Обзор на Google – Aприл 2023
Какви актуализации идват през април?
Новият обзор за месец април идва с нови ъпдейти, съвети и напомняния от Google. Нека да видим какви са те.
Google пуска нова актуализация
През месец април Google обяви пускането на нова актуализация, а именно April 2023 Reviews Update. Специфичното в тази актуализация, е, че в името ѝ липсва думата “Product”, която винаги е присъствала. Причината е, че тази актуализация обхваща не само продуктите, но се отнася и за отзиви за услуги и неща. Напомняме, че през месец март имаше друга актуализация, а именно Core Update, за която споделихме повече в Обзора за месец март 2023 година.
В своето съобщение Google сподели и своята документация със съвети как да напишете качествени отзиви.
Google направи промени в указанията си за Google Helpful Content
Това обяви Google през месец април, като добави нова секция за Page Experience. В нея Google казва, че е важно да се създава добро преживяване на дадена страница, като допълни, че core ranking systems на Google се стремят да възнаградят съдържание, което е полезно и предоставя добро изживяване.
В тази връзка е от съществено значение да се обърне внимание на много аспекти, а не само на един или два. А по-детайлна и полезна информация за това как да подобрите page experience може да откриете в документацията “Understanding page experience in Google Search results”.
Google премахна четири ranking systems от своята документация
Google премахна четири ranking systems от своята документация Друга голяма промяна, която се случи през месец април, е, че Google актуализира своята страница с документираните ranking systems. В основния списък с ranking systems вече са премахнати Page Experience system, Mobile-friendly ranking systems, Page Speed system и Secure sites system.
Това, разбира се, поражда много въпроси, а на коментар на потребител в Twitter John Mueller от Google каза, че по негово мнение повечето собственици на сайтове и SEO специалисти не е необходимо да правят каквото и да е било. Той допълни, че тази промяна не се отнася до начина, по който работи класирането, а по-скоро до това как Google вижда и разбира тези елементи.
Към това обаче Google допълни нещо много важно, а именно че никъде в своята документация не казва, че Page experience е “retired”. Това, което написа, е, че не бива да се пренебрегват Core Web Vitals или това сайтът ви да бъде mobile-friendly. Напротив, това са важни фактори за всеки един сайт.
Също така напомни, че “ranking systems” е различно от “ranking signals”, уточнявайки, че системите използват сигнали.
Ето какво още написа Google по въпроса:
Колко важно е добавянето на дата в ново съдържание?
Краткият отговор е, че за Google датите са важни, защото показват на търсачката, че дадено съдържание е ново или актуализирано, съответно по-добре ще го класира. Тази дискусия се отвори след като потребител в Twitter коментира това как добре проучена и детайлно написана статия за Gwyneth Paltrow не се класира добре, а съдържание, което очевидно е спам, се класира по-добре от съответната статия. В отговор на това Danny Sullivan от Google даде подобрен отговор, наблягайки на това, че именно добавянето на дата е важен фактор.
Местоположението на CDN не е от значение за международно SEO
Това бе отговорът на John Mueller на въпрос в Twitter. А този коментар дойде, след като потребител попита каква CDN мрежа да избере, когато говорим за многоезичен сайт с различни локални целеви аудитории.
Google разглежда записите на имена на домейни, за да открива нови
Това потвърди Gary Illyes от Google по време на един от априлските епизоди на Google Search Off the Record, където заедно с John Mueller и Lizzi Sassman от Google, дискутират различни теми, свързани с SEO. Едно от нещата, които Gary каза, е, че Google разглежда записите на имена на домейни, за да открие наличието на нови и тук става въпрос за самите домейни, а не техните поддомейни. Към своя коментар той допълни, че това зависи от начина, по който DNS е настроен.
Търсенето по марка в комбинация с ключова фраза не подобрява класирането
John Mueller коментира, че ако потребител търси по името на вашия бранд и по дадена ключова фраза, няма да ви помогне за по-доброто класиране в Google Search, нито ще допринесе за по-добрите резултати от гледна точка на SEO. Това заключение дойде след въпрос, който гласеше дали брандираните заявки помагат за по-доброто класиране, като например [ключова дума] + [име на бранд].
Не правете генерална оценка за линковете според уебсайта, от който идват
Сред SEO специалисти в Twitter се получи интересна дискусия относно линковете и това дали връзки от новинарски сайтове са толкова добри и помагат за подобряване на класирането в Google Search. Накратко, John Mueller каза следното:
“Защо линковете от новинарски сайтове да се третират по различен начин. Уеб си уеб.”
