Избор на домейн с Едуард Димитров
Едуард Димитров е основател и управител на 3Д Уеб дизайн ЕООД. Има девет годишен професионален опит в сферата на SEO. Той е човекът, стоящ зад Seo оптимизацията на над 2400 Български уеб сайта и е "виновникът" за класирането в Google на над 3400 англоезични сайта. Едуард Димитров e водил създаването на над 1400 уеб сайта, от които около 550 онлайн магазина. Той е участвал като организатор на събитията Joomla Day в България за три поредни години (и лектор на SEO лекциите на Джумла Ден), лектор на събитието Seo Conference 2015, на SEO курса на Академия Telerik, лектор на платения SEO курс на IT Academy и лектор на SEO курсове на SoftUni.
Гост
Едуард Димитров
3D Web DesignВодещ
Борислав Арапчев - SEO Strategist в Serpact
Serpact
Уебинарът започва след:
Уебинар подтеми
Бранд или ключова дума - как да изберем домейн?
Похвати, инструменти, добри практики
Как да подготвим плана си за в бъдеще?
Задайте вашият въпрос към Едуард Димитров на живо
В днешният уебинар ние от Serpact разговаряме с Едуард Димитров – основател и управител на 3Д Уеб дизайн ЕООД.
Темата на дискусията ни е: Избор на домейн.
Едуард Димитров е основател и управител на 3Д Уеб дизайн ЕООД. Има девет годишен професионален опит в сферата на SEO. Той е човекът, стоящ зад Seo оптимизацията на над 2400 Български уеб сайта и е „виновникът“ за класирането в Google на над 3400 англоезични сайта. Едуард Димитров e водил създаването на над 1400 уеб сайта, от които около 550 онлайн магазина. Той е участвал като организатор на събитията Joomla Day в България за три поредни години (и лектор на SEO лекциите на Джумла Ден), лектор на събитието Seo Conference 2015, на SEO курса на Академия Telerik, лектор на платения SEO курс на IT Academy и лектор на SEO курсове на SoftUni.
Преминаваме към въпросите:
Борислав Арапчев: Здравейте, приятели. Ще помоля Еди да се представи накратко… Всеки един от нас се е занимавал с нещо друго преди… затова винаги е интересна историята как човек е започнал кариерата си в дигиталната сфера.
Едуард Димитров: Преди да започна да се занимавам с уеб сайтове, съм бил търговец, имах фирма и продавах разни неща на дребно, на едро.
Започнах от 2006 година работа в една от големите фирми за уебдизайн в София. Бяхме в едно голямо помещение много хора, правехме уебсайтове.
Година и половина след това аз създадох собствена фирма с още един човек и започнахме да правим уебсайтове като самостоятелна фирма. Пак тогава разбрах, че тези сайтове трябва да получават посещения и продажби, затова след година започнахме да се занимаваме с оптимизация на сайтове. От 2007-2008 година неизменно се занимавам с това, т.е. във фирмата ми, която се състои от пет човека, аз се занимавам само с оптимизация и с нищо друго. Домейните и покупко-продажбата им ми е по-скоро хоби и инвестиция, отколкото много голяма печалба, защото това да ти е основен бизнес, от който да печелиш доста съществени пари, е много трудно…
Реално всеки може да разбере повече за мен в Интернет, затова предлагам да започнем направо с въпросите и нещата по темата…
Борислав Арапчев: Добре. Ето и един от въпросите: Много хора, стартирайки бизнес, фирма, сайт, се чудят какъв домейн да изберат – дали да е брандови, дали да е ключовата дума или да е нещо смесено… Какъв е твоя съве, кое е най-успешно, което е проличало в практиката?
