Обзор на Google – февруари 2025
Могат ли да се кешират вградени ресурси?
Потребител забеляза, че ресурси, които са вградени, могат да бъдат кеширани за определен период от време. Това потвърди и John Mueller от екипа на Google.
Напомняме, че преди около 5 години беше добавена опцията да виждате вашите вградени ресурси в URL Inspection Tool в Google Search Console.
Какво актуализира екипът на Google в Search Quality Rater Guidelines?
Както споделихме в обзора за януари 2025, Google актуализира своята документация, като добави нови страници в нея с повече указания, дефиниции и разяснения. Сред новостите в документа има и много по-детайлна информация относно Generative AI.
Въпреки че поетапно компанията все повече говори за изкуствения интелект, фактът, че добавя повече информация в своята документация, означава, че екипът на Google все по-сериозно ще говори за това кога използването му е приемливо и кога не.
Компанията описва Generative AI като вид модел за machine learning, който използва наученото за създаване на съдържание като текст, изображения и други. В Search Quality Rater Guidelines екипът казва, че използването на генеративния изкуствен интелект може да бъде полезно, но може и да бъде използван неправилно.
Като примери за злоупотреба Google посочва използването на Generative AI с цел създаване на много страници и съдържание, което не е оригинално, липсва добавена стойност, не допринася и не помага по никакъв начин на потребителите. Такъв тип съдържание Google оценява като нискокачествено и съответно по никакъв начин няма да го показва на по-предни позиции в резултатите от търсенето.
Всичко това не е ново като информация, но е още едно потвърждение и доказателство за това, че използването на изкуствен интелект с цел създаване на съдържание остава рисково за сайтовете и Google ще оценява подобни страници като ниско качество, съответно няма да подпомага тяхното подобряване в класирането, а напротив.
Има ли данни за AI Overviews в Google Search Console?
С появата на AI Overviews възникват много въпроси за специалистите в SEO индустрията. Един от тях е как и дали е възможно да се проследяват данните за тези резултати и до колко те повлияват на CTR-a.
В тази връзка Glenn Gabe, който е SEO експерт с богат опит в индустрията, сподели публикация с “вратичка” за преглед на някои данни в Google Search Console. За целта е необходимо предприемане на някои ръчни действия и настройки, за да можете да проследите кликовете и CTR за AI overviews.
Ето и повече от публикацията му:
Google: Съсредоточете се върху оригиналността
Точно това каза Gary Illyes от екипа на Google. Той сподели, че през тази година един от основните фокуси на компанията и това, което ще гледат, е оригиналността. Това е още една насока от екипа на Google за това, че използването на генеративен изкуствен интелект за създаване на съдържание не е добра практика и няма и да бъде.
Създаването на оригинално съдържание с ваши собствени проучвания, анализи, данни и предоставянето на по-задълбочена информация, която се отличава и дава допълнителна стойност от тази на конкурентите, е нещото, което ще ви помогне да се представяте добре в резултатите от търсенето.
Как да използвате данните от Google Search Console и Google Analytics заедно?
Едно от основните обърквания, което собствениците на бизнеси и SEO специалисти срещат, е това каква всъщност информация ни дава Google Search Console и Google Analytics. Накратко, те измерват различни неща и ни дават информация, която събрана заедно може да бъде изключително полезна.
В тази връзка екипът на Google създаде нов документ за разработчици и видео с разяснение за това как заедно да използвате данните от тези два инструмента. Компанията добавя, че това би помогнало много да разберете как потребителите откриват и преживяват използването на вашия сайт.
Google за комбинирането на Google Search с LLM In-Context Learning
В интервю на Dwarkesh Patel заедно с Jeff Dean и Noam Shazeer от екипа на Google се отвори доста интересна тема относно това какво би било, ако се комбинира Google Search с in-context learning.
Накратко, in-context learning е термин познат още като prompt engineering или few-shot learning. То представлява техника, където LLM (Large Language Model) се дава като пример или инструкция заедно със задача (prompt), за да се насочи отговора му. Този метод използва способността на модела да разбира и да се адаптира спрямо образците, които се представят в контекста на заявката.
От друга страна, context window, или context length, на LLM е количеството лексеми в токени, което моделът може да вземе предвид или да запомни по всяко време. Съответно по-големият context window дава възможност на AI модела да обработи по-дълги входни данни и да включва по-голямо количество информация във всеки резултат.
По темата от интервюто коментира и Dan Petrovic, който е топ експерт в сферата на Machine Learning и SEO.
Има ли пряк път към по-честото и бързо обхождане?
Краткият отговор, който John Mueller даде, е няма пряк път към това и нещо, което би могло да забърза обхождането, независимо дали става въпрос за голям новинарски сайт или по-малък нишов.
Той добави, че системи на Google и тези на всички други търсачки се учат през последователното високо качество, уникалност, отчетливо добавената стойност не само в една страница, но и в целия сайт.
Наличието на аудиоверсия в дадена страница помага ли за SEO?
Собственик на сайт попита дали добавянето на аудио версия на статия в блога му би помогнало за по-доброто класиране на страницата. В отговор Martin Splitt от Google каза, че от гледна точка на оптимизация за търсенето, това по никакъв начин не би помогнало. Той обаче добави, че от гледна точка на потребителя би било полезно и би добавил аудио на статията.