Обзор на Google – Декември 2023

Google разширява насоките си за видеа
google recap 04 (1)

В първия месец от новата година за кратко се връщаме към декември 2023 година, за да разберем какви са актуалните новини от Google и има ли нови актуализации.

Google разширява насоките си за видеа

В началото на месец декември Google съобщи, че добавя нова актуализация относно резултатите с видеа. Търсачката вече изисква видеото да бъде основно или първично съдържание в страницата, за да се покаже като видео в резултатите в Google за потребители, които търсят такъв тип видеосъдържание.

Под основнo видео съдържание Google разбира видеа, които са разположени в самото начало, видими са и са основната цел на дадена страница.

Публукация на Google за видео съдържанието като основно

Примери за видеосъдържание, което не е основно, са следните:

  • Блог постове, в които видеата са допълнение към основното съдържание, което е текст;
  • Страници с продуктово описание, където видеото е допълнително описание на продукта;
  • Категорийна страница за видеа, в която има няколко еднакво важни видеа.

Наред с това Google добави, че дава и повече разяснения относно това защо дадено видео може да не се индексира. Ако то не се счита за основно съдържание, ще виждате “No video indexed”.

Сред основните причини, поради които видеото може да не е прието за основно съдържание, са следните:

  • Невалиден URL адрес на видеото;
  • Видеото е във формат, който не се поддържа;
  • Формата на видеото е неизвестен;
  • Не могат да се използват URL адреси на inline data за URL адреси на видеа;
  • Видеото не е видимо;
  • Размерът на видеото е прекалено малък;
  • Видеото е прекалено високо.

Днес създаването на видеа е от съществено значение за всеки бизнес онлайн. Неслучайно и все повече навлиза видео маркетинга и оптимизацията на видеа, които добавят стойност и правят още по-разпознаваем даден бранд.

Колко хост имена проверява Google всеки ден за robots.txt?

Знаете ли, че на ден Google проверява около 4 милиарда хост имена всеки ден за robots.txt? Това бе потвърдено от Gary Illyes от Google по време на декемврийския епизод на Google Search Off The Record.

А какво е robots.txt? Това е текстов файл, който съдържа конкретни правила. С него указвате на search engine crawlers кои URL адреси могат да са достъпни за тях. Целта на файла е да се избегне претоварване на сайта ви със заявки.

Crawlers на Gooгle поддържат така наречения Robots Exclusion Protocol (REP). Или с други думи преди ботовете на Google да обходят вашия сайт, те ще изтеглят и анализират robots.txt файла, за да извлекат информация относно това кои страници могат да бъдат обхождани.

Използването на двойни наклонени черти може да обърка някои търсачки

Gary Illyes сподели по време на епизода от декември на Google SEO office hours, че използването на двойни наклонени черти в URL адреса може да обърка някои от ботовете, които обхождат и да създаде проблеми.

Google от преди това е съветвал да се избягват подобни практики. Тук трябва да уточним, че двойната черта е разделител и е нормално да присъства в URL адреса, но ако е двойна може да бъде проблем.

Въпреки че самите URL адреси имат минимално влияние върху SEO, препоръките са да се стремите да създавате такива, които са user-friendly.

Най-добрите насоки са:

  • Старайте се да създавате по-кратки URL адреси;
  • Използвайте тире (-) като разделител на думите – избягвайте използването на долна черта (_);
  • Винаги ги създавайте на латиница – не използвайте кирилица;
  • Избягвайте да включвате година в URL адреса – така можете всяка година да актуализирате съдържанието в URL адреса, за да е винаги актуално.

Google премахва Product Results Search Appearance Filter

Google съобщи, че сега през месец януари предстои премахването на Product Results Search Appearance Filter от Performance отчета в Google Search Console и от Search Console API. Накратко целта на този филтър бе да даде повече информация относно ефективността на търсене за product rich results.

Напомняме, че по-рано през изминалата 2023 година Google раздели Product results search appearance на две части: Merchant listings и Product Snippets. В резултат на това сега го спира.

Google за премахването на product results search appearance

Как Google се справя със специални символи

По време на последния епизод на Google Search office hours от декември един от въпросите, на които Gary Illyes отговори, е Как Google се справя със специалните знаци, като например с “é”?

В отговор Gary сподели, че ако тези символи не се показват правилно в резултатите от търсенето, то най-вероятно проблемът идва от това, че има несъответствие между това, което алгоритмите на Google са открили като кодиране на символите за вашата страница, и това, което сте искали да използвате.

От тази гледна точка той посъветва винаги да посочвате кодирането във вашия HTML, като използвате meta element и charset attribute.

Кога да създавате йерархична структура за категориите в даден сайт?

Gary Illyes сподели кога според него си струва да се създава йерархична структура за категории в даден сайт. Накратко, той каза, че това е препоръчителна практика за големите сайтове, като добави, че това ще помогне за по-бързото обхождане.

