Обзор на Google – май 2024

Gary Illyes от Google за hreflang
Обзор на Google май 2024

Gary Illyes от Google за hreflang

В началото на май, малко след като премина пролетното издание на SERP Conf. 2024, Gary Illyes от екипа на Google сподели в LinkedIn какво е научил и чул от различни SEO специалисти по време на конференцията.

Едно от тях е, че hreflang може да бъде объркващо. В тази връзка Gary написа, че е отворен за идеи и за това Google да измислят нещо, което по-малко да обърква, но и да е работещо както за малки, така и за големи сайтове.

Още няколко неща, които той сподели, че е научил и за които даде обратна връзка, са:

  • Доверието и притесненията от AI – Gary каза, че AI е инструмент като всеки друг. Можете да го използвате, както намерите за добре, стига с негова помощ да създавате висококачествено и полезно съдържание;
  • SEO умира – Това, което компанията наблюдава, е, че винаги, когато настъпят промени в търсачката, започват да се появяват изказвания за това как SEO вече е мъртво. Gary Illyes уточни, че всъщност SEO не умира, а се променя заедно с търсачките.
Публикация на Gary Illyes относно неща, които е научил от SEO специалисти

Google официално пусна AI Overviews

През месец май Google официално пусна AI Overviews, като за сега услугата е активна в САЩ, а до края на тази година се очаква да се разпространи и в други държави.

AI Overviews, които за кратко се наричаха AI Answers, представляват генеративни AI отговори. Важно е да уточним, че това не са featured snippets.

Целта им е да дават отговори на запитвания на потребителите с помощта на Gemini на Google. Когато потребител изпрати запитване в търсачката, Google ще формулира отговор с помощта на AI, а под тези отговори ще добави и връзки към различни източници, в случай, че потребителят има нужда от по-задълбочено търсене и намиране на отговор.

AI Overviews са предвидени да се показват само при по-сложни заявки.

А ето и как ще се визуализират в SERP:

визуализация на AI Overviews

Колко често Google обхожда страниците?

Един от въпросите, които често собственици на сайтове и SEO специалисти си задават, е това каква е честотата на обхождане на страниците от Google, които поне веднъж вече е обхождал.

Нека да започнем от там, че ботовете на Google е необходимо да обходят целия уеб, за да изградят своя индекс. Страниците и документите в уеб пространството често се актуализират. Това от своя страна означава, че Google трябва отново да обходи тези URL адреси на определен период от време.

Това, което John Mueller от Google сподели по тази тема, е, че ботовете на Google обхождат с различна честота. В някои случаи могат да го правят по няколко пъти на ден, а в други веднъж на няколко месеца.

коментар на John Mueller относно скоростта на обхождане

Ще премахне ли Google Disavow Link Tool?

След като компанията Bing премахна Disavow Link Tool от Bing Webmaster Tools през септември миналата година, се появиха въпроси дали това няма да се случи и с Google. Това беше и въпросът на SEO специалист към John Mueller.

В отговор John каза, че този инструмент не е нещо, което използваме на регулярна база. Той добави, че не би се доверил, ако някой SEO инструмент покаже, че има токсични линкове, които трябва да бъдат премахвани редовно.

Google вече прилага Site Reputation Abuse Policy

През месец май Danny Sullivan от Google обяви в платформата X, че компанията официално започва да прилага новите политики, свързани със злоупотреба с репутация на сайтове. Те ще бъдат насочени към сайтовете, които правят така нареченото Parasite SEO.

Малко след пускането на тези нови политики се появиха и въпроси сред експертите в индустрията. Едно уточнение, което Danny направи, е, че тези политики не са свързани с това към какви сайтове добавяте връзки или какви сайтове добавят връзки към вас. Те са фокусирани към съдържание, което цели да злоупотреби с репутацията на даден сайт.

Пази ли Google данни за деиндексирани страници?

SEO специалист сподели в LinkedIn, че е забелязал как Google е премахнал канонични данни, включително user-selected и Google-selected, които първоначално са били индексирани, а след това са преместени като “crawled – currently not indexed”. И тук се е появил въпросът дали това е грешка или Google премахва тези данни.