Едуард Димитров: Няма универсално име на домейн! Правилното име на домейн може да бъде различно за всеки един случай. По принцип най-важна е целта на онова, което вие искате да направите, т.е. какъв проект искате да стартирате. Реално опциите са поне три:
Едната е – моята ключова дума точка ком, точка нет или точка нещо друго…това за което искам да се класирам в Гугъл, точка ком…
Вторият вариант е името на моята фирма, на моя бранд или на моя продукт точка нет, ком, орг или там каквото и да е друго TLD …
Но може да има и компромисен вариант, който да е комбинация от ключова дума и съответно името на вашия бранд. Примери – диджейстоян нет точка ком/нет; мебелиянев точка ком; супер хостинг точка бг…
Имена само на брандове примерно, са: български популярен ай си ен точка бг; кока кола точка ком; БМВ точка ком…
Това, което потребителят трябва да знае е, че по принцип, ако искате с най-малко усилия да класирате домейна си за най-важната ключова дума в Гугъл, теоретично ключовата ви дума трябва да я има в домейна. Т.е., ако оптимизацията на сайта ще бъде важна за този сайт и гледате да не влагате много пари за оптимизацията, тогава трябва да изберете ключовата дума да бъде или името на домейна, или името на вашия бранд плюс ключовата дума – буквално: компютрипешев или мебелииванов…
Друго важно, което трябва да се знае е да се купуват домейни без тире. Домейни с тире се купуват само тогава, когато домейнът без тире е зает. Домейните без тире се класират по-лесно, по-лесни са за запомняне, а Гугъл и другите търсачки по-лесно си различават две или повече думи в домейна – вярвайте ми… Така че трябва да бъде, примерно, диджейстоян (слято!) точка ком, мебелииванов! – слято…
Ако имате доста пари и смятате да популяризирате този бранд дългосрочно, не е лошо да се избере и име на бранд, което да е уникално, лесно запомнящо се и добро като звучене… Например: Гугъл точка ком; кокакола точка ком…и т.н. като други подобни популярни сайтове…
Трябва да знаете, че ако не влагате пари в рекламата на вашия бранд и нямате някакъв голям бюджет и стратегия за развитие дългосрочно във времето, това нещо няма да се получи…Т.е. вие трябва да имате някаква супер уникална идея, някакъв проект, който да е единствен в света, да направите такъв сайт, който никой друг сайт на света да не може да върши същото нещо без да влагате пари за да може този сайт да се популяризира…, защото, нали разбирате, че няколко месеца след това, веднага ще ви изкопират поне десет човека… Всеки трябва да избере за себе си…
Обикновено най-добрият вариант е компромисният – името на вашия бранд или продукт, плюс ключова дума…
Борислав Арапчев: Да. Така хем налагаме бранда, хем работим по позициониране на услугата, която предлагаме…
Едуард Димитров: Така е. Правилата, които отново важат са: най-краткото име по възможност от една дума, ако не е възможно – от две думи, ако и това не е възможно – от три думи, но слято без тирета…
В България потребителите са малко консервативни. Има над 400 TLD-та, а може да са станали и повече…, новите TLD-та също се позиционират добре…, но хората в България не ги възприемат… потребителите в България си мислят, че сайтовете са .net .com .org … и хайде напоследък и точка .eu (Европа)…
Борислав Арапчев: Те държат и високи цени – и това определя избора им, затова, може би не се възприемат…
Едуард Димитров: Да, ама някои от новите напоследък са с по-ниски цени отколкото дот ком и дот нет…
Борислав Арапчев: А кои домейни се класират по-добре и кои – по-зле? Има ли такова разпределение?
Едуард Димитров: От Гугъл казват – Джон Мюлер официално е написал в блога на Гугъл, а също така и на конференции, във видеата на Ютуб…и на много други места казват, че няма разлика , т.е. новите домейни, примерно .tips или .guru, или някакви други видове домейни съответно се класират по същия начин, със същия алгоритъм както точка ком, точка нет, точка орг, инфо еу и съответно старите окончания… Проблемът обаче е, че домейнът сам по себе си не е достатъчен в повечето пъти вие да се класирате в Гугъл. Един от най-силните фактори, както знаете, това са линковете, връзките, линк билдинга… И ето едно безспорно основно предимство на ком, орг, нет… – на старите видове домейни. Когато тръгнете да правите линк билдинг, т.е. да изграждате връзки към един нов сайт, на практика вие започвате да правите това в някакви безплатни сайтове. Една голяма част от тези безплатни сайтове, каталози, директории и социални мрежи… голяма част от тези сайтове са стари разработки, където може да постнете своя линк и той да бъде индексиран от търсачката, и съответно това да ви помогне за класирането на сайта, но само ако той е в повечето случаи орг, ком или нет… т.е. е от старите домейни…
Ако постнете линк от някой от по-новите видове домейни, то в тези системи това става просто като текст – не става линк! и това ограничава практиката за линк билдинг, поради което новите домейни се класират по-зле.
Има и нещо друго – голяма част от новите домейни ги пускат на промоция за по половин американски долар или пък за един долар, или за 99 цента… като това нещо го правят много дългосрочно… xyz домейните, например, които бяха по един долар бройката, направи възможна покупката им в огромни количества. Получи се така, че тези домейни са купени и ползвани от спамери и хакери за лоши цели, което Гугъл го разбира след определено време и тогава този тип домейни започват да се класират по-зле в Гугъл. Реално, ако ги нямаше спамерите, които купуваха в големи количества такива евтини домейни, съответно нямаше да го има и това нещо в алгоритъма на Гугъл. Това е и причината някои от новите TLD домейни да не се класират добре в търсачките – те все пак се пласират, позиционират се …, но… една идея по-зле…
Борислав Арапчев: Говорили сме с колегите, че има някои силни домейни… Как и с какви инструменти се определя силата на един домейн?
