Фейсбук + Инстаграм + Месинджър – потенциалът на социалните канали

Иво има над 16 години практически опит в сферата на социалните мрежи и дигиталния маркетинг.

Иво има над 16 години практически опит в сферата на социалните мрежи и дигиталния маркетинг. Управител е на агенции METAMARK, InteractAGE и Interactive Age. Опитен професионалист с богато портфолио в сферата на Facebook, Instagram и LinkedIn маркетинга. Част от неговата практика е работата по активности на марки като Raiffeisenbank, NIVEA, GENERALI, Eucerin, Ford, NESTLE, NOKIA и др.



    Уебинарът започва след:

    29 May 2019 15:00 часа

    Уебинар подтеми

    • Социалните мрежи - къде е аудиторията, къде е най-ефективно и как?

    • Фейсбук или Инстаграм - кой е победителят?

    • Месинджър ботовете - бъдещето е пред тях?!?

    • Задайте вашият въпрос към Иво Илиев на живо

ФБ + Инстаграм + Месинджър – потенциалът на социалните канали

В днешният уебинар /29.05.2019/ ние от Serpact разговаряме с Иво Илиев – управител на агенции METAMARK, InteractAGE и InteractiveAge и опитен професионалист в сферата на Facebook, Instagram и LinkedIn маркетинга.

Темата на дискусията ни е: Facebook + Instagram + Messenger – потенциалът на социалните канали с Иво Илиев.

Facebook + Instagram + Messenger – потенциалът на социалните канали с Иво Илиев.

Иво Илиев има над 16 години практически опит в сферата на социалните мрежи и дигиталния маркетинг. Управител е на агенции METAMARK, InteractAGE и InteractiveAge. Опитен професионалист с богато портфолио в сферата на Facebook, Instagram и LinkedIn маркетинга. Част от неговата практика е работата по активности на марки като Raiffeisenbank, NIVEA, GENERALI, Eucerin, Ford, NESTLE, NOKIA и други все така впечатляващи и авторитетни брандове. Иво е участник и организатор на много събития и има множество участия в много градове в страната …, консултирал е голям брой бизнеси в България, Румъния, Холандия, Турция, Гърция … в целия свят … Водил е уъркшопи и е чел лекции в Икономическия и в Техническия университети във Варна, в Нови български университет-София, участник е в повечето от най-значимите събития по дигитален маркетинг в страната…

Преминаваме към въпросите

Борислав Арапчев: Здравейте, приятели. Добре дошли на нашия пореден български уебинар на Серпаск … Наш гост днес е Иво Илиев.
Здравей, Иво.

Иво Илиев: Здравей. Привет.

Борислав Арапчев: Привет и от мен на теб, и на всички, които ни слушат и гледат … Как навлезе в Дигиталния маркетинг, откога започна твоето развитие и кариера в тази област?

Иво Илиев: Вече май минаха около 16-тина години наистина… Отначало стартирах не толкова като маркетолог… Занимавах се тогава повече с уебдизайн и с разработки на различни стратегии за интернет реклама… Постепенно се опитвах да се адаптирам гъвкаво към бързо променящата се дигитална среда, защото разбирах, че това е важно, понеже освен мен, моите колеги, екипът, и партньорите, а най-вече клиентите ни, също се опитваха да се адаптират към нея … Впоследствие се появи и се разви SEO (впрочем то и сега се развива в много направления), тогава това ми беше много интересна тема. Сега малко по интересни са ми социалните медии, интересите ми напоследък преминават към AI, VR, … ботове и изкуствен интелект съответно … Този мой начин на адаптация е нещото, което ме движи напред и ме мотивира да уча и да продължавам да се уча на още страхотно много неща… Затова и този лайф, и всеки един коментар тук, както и всяка една среща – са много важни за мен, за пътя, по който съм поел за изучаване на Дигиталния маркетинг…

Борислав Арапчев: Много се радвам, че си толкова гъвкав и динамичен, както и самите маркетингови канали, които задължително трябва да следваме в тенденциите, за да сме успешни. Знаем, че ако разчитаме на стари знания и стари лаври – това е равносилно на провал.

Иво Илиев: Да, ако не се адаптираме непрекъснато, ние просто преставаме да сме конкурентноспособни, губим позициите си и …така е…Нещата се променят много бързо – абсолютно съм съгласен с теб.

Борислав Арапчев: Кое е най-новото и какво се случва с Фейсбук напоследък? Много се говори, че има промени в алгоритъма и рийча още продължава да спада с цел все повече хора да спонсорират и да влагат пари, за да бъдат видими в потока на Фейсбук… Така ли е?

Иво Илиев: Да, тази тенденция с намаляващия органичен рийч, намаляващото достигане до втори без реклама, се случва във Фейсбук…Не мога да кажа същото за Инстаграм, но знаем, че човекът, който създаде рестрикциите в алгоритъма на Фейсбук – господин Мосиери, – се премести сега в Инстаграм да оправя алгоритъма там … Така че не очаквам нищо позитивно относно органичния рич и в Инстаграм, но смея да твърдя, че това е така, ако нещата за съответния бизнес не са добре адаптирани …

Органичният рич на постовете през Фейсбук страница действително намалява и е необходима Фейсбук реклама. Фейсбук рекламата е необходима постоянно, знаем, че и при Гугъл, и при другите платформи и рекламни канали е така. Ето защо това е съвсем нормално. Но не бива да забравяме, че това е само една малка част от присъствието във Фейсбук – имам пред вид постовете, които се публикуват през Фейсбук страницата… И ако тези постове бъдат подкрепени, ние имаме възможност да увеличим органичното достигане с над 100% в рамките на период от около 2-3 месеца напред във времето, ако действаме последователно. Казвам го като човек, който вижда конкретни статистики … Ще споделя какво имам предвид?

