3 начина да създадете печеливша SEO стратегия за обратни връзки

Какво точно представляват обратните връзки (backlinks)?
3 начина да създадете печеливша SEO стратегия за обратни връзки

Колко често сте чували, че за да се увенчае вашата SEO стратегия с успех, трябва да се погрижите за изграждане на връзки, които водят обратно към вашия сайт? Звучи обезкуражаващо, особено когато не знаете откъде да започнете. 

Как се очаква от вас да намерите често посещавани и качествени сайтове, които да се съгласят да насочат вниманието на потребителя извън собствените си рамки? Звучи почти невъзможно, нали?

Днес ще обсъдим различни аспекти от една SEO стратегия за обратни връзки, както и ще ви дадем три интересни идеи за това как може да спечелите линкове, защото знаем колко труден може да бъде целият процес.

3 начина да създадете печеливша SEO стратегия за обратни връзки

Източник на изображението: Unsplash.com

Какво точно представляват обратните връзки (backlinks)?

Обратните връзки (или backlinks) представляват хиперлинкове от външни сайтове към вашия уеб сайт, като и до ден днешен се считат за изключително важен фактор в Google класирането. Играейки роля на “препоръки”, те могат да ви помогнат да подобрите ранкинга си в резултатите от търсенето (SERPs) или значително да го понижат.

Защо обратните връзки имат значение в SEO оптимизацията?

Обратните връзки към сайта са изключително важни за една успешна SEO стратегия. Google свободно признача, че външните препоръки са един от факторите, играещи решаваща роля при класирането на страници. Когато даден сайт линква към вас, той изпраща сигнал към търсачката, че вашето съдържание е полезно, достоверно и заслужава да бъде прочетено.

Тъй като вече направихме аналогия с препоръки, можем спокойно да сравним обратните връзки в SEO като човешките взаимоотношения и препоръки в реалния живот. Когато един човек ви даде препоръка за нещо, било то услуга, обучение и т.н., то тогава ще сте много по-склонни да вложите време и ресурс в опознаването му.

Също така ще има значение и кой точно ви дава препоръката. Обикновено преценявате дали лицето е квалифицирано и дали има достатъчно знания по темата, за да предостави надеждна и адекватна препоръка. Същото важи и за сайтовете, които ще предоставят обратни връзки към сайта ви.

В случая с хиперлинковете обаче Google има крайната дума. Алгоритъмът PageRank има за задача да определи силата на даден домейн или страница, както и на хипервръзките, сочещи към сайтове.

Какво прави една обратна връзка висококачествена?

Както стана ясно, Google има алгоритъм, който определя силата или качеството на една хипервръзка. Затова при създаване на стратегия за изграждането на външни връзки, трябва да обърнем внимание на качеството на сайта, от който ще получим линк, и да преценим дали реално ще ни бъде от полза.

При определяне качеството на обратни връзки можете да следвате следните съвети и практики:

  • Използвайте метриката Domain Authority (DA). Линкове от авторитетни и достоверни сайтове ще допринесат да се класирате по-добре в SERP.
  • Стремете се да изграждате връзки от нови сайтове, вместо от вече използвани такива. Външни линкове от нови, нелинкващи към вашия сайт домейни, допринасят повече за SEO.
  • Включете вашите ключови думи в анкор текста (anchor text). Това ще помогне както на Google, така и на потребителите да разберат за какво се отнася вашата страница.
  • Изграждането на връзки от тематично сходни сайтове е важно. Това е една от най-добрите практики, тъй като така придавате по-голяма стойност на линка.
  • Стремете се към “dofollow” линкове. В редки случай е възможно и “nofollow” линк да придаде стойност.
  • При възможност създайте връзки от свежи, популярни и/или семантично подходящи страници. Те ще имат по-голям ефект отколкото връзки от стари, несвързани с темата страници, или такива с малък брой посещения.
3 начина да създадете печеливша SEO стратегия за обратни връзки

Източник на изображението: Unsplash.com

Кои обратни връзки могат да окажат негативно влияние върху класирането?