Едуард Димитров: Инструментите се знаят от повечето хора… Един такъв инструмент от най-известните е на Moz, Open Site Explorer, само че той е с доста занемарена поддръжка и напоследък няма никакво развитие – просто калпаво работи… Двата, които са най-добри в света, са Ahrefs и Majestic… Majestic имат най-голямата база, Ahrefs пък са по-бързи и имат някои други екстри… Няма смисъл човек да ползва и двата, защото нe са много евтини… Аз ползвам Маджестик, някои колеги ползват руския Ахрефс Кои са предимствата на Мажестик? (показва на екрана) Ето това е адреса на мажестик док ком, тук пишете адреса на някакъв сайт и виждате неговите статистики на неговия линк профил, т.е. какъв е неговият ръст, параметър на цитиране, колко линка сочат към сайта, от колко различни домейна, как са се променили през последните 30 дни и колко са били преди във времето… Има и много други статистики, които са вече по таговете… Но това е основният инструмент, който аз ползвам за проучване на бек линковете на сайтове…
Ползвам Мажестик, защото дългосрочно той във времето е по-евтин от Ахрефс. Тук проучвам големи обеми масиви от данни, като за проучване на голям брой домейни и УРЛ адреси наведнъж, цената на Мажестик на бройка е много по-ниска от тази на Ахрепс в пъти… Затова, ако трябва да проучвате голяма бройка сайтове, често Мажестик е по-добрия избор…
Аз предлагам да започнем от началото – ако търсите някакъв домейн, откъде трябва да започнете…
Когато се занимавате с домейни или искате да купите някакъв домейн, тогава опциите са две:
Единият вариант е да търсите някакъв нов домейн, който искате да купите, който до момента не е регистриран и е нещо уникално и… ако е свободен, го купувате.
Във втория случай, ако искате да купите нещо наготово, т.е. – домейн, на който някога е имало сайт, който в момента е свободен и към него има много линкове, то тогава ви трябва търсачка за подобно нещо. Но за да намерите някакъв такъв домейн, е едно от ценните попадения – ето, кокакола точка сом, искам да го купя този домейн, но той, естествено, е зает и аз трябва да уцеля момента, когато се освобождава…
Най-ценната търсачка за такъв домейн с много добро име, разработен с много линкове, популярен е и искате да го издебнете и да го купите, най-ценната търсачка, най-ценният инструмент е Неймджет, адресът е http://www.namejet.com/ . Тук може да си направите профил, в който напълно безплатно може да направите търсене на домейни, които в момента изтичат, така наречените дропени домейни, които изтичат и след време се появяват отново… Перфектният вариант е когато в момента домейнът изтече, вие веднага да сте първият появил се човек и да го купите…
Информацията, която се подава в Мейнджет, е огромна. Може да се види, че на ден изтичат не просто милиони, а стотици милиони домейни.
Тук – в своя филтър за търсене може да напишете някакви заглавия на предпочитани от вас домейни и да видите дали те изтичат. Може за търсене да зададете до четири ключови думи – основна ключова дума и три други, може да кажете КАКЪВ ТИП ДОМЕЙНИ търсите, например: тези, които са пред изтичане и да определите КОГА да ви информират за изтичането им, например: един ден преди изтичане да бъда уведомен на имейл адрес, като съответно записвате и имейла. В резултат ще получите ден преди изтичането им съобщение със списък от домейни, които може да си ги проучите в инструмента за бълк проверка на Мажестик, да си ги сортирате по някакви параметри до 400 наведнъж и да си направите списък…
Всичко описано се прави напълно безплатно и работи перфектно… Единственото неудобство е, че получавате като съобщение на имейла си една голяма листа в един не много добър формат и за да продължите обработката на информацията е хубаво да автоматизирате процеса.
Аз лично съм си направил няколко инструмента… Мога например на копи пейст да взема тази листа, да сложа съдържанието й в едно поле на сайта, който съм си направил за тази цел – написал съм си го на PHP… – и после оттук с един клик на бутона получавам списък само с домейните… Така от огромния първоначален списък в листата не трябва да копирате ред по ред всеки домейн, а с едно кликване получавате списък само с домейните, който списък се извлича автоматично и ви се вкарва в клипборда.
Този инструмент (всъщност те са няколко инструмента) се намира на адрес https://ageddomains.top/ . Абсолютно безплатни са… Тук се намира и инструмент за Неймджет… и още други доста полезни инструменти, както в случая, който ви показах…
Борислав Арапчев: В случай, че потребителят си е харесал домейн и го е закупил, по какви параметри ще определиш дали той е качествен – по домейн рейтинг, брой линкове и т.н.?
Едуард Димитров: Когато се оценява име на един домейн, на практика всичко е много субективно. По принцип една голяма част от стойността на един домейн е неговото име… Т.е. домейнът може да не е популярен, може към него да няма никакви линкове, да няма никаква стойност от SEO гледна точка, но иначе може да е много ценен, защото има много добро име – някаква популярна дума, лесна за запомняне.
Примерно, ако е иван точка ком, на този домейн може никога да не е имало сайт, но този домейн е с много добро име и може бързо да се продаде, защото в България името е популярно и много ивановци биха поискали да си направят сайт на домейн с лесното за запомняне тяхно име иван точка ком…
Разбира се, може да се разглеждат и други параметри като например, имало ли е сайт на този домейн, какъв е бил този сайт, разработен ли е той, има ли клиентска база, може да е он лайн магазин, но да си има и база…
Борислав Арапчев: По какъв начин проверяваш историята на домейна назад, каква дейност преди се е развивала на домейна?