На последната Фейсбук конференция не случайно коментираха така наречените комюнитис – общности. Продуктът, който отговаря за общностите, това са Фейсбук групите, а те действително работят добре за органичния рич. И работят страхотно добре! Но в практиката ние често се сблъскваме с това, че много от бизнесите имат задръжки относно използването на групите. Защо?

Ако използваш само група, която си създал и която е на твоята Фейсбук страница, това не винаги и почти никога не е достатъчно ефективно…Ти трябва да използваш своя личен профил, своя личен бранд, ако искаш, да участва в други общности, в други групи и да разпространява постовете на твоята Фейсбук страница…
Ето това е първият вариант и първият ми съвет…

Видеосъдържанието е действително доста интерактивно и доста работещо. Затова създаването на HD видеа в квадратни варианти под формата на тийзъри и създаването на над 3 минутни видеа, защото сега имаме алгоритъм, касаещ видеоразпространението във Фейсбук, (това също е нещо ново) – всички тези неща и разпространението им през уош партита в групи, в лични профили, в профили на инфлуенсъри, в други Фейсбук страници и т.н. Всичко това създава един достатъчен и много добър колорит за разпространението на постовете…

В момента относно Фейсбук страниците бизнесът и някаква част от бранша е закостенял около време на публикуване, публикуване на криейтиви, какви да бъдат криейтивите и т.н. Да, това са ВАЖНИ НЕЩА! Но те отдавна са станали една изключително малка част от общата картинка и вече е време да се заговори и за другите доста ВАЖНИ НЕЩА, които стават все по-важни … И няма значение аз какво време ще публикувам, тъй като за мен е важно един и същи пост да го публикувам по определен начин няколко пъти подред, да мога от четири картинки да имам възможността да създам още две видеа и всичко това като криейтиви да го вмъкна в адекватен постинг-план с мисълта, че след като рекламата ми се появява по няколко пъти на ден на някои хора от моя таргет, би трябвало и органичните ми постове да имат същата честота на пласиране.

Огромна част от бизнесите не само в България (имам наблюдения над САЩ, западна Европа и Русия) се колебаят как да правят този органичен бъмпинг на постовете – дали да публикуват един и същи пост или едно и също съдържание по много пъти! Но определено това е начина и определено това работи!

Не зная дали това е универсален съвет, защото ако сега кажа: „присъствайте в групи“ – това ще е универсален съвет! Но брандовете, предлагащи, например, луксозни стоки, имат един начин на присъствие в групите, малките и локални бизнеси имат друг начин на присъствие, хората, които развиват и пърсънъл брандинг имат трети начин на присъствие … Така че нещата оттук нататък са много къстъм (специфични) и затова ще се огранича до тук с отговорите си…

Борислав Арапчев: И аз мисля, че не всеки бизнес може да си развие собствена група и да я поддържа адекватно и добре, но има много общностни групи, които са по браншове и по раздели, където за тях е важно да присъстват активно и смислено и могат да ги използват като промо канали за своите продукти, услуги и пр.

Иво Илиев: Създаването на собствена група е страхотно и е много полезно, ако имаш конкретна цели – тази цел е различна от това да продаваш повече или нещо такова! Имаш конкретна цел, имаш цел, свързана с клиентати, със сървиса около продажбата или с някаква допълнителна част от това да генерираш доверие, да създадеш доверие, или да създаваш по-бързо решение за покупка. Това също е някаква отправна точка, която е важна и която крие потенциал …

Борислав Арапчев: Говори се за една новост, че Фейсбук въвеждат възможност за изтриване на кукита, което ще промени таргетирането на рекламите. Какво мислиш по този въпрос – това притеснителен проблем ли е или просто ще промени начина по който ще се изготвят реклами, аудитории и т.н.?

Иво Илиев: Да, това е притеснително, но нека първо да видим къде ще е тази опция, доколко ще е достъпна тя и какво всъщност ще ограничава…В момента относно Фейсбук пиксела има едни настройки на кукитата, които се правят от бизнес мениджър в сейтингс на дейта сорсовете – те са за фърст парти кукитата… Като цяло аз не съм съвсем наясно с кукитата като техническо средство, но това, което знам е, че мобилните потребители, които стават все повече, мисля, че 80-85% от тези хора не могат да използват кукита, тъй като много от аповете (апликациите или приложенията) за мобилни телефони не използват технологията изобщо, не използват кукита. Другото, което знаем за блокърите и т.н. е, че те имат срок на годност от 30 дни тези кукита, след което този селфуайф се стича и трябва да се рефрешнат… Така че като цяло това с кукитата отдавна не е някакъв фактор…Ние за това и говорим през последната година за така наречения брандформънс, т.е. човешки ориентирани криейтиви, тъй като кукитата ще засягат ретаргетинга и ремаркетинга, то е последната част от целия процес на рекламирането на един бранд в момента.

