Reading Time: 7 minutes

На 2 юли 2019та година се проведе деветото поред издание на SerpAsk с Milosz Krasinski на тема Website Promotion in 2019. Темата за промотирането на уебсайт ще бъде винаги актуална, защото тактиките са практически стотици, а с малко креативност се създават дори още. Преди това, обаче, нека споделим кой всъщност е Милош.

Той международен консултант по SEO, лектор и блогър. През цялата си кариера Милош е консултирал и разработвал тактики за растеж и популяризиране на уебсайтове за малки и стартиращи фирми, особено в сферата на финансовите услуги. Областите, в които се фокусира включват изграждане на връзки, техническо SEO и цялостни дигитални стратегии. Преди придобиването на Chilli Fruit Web Consulting, Милош е участвал в отглеждането на Plus Guidance (технологичен стартъп в Обединеното кралство, който вече е придобит) и Sigma Digital Marketing Agency със седалище в Оксфордшир. Научих повече за неговия блог miloszkrasinski.com.

Разговорът води: Дидо Григоров

Дидо: Здравей Милош! Радваме се, че си тук с нас! Разкажи ни малко повече за себе си и как започна със SEO?

Милош: Здравейте и благодаря за поканата! Аз участвам в уебинари, но принципно ги водя аз, а сега съм от другата страна и това за мен е нов начин да промотирам себе си, като давам стойност за другите.

Дидо: Добре, преди да преминем към темата, нека започнем с как започна със SEO и какво харесваш най-много в него?

Милош: Ок, това започна преди много, много време! Аз бях DJ, завършил съм тонрежисура и исках да бъда DJ. През 2009та имах собствен подкаст и започнах да се промотирам изцяло и само с Фейсбук. Малко след това започнах да работя за малък лейбъл, където мастерирах парчета в съвременен вариант на изпълнители като Франк Синатра. Началото на интересът ми към SEO започна, когато собственикът на този лейбъл ме извика и не знаеше какво да прави с Google Analytics, но твърдеше, че тъй като съм инженер имам знание и разбирам как работят нещата. Тогава му казах да копира кода на Аналитикс и да го постави в WordPress.

Освен това ми беше скучно само да наблюдавам звуковълните и да чистя шума от тях. Това също ме накара да обърна внимание на SEO, уебсайтовете и дори хостингите. Тези технологии бяха много по-интересни за мен. Така се започна всичко – историята на моят живот.

Дидо: Добре, но все пак какво харесваш най-много в SEO?

Милош: Една дума – непредсказуемост! Знаеш, че не можеш да обещаеш нищо и може да загубиш класирането си бързо. Можеш да разгледаш лог файловете, Аналитикс, тенденциите, други данни, но понякога един алгоритъм се променя и всичко става различно. Не знаеш какво може да стане следващия месец и това е забавното.

Дидо: Можеш ли да дадеш пример за нещо от твоята кариера, което се промени за 1 вечер?

Милош: Да, съвсем наскоро един от проектите ми беше ударен от медицинският ъпдейт. Сайтът е съвсем нов, няма спам линкове, нито е бил атакуван от такива. Ранкингите просто паднаха и два месеца по-късно се върнаха. Не съм правил нищо особено, нито съм добавял някакво съдържание, или съм работил над вътрешните линкове, или пък съм създавал съдържание с тази цел, за да видя какво ще се случи.

Дидо: Добре, да преминем към темата. Как би определил промотирането на уебсайт днес? Хората го разбират много различно днес. Какво е твоето мнение? Как би го дефинирал?

Милош: Днес имаме много канали – социални мрежи, платен трафик, реферален трафик, входящи линкове, новинарски сайтове, имейл маркетинг, който все още работи много добре, но трябва да си изградите списък с абонати. Макар някои хора да казват, че мейл маркетингът не работи, всъщност трябва да си изградите списък с абонати. 

Когато говорим за промотираме уебсайт, понякога виждаме, че даден трафик идва съвсем директно. Може да използвате инструмент като Семръш, за да видите какъв трафик има даден сайт – дали е директен, органичен или някакъв друг. Ако видите директен, то тогава няма да мислите за органичния, но не знаете какъв списък от абонати имат, защото те може и да бъдат 10 000 на брой. Когато си партнирате с някого за гост публикации, например, се уверете, че той може да ви даде наистина много трафик и има потенциалът да го направи, под формата на голям списък с абонати за имейл маркетинг например.