Едуард Димитров: Историята на домейна се проверява със специализирани инструменти…
Борислав Арапчев: …архив орг, може би, донякъде?…
Едуард Димитров: Да. Пишем в Гугъл www.archive.org и ето това е инструмента, с който може да видите как е изглеждал домейна на определени дати… Обикновено има до 20-30 снапшота на година.
Да видим abv.bg… – първо ни показва годините: съществува от 2000 година и ето през годините оттогава може да се види какво е имало на този сайт – това е робот, който индексира какво е имало през годините на съответните сайтове. – (Еди показва на монитора как е изглеждал abv.bg на 1 януари 2019 г.) – какъв е бил във времето този сайт, какво е предлагал… – това може да се види тук..
Другото важно нещо са линковете към един сайт. По линковете може да се съди за неговата популярност в Интернет, да гадаем и какво може да бъде неговото класиране…
А ето и другите два инструмента, които напоследък станаха незаменими в работата на всеки един, който се занимава с домейни и SEO оптимизация. Двата домейна са конкуренти. Единият е Semrush, а другия – Serpstat.
Аз ползвам Серпстат и затова мога да ви покажа само него. Мога да ви покажа един домейн или някакъв URL адрес за какво е функционирал в Гугъл.
Ето, пиша abv.bg, търсим в Гугъл бг и виждаме: прогнозен трафик евентуално… на месец 11 милиона посетители; бройка ключови думи за които е индексиран в Гугъл – 20,185, а ако кликнем на съответното място ето тук, можем да видим и всяка ключова дума на какви позиции е…
По-ценното за мен е не каква бройка линкове има към сайта, а как той се класира и функционира към момента в търсачките. Защото има много домейни, (които ще почнете да виждате, когато проучвате изтекли домейни) в които има голяма бройка линкове към тях, но не се класират добре в търсачките поради най-различни причини – имат наказания или линковете просто са спамерски… Ето защо много по-важно е как домейна се класира в търсачките, отколкото колко точно линка има към него или колко точно сайта са…
А тук на Ageddomains.top един от най-полезните инструменти (поне за англоезичните потребители ни казват, че са най-полезни) е наличието на възможност на заглавната страница на https://ageddomains.top/, където можете на копи пейст да сложите листа с домейна, избирате в коя търсачка е и след натискане на бутона чек ви показва…
Но нека аз да ви покажа с два-три примера… – abv.bg, emag.bg…
Ето! Това е безплатен инструмент, но за да работи, трябва да имате платен акаунт в Серпстат защото данните се взимат автоматизирано през АП-ито на Серпстат – това е важно да се знае!…
Така че ето – …голяма листа с домейни копи пейст тук, избирате къде в случая е в Гугъл бг, чек… и виждате резултата.
Така автоматизирано може да проверявате големи листи с домейни и да отсявате много бързо кои са качествените… Показва ви се всеки един от домейните за какъв брой ключови думи е позициониран в Гугъл бг – abv.bg – за 13,294…; emag.bg – за милион и 375 хиляди…
А когато се кликне ето тук (показва на монитора) съответно отваря директно линка от Серпстат с ключовите думи на домейна.
Това е абсолютно единствен такъв инструмент – вие можете един по един да проверявате домейните в Серпстат, но автоматизирано bulk наведнъж може да проверявате в цял Интернет само с този https://ageddomains.top/ … Нямаше да си играя да го пиша на PHP, ако имаше друг инструмент, който да ползвам…
Борислав Арапчев: Ако планираме да купим стар домейн, можем ли да определим риска? Можем ли да проверим този домейн дали е имал някакви проблеми и наказания, спамили ли са неговите предишни собственици…? По какъв начин може да се разбере това нещо?
Едуард Димитров: Най-елементарния начин е първо да пуснем търсене в Гугъл и да видим този домейн индексиран ли е…
Тук е необходимо да пуснете минимум две проверки.
