Метрики и начини за измерване на ефективност в маркетинга с Димитър Димитров
Метрики и начини за измерване на ефективност в маркетинга с Димитър Димитров от Inbound.bg.
Гост
Димитър Димитров
Inbound.bgВодещ
Борислав Арапчев - SEO Strategist в Serpact
Serpact
Уебинарът започва след:
Уебинар подтеми
Ефективността - защо е важна? Как я измерваме? Кои са основните метрики?
Дали да диверсифицираме маркетинг каналите, или да се фокусираме на един?
Човешки фактор или автоматизация? Къде можем да ускорим процесите?
Какво е бъдещето на дигиталният маркетинг? Какво ново можем да очакваме?
На 22-ри март 2019 агенция Serpact проведе онлайн уебинар с Димитър Димитров от Inbound.bg на тема: Метрики и начини за измерване на ефективност в маркетинга.
Димитър е един от топ маркетинг експертите в България, заедно със своя екип е работил по над 125 проекта – SEO, консултинг и фирмени обучения, стратегии за цялостно присъствие в Интернет, PPC рекламни кампании за Google Ads, Facebook, Bing Ads и други.
От създаването на Inbound.bg 2013 до края на 2016 г. те са усвоили рекламни бюджети в рекламните мрежи на Google и Facebook за:
- над 4 500 000 лева
- над 6 000 000 клика
- над 110 000 000 импресии
- над 500 000 хиляди продадени продукта и услуги на наши клиенти
- продажби за над 90 000 000 лева
- средна възвръщаемост (ROI) за БГ над 600%
- средна възвръщаемост (ROI) за САЩ, UK, Canada над 400%
Преминаваме към въпросите:
Борислав Арапчев: Мите, здравей. Разкажи ни как започна в областта на онлайн маркетинга, как навлезе в тази област?
Димитър Димитров: Това беше преди около 10-ина години. Работехме за една американска медия. Тогава започна да ми се появява въпроса – добре, това сега го четат едни хора, но как да го четат повече хора. И защо едни неща се харесват на търсачките, други – не? Започнах да дълбая, да чета, 2010 година, първи опити с блогове. Оптимизацията ми беше основен фокус до към 2015 година. Като всички по-млади не признавах други канали, понеже този е най-силният. Но след това се появи Фейсбук с много нови рекламни формати, Гугъл промениха алгоритмите и т.н. Правихме проби да спрем бюджета за този или онзи канал, да видим какво ще се случи.
Боби: Темата днес е ефективност, на края винаги става въпрос за резултати, как да измерим това, което сме свършили в работата ни. Ти каза, че си подготвил презентация.
Митко: Показвам кои метрики са важни за бизнеса и как ги измерваме.
1. Първата метрика се нарича SEO видимост. Нея не можете да мерите сами. За целта трябва да следите органичният трафик в сърч конзолата, който трафик вероятно ще се различава от този в Google Analytics. Но тя е основният инструмент, който ви показва какво се случва с вашият трафик и бранд в инетрнет. Проследете кликове, импресии и средна позиция. Но това се прави и по държави, за да е по-точно. Защото иначе данните са усреднени.
Гугъл вече дава приоритет на мобайл фърст и двата канала – мобайл и десктоп – се различават. Правете си разбивка и по отделните канали в конзолата.
2. Google Analytics – тук замервайте потребители и сесии.
Гледайте и процент нови потребители. Следете кои канали ви носят най-висок процент и работете там за още увеличение. Bounce rate е важен също, следете го. Според мен Гугъл го използват. В блоговете баунс рейта е около 70-80 % – влиза потребителя, чете статията и излиза. Това е нормално. При магазините баунс рейта е към 40-50 %. Там обаче е по-важен конвършън рейта. Времето на сайта също е важен показател. Но ако нямате съдържание – този потребител ще стои малко на сайта.
