Тук ви представяме обзор на дългоочаквания уебинар From Javascript SEO to the new GSC with John Mueller. Той беше организиран от Serpact и Google и премина при висок интерес. В пиковите моменти 50 човека гледаха и задаваха своите въпроси. Дори световни марки софтуер, правещи редовни уебинари онлайн, не са събирали толкова хора на събитието си в един момент.
Джон Мюлер /Webmaster Trends Analyst/ е специалистът от Гугъл, който е най-търсен за съвет от уебмастърите и оптимизаторите по света. За Серпакт е чест, че този специалист се съгласи да направи разговор с нас. Това се случва за първи път в България – специалист от толкова високо ниво в Гугъл да говори за българската аудитория и да отговаря на въпроси.
Преминаваме направо към въпросите от Серпакт и публиката, както и отговорите на Джон – затова правим всичко това, за да натрупаме знания и да станем още по-ефективни.
Никола Минков: Джон, какво е тeкущото състояние на Google Search Console? Кои са новите възможности на конзолата, по които работите? Можеш ли да споделиш публично някаква информация?
Джон Мюлер: По принцип не правим предварителни анонси, но мога да кажа, че засега правим прехвърляне на всички към новата версия на конзолата, изпращаме писма за проблеми по сайтовете, правим тестове.
Дидо Григоров: Защо понякога GSC казва, че дадена страница не е индексирана, но ние я откриваме в резултатите от търсене?
Джон Мюлер: Това е трудно да се обясни генерално, защото може да е специфично за всеки адрес. Понякога има забавяне във времето. Ние имаме различни данни във всеки наш дейта център, така че това отнема време – данните да се актуализират и синхронизират. Не би трябвало такава ситуация да ви притеснява. Не се вманиачавайте върху един URL адрес, гледайте голямата картина, вашият цял уеб-сайт да е добър.
Дидо Григоров: Колко време отнема индексирането на даден адрес?
Джон Мюлер: Това може да отнеме различно време: часове или дни, зависи от много фактори, от самия сайта, дали скоростта му занижена в момента и други неща.
Никола Минков: Скороста е важен фактор за един сайт, нали така, Джон?
Джон Мюлер: Да, скоростта е важен фактор. Не толкова голям за Гугъл, но важен. Тя е по-голям фактор за потребителите на сайта, да могат те бързо и лесно да го разглеждат и поръчват продукти. Добрата скорост води и до добро преживяване на клиентите на сайта, както и обратно, разбира се.
Дидо Григоров: Преди месец беше разпространен формуляр в Туитър, касаещ интервюиране на уебмастърите. Може ли да ни споделиш за проучванията за Search Console Messaging, които правите?
Джон Мюлер: Ние опитваме да правим потребителски проучвания перодично. Да използваме бета-тестери, да анализираме и т.н. Опитваме се да намерим правилните данни от правилните хора.
Въпрос от аудиторията: Дали
Джон Мюлер: Не съм сигурен как работят
, но дори да блокират ga.js или GTM таг-а, това касае Google Analytics /и отчитането на статистиките в него/, но не влияе на търсенето и резултатите в него.Дидо Григоров: Кога смяташ, че ще видим новата версия на Google Search Console напълно завършена и кога старата версия ще спре да работи?
Джон Мюлер: Ние добавяме доста нови неща в новата сърч конзола и премахване някои стари. Това е сложна манипулация, която отнема време, затова това няма да стане в един момент, а ще е продължителен процес.
От аудиторията: Трябва ли да се притесняваме от конкуренти, които се опитват да манипулират SERP с изкуствено генерирани търсения за техният бранд + ключовата дума която те целят?
Джон Мюлер: Такива практики са много стари, ние имаме голям опит с подобни, а и с опитите за злоупотреба с рекламите на Гугъл /Google Ads/, фалшиви кликания, изкуствени търсения, но това не е ефективно и като цяло е загуба на време.
Никола Минков: Планирате ли да се създадат и имплементират нови Schema.org типове?
Джон Мюлер: Schema.org е една отделна организация и там други хора се грижат за нейното развитие. Но аз бих препоръчал да помислите за какво и по какъв начин искате да се открива вашият сайт в Гугъл и да имплементирате съответния тип структурирани данни.
Дидо Григоров: HowTo, QA and FAQ – ние виждаме, че вие от Гугъл работите с тези данни, за да покажете съответни резултати в SERP за тях. Какво е положението на тези данни в момента и можем ли да очакваме те да се показват за постоянно в резултатите?
Джон Мюлер: Както казах, тези резултати зависят от други хора. Но ние правим експерименти постоянно, за да видим кое е добре и кое не. Първо един нов тип данни се тества за определен език и територия – например английски и само в САЩ /защото на нашите инженери така е най-лесно/ и след това ако нещата са успешни, навлиза глобално навсякъде. Например напоследък структурираните данни за Jobs имат голям растеж и усъвършенстване.
От аудиторията: Дали наказанията за спам-структурирани данни повлияват на трафика
Джон Мюлер: Ако имате ръчно наказание и след него изпразните сайта си, за да е „чист“, и след това подадете заявка за преразглеждане, проверяващите сайта ви ще видят че той няма съдържание и няма за какво да се „ранква“ и да получава трафик. Затова се уверете, че съдържанието ви е смислено и полезно, и тогава имплементирайте структурирани данни към него.
От аудиторията: Колко време отнема DMCA request и Right-to-be-forgotten request да бъдат обработени от Гугъл?