Едната е следната: най-напред пишете точно името на домейна. Ако той не се класира на първо място за неговото си име, това е някакъв показател, че има нещо не наред с този домейн…
Другата проверка е да видите дали е индексиран домейна – знаете оператора… сайт…, две точки и Гугъл ви вади всичко, което е индексирано по този сайт – ето…, 950 страници индексирани… и вече знаете индексира ли се този сайт или не се индексира този сайт…
…
А ето и някакъв сайт, който не съществува – виждате показва, че не е индексиран… Съответно, това е един добър показател да се знае, че има проблем…
Разбира се, тук винаги има и възможност домейна да е качествен, да е имал качествени връзки, да е бил популярен, но много дълго време да не е бил купен, да не е бил он лайн и Гугъл просто да е спрял да го индексира… Но това вече ще проверите с архив орг…
На сайта може да се провери още дали не е баннат в Гугъл Адс, т.е. дали можем да качим реклами на него и много други проверки можем да направим…
Също така много добър инструмент е ето този: не знам дали се вижда добре адреса…
Когато пуснем проверка на някакъв домейн тук, той (инструментът) ни показва… репутацията на един домейн във времето – в случая ни показва 0-38, което значи, че проверявания сайт не е включен в нито един от 38-те черни списъци, т.е., че има добра репутация, че не е ползван за лоши неща…
Борислав Арапчев: Аз искам да вметна един казус с наш клиент, който беше закупил един добре звучащ домейн, (беше с точка еу) ползван за цветя в Холандия, но той искаше да го използва за продажба на дамски продукти за Англия… Това беше преди около година някъде… Аз обясних тогава на клиента, че профилът му изцяло е от холандски линкове и за да убеди Гугъл, че се започва нов бизнес за Англия, за друг пазар на друг език…, това ще отнеме много време, много усилия и т.н. Затова трябва внимателно и доста да се преценява в момента от каква страна към коя ще се сменя дейността, езика, продукта, услугата и прочие, което има голямо значение…
Едуард Димитров: … и което с тези инструменти лесно може да се разбере… Тук може да се види какво пише на линковете, от кои сайтове са линковете, тук се показват домейните от които има линкове… Ако пък ги експортираме – тук си има възможности за експорт… Може и да филтрираме, да ни се покаже какъв % от линковете са от България, от САЩ, от Англия или от други различни държави… Ако видим, че профила на един сайт съответно е на английски, то този сайт няма да се класира добре за Пакистан, естествено… и обратно…
Борислав Арапчев: Какви са вариантите за ползване на стар домейн за оптимизация на нашия сайт? Ти каза, че говорим за три различни стратегии…
Едуард Димитров: Вариантите да се оптимизира някакъв съществуващ сайт с друг домейн са минимум три:
Първо, купуват стар домейн, към който има доста линкове – той е силен на вашата тематика и, съответно, го редиректвате… като отваряме някакъв домейн – той е редиректа към нашия. Самият редирект, ако е направен по правилния начин, реално прехвърля голяма част от тежестта на връзките – няма да прехвърли 100% от тежестта на връзките, но би трябвало, поне според Гугъл, да прехвърли 80% и повече… Тогава ето всички тези линкове на практика, когато например, abv.bg бъде пренасочен към вашия домейн, ще покачат класирането ви за фрази, по които този сайт е бил добре класиран… Вие трябва да изберете и към коя точно страница от вашия сайт да пренасочите домейна, това трябва да го направите по правилния начин и да имате предвид, че ако искате нещата да се получат наистина, ДВАТА ДОМЕЙНА ТРЯБВА ДА БЪДАТ НА ЕДИН И СЪЩ ай пи АДРЕС! Добре е да са и на един и същи хостинг и т.н.
Такава голяма грешка се допусна в разни SEO състезания, които се провеждаха и имаше поне 2-3 човека, които поради това загубиха…
Бяха купили много силни домейни, пренасочиха ги, направиха редирект, но нищо не се случи на финала на състезанието, защото просто единия домейн, който се пренасочва, беше в един хостинг акаунт, а домейна към който сочи, беше в друг хостинг акаунт … Така че имайте го предвид! Когато се прави редирект и двата домейна трябва да бъдат на един и същи хостинг и ай пи адрес… Иначе Гугъл пак ги отчита, но просто гледа подозрително на другите такива подобни редиректвания…
Борислав Арапчев: Гледат ни доста хора вече и за всички е много интересно това, което знаеш и разказваш, има и много въпроси, но едва ли ще мога да ти ги задам всичките, защото много напреднахме във времето…Все пак ето един въпрос от Георги Талов: Ако един домейн е бил използван за PBN пада ли неговата стойност? Или също така ако е бил редиректван, дали това се отразява на неговото качество?
Едуард Димитров: По принцип би трябвало да не му пада цената, ако не е бил използван за лоши неща… Реално хората, които оценяват домейна преди да го купят, могат да са най-различни – те могат да се занимават със SEО оптимизация като мен и теб, но може да са и хора, които харесват домейна заради добре звучащото му име и точно това да им трябва… Така че този домейн за един човек може да е безценен, защото има много линкове, а за друг може нищо да не струва, защото тези линкове не го интересуват…
Домейни, които са редиректнати… С тях аз нямам опит да правят някакви проблеми…
Аз имам голям брой редиректнати домейни към най-различни сайтове и когато в един момент решавам да стартирам нов сайт, нов продукт на някой от тях, тогава го махам от редиректа, правя сайт на него – позиционират си се добре, няма никакъв проблеми, стига да не съм правил нещо лошо с тях 🙂 …
Борислав Арапчев: Ако решим да разработим един домейн и смятаме след това, че той има вече добри параметри, къде можем да го продадем?