Това потвърждава, че не трябва да се прави оценка за даден линк според това от какъв сайт идва. Факторите, които да се вземат предвид, са много. А ако дадена страница е видно, че е спам, то тя е такава, независимо какъв е сайтът.
Публикуването на хиляди страници наведнъж няма да повлияе негативно от гледна точка на SEO
В Twitter потребител попита John Mueller дали може да публикува 8000 страници наведнъж или е по-добре да го направи постепенно и дали публикуването на толкова много страници накуп може да бъде проблем от гледна точка на SEO и търсенето в Google Search.
В отговор John Mueller каза, че не е проблем и могат да се публикуват. Това, на което отново наблегна обаче, е качеството. Той каза, че ако всички тези 8000 страници са страхотни и биха били полезни на потребителите, защо да не ги публикувате. Към това заключи, че не броят на страниците е важен, а по-скоро тяхното качество. Нещо, което всички ние знаем колко е важно и неведнъж сме повтаряли.
Webspam Report на Google за 2022 година е тук
Както най-вероятно знаете, всяка година Google споделя доклад за webspam. В него дава повече детайли относно това как Google е успял да се справи със спама в Google Search през изминалата година. В новия доклад, отнасящ се за 2022 година, Google набляга на това колко успешно се е справил SpamBrain.
Ето и малко данни, които са включени в доклада:
- Сравнено с 2021 година, през 2022 година SpamBrain е успял да открие 5 пъти повече спам уебсайтове. А сравнено с 2018 година, когато SpamBrain стартира, цифрата достига 200 повече пъти;
- В 99% от случаите при търсене в Google в резултатите е нямало спам сайтове;
- След последната актуализация на spam link откритите спам линкове са 50 пъти повече от актуализацията, която е била пуснала през 2021 година;
- Откриването на хакерски сайтове е десет пъти по-ефективно през 2022 година;
- SpamBrain успява да открие спам дори по време на обхождането на даден сайт. Това означава, че още преди да бъде индексирана може да се разбере дали дадена страница е спам или не;
- С 50% са намалели кликовете към измамни сайтове и още много други подобрения.
Google: Това, че сайтът се справя добре при класиране сега, не означава, че винаги ще е така
Потребител в Twitter коментира, че наблюдава как много сайтове биват премахнати от Google News. В тази връзка John Mueller коментира, че ако даден сайт се справя добре от гледна точка на SEO и има добро класиране сега, не означава, че няма риск от това да влоши качеството си и съответно да започне да заема по-ниски позиции при класиране и да отпадне от Google News.
Именно затова е важно да се полагат непрекъснати усилия и да се стараете винаги да предоставяте качествено съдържание, написано от вас, както и да разрешавате всички технически проблеми по вашия сайт, които могат да възникнат по една или друга причина.
Google премахва тъмбнейлите на видеоклипове в резултатите от търсене в Google
Google обяви, че ще премахне тъмбнейлите на видеоклипове в резултатите от търсене. Това обаче не се отнася за всички видеоклипове, а само за тези, които не са основно съдържание на съответната страница. Това, което Google споделя, е, че тази промяна ще окаже влияние върху метриките за видеоклипове в отчета за Performance в Google Search Console.
Нова актулизация в Google Search Console
Google обяви, че вече ще може да се отчита нов проблем в Google Search, който се отнася до URL адреси за видеа. Новата грешка, която ще се отчита, е Inline data URLs cannot be used for video URLs. В резултат на този ъпдейт е възможно да видите проблеми, които до този момент са се появявали като Invalid video URL, да се прехвърлят към новия вид проблем.
Какво може да означава спадът в класирането само по една ключова дума?
В един от априлските епизоди на Google SEO office hours се дискутира интересен въпрос, зададен от собственик на сайт. В него той пита дали е възможно сайтът му да бъде изтрит от SERP за една конкретна ключова дума. Той уточни, че по тази ключова дума са били на първо място и изведнъж сайтът напълно е изчезнал в резултатите с търсене по същата тази дума.
В отговор Gary Illyes започна с това, че такъв тип събития се случват, когато вашият сайт е бил изпреварен от друг в резултатите от търсене в Google. Но какво всъщност става, ако наистина сайтът ви изчезне от резултатите за тази конкретна ключова дума или фраза?
