква посока ще се развива дигиталния маркетинг и как ние да се подготвим, за да сме в час със стратегиите и новостите?

Петър Дяксов: В бъдеще при дигиталния маркетинг цените на рекламите ще се увеличават все повече и все повече и ние трябва да намираме начини да рекламираме по-гъвкаво, да рекламираме на аудитория, до която вече сме достигнали преди това по някакъв начин по някакъв канал… Защото, може би, само тогава биха ни излизали сметките, тъй като в противен случай възвръщаемостта на инвестициите ни за реклама може да не е толкова добра…

Тогава трябва да мислим и за други алтернативни варианти. Един такъв добър вариант за онлайн магазините са известия, които ти се появяват на екрана, особено за периоди като Черен петък, като коледни промоции… Това е много добър канал, защото тогава цените на рекламите удрят тавана, конкуренцията е убийствена и е много трудно да се конкурираме с големите играчи с огромни и огромни бюджети…

Имейл маркетингът също върши добра работа и не трябва да се подценява. Миналата година имаше голямо сътресение поради GDPR, но дори и сега има хора, които искат да получават информация от онлайн търговците и затова, според мен този канал ще продължи да съществува.

Много актуални в момента са чат ботовете… и благодарение на платформи като Мани чат, те ни дават възможност да достигнем до много хора органично, без това да е платено…. Имаме възможност да правим и така наречената вирусна игра, чрез която приканваме потребителите да включват още хора към играта ни, ако съответно сме им дали някакъв подарък. Тези неща сме ги тествали за различни пазари и виждаме, че те работят доста добре…води ни освен последователи на нашия онлайн магазин, но води и до директни продажби…Хубаво е сега, в момента да се възползваме от тези неща, защото се очакват промени по тези автоматизации и чат ботове през август месец, ако не се лъжа, което може да ограничи възможностите, позволяващи използването на платформи като Мани чат…

Борислав Арапчев: За другите, постъпили при мен въпроси, ще помоля участниците в нашия уебинар да се свържат директно с теб и да ти ги зададат лично, понеже времето ни изтече…

Благодаря ви, колеги, че бяхте днес с нас. Благодаря и на теб, Петьо, за интересния и много полезен разговор…

Петър Дяксов: И аз благодаря на всички…

Борислав Арапчев: До нови срещи!

Подобни статии