Сега по темата се правят много семинари, защото това е нещо, което е лесно да се обясни семинарно и звучи много ярко…Казват едва ли не: „ … срещу тия пари ще получиш тия продажби …“ Но хората, които са минали по този път знаят, че баницата трябва първо да се направи, преди да се опече … Затова не виждам това с кукитата като някаква сериозна заплаха … Във Фейсбук това им е основния доход и те няма да си го прецакат …

Борислав Арапчев: Сега Инстаграм става по-популярен и все по-интересен дори и в България – дали в момента Инстаграм все още се ползва масово повече за имидж или вече брандовете и по-големите фирми се ориентират там за да продават през него? Какви са твоите наблюдения?

Иво Илиев: Аз имам една такава идея…Това, което съм случил с моите бизнеси и с тези на моите близки, приятели и партньори, мисля, че е много тъпо (меко казано), да си World Wide Web, в международна мрежа, която те свързва с целия свят, каквато е Интернет, и да си там локално… защото това са международни канали… Т.е., щом като имаш куриери в България, които могат да ти предложат международна доставка дори до другия край на света за 24 часа…(не знам как го правят – напр. DHL го правят… – скъпо е, но го правят за един ден даже от Америка).

Инстаграм е международен канал, а щом го имаш този международен канал, защо трябва да се чудиш дали да го използваш или не – тъпо е…

Да, Инстаграм е популярен, да, модерен е, да, преувеличава се много за него в смисъл, че за много хора той е кофти канал и не е нещо, в което да си загубиш времето повече отколкото в други неща… Ами то с всеки канал е така … Но Инстаграм е канал, в който всеки трябва да опита. Имаме и български, и германски, и американски и пр. клиенти, които си продават в този канал… Продават чрез лични съобщения, продават през шопа им… Жалко, че в България сме толкова сбъркани административно и този Инстаграм-шоп тук няма да го видим и след 20 години, защото цялата ни данъчна и социална политика става на бележки все още… Но и в чужбина, и в България нещата стоят по един и същи начин – Инстаграм съществува и ти или си там, или се чудиш дали да си там, докато конкурентите и клиентите ти са там. Все някой ще има там! Проверяваш кой е там и как ти да си там така, че да не ти краде от времето за другите канали, дето ти продават, които ти плащат сметките – и … това е!

Борислав Арапчев: Да, Инстаграм е една много голяма площадка или трибуна и при този голям поток от хора ако ти не си демонстрираш продуктите и услугите, които правиш, и ако пропуснеш да си откриеш аудиторията и клиентите, е просто загуба … Много добре го обясни. Но аз те питам – може ли да се сегментира кои продукти се продават по-добре през Фейсбук и кои – през Инстаграм? Има ли такова разделение?

Иво Илиев: Смятам, че има такова разделение. Инстаграм си работи за някои ниши по-добре, за някои – никак не работи… Новият експлор елемент, които е при търсачката там, включи и шоп секция, има и много големи разлики от преди една година около хаш таговете… Не знам как ще се променят там нещата, защото те се променят доста бързо, тази мрежа расте доста бързо, но съм сигурен, че някои бизнеси са по-OK за Инстаграм, т.е. могат да насочат повече ресурс там. Те веднага ще го усетят. Другото, което е, че там и инфлуенсърите са по-активни към момента – всъщност те са си активни и в Ю Тюб, и в Туитър… Но тук говорим за малко по-локално – да речем за България и за някои други части от света. Но пак за някои бизнеси инфлуенсърите са по-активни – примерно модните блогъри, фотографи, модели… Има някои ниши, които са ОК за Инстаграм и те са горе-долу вече ясни…

Борислав Арапчев: След Фейсбук и Инстаграм искам малко да поговорим и за Messenger…

Ти пръв интегрира чат бот към твоя профил (личен или фирмен не съм сигурен, но доста отдавна го бях забелязал). Откровено казано, аз бях доста скептичен към чат ботовете, тъй като всеки предпочита живата комуникация като по-човешка връзка… Но от друга гледна точка всеки търси и бърза реакция, и бърз отговор, а в почивни дни или в някои други случаи няма кой да му отговори… Затова все по-често се посочва полезната роля на чат ботовете при продажбите. Ти какво ще споделиш за Messenger – кое е по-добре за бизнеса: по-ефективно ли е ако има възможност ръчно да се отговаря или ако няма такава възможност, да се сложи чат бот и да се активира? Виждам, че Facebook доста ги активира по подразбиране…

Иво Илиев: Според мен чат ботовете са една много хубава възможност за допълване примерно, на такива неща като имейл маркетинга на компанията. В последните години имейл маркетинга се ползва много масово, а във всички такива случаи когато рекламния подход се ползва масово, той трябва да се реновира по множество начини за да може аудиторията, дори чисто психологически, да му реагира адекватно. Знаем как падат опън рейтовете, (преди малко говорихме за спадовете на органиката при Фейсбук – то и тука е нещо подобно…), клик рейтовете на мейлите, на мейл бюлетините, как се филтрират по сто начина (ако не влезе в спам ще влезе в рекламни съобщения и пр.) на мейл бокса ни, което е проблем!