Дидо: Нека продължим със следващия въпрос. Можеш ли да ни споделиш защо промотирането е толкова важно? Много хора мислят, че като имат технически оптимизиран сайт и оптимизирано съдържание, те ще бъдат намерени. Можеш ли да обобщиш причините за важността на промотирането?

Милош: Преди да започнете с каквото и да е, обърнете внимание на потребителското преживяване на сайта си и изчистете всички възможни търкания и проблеми от страна на потребителите. Понякога това може да е формата за попълване или нещо друго, но обърнете внимание на това.

Това се случи и със софтуерът Brand24, които след 3 години откриха проблем с тяхната форма за регистрация и допълнително поле за код за намаления със съобщение „ако имате код въведете го“. Потребителите са мислили, че трябва да го търсят и така са го търсили, но са отпадали, защото не са го откривали. С помощта на софтуерът HotJar те успяха да го установят и поправят.

Друг пример: Ако имате локален бизнес и той е бизнес куриерска услуга, това което търсите няма да бъде да попълните формата, а телефонен номер, който да наберете. Затова направете го лесно за хората, нека намерят това, което искат, бързо и лесно.

Може да започнете и с промотирането първо, за да съберете малко потребители и респективно данни за тях и след това да нанасяте необходимите промени, защото ако нямате необходимите данни не можете да направите много.

За да обобщим: Дефинирайте услугата си и си задайте въпроса „какво иска потребителя?“

Дидо: Чел съм доста онлайн, че хората свързват промотирането на един сайт с осигуряването на поддръжка. Какво мислиш за това? Това особено важи за софтуерите онлайн или локалните бизнеси, които отдават услуги. Мислиш ли, че чрез промотиране на сайт, хората могат да намерят добра поддръжка?

Милош: Определено да. Съвсем скоро четох едно изследване, което е дало много добри резултати относно тактика свързана с попъп прозорец, който казва „Ще се свържем с вас след 30 секунди“. Когато попълните форма с телефонен номер и покажете този попъп, показвате загриженост към проблемите на потребителите. Чатовете и чатботовете също работят добре. Към тях можем да включим и тикет системите и фактът, че те показват думата „ticket“ – това означава, че нещо е получено и е в процес, и се обработва. Добре е да давате и време, в което ще отговорите на потребителя. Колкото по-бързо го направите, толкова по-добре.

Дидо: Какво се промени спрямо преди в промотирането на сайтове?

Милош: Нека споменем нещо сигурно – mobile first. Днес, при наличие на приложения, бизнесите препращат към тях, така че ако имате приложение използвайте го и го промотирайте. Не казвам, че трябва задължително да го имате, защото това зависи от бюджета ви. Има още 3 неща, които искам да спомена: UX подходът – на мобилно устройство прекално голямото скролиране надолу-нагоре е дразнещо за потребителя. На десктоп това съдържание може да бъде възприето от потребителя, но на мобилно устройство е дразнещо и call-to-action елементите трябва да бъдат добре организирани.

Другото нещо са цените – много хора са чувствителни, когато става дума за цени. Те могат да са много високи или много ниски, може би аудиторията не е правилната, или цените не са правилни.

Аудиторията също е много важна – бизнес към бизнес или бизнес към потребител. Ако таргетирате бизнес към бизнес аудитория, може би искате да достигнете до маркетинг мениждъри, но те нямат толкова време за да се мотаят онлайн, затова може би използват Линкедин. Така може да използвате платеното промотиране на тази социална мрежа, да ги таргетирате и да достигнете до тях. Можете да публикувате съдържание в Линкедин и така също ще привлечете много трафик и конверсии. Всичко зависи от канала, където промотирате. Зависи от аудиторията и нуждите й.

Като цяло не е нужно да бомбардирате хората със съдържанието си или в големи детайли какво е различното при вас. Направете го просто – нека ви потърсят по телефона, да попълнят форма. Всичко се свързва с потребителя! Не можете да оптимизирате всичко бързо, но трябва да анализирате кои страници посещават потребителите ви, как взаимодействат с тях и как конвертират от всеки канал.