Когато планирате стратегия за изграждане на линкове, трябва да анализирате и връзките, които оказват негативно влияние върху класирането на вашия уеб сайт. Тези линкове са още познати като токсични или “toxic links” и могат да доведат до наказание от Google (manual action)

Как да разпознаете токсичните линкове?

В 99% от случаите, токсични ще бъдат всички външни връзки, които не са създадени с ваше знание и/или планиране. За да направите точен анализ, се доверете на SEO инструменти с доказано качество. Такива са например Google Search Console, Semrush и Ahrefs, партньор на SERP Acad. за провежданите SEO обучения.

Нека разгледаме и някои от по-очевидните видове вредни връзки:

  • Линк от сайт, който изглежда като спам
  • Линк от сайт с много нисък DA
  • Линк от поле за коментари във форум или блог
  • Линк с анкор текст на език, различен от таргетирания
  • Линк с анкор текст, включващ вашите целеви ключови думи (exact match)
  • Линк с нерелевантен анкор текст

Какви са последствията при наказание от Google?

“Manual action”, още наричано ръчно действие или наказание, се прилага от специализиран екип от хора, отговорни за контрола на уеб спама. Ако даден сайт получи ръчно действие от Google, то това ще окаже пагубно влияние за ранкинга и видимостта му в резултатите от търсенето.

Такива действия се прилагат, когато даден сайт не отговаря на насоките за качество за уеб администратори на Google. И тъй като непочистените токсични линкове пряко влияят на качеството му, сайтът ви може да изчезне от резултатите без предупреждение за потребителя.

3 подхода за получаване на обратни връзки

Нека да преминем и към конкретните идеи и подходи, с които имате възможност да спечелите външни връзки към сайта си.

3 начина да създадете печеливша SEO стратегия за обратни връзки

Източник на изображението: Unsplash.com

Откриване на технически грешки или счупени линкове

Един от интересните и рядко прилагани методи за спечелване на външни връзки е откриването на технически грешки или счупени линкове в други домейни. Питате се как?

Първата стъпка е да изберете подходящ домейн, който е тематично сходен с вашия и е с високи DA и посещаемост. Първият вариант е да сканирате сайта за технически грешки. Ако откриете такива, можете да изпратите съответната информация към уеб администратора с молба за обратна връзка към вас.

Вторият вариант е да откриете счупени линкове на страници, които отговарят на съдържанието което предлагате и вие. Помислете дали имате съществуваща страница с конкретната тема или е необходимо да създадете нова. След като сте сигурни, изпратете имейл към администратора с предложение за обновяване на линка, който да сочи към вашия сайт.

Техниката Skyscraper и защо тя е печеливша

Skyscraper техниката, или техниката “небостъргач”, е метод за печалба на външни връзки, който се основава върху надграждането на вече съществуващо съдържание. Често хората използват тази техника без да го осъзнават и не се възползват от възможността за обратни линкове.

Процесът се състои от три стъпки:

  • Намерете интересно и популярно съдържание, което се класира добре и е спечелило много външни връзки от други домейни.
  • Създайте още по-добро съдържание по темата, използвайки различни похвати – повече и по-нови източници, анкети, видео материали, статистики и т.н.
  • Промотирайте новосъздаденото съдържание и го предложете като по-добра алтернатива на тези, които вече са линкнали към първоначалната тема, която сте открили.

Техниката ще бъде успешна дори да не успеете да спечелите обратни връзки чрез стъпките, изброени горе. Причината е, че хората и търсачките са естествено привлечени от доброто и качествено съдържание. Страницата ви ще е с добро класиране, а обратните връзки и социалните споделяния ще се появят натурално в хода на времето.

Препоръка на любими услуги и/или продукти

Ако притежавате сайт, чиято ниша и тематика позволява да препоръчате продукти или услуги, предлагани от други домейни, може да използвате тези препоръки във ваша полза.

Всичко, което е необходимо да направите, е да създадете съдържание, което ще е интересно за потребителите ви, като ги насочите към даден доставчик или компания. След като съдържанието ви е публикувано, може да се свържете с уеб администратора, за да го уведомите за вашата препоръка. Шансовете да получите външна връзка към сайта ви са големи.

Подобни статии