В отговор Gary Illyes каза, че компанията “не пази (почти) никакви данни за деиндексирани страници”.

Коментар на Gary Illyes за това, че Google не пази данни в GSC за деиндексирани страници

Google потвърди, че е премахнал от индекса голям брой URL адреси

За кратко се връщаме отново през месец април, когато Gary Illyes сподели на сцената на SERP Conf., че през месец февруари тази година екипът на Google е премахнал от индекса огромен брой URL адреси. Gary каза, че причината за това се дължи на променени възприятия на Google за сайта.

Причините за това дадени страници да бъдат премахнати от индекса могат да бъдат различни, като най-често е свързано с технически проблеми, както и с качеството, което те предоставят и това дали са полезни за потребителите.

Кога се очаква да се възстановят сайтове, засегнати от Helpful Content Update?

Такъв въпрос отправи SEO специалист към John Mueller. Той искаше да разбере до колко време би трябвало даден сайт да се възстанови след като е бил засегнат от ъпдейта за Helpful content и се е работило върху подобряване на качеството му.

В отговор John каза, че по-големи промени би трябвало да са видими след пускане на следващи core updates.

Компанията на Google добави нови Googlebots

Google пусна два нови crawler-а: GoogleOther-Image и GoogleOther-Video. Те са версии на GoogleOther и са оптимизирани за извличане на байтове от изображения и видеа. Наред с това компанията е оптимизирала и списъка с user agent strings, за да отрази по-добре най-активните версии на user agent.

Google уточни, че пускането на двата нови бота е с цел по-добро поддържане на обхождането на двоични данни, които могат да се използват за изследване и разработване.

Част от документация на Google с описание на двата нови Googlebots

Екипът на Google работи върху показване на повече качествено съдържание

Отново се връщаме на темата за актуализацията на Helpful Content, която компанията беше пуснала през септември 2023. След нея имаше немалък брой сайтове, които бяха засегнати. Това, което Danny Sullivan и John Mueller споделят, е, че екипът на Google работи върху това по-добре да популяризира съдържание, което е качествено и в което е вложено немалък ресурс за предоставяне на повече стойност.

Google препоръчва да актуализирате вашия WordPress сайт на версия WordPress 6.5

Ако имате сайт и използвате по-стара версия на WordPress, то е време да промените това. Gary Illyes написа в своя LinkedIn профил, че е силно препоръчително да преминете на последната 6.5 версия на WordPress.

Причината за това е подобряване на обхождането на вашия сайт и по-конкретно елементът lastmod в sitemap. Това е сигнал, който цели да помогне на ботовете, които обхождат, да разберат по-добре сайта ви и колко често да го обхождат.

Преди това обаче е важно да се уверите, че преминаването към най-новата версия няма да е в конфликт с плъгините, които използвате.

Google актуализира своята документация с типове файлове, които може да индексира

През месец май стана ясно, че документацията “File types indexable by Google” е актуализирана. Новият тип файл, който търсачката може да индексира е .epub (Electronic Publication).

Изтече документация на Google Search

Една от новините, която определено развълнува SEO индустрията, бе това, че изтече документация на Google Search. Немалък процент от експертите коментираха по този въпрос и се появиха много и различни мнения.

Aleyda Solis сподели в социалните мрежи част от основните точки от изтеклата документация на база на анализ на Mic King, CEO на iPullRank Agency.

Ето и част от тях:

  • Има над 14 0000 функции за класиране;
  • Google има функция “siteAuthority”, която изчислява;
  • Google съхранява данни за това кой резултат има най-дълго кликване по време на сесия;
  • Google разполага с атрибут “hostAge”, който се използва за премахване на “fresh spam” през времето на обработка.

А ето и публикацията на Aleyda Solis в платформата X:

Публикация на Aleyda Solis за изтеклата документация

Google добави нови опции към Spam Reporting Tool

След като по-рано този месец Google започна да прилага Site Reputation Abuse Policy, компанията добави и нови опции към Spam Reporting Tool, сред които са Site Reputation Abuse и Expired Domains Abuse.

Подобни статии