Това, което Gary сподели, е, че може да има различни причини. Преди всичко е важно да проверите дали не е проблем, който засяга конкретен регион. Тоест сайтът ви да не се класира добре за определен регион, но за други да продължава да държи първи позиции. Или с други думи проверете дали става въпрос за проблем в световен мащаб или е локален проблем.
Друга често срещана причини за такъв тип проблеми е малките и по-големи промени по вашия сайт. Препоръките на Google са да проверите вътрешната структура на линковете, оформлението на страниците, дали сте придобили нови връзки или използвате инструмент за премахване на такива. Всичко това може да окаже влияние върху класирането и да доведе до спад.
Google разширява информацията за доставка и връщане в резултатите от търсенето
Google обяви, че вече показва разширена информация за доставка и връщане в Google search result snippets. Освен това добави и ново отчитане в Google Search Console с цел да помогне на всеки търговец да може лесно да отстранява грешки при елементите на структурираните данни, които се отнасят за доставка и връщане на продуктите.
Google добави нов crawler, който да помага на Googlebot
През месец април Google добави и нов crawler – GoogleOther. Този агент се води Generic Crawler, който ще помага на различните продуктови екипи да извличат публично достъпно съдържание от сайтовете.
Google добави няколко бонуса за новите новинарски издатели
Google обяви пускането на някои допълнителни екстри за всички нови издатели на новини. Това включва нов Reader Revenue Manager в Google Publisher Center, както и отчет за Subscribed content в Google Search Console. Това ще помогне на новите публицисти да измерват техния трафик от заявките за търсене и да поправят своите структурирани данни.
Какви промени ни очакват в Google Search Console до края на годината?
Април месец носи със себе си наистина големи промени от гледна точка на Google Search Console. Това, което стана ясно е, че отчетът за Page Experience ще се превърне в нова страница, която ще съдържа препратки към различните общи насоки на Google за page experience заедно с таблото за управление на отделните отчети за Core Web Vitals и HTTPS, които ще останат в Google Search Console.
Нещо повече, в своето съобщение Google казва, че от 1 декември 2023 година прекратява доклада за Mobile Usability в Google Search Console, заедно с Mobile-Friendly tool и Mobile-Friendly Test API.
Това, което уточни Google, че Mobile Usability продължава да бъде важен фактор от гледна точка на доброто представяне в търсенето в Google и да е от решаващо значение за потребителите, търсещи от мобилно устройство.
Google актуализира документацията си за web crawlers
В своята помощна документация за Verifying Googlebot and other Google crawlers Google добави нов раздел, в който описва трите типа crawlers, които има. Това са Googlebot crawler, special-case crawlers (тези за специалните случаи) и user-triggered crawlers (тези, които биват задействани от потребителите).
Google поддържа общо 50 държави за свойството applicableCountry
Google актуализира раздел в своята документация за Product structured data. Това, което е променено в документацията, е, че вече можете да посочите до 50 държави за свойството applicableCountry.
Google планира нова търсачка и работи по нови функции за търсене по отношение на проекта Magi
Завършваме обзора за месец април с една много интересна новина и същевременно важна за всички SEO специалисти. Едно от ключовите неща, които предстои да се променят, е изграждането на изцяло нова търсачка. Това, което я отличава, че нейната технология е задвижвана от изкуствен интелект.
Нейната цел е много по-персонализирано изживяване и предвиждане на това какви са специфичните нужди на всеки един потребител. Към момента изграждането на търсачката е в много ранен етап, като все още не е ясно кога ще бъде пусната.
С какво ще е по-добра новата търсачка? Тя ще се опитва да учи какво ги интересува потребителите на база това, което търсят в Google Search. Заедно с това търсачката ще предлага предварително подбрани опции на обекти за покупка, полезна информация за проучване и други. А и не на последно място, тя ще бъде много по-разговорлива, като истински човек.
Какво още? На последно място, но не по-важност, е усилената работа на екип от над 160 служителя на Google, които работят по добавянето на нови функции, базирани отново на изкуствен интелект. Проектът, по който се осъществяват всички тези процеси, се нарича Magi и се очаква много скоро да бъдат пуснати.
Според направения доклад, проектът Magi цели да позволите на потребителите, които търсят, да извършват транзакции като покупка на обувки и резервация на полети и други.