Това негово изказване дойде след въпроса на потребител какъв тип структура да използва – плоска или йерархична структура. Обикновено под плоска структура разбираме такава, в която всички страници са най-много на един клик разстояние от началната страница.

Йерархичната структура, от своя страна, предполага подкатегории на няколко нива според нуждите на сегментацията.

Наред с всичко това ще допълним, че още преди изготвянето на Content Marketing Strategy, на ниво проучване и анализ на ключови думи и конкуренти е важно да се помисли за това каква архитектура (структура) ще се създаде или как да се подобри съществуващата в зависимост дали има или тепърва ще се създава сайт.

Много често наблюдаваме как наши клиенти пропускат огромни ползи за сайта и развитието на бизнеса си от това, че липсват релевантни категории и подкатегории в техния сайт.

Правилно изградената структура ще помогне за по-лесното разбиране на сайта от потребителите и от Google, както и ще даде възможност да го обогатите семантично и да представите вашите услуги и продукти по правилен начин.

В допълнение, Gary Illyes припомня, че добрата категоризация на по-големите сайтове подобрява процеса по обхождане и индексиране на всички страници.

Google: Нито една оптимизация за търсачките не е перфектна

SEO специалист попита как ще знае, че оптимизацията на своя сайт за търсачките, която прави, е перфектна. В отговор John Mueller от Google отговори, че няма нещо като перфектно SEO. Това е така, защото интернет, търсачките и начинът, по който потребителите търсят, непрекъснато се променят.

Това означава, че и добрите практики в SEO непрекъснато се променят, за да отговорят на актуалните нужди на потребителите. В това число включваме Technical SEO, Content Marketing и CPS.

Именно затова е изключително важно вие като SEO специалист или собственик на бизнес да се интересувате от новостите в индустрията и да следите актуализациите и промените, които търсачките непрекъснато правят, за да могат да предоставят релевантни резултати на потребителите според техните заявки и търсения.

Защо понякога Google не наказва сайтове, които са спам?

Такъв въпрос бе отправен към Google, а в отговор Gary Illyes каза, че компанията невинаги може да действа веднага и да предприеме незабавни действия срещу спама. Той добави, че когато получат такъв тип отзиви за сайтове, които са спам, те ги препращам към екипа им с инженери, за да открият автоматични и алгоритмични начини за справяне с подобен тип проблеми. Това от своя страна може да отнеме много време.

Google относно публикуването на едно и също съдържание в няколко формата

Въпрос към Google гласеше дали може едно съдържание да се публикува два пъти – веднъж в HTML и веднъж като PDF файл, който може да се тегли. В отговор John Mueller каза, че е възможно. Google ще ги индексира поотделно и ще ги показва като два отделни резултата.

Кадър от видео с John Mueller относно еднакво съдържание, публикувано два пъти

В тази връзка John отговори в кратко видео, че ако не искате и двата типа съдържание да се индексират, можете да използвате noindex HTTP header или noindex meta tag. Наред с това чрез използване на елемента rel=”canonical” можете да кажете на Google коя страница е важна за вас.

Той добави, че ако Google приеме като дублирано двата типа съдържание, той ще покаже HTTP версията. И не на последно място посъветва винаги да добавяте линк към вашия сайт в PDF файла, за да е по-ясно за ботовете.

Mobile Usability Report и Mobile-Friendly Tests вече не са налични

Google сподели в X, че вече са прекратили Mobile Usability Report в Google Search Console, заедно с Mobile-Friendly Test tool и Mobile-Friendly Test API. Google благодари на всички, които са допринесли за подобряване на мрежата, така че да бъде по-добро място за потребителите.

Нови structured data от Google

Google обяви, че поддържа нови structured data за ваканционни имоти под наем. Това означава, че вече може да се показват rich results за такъв тип обяви в резултатите от търсенето в Google.

Заедно с това компанията обяви и новата Google Search Console и актуализиран Rich Results testing tool за тези structured data.

Google: SEO няма да изчезне през първата половина на 2024 година

Краят на 2023 година бе време за равносметка и на SEO специалистите. В тази връзка потребител написа пост, в който предизвика експертите в областта да споделят своите прогнози относно това какво според тях ще се случи в SEO средите.

В отговор на това John Mueller от Google написа, че SEO няма да “умре” през първата половина на 2024 година.

SEO
Източник на изображение: Pixabay

Всъщност, ако трябва да разгледаме по-мащабно нещата, SEO заема и ще заема все по-съществена част в онлайн присъствието на даден бизнес и най-вече Content Marketing частта.

Изготвянето на релевантна стратегия и създаването на качествено съдържание, което да бъде полезно за потребителите, е все по-важно при оптимизацията на даден сайт и неговото позициониране в SERP.

Неслучайно през 2023 година Google много често ни говори за важността на създаването на релевантно съдържание.

Подобни статии