SEO Visibility – изчислява се една средна видимост, по ключови думи, популярност, трафик и т.н. Чертите показват Гугъл ъпдейти, когато се изчаква, да се види какво става. Обикновено след това идва възстановяване.
ROAS /Return on advertising spend/ – възвращаемост на инвестицията за реклама – (Колко оборот сме донесли/Колко рекламен бюджет сме похарчили)*100 = ROAS . /Калкулатор/
ROMI /Return on marketing investment/ – (Колко оборот сме донесли/Колко рекламен бюджет сме похарчили)*100 = ROMI.
Калкулатори:
ROMI 1: http://romi.ipa.co.uk/index.php/calculator
ROMI 2: https://captaincalculator.com/financial/business/romi/
ROMI 3: https://retail-calculators.com/calculator/display/romi
Статия – https://www.nerdmarketing.com/roas-romi/ .
ROI – Return on investment –
Калкулатори:
ROI 1 – http://www.marketingmo.com/campaigns-execution/how-to-calculate-roi-return-on-investment/
ROI 2 – http://financial-calculators.com/roi-calculator
CLV – Customer Lifetime Value – Колко пари ни носи един клиент, докато ни е клиент.
Калкулатор: https://www.clv-calculator.com/free-clv-excel-templates/ .
CPA – Cost per Acquisition – Цена за придобиване /придобиването може да е нов клиент, продажба, запитване, записване за бюлетин – тази цел трябва да се уточни/.
Калкулатор: https://www.digitalsales.com/cpa-calculator .
COS – Cost of Sales
Калкулатор – https://www.myaccountingcourse.com/accounting-dictionary/cost-of-sales .
Боби: Как се справяте с всички видове реклама в дигиталният маркетинг?
Митко: Ние например Инстаграм рекламата я правим като част от ФБ рекламата. Там където може да се донесе качествен трафики и може да се измери, ние работим там. Но всеки канал продава различни неща по различен начин. Например ФБ трудно продава скъпи неща бързо. Никога не трябва да си повече от 50 % зависим от даден канал – това означава, че си фалирал. Баланс и диверсификация е пътят! Но Гугъл като канал няма алтернатива. При Гугъл имате много ясно намерение от другата страна. Ако аз търся гуми за колата – аз съзнателно ги търся в момента.
Въпроси от аудиторията
От аудиотрията: Мит ли е според теб, че ФБ намалява рийча на постовете и какво е решението?
Митко: Не е мит, миналото лято органичният рийч беше 15-20 % , а един ден някой щракна с пръсти и той стана буквално на другият ден 8-10 %. Каквото и да правиш, ти не можеш да компенсираш това! Изхода е – да плащаш – ФБ е с рекордни приходи вече. Това е комерсиална организация. Или да измисляш хитър начин, да изпъкнеш от другите.
От аудиторията: SEO става все по-трудно, смяташ ли че това е така, и че това ще намали компаниите в тази област?
Митко: Който е пропуснал последните три години в SEO, ще ти е трудно, разбрира се. Съдържанието винаги е било на първо място и смятам, че ще си остане така. Черните похвати са в големите и трудни ниши с висока конкуренция. Но когато дойде големият клиент с голям бюджет – за него няма морал или колегиалност – той казва – ние ще ги репортваме, защото от това губим пари и поръчки.
Боби: Текста да с епищше от копирайтър или от човек в бизнеса?
Митко: И двамата – и копирайтъра, да го напише добре, но и от бизнеса, който познава продукта и качествата му най-добре. Все пак този текст трябва да продава.
От аудиторията: Как се променя пазара на дигиталните агенции?
Митко: По-скоро пазара се свива, има окрупняване.
От аудиторията: Как е ситуацията в Линкедин?
Митко: Там е много профилирано, и вървят основно бизнес продукти.
Бъдещето е автоматика, улесняване на инструментите, по-мързеливи неща, инструменти и процеси. ФБ, Гугъл го налагат, ние също в нашата работа налагаме това.
Презентацията на Димитър Димитров като PDF може да изтеглите от ТУК.