Едуард Димитров: Когато решите да продавате, сега ще ви покажа какви са вариантите…
Първи вариант – GoDaddy… Имайте предвид, че при домейните GoDaddy е най-големия продавач на домейни – има две места, където може да продадете вашия домейн: едното е https://www.afternic.com/, което е борса за домейни, а другото е в самия сайт на субдомейн аукционите – мисля, че е https://pk.auctions.godaddy.com/ – като двете неща са различни…
Аукцион, знаете какво е – ако искате да правите някаква стартова цена, и после да наддавате в аукционите за домейна, то го пускате в аукционите, които се намират в самия GoDaddy… А Афтърник е самостоятелна борса за домейни, която по принцип е на GoDaddy собственост и когато пуснете домейн за продажба тук, то този домейн се показва, че може да се купи директно в търсачката на GoDaddy …
Мястото, където се осъществяват най-много продажби в целия свят е Афтърник… Това е мнение на всички най-големи домейнъри, които пишат по форумите. Има десетки такива форуми, където се разискват различни казуси относно домейните – навсякъде и неизменно те пишат в тях, че най-много продажби в целия свят има в Афтърник… Това е така, защото в Афтърник имат една относително ниска стартова комисионна, т.е. тук вие може да продавате както евтини, така и скъпи домейни…
Второто място и, може би, е и най-голямото… то е https://sedo.com/. Те бяха изпаднали в много лошо пазарно положение, с лоши продажби, хората бяха почнали да ги избягват… Аз моите домейни даже бях спрял да си правя труда да ги листвам тук за продажба… просто защото те имаха една много висока стартова комисионна при която каквото и да продаваш, комисионната започваше от 60-70 евро… А това, нали се сещате, че обезсмисля продажбите на всички домейни с цена под 100-150 евро… Т.е. трябва да имате скъп домейн, за да има смисъл да го продадете тук…
Но… преди около 15-20 дена те поправиха тази грешка като обясниха, че засега това е временно, но ще направят тази мярка за постоянно – направиха си и те плаваща комисионна, която е в размер от 10 до 15% от продажната цена, т.е. сега вече може да пуснете нещо в Седо, което е поне за 20-30 евро – продавате го за 30 евро, ще ви вземе 3 евро, 27 ще получите чисти…
Та това е най-голямото място за продажба на домейни, най-голямата в света борса за домейни – това е важно да се знае! …
Третото място е https://www.flippa.com/ . Това са най-големите сайтове…
Има и много други сайтове, в които може да продавате… Много хора си правят труда и си предлагат домейните навсякъде, защото няма гаранция къде ще стане продажбата им, къде ще ги забележат евентуалните купувачи…
Ако искате да продавате много, трябва да предлагате на няколко места. Честно казано, аз си правя труда да добавям домейни само в Афтърник и в Седо, защото това са двете най-големи борси.
Флипа е преди всичко за продажба на бизнеси… т.е. ако искате да продадете домейна заедно със сайта или домейна заедно с фирма…, но това е по-трудно приложимо в България. Естествено, вие може да продавате в разни български сайтове, но в България не е сайт, а една голяма група за продажба на домейни във Фейсбук, която е с четири-пет хиляди човека в нея… Там също се правят някакви продажби, но с домейни, които са насочени предимно към българската аудитория.
Ако още се занимавате с покупко-продажба на домейни, по-добре за вас е да се занимавате с англоезични домейни. Веднага ви давам за пример еднакво ценни два домейна – единият е за българска аудитория, другият – за англоезична аудитория, но този за англоезичната аудитория може да го продадете поне от три до пет пъти по-скъпо без разлика в качеството, популярността и линковете на двата домейна… Просто тези хора имат много повече пари от нас, а българите сме много по-стиснати, защото наистина печелим много по-малко… Изключително трудно е на българин да продадете скъп домейн…
Борислав Арапчев: Какво мислиш за домейните на кирилица? Тази тема може да я наречем тема на кантар… Някои казват, че домейните на кирилица се класират много добре, други казват, че е трудно…
Едуард Димитров: По принцип домейните на кирилица се класират безпроблемно, въпросът е вие да намерите такъв качествен домейн. Ако вие имате домейн с едно добро и лесно за запомняне име на кирилица с правилната дума, с добри линкове, какъв е проблема!? – класират се чудесно.
Ето ви и пример за един он лайн магазин.
Нали знаете, при някои букви транслитерацията, например, на буквата „ж“ има варианти и ако съответно ключовата ви дума е „уреди за вграждане“, вграждане ком е много добър избор (за име)…, или за мебели…, за имоти…
Такива имена се популяризират доста лесно, безпроблемно им се прави линк билдинг, но само ако са от старите популярни окончания, които са – казах ги вече: ком, нет, инфо еу и пр. …, а от новите домейни – това е мисия невъзможна – това е обречено на провал… Трудно се популяризират и трудно им се прави линк билдинг!.
Борислав Арапчев: Благодаря ти, това беше много полезно!
Днес си говорихме с колеги за рисковите домейни – тези със забранените думички, в които Фейсбук, например, виждайки думички с бетинг…, виагра…, ботокс…, веднага блокира рекламата и кампанията като цяло…Също и Google AdWords… (ги блокира). Имаш ли опит с такива рискови домейни?