При чат ботовете има едно нещо, което се нарича броудкаст и нещо, което се нарича юзъртагинг системи. Броуд кастовете са същото като имейл маркетинга. Ето каква е идеята – ботът ти да събере аудитория от абонати също както събираш при имейл маркетинга, а по време на събирането им ти да имаш тагинг системата с която да разпределиш абонатите по различни потребителски групи. Примерно – абонирани хора, защото искат да получават дадено нещо, други абонирани за друго нещо или друг тип потребители там каквито си искаш, или каквато ти е фунията на потребителското поведение, или на продажбения цикъл… От тук нататък ти можеш да пускаш с въпросните броудкастове (в момента има едни ограничения за рекламните броудкастове) които ти влизат като нотификация в твоя месинджър и тази нотификация, според мен е доста по-силна от онази, когато ти влиза писмо в бокса на пощата, особено по мобилен телефон – знаем, че нотификациите в месинджър са доста видими през мобилния телефон и не само пък през десктоп версията. Това ни създава предпоставки да мислим как да събираме абонати – качествени абонати…

Преди години във Фейсбук промоциите ги правихме в приложения, след това в постове към Фейсбук страницата (така наречените Фейсбук игри), а сега този, който е повече в час с нещата си измества Фейсбук игрите в месинджърбот, което му помага да трупа качествени абонати. При последната конференция на Фейсбук това което обявиха за ботовете ме кара да си мисля, че ботовете ще бъдат наистина един сериозен акцент. Ти си прав, че Фейсбук ни дава опциите да създадем нещо като бот, който да реагира на някакви често срещани въпроси от клиентите, тъй като те искат да получат веднага бърза и конкретна обратна връзка. Но това изисква да имаме човек зад месинджъра. Същото е и за Инстаграм – ако видим, че Инстаграм започне да прави някакъв вид важна за бизнеса ни конверсия, дори и клипове в сайта – това е мястото, където можем да инвестираме време, средства, усилия и съответно там трябва да стои някой зад месинджър системата. Ако няма жив човек ботът не може да го замени изцяло, но може да намали разходите за живи хора, които да действат като ботове… В момента Фейсбук предлага автоматизация, когато влезеш на таймлайн Фейсбук страницата да ти изскочи техния автоматичен бот, който да ти предложи варианти и сценарии, което иначе е готино и за което иначе трябва да имаш една централа от хора, на които да плащаш… Така че тези автоматизации са необходими. Точно за тях ставаше дума преди месеци на Световния икономически форум, защото това оставя без работа значителен брой от хора, които работят манифактурно…

Борислав Арапчев: Да, при често задаваните въпроси на клиентите и стандартните отговори – това се автоматизира и човешкия фактор става сякаш излишен… И все пак …
Но ботът може да бъде много полезен примерно при случаите на организирана кампания, когато голям брой от хора започват да задават своите въпроси. Ботът може да поеме еднотипните въпроси и стандартните отговори и така да реагира незабавно – напр., при началните някои уточнения, промоции и пр., той може да ги обслужи чудесно, но по-нататък – за другите съвсем конкретни неща в детайли – е хубаво все пак зад бота да има и жив човек, който да следи процеса и да се намеси при необходимост, да поеме той комуникацията, за да може реакцията да е адекватна и смислена…

Иво Илиев: Всъщност, ако искаш да задълбаеш в ботовете, това ти е салюшън в целия тунел – от уернеса до конверсията… Има ботове през които можеш да си поръчаш нещо и да си го купиш даже – той ти взема данните, името, адреса, взема ти съгласието за политиката за поверителност и пр., но това отново е инвестиция, защото зад бота пак трябва да има хора (оператор, програмист)… Ти си преценяваш… това ти е още нещо от пакета салюшън – пакета инструменти, които ти предлага екосистемата на Фейсбук, но ти си преценяваш. Това обаче е една много сериозна възможност, която определено не е за подценяване…Аз акцентирах преди малко на Фейсбук игрите, че се прехвърля там и там те са налице масово от най-малкия бизнес до най-големия… Това прехвърляне е налице, случва се, много е ефективно и си заслужава заради броудкастовете…

Ако аз през играта получа хора, които се интересуват от моя хикс продукт, защото тези участници в играта аз ги анкетирам, филтрирам и вече знам, че те се интересуват от моя хикс продукт – може да са пет души, но после като им пусна броудкаст ще знам, че един от тях непременно ще ми купи продукта. А този броудкаст в момента не е нещо скъпо, но след време ще стане скъпо! След време конкурентите на някои бизнеси ако са били там с месеци и са си генерирали един стабилен брой качествени абонати за бота, вече ще имат позиции… Това е …

Борислав Арапчев: Т.е. пак първият печели… В тази игра колкото по-рано си се ориентирал и за да си подготвиш стратегията, толкова по-бързо ще спечелиш…

Иво Илиев: Да, така е! Първият печели…

Борислав Арапчев: Това беше много полезно… Започнаха да ни затрупват с въпроси… Според теб задължително ли е да пускаме платена и таргетирана реклама във Фейсбук и Инстаграм (това, разбира се е задължително за един сериозен бизнес, който иска да се развива, налага и иска да бъде видим) но въпросът е КАК Е ПО-ЕФЕКТИВНО – дали да е масирано за някакъв конкретен период или кампания или да е постоянно, редовно макар и с по-малък бюджет? Напр. през цялата година да вървят реклами… Как е по-удачно?

