Никола Минков, основател и CEO на Serpact: Бързите решения в дигитална среда не са най-оптималният вариант за бизнеса
Основателят на Serpact коментира защо изкуственият интелект не е магическото решение, което сайтовете с онлайн присъствие търсят.
В стремежа си към бърз успех в дигитална сряда, българският бизнес често пренебрегва необходимостта от сериозни инвестиции и последователни усилия. Това е основното заключение на Никола Минков, основател и изпълнителен директор на Serpact, споделено в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria с водещ Вероника Денизова.
„Когато решите да спестите усилия, влизате на пазара със същите послания като конкурентите си и губите видимост пред интернет потребителите“, подчерта той по време на разговора. „При Organic, дори да спрете работата с агенция и да преминете към вътрешен екип, ще имате период, в който ще продължавате да получавате трафик към сайта си. Но в момента, в който спрете да плащате на големите медии като Meta, трафикът и продажбите спират“, обясни още Минков. Интересен факт, който той сподели, е че проучванията в САЩ показват по-висока рентабилност на SEO спрямо платените реклами в Meta или Google. “Това наблюдение важи и за българския пазар”, категоричен бе той.
Според експерта, успешната SEO стратегия се крепи на три основни стълба.
На първо място е качественото съдържание и смисловата връзка между страници и категории в уебсайта. Вторият елемент е техническата част, свързана с потребителското изживяване – удобство и скорост на зареждане. Третият стълб са външните сигнали от позиционирането на бранда в различни медии.
Въпреки че разходите за дигитална реклама нарастват всяка година, Минков подчерта, че по-важен е правилният анализ на данните. „Чрез анализ на данните се опитваме да разберем защо потребителят е купил от даден сайт, какъв път е изминал…“. Именно и в анализа на налична информация се крие и една от силите на изкуствения интелект. Интересен е фактът, че повечето от маркетолозите все още не разбират как да използват AI ефективно, като в момента той се прилага основно за генериране на съдържание, особено за социалните мрежи.
Що се отнася до бъдещето, Никола Минков не очаква сериозни промени в света на търсачките пред идните 5 години. Въпреки наблюдаваната миграция на потребители от Google към ChatGPT, тенденцията е слаба и плавна, а AI системите продължават да разчитат на търсачките за своите отговори.
Тънкостите в оптимизацията на уебсайтовете за търсещи машини, развитието на е-комерс и употребата на изкуствения интелект – всичко това в контекста на успешния растеж на бизнесите онлайн – ще са темите по време на предстоящото събитие SERP Con. Sofia 2025, организирано от нас. Ако искате да повишите своите знания, успеваемост и професионализъм, а и да осъществите ценни контакти с лидери в индустрията – то конференцията е вашето място. Купете билет от тук: https://serpconf.com/sofia/
Още от интервюто на Никола Минков, можете да видите тук: https://www.bloombergtv.bg/a/17-v-razvitie/140959-seo-mozhe-da-e-po-rentabilen-kanal-ot-plateni-reklami-v-internet