Едуард Димитров: Нямам опит с такива рискови домейни… Работили сме само с клиенти по кампания за ескорт, за компаньонки за Германия, в Гърция, в Англия…, да, това е най-мръсната дума, която съм ползвал в домейните… и с нищо друго такова не съм се занимавал, с никакви секс, виагри и пр., просто избягвам такива домейни, не купувам и не приемам такива поръчки за оптимизация, защото за да я направиш, ти трябва да имаш собствена мрежа от такива сайтове, а ние не разполагаме…
Борислав Арапчев: Ясно. Аз ще споделя накратко моя опит…
Преди години имах един много успешен клиент, – той и сега продължава да е успешен – който налагаше своя бранд в една като цяло такава спам ниша, каквато е ботокса или виаграта – налагаше качеството на своя бранд! Сайтът му беше с брандово име, а не с ключова дума и работейки качествено, самите клиенти се убеждаваха, че фирмата работи коректно, че всичко е точно като продукти, цени и доставки…
Ето начин, когато цялата ниша е спамърска, а ти си качествен, тогава изпъкваш и си едно ниво над другите, а това няма как да не се отрази положително на твоя бизнес…
Едуард Димитров: Да, напълно е възможно…
Борислав Арапчев: Тогава положих много усилия – за контент, занимавах се с линковете със самия клиент, той също доста беше понакупил, но и подходът му беше различен…
Едуард Димитров: Да…, други въпроси има ли?
Борислав Арапчев: Да, има – Никола Минков те пита: Играе ли роля дължината на домейна?
Едуард Димитров: По принцип, играе роля най-вече в това този домейн дали се запомня и дали се популяризира. Естествено, много по-важно е името да е добро, добре звучащо и звучно, отколкото дали е точно от пет сингъла, седем сингъла или единадесет сингъла… По принцип играе… Тези с дългите домейни от много ключови думи… Ще ви покажа примери в някои от листите на Неймджет – пускам търсене, за да видите за какво става въпрос…
Ето, тези с дългите са просто с цел спам, това нещо нормален, качествен сайт няма да направи… Всъщност тези спамерски домейни са съставени от 4-5… виждал съм и с 8 думи…
Борислав Арапчев: … например, …купете си евтин апартамент в София в Люлин точка ком…
Едуард Димитров: …да, и всичките думи разделени с тире… Трябва да знаете, че Гугъл види ли повече от едно тире в името, веднага го слага едно ниво спам по-нагоре … А ако ви се наложи да купувате домейн с тире, то гледайте тирето да е само едно!
Борислав Арапчев: Хрумна ми един интересен въпрос, който лично мен ме интересува… Дали някой от туловете шпионират? При мен веднъж се случи следното: търсих реален домейн в GoDaddy, даде ми информация, че домейна е свободен… След минута пак го потърсих и ми каза, че домейна е зает и предложи да ми го продаде…
Говори се, че някои записват заявките и по-интересните, по-атрактивните, се запазват, за да бъдат продадени така, че самия регистратор да спечели от това…
Едуард Димитров: Ами, мисля, че това няма как да работи автоматизирано, няма как да се разбере това име дали е нещо супер атрактивно, но може някой от регистраторите да си има някакви автоматизирани заявки, обаче масово е абсурд… Има огромен брой домейни с атрактивни имена, които изтичат всеки ден… Ако има подобно нещо и то се случва автоматизирано, то трябва да има някакъв регистратор, който трябва да има бюджет за автоматизирана покупка на такива имена – бюджет от порядъка на 50-100-200 милиона долара дневно… Нали разбираш, че това няма как да се случи?…
Борислав Арапчев: … да и някакъв страхотен артифишъл интелижънс отзад, който да преценява и разпознава…
Едуард Димитров: … и ги разпознава…
Борислав Арапчев: И още един въпрос, пак Никола пита: Кога е момента да изберем домейн на нашия сайт – преди избиране на бранд, след това на някакъв по-късен етап или още като стартираме нов бизнес да подготвим и заложим всичко в началото – бранд на бизнеса, адрес на сайта и т.н.?
Едуард Димитров: Перфектният вариант, според мен е, още като имате идеята да направите някакъв сайт, да изберете име на бранда и съответно име на домейна.
Аз в момента, когато имам идея за някакъв сайт ПЪРВОТО НЕЩО, КОЕТО ПРАВЯ Е да проверя има ли подходящ свободен домейн за целта и тогава съобразявам дали е подходящо името на моя бранд, защото аз мога да си измисля, примерно, името на бранда ми да е кока кола… Само че кока кола точка ВСИЧКО е изкупено и заето и не мога да го купя, дори и да има нещо свободно, реално нямаш право да го купиш, защото има авторски права… ще те осъдят и пак ще си го вземат… и то безплатно…
Аз бих избрал домейна като едно от първите неща, даже ще кажа, че това е първото нещо!
Борислав Арапчев: Трябва ли да пробваме на всяка цена да добавим ключова дума или фраза описваща бизнеса в домейна, някаква асоциация например или нещо подобно? Или това не е задължително?