Иво Илиев: Тъй като Фейсбук е просто рекламен канал както местния вестник или радиото и т.н. ако си малък бизнес, (най-вероятно местен или регионален бизнес) ти ще си прецениш кой канал те устройва най-добре, а това, което ти остане за Фейсбук или за някъде другаде, ще ти остане като експериментален бюджет, защото в другия случай ти трябва да имаш някакви статистически данни, за да стъпиш на този канал сериозно и да търсиш инвестиция… Тук проблемът е, че бизнесът търси как да продава и му се обяснява как да продава насам-натам…, но има една по-интересна за мен част от бизнеса – тази, която се интересува как да купува – защото преди да тръгнеш да продаваш, ти трябва да купиш… Това в бизнеса се нарича инвестиция, а в нашата работа трябва да обясняваме на хората не как да продават във Фейсбук или в Инстаграм, а как да си купят правилния канал, правилната реклама, правилния криейтив и т.н., за да продават после, т.е. как да правят инвестиция.

Борислав Арапчев: Т.е. как да си купят внимание и интерес към тях…

Иво Илиев: Да, ако ти имаш един или два долара на ден, може би не е вариант да рекламираш всеки ден от месеца. Може би като цяло не е вариант да рекламираш в този канал, но ето няколко теми на размисъл, които ще поставя тук, за да отговоря на въпроса:

Първо, кой е казал на някого, че трябва да продава всичко във Фейсбук или в Инстаграм? Няма такова нещо! Във Фейсбук и в Инстаграм ти продаваш това, което смяташ, че хората там ще купят. Обаче хората там имат специфично поведение, те влизат в социалните мрежи за да общуват, не за да купуват и ти трябва да знаеш кое е това нещо, което можеш да им продадеш… Това ти е офертата, която е много важна! Т.е. първото в тези канали е, че ти не предлагаш всичко, а предлагаш конкретни неща, Второто – не го предлагаш на всеки! Ако не си познаваш аудиторията и малък, и голям да ти е бюджета – няма значение, но има голямо значение ако си я познаваш; Трето, това което говорихме преди малко за ограничаването на рекламите –там човек може да гласува в една анкета и край! – на рекламата й се смъква качеството и спира да има рийч, а цената й се увеличава…Та третото нещо е конкретно къде ги водиш, лендинг страниците ти какви са – това и за SEO е важно… Изключително важно е и във Фейсбук линк билдинга, който правиш за Гугъл, става важен и за Фейсбук – това нещо го обявиха наскоро… Важно е да изясниш сървиса около твоята услуга – гаранции, застраховки и т.н., и т.н. … Всичките тези неща са много по-важни от това дали да вложиш 5 или 10 лв. в Инстаграм – по-важното е ЗА КАКВО ще ги вложиш… Защото ако кажа „рекламирайте периодично“, утре някой може да ми се разсърди и да ми каже „аз рекламирах периодично, пуснах си всичките 600 продукта в Инстаграм, но нищо не купиха… “ Нали си сещате – вие все едно казвате на един бот от тези 600 продукта да ви избере три, които да покаже примерно на Петко Петков от Ябланица… А Петко Петков през това време е с децата си, ядат сладолед. Той внимава те да не паднат някъде в някой шадраван да се удавят, като в този момент си цъка и във Фейсбук, вижда че неговата приятелка Минка се е омъжила, а между другото вижда и трите от вашите 600 продукта… Какъв е шанса Петко да се интересува от тези ваши продукти, но през това време Фейсбук ви взима пари… Дали са много или малко – решавате си вие… Картинката е много повече от това и аз съжалявам, че в случая не мога да бъда съвсем конкретен…

Борислав Арапчев: Да, казусите са много и са съвсем индивидуални и не можем да отговорим за всички случаи наведнъж и на куп…

Иво Илиев: Но това са нещата за които Фейсбук ще пусне алгоритъма си за оценяване на рекламите. Под секрет ще ви кажа, че за България скоро няма да го пуснат, защото за мащабите на Фейсбук България се води лоу кънвършън, в смисъл няма достатъчно дейта, за да го прави това и да ни удари тук на местно ниво, но на международно ниво (нас това ни интересува) нещата стоят така: какво продавате, не всичко да продавате, конкретни динамични аудитории, сървиса около услугата да е много ясен, много са важни и стават все по-важни лендинг страницата и линк билдинга…

Борислав Арапчев: Ами да, не може да изсипеш всички продукти, показваш само 2-3-5 или 10 продукта, не може всичките. То е като в другите големи магазини, където има 5 или 10 топ продаваеми продукта и именно те са изложени, а всичко друго е пълнеж около тях…

Иво Илиев: О, сега ти можеш да ги изсипеш, но когато имаш един сериозен доста голям месечен бюджет и да ги изсипеш когато правиш последната кампания… Но първо трябва да имаш конкретните оферти, а ако имаш, примерно, няколко хиляди евро на месец можеш да си направиш и за целия си продуктов каталог, защото като правиш реклами за целия си продуктов каталог, или така наречените динамични реклами с динамични аудитории, тези динамични аудитории алгоритъмът трябва да се изучи откъде да ги вземе, от кои други аудитории да ги вземе. Ето защо ти трябва да познаваш собствената си аудитория и с каква оферта да хванеш тези твои сигурни купувачи, а после трябва да мислиш за другото… Всеки казва – о, ремаркетинг, искам да правя ремаркетинг! Но на какво и с какво ще правиш ремаркетинг след като нямаш хора за това?