Не се фокусирайте на сайта, колкото на потребителя, на демографските му характеристики, на това дали е мъж или жена, и тн. Това са основните неща, които задължително трябва да знаете и именно тук дисплейните реклами могат да ви дадат много данни. Никога не изследвайте данните само от един канал, защото не знаете продължителността на неговата успеваемост и трябва винаги да търсите възможности за още и още данни.

Дидо: Имаме въпрос от аудиторията ни – имаш ли любим инструмент за събиране на данни за аудиторията?

Милош: Харесвам много дисплейните реклами и social listening tools – инструментите за проследяване и анализ в социалните мрежи като Keyhole, Brand24, те са много добри.

Дидо: Като говориш за дисплейни реклами, имаш предвид тези в Гугъл, Фейсбук или други?

Милош: Имам предвид всички. Фейсбук е много добър за b2c, но всичко зависи от профила на идеалния клиент. Ако сте в Линкедин – опитайте там. Quora също е много добра и интересна, с много богата информация и носеща много потенциални клиенти, особено когато хората дават вотове на вашия коментар, ако разбира се, той е експертен, а не просто 3 изречения отговор.

Дидо: Мислиш ли, че документираният план за промотиране е важен днес? Много хора го неглижират!

Милош: Да, важен е, но имайте предвид, че имате 12 месеца, много идеи и трябва да помислите за много канали. А/Б тестването също е много важно в тази посока, но трябва и да изхарчите доста пари за него. Направите ли го, ще имате доста ценна информация какво да правите занапред. Много хора се разпокъсват, като правят това, после това, след това онова и понякога това работи, но трябва да знаете защо – може да е просто силен месец или добро присъствие в медиите, за което инструментите за проследяване в социалните мрежи са много важни.

Дидо: Нека поговорим малко за тактиките за промотиране. Кои са 3те топ тактики за промотиране на сайтове през 2019? Кое работи най-добре?

Милош: Ок, ние говорихме за дефиниране на аудиторията първо, но преди това, бих искал да кажа – класическият офлайн маркетинг все още работи добре! Привлякох най-големият си клиент някога чрез този вид маркетинг. Аз съм правил много международни презентации и човекът ме видя и начинът, по който говоря, като забеляза, че имам познания и всичко, което направи беше да ми даде визитната си картичка и да ми каже „Свържи се с мен!“. И така нетуъркингът и специфичните събития, привличат специфични хора и специфични хора, които взимат решения. 

Много е важно да бъдете специализирани и фокусирани в нещо, защото ако сте агенция, която предлага много услуги ще попаднете в капан, защото клиентите обикновено търсят една услуга или пакет от услуги индивидуално за тях. Клиентите са много различни, затова трябва да бъдете „еластични“ – да отговаряте на изискванията им.

Важно е да създавате контакти и в социалните мрежи, особено затворените групи. Именно така привлякох голям клиент, защото дадох добър коментар. Youtube също е важен и съдържанието, което създавате там. Quora също работи, както казахме, и дори имам клиент, при който дори след година, трафикът към сайта му продължава да расте от там.

Дидо: Един от въпросите, които често дискутираме в България е – повече платен или повече органичен трафик. Кое мислиш, че е по-добре?

Милош: Зависи изцяло от нишата и бизнеса. Дефинирайте услугата, която предлагата и проверете дали има търсене за нея. Именно тогава Adwords например ще работи. Ако трябва да навлизате изцяло в нова ниша и да създадете търсене около нея това би било трудно, точно както е трудно и промотирането на стартъпи.

Дидо: Какво мислиш за форматите, които виждаме напоследък – подкастове, гост публикации, интервюта?

Милош: Тук бих казал, че всеки канал работи, стига да знаете как да го използвате и всички тези тактики, всъщност са канали. Аз имам подкаст и го използвам и мога да кажа, че работи. Трябва да тествате и да сте постоянни, а не просто да направите 1 или 2 епизода и да спрете. Тествайте и анализирайте данните.

Брой Преглеждания: 16

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.