Едуард Димитров: По принцип не е задължително, но аз бих го направил…
Ако ще правите сайт, в който ще вложите 20-30-50 милиона лева само за ТВ реклама, както направи Емаг… – знаете, че голяма част от сайта на Емаг тръгна базирана само на ТВ реклама, качество на продуктите и цени … най-вече по-ниски цени на продуктите… Това само с ТВ реклама го направи достатъчно популярен и важен в очите на Гугъл… Оттам нататък всичко се случи естествено… Но без да влагате пари – няма да ви се случи…
Борислав Арапчев: ТВ рекламата генерира търсене, интерес…, оттам се вдига бранда, рейтинга му и т.н.
Едуард Димитров: Да. Когато има голям брой търсения за името на бранда в Гугъл, той разбира, че този сайт е важен и започва да му придава по-голяма тежест…
Борислав Арапчев: Как виждаш, Еди, промените в дигиталния маркетинг занапред, как трябва да подготвим нашите стратегии, за да сме в час с новостите и да сме подготвени за бъдещето?
Едуард Димитров: В дигиталния маркетинг нещата при популяризирането, класирането и оптимизирането на един сайт са основно две: от една страна имаме он лайн реклама, от друга страна – оптимизация на сайта.
За оптимизацията на сайта нещата са ясни и винаги ще си останат едни и същи – тук най-важни са съдържанието на сайта, т.е. какво вие пишете в него; качествен ли е сайта; колко е голям;
И оттам нататък се започва: какво другите казват за вас, има ли търсения за вашия сайт, за вашия бранд, за вашите продукти, хората остават ли дълго време на сайта ви, популярен ли е сайта ви, има ли връзки към него от други сайтове, популярен ли е в социалните мрежи…
Като стратегия не трябва да се избягва и он лайн рекламата.
Най-популярната са Гугъл Адс рекламата в Гугъл, преди беше Гугъл Ад Уърдс, но те трябва да са неизменна част от една стратегия за он лайн маркетинг.
След тях е рекламата във Фейсбук, но рекламата във Фейсбук е доста по-нетаргетирана… Трябва да се знае, че ако вложите 100 лв. за реклама в Гугъл и 100 лв. за реклама във Фейсбук, реално ще имате по-голяма възвръщаемост, ако рекламата е в Гугъл, защото там е таргетирано – при търсене на съответното нещо се показват рекламите точно за това, което ние търсим… Докато във Фейсбук по ключови думи не може да се таргетира – може да се таргетира по пол, възраст, интереси…, но те не са точно това, което търси потребителя…
Според мен нещата няма да се променят кой знае колко…
В един момент Гугъл се опитаха да експериментират с популярността на един сайт, бранд в социалните мрежи някъде около 2014 година, когато беше бума на Гугъл плюс. Тогава почнаха да придават по-голяма тежест на сайта по това има ли шервания в социалните мрежи, почнаха да се събират харесвания, (лайкове), абонаменти… Коментари дори се пишеха само и само за да се класира някоя страница по-добре… Но тези неща са твърде лесни неща за манипулация, защото винаги има сайтове, където може да се прочете евтино за такива услуги… Докато връзките, линковете, линк билдинга от качествени сайтове, стари и със силен тръст е много трудно да се набавят и това е един много труден за манипулиране фактор. Затова, заедно със съдържанието, той ще остане неизменно един от топ параметрите в търсачките.
Борислав Арапчев: Имаме въпрос от Пламен Петров – Доколко е оправдано да инвестираме в повече версии (варианти) на изписване на бранда?
Едуард Димитров: Това зависи единствено и изцяло от вашия бюджет. Има доста фирми и хора, които се занимават с домейни и това им е и стратегията за вдигане на цената на един домейн. Вие ако продавате Мебели точка ком, неговата цена ще е по-ниска, ако Мебели точка нет е свободна, защото всеки ще купи точка нет, а не точка ком, който вие продавате за 20,000 лв., примерно. Естествено, изкупуват се точка орг, ком, нет…, но вие не можете да купите всичките, обаче може да купите най-популярните. Честно казано, аз го правя само за основния ми бранд и то за някои от топ окончанията – нет, орг, ком… еу работи също добре в България… Ако мислите да стартирате някаква дейност в щатите или в Ю КЕЙ – док ю ес и док ю кей, съответно…
Борислав Арапчев: … които са регионални…
Едуард Димитров: Да, регионални…
Борислав Арапчев: Аз искам накрая да благодаря на нашата аудитория, че въпреки техническите затруднения в началото, остана с нас до края, да благодаря на нашия екип за подготовката… Еди, благодаря и на теб, че се съгласи да участваш и беше с нас…
Едуард Димитров: И аз благодаря, радвам се, че се чухме…
Борислав Арапчев: Беше полезно, много неща от тук хората могат да използват за своите стратегии…
Едуард Димитров: Да! Дано да е полезно за хората, нали ние за това го правим най-вече…
Борислав Арапчев: Благодаря ти, че сподели твоя опит. Сега ти казвам довиждане и всичко добро…