Борислав Арапчев: Трябва да имаш средно статистическа значима извадка, не от трима, а, да кажем, от 3000 човека, за да попълниш профила на твоя купувач…

Иво Илиев: Да, да… В динамичната реклама има един изкуствен интелект, който решава на кой човек да ти пусне рекламата и така ти решава как да се движи бизнеса ти в този канал едва ли не… Това определено за мен е рисково да го оставиш само така. Ремаркетингът изглежда лесно обясним, полезен и ти се струва нещо много яко, защото се обяснява като реклама за продажби. Да, това може да е реклама за продажби, за конверсията, наречена продажба, но това всъщност е последното нещо…

Борислав Арапчев: Въпросите са много… Христо ни пита: Отскоро Фейсбук въведе нова система за обратна връзка, която може да доведе до забрана за рекламиране на фирми, които не поддържат едно добро ниво на удовлетвореност на своите клиенти, т.е. клиентът може да изпрати директно до Фейсбук и да изрази потребителски как е изживял поръчката в тази фирма… Има вече и активно кратко проучване, в което потребителят след като извърши инициирана през Фейсбук покупка, споделя какви са били неговите преживявания… Това може да има негативен или положителен ефект върху клиентите или проектите ти – как това положение се отразява реално или как то би могло да се отрази?

Иво Илиев: Какво става ли – на потребителя се появява една анкетка с три емоджита – едното е усмихнато, другото – равно и третото – разочаровано и ти само трябва да кликнеш и това подава съответен сигнал. Да, тези сигнали ще се ползват и това изглежда доста страшно, но … повтарям, за България няма достатъчно дейта, единствено повече се притесняват мега шоповете, но и за тях дори си мисля, че няма достатъчно дейта… За тези от Фейсбук не сме интересни като пазар, програмите им за бизнес и маркетинг много трудно се случват в България, защото още няма адекватни инвестиции от българския бизнес в този канал.

Точно това, което казах преди малко, отговаря на този въпрос… Сега ще кажа един адрес, където собствениците на Фейсбук страниците могат да си проверяват тези рейтинги.
Адресът е: https://www.facebook.com/ads/customer_feedback/ . След като влезеш там, най-вероятно е да ти напишат, че страницата ти има прекалено малко дейта през пиксела ти, за да може да ти определи някакъв рейтинг по тяхната там нова система за оценка на рекламите… Така че на локално ниво смятам, че няма място за притеснения. На международно ниво има предизвикателства, но ако ти имаш оферта, добро проучване на аудиторията на ниво уернес, горната част на фунията, ти си ОК, няма как рекламите ти да загубят качество, защото ти не ги пускаш на сульо и пульо, а на твоите хора за бизнеса…

Има наказание за този рейтинг между две точки и една точка, което ни оскъпява рекламите и намалява рийча на рекламите. Но, честно казано, и тук нещата не се случват точно така, както са го описали – така че ще видим…

Борислав Арапчев: Монев ни пита за новия алгоритъм, за новините във Фейсбук – какво трябва да правят малките сайтове, за да оцелеят?

Иво Илиев: Няма значение дали сайтът е малък или голям, важното е да се води висококачествен.

Първото нещо, което е добре за малките сайтове според мен, за големите – няма значение, е да си направят интеграцията на пиксела и да си направят верификация на домейна – това става през бизнес мениджър – т.е. на https://business.facebook.com , може да се направи регистрация, може да се консултират с професионалистите как да се случи тази регистрация…

Второто нещо – малките бизнеси могат да инвестират във Фейсбук реклама – има автоматизирана Фейсбук реклама, направена за тях, за малък бюджет, за ефективно разпространение сред аудитории, които бот на Фейсбук би могъл да ви създаде, но може и вие да си концентрирате според демография, интереси и поведение. Фейсбук предлага този инструмент, а малкият бизнес трябва да има културата да инвестира в тези дигитални канали, където са неговите клиенти. Фейсбук е такъв канал в България и може би е единствения сериозен канал за това в България… Да, говори се и за Инстаграм, но мисля, че този канал на нашето българско ниво не е толкова силен, колкото Фейсбук, освен ако не говорим за някои конкретни бизнес ниши, които са малко… По-масовата ситуация е Фейсбук като дигитален канал. Просто това е хубаво място… Понякога Гугъл е по-добрия канал за някои бизнеси, понякога и табелата пред блока е по-добрия канал от Фейсбук и Гугъл… 🙂 .

Борислав Арапчев: Понякога никой не знае кой точно канал ще проработи… Ето и още един въпрос – Борислав ни пита как се обяснява слабото проникване на Whatsapp за бизнес в България, той знаем, че е пак на Фейсбук?

Иво Илиев: Обяснява се с мобилните оператори. В България е доста активен екипът на Вайбър, в смисъл, беше активен с мобилните оператори. На времето, когато Whatsapp се появи като сериозна конкуренция, Вайбър предложиха на мобилните оператори разни схеми с плановете и така смятам, че се популяризира чрез телевизионните реклами и т.н. на мобилните оператори. Лично аз да ви кажа честно не съм почитател на Вайбър, не съм почитател и на Скайп, но ги използвам, защото някои наши клиенти общуват през тези канали.

Борислав Арапчев: А ето и един мой въпрос за инфлуенс маркетинга – има ли той почва у нас, развит ли е в някаква степен и има ли истински инфлуенсъри, които продават и носят ефективност?

Иво Илиев: В България има страхотни хора, които са много добри инфлуенсъри, така можем да ги наречем… Можем да ги наречем още лидери на мнения, на мнения като потребители – наричат ги опиниън лийдърс – има и големи боклуци, нека не се лъжем, това е навсякъде във всички ниши… Но смятам, че има един бърз и универсален аверс – ако инфлуенсърът, с който смятате да работите, казва, че е готов да работи за всеки бранд на всяка цена, просто помислете си отново дали изобщо да го използвате… През последните месеци и година вече аз много сериозно анализирам така наречените микроинфлуенсъри или нишовите инфлуенсъри, по-конкретно опиниън лидърс… Оказва се, че една Фейсбук група може понякога да ти е много по-голям инфлуенсър, отколкото някоя готина мацка. Зависи и много трябва да се внимава, защото инфлуенсърът като инфлуенсър ти е още един канал, така както Фейсбук рекламата ти е канал за инвестиции. Инфлуенсърът можа да ти е човекът, който ти влиза в офиса и най-вероятно от там трябва да започнеш да го търсиш. Тези хора, които ти влизат в офиса и магазина са ти най-силните инфлуенсъри, защото те са ти най-силните опиниън лийдърс, персоналът ти може да е инфлуенсър, ти самият може да си инфлуенсър на твоя бранд и с твоя пърсънъл брандинг… Всичко това дава страхотни възможности, може да те обърка жестоко къде да си дадеш парите и да ти докара страхотни кризи… Но общо взето трябва да мислиш какво ще ти подскаже клиента на тази тема и дали клиента всъщност не ти е инфлуенсъра… Най-често там е…

Борислав Арапчев: В тази връзка си мисля, че ние в България нямаме като Ким Кардашиян, която за един пост взима шестцифрени суми, но в Инстаграм съм виждал Азис и Николета Лозанова, които се снимат небрежно с кутия цигари на известна марка, която, естествено, рекламират… Но ако човек си намери точните за него хора – примерно, ако е за фитнеса или за фитнес добавки, или пък за упражнения, програми, храни или дрехи – хора, които не са на чак толкова високо ниво (като Ким), но пак си имат стойност, уважавани са по някакъв начин и ако работиш с тях, отново може да се докарат добри резултати и ефективност…

Иво Илиев: Разбира се, зависи какво търсиш, каква ти е целта на този канал –дали е имидж…

Борислав Арапчев: …да, ако е по-масов (бизнеса?) от цялата държава можеш да вземеш и най-високото лице, което да покажеш на всички, но ако е по-нишов – търсиш вече по-нишова фигура…

Иво Илиев: Аз съм убеден, защото периодично и с Николета сме работили, и виждам как някои постове могат много силно да повлияят на ефективността и да ти възвърнат инвестицията… Не изключвам нито един канал и нито един инфлуенсър! Смятам, че проблемът при много от светските личности, които са инфлуенсъри е, че няма кой да ги консултира…или ако има кой да ги консултира, той няма време, възможност или желание да ги консултира КАК ТОЧНО ДА НАПРАВЯТ КОНТЕНТА! Не е в инфлуенсъра проблема, а в съдържанието, което е пуснал… от техническия начин, по който го е пуснал… Виждал си онези снимки в Инстаграм, където като кликнеш да видиш таговете, то не остава снимка! То наблъскано прекомерно с тагове!… Какво точно рекламират?!? Аз не знам дали ще ми повярваш, но после ще ти го покажа – наскоро гледах снимка, където се рекламират бебешки стоки, еротично бельо, алкохол и какво още беше там не помня!!!Фотографска услуга…

Борислав Арапчев: Това е идиотско!…

Иво Илиев: Не-е-е…Това е инфлуенс маркетинг – някои хора така го наричат.  И аз смятам, че е странно, смятам дори, че е доста идиотско… Ама – това е! Няма лоша реклама, има лоша репутация, която рекламата много често разпространява изключително бързо… Така че с тези неща трябва много да се внимава. Затова и ги набелязваме тук…

Борислав Арапчев: Все пак трябва да има логика, да има някакъв баланс… Не може да ангажираш Лазар Ангелов да ти рекламира цигари при положение, че той е фитнес лице за здраве, красиво тяло, за добро хранене и т.н.

Иво Илиев: Да, затова казах, че ако инфлуенсърът е готов да работи с всеки… в крайна сметка аз не знам кой какво си мисли за инфлуенсърите, но инфлуенсърът трябва да ти прави вирусна реклама от уста на уста, която да е позитивна, в смисъл, положителна за твоята репутация, защото ти наемаш инфлуенсъра преди всичко за това, а не за да продаваш повече, по дяволите!!! От тук нататък ще си правиш сметката първо за това, а после – за всякакви други работи… Да! Ти си абсолютно прав за Лазар… Обаче ако Лазар се съгласи да рекламира цигари, то аз съм сигурен, че това той ще го направи с професионалните фотографи и с достатъчно професионализъм, но… няма да е ОК! Имиджово няма да е ОК!

Борислав Арапчев: Да, той си има аудитория, която си го харесва и ето изведнъж ако направи нещо в разрез с неговото верую – тогава…

Иво Илиев: Проблем е това! Проблем е, защото вниманието много лесно се привлича… Може да си за здравословния начин на живот и веднага да привлечеш вниманието с една кутия цигари, която показваш, че ти харесва, както си ги написал в поста… Обаче ВНИМАНИЕТО НЕ СТРУВА НИЩО, АКО НЕ СЕ КОНВЕРТИРА В ДОВЕРИЕ!!! Ако не създаваш доверие, ти не можеш да се движиш надолу по фунията – ДОВЕРИЕТО ТИ ПРАВИ ПРОДАЖБИТЕ, а не вниманието!!! В това е проблемът!…

Борислав Арапчев: Много добре го каза! Сега да вървим набързо към въпросите…
След скандалите в Кембридж аналитика… доверието във Фейсбук намалява – ще намалява ли още или понеже те взимат мерки за по-добра сигурност и да тушират този проблем, това ще се преодолее? Ти какво мислиш по въпроса?…

Иво Илиев: О-о, то доверието към Фейсбук постоянно намалява, няма да спира да намалява и това ги кара да се ориентират как да се променят… Ще видиш как утре Фейсбук нюз фийд стане само в сторита и всичко е броудкаст, под каст, лайвкаст и тези уош партитата и групите, ще видиш как Фейсбук ще разбие нишово своя фийд в множество фийдове и се превърне подобно в един туитдеск социален канал…ще видиш как цялото това доверие ще се върне отново така както се е намалило… Аз съм убеден, защото години наред наблюдавам какво правят Фейсбук… Убеден съм, че на тях точно това много им харесва и това е най-готината обратна връзка да се развиват, когато нещо негативно се случи, защото много добре го използват! Те си имат Инстаграм, имат си и месинджър, така че няма какво да ги мислим…

Борислав Арапчев: Ивета пита – има ли статистика колко често да се поства за максимален рийч в Инстаграми, дали да са само на хаш тагове, да е органик канала?

Иво Илиев: При всички положения не само на хаш тагове, защото при хаш таговете си има специфики, Инстаграм-ботът те категоризира по типа хаш тагове, по които най-много публикуваш, прави ти шадоубаум и какво ли не… Не е достатъчно определено, рекламата в Инстаграм ти върши работа с идеята да имаш някакъв активен бутон за конверсия. Но в Инстаграм онова, което много работи е следното: да не създаваш контент през своя канал, а в каналите на другите хора… Напоследък правихме две събития и надълго и нашироко си говорихме за това – да намериш в Инстаграм хаштагове, от тях да откриеш хора, които активно пишат по тях през експлор частта на Инстаграм и да пишеш коментари под постовете на тези хора…

Има една стратегия, казва се стратегия за долар и осемдесет на Гари Вайнерчук, която много ми хареса, изпробвали сме я на практика и в повечето случаи работи (потърсете я в интернет на Гари вий или Гари Вайнерчук)…

Борислав Арапчев: Какво намираш – подобни хора с подобни интереси или…

Иво Илиев: Ами намираш няколко популярни хаш тага, по тях трябва да намериш определен брой постове с които да общуваш, но не като спам с някакви емоджита, а да напишеш някакъв стойностен коментар. Така увеличаваш последователи, увеличаваш и енгейнджмънта си… Това е една много добра стратегия, много добре работи, обаче изисква време, а и в някои случаи не е приложима също. Въпреки това бих казал, че е доста по-универсална от други стратегии, например…

Но само с хаш тагове не става… Хаш таговете са определено готин ресурс, но с хаш тагове не става… Само с хаш тагове не става!

Борислав Арапчев: Преди да зададем нашия забавен въпрос с награда, ето и въпрос от аудиторията– Андрей пита: Инстаграм въвежда пейд партнършийп пост за платени публикации при инфлуенсърите. Планира ли се подобна функционалност във Фейсбук групите, пред вид това, че админите ги управляват строго и те модерират кое да излезе и кое не? Знаеш ли дали има и дали да се подготвим?

Иво Илиев: Във Фейсбук си имат пейд партнършийп… Ако потърсите в монетайз брандед контент, във Фейсбук би трябвало да излезе в хелпа… Тези, които работят с инфлуенсъри знаят, че това се нарича брандед контент… Точно монетайз брандед контент може да го потърсите във Фейсбук хелп. Има си пейд партнършийп пост във Фейсбук… Има си ги! Те се намират под името на Фейсбук страницата или на човека, там където излиза спонсор, на това място излиза пейд надписче и по това могат да бъдат познати. Има и спонсориране за тези, но пак зависи за коя държава…

Борислав Арапчев: Ето и последния ни традиционен въпрос за перспективата– какво е бъдещето на целия дигитален маркетинг с тези няколко канала, които обсъдихме, какво ново трябва да очакваме и как да планираме нашите стратегии? А може би няма лесен отговор на този въпрос?

Иво Илиев: О, да, със сигурност няма лесен отговор! Според мен бъдещето е конкретно. Това са канали, които могат да генерират страхотен уернeс, страхотно внимание към нашия бранд много бързо. Казват, че няма лоша реклама – това внимание може и да е кофти, може някой да ни нахейти, виждали сме да го правят, правили сме го…
Проблемът е единствено в това КАК ДА КОНВЕРТИРАТЕ ВНИМАНИЕТО КЪМ ВАС В ДОВЕРИЕ! Не в продажби или в нещо друго!!! В тези канали това е проблемът, защото те са почти безплатни, използват се масово от всякакви хора и не могат всички да ни харесват… Затова мислим първо за превръщането на вниманието и интересът към нас в доверие към нас. Този съвет може да ви се стори като някаква абстракция, но такова е моето универсално послание за кратките пет секунди, в които трябва да се вместя накрая. Като се видим на Презентинг или на други подобни предстоящи събития, ще си говорим повече за повече минути… 🙂 🙂 .

Благодаря ви… 🙂 .

Борислав Арапчев: И аз ти благодаря, Иво. До нови срещи на всички… 🙂

 

Подобни статии