Джон Мюлер: Всяка заявка се обработва ръчно, но не знам колко време ще отнеме това, зависи от случая. Тези случаи се обработват от екипа ни по правни въпроси, а не от инженерите.
Никола Минков: Какво мислиш за Schema Markup type за ресторанти, менюта и подобни, които трябва да включват: цена, име на ястието, директна поръчка на ястието и т.н – под формата на Graph panel?
Джон Мюлер: Това иска обмисляне, защото има много ресторанти и други подобни заведения и се изисква много работа от тях, за да публикуват своите менюта, ястия, цени и т.н. Не всички от тях имат технически грамотни лица и не всички могат да направят това. И ако при 1000 ресторанта ние покажем 5 менюта, това няма да е много полезно и добре.
Дидо Григоров: Javascript SEO: Кои са общите проблеми с обхождането и индексирането, които трябва да се имат предвид, когато използваме React, Single Page Application, и други JavaScript-базирани frameworks? За какво да внимаваме?
Джон Мюлер: Винаги трябва да се търси знание как JS работи и как SEO работи. И да търсите контакт с разработчици, които използват Java Script и да намирате решения за вашите проблеми. Не можем да останем само с HTML. Вече много девелопъри ползват JS, така че ние трябва да се съобразим с това.
Никола Минков: Джон, ти казваш в Туитър, че Google не може да прочете и изпълни “_escaped_fragment_=” вече, но може да чете и изпълни URLs с “#!”, можеш ли да потвърдиш това?
Джон Мюлер: Старият Ajax crawling е стар, на около 7 години е. Той се използваше за обхождане на адреси с “_escaped_fragment_=” и на тези с “#!” и при тези с “#!”, той не четеше адреса с “#!”, а отиваше да чете друг адрес. Сега вече това е оправено.
От аудиторията: Колко дълго Гугъл кешира JS и CSS ресурсите?
Джон Мюлер: Няма точно определено време за това. Ние се опитваме по-агресивно да кешираме, но без да навреждаме на сайта – на функционирането и на дизайна му.
От аудиторията: Можем ли да разчитаме, че Гугъл ще продължи да подобрява работата си с JavaScript базираните сайтове (не SSR). Ние знаем, че се работи по това, но има още за постигане?
Джон Мюлер: Ние определено ще продължим да подобряваме работата на Гугъл с JavaScript. Разбира се, винаги ще има някои елементи, които са по-трудни или не могат да се „разберат“.
Дидо Григоров: Понякога имаме ресурси, които са повредени или не работят правилно, или не се зарежзат – като JS, CSS или снимки. Дали това влияе на Гугъл или отново става въпросно преживяването на потребителя?
Джон Мюлер: Не, те не играят роля за нас. Доколкото не навреждат на зареждането на същинското съдържание, няма проблем.
От аудиторията: Колко време отнема на Google bot да обходи и рендерира една уеб-страница?
Джон Мюлер: Няма фиксирано време. Понякога е по-бързо, понякога е по-бавно. Зависи от сайта и от това колко често се обновява той. Но винаги има известно забавяне.
От аудиторията: Как Google третира ресурсите в един уебсайт (CSS, JavaScript, images) ако те са на CDN или са на отделен домейн versus CDN на субдомейн?
Джон Мюлер: По един и същ начин. Единствено бих се присетнявал за снимките, защото ние трябва да ги обходим наново, за да ги покажем релевантно в Google Images. Можете да използвате редирект 301 от старите към новите адреси на снимки, за да покажете ясно на бота какво става.
От аудиторията: Дали мислите, че AMP ще бъде новият стандрат в близкото бъдеще, така че ние да преправим страниците си и те да са базирани на AMP изцяло? Ще бъде ли това полезно за e-commerce сайтовете или за новинарските такива?
Джон Мюлер: AMP не е задължителен. Вие преценете дали да го използвате, но той наистина прави сайтовете много бързи и надеждни. Трябва да се прецени видът и сложността на сайта и тогава да решите дали да интерирате AMP в него.
Дидо Григоров: Трябва ли да се притесняваме, ако забележим грешки за нашия уеб-сайт в Search Console или да гледаме по-мащабно?
Джон Мюлер: Ако имате грешки – проверете ги и е добре да ги оправите. Но винаги проверявайте поне два пъти – понякога е възможно дадена грешка да е от някой плъгин, който след това е бил поправен и грешката е изчезнала, но съобщението за проблем в конзолата продължава да стои.
От аудиотрията: Джон, какво мислиш за проекти, които комбинират PWA и AMP?
Джон Мюлер: Това е интересна комбинация, но не е лесно да се имплементират двете технологии заедно. И докато за AMP има добри плъгини, то за PWA ще ви трябва и програмист, за да поработи в кода.
От аудиторията: Не се показват featured snippets в някои държави като България, например, но някои снипети като рейтинг /от Product Markup/ работят добре? Кога може да очакваме да видим featured snippets в България?
Джон Мюлер: Нямам представа.
Борислав Арапчев: Дали Google „разбира“ позитивните и негативните текстове? Дали един позитивен текст ще повлияе на бранда и ще има ефект върху доверието и репутацията му? Същото и за негативният текст?
Джон Мюлер: Нямам представа за това, защото с текста е доста трудно за анализ. Когато някой говори за някой бранд, той може да използва сарказъм, жаргон, и други и е наистина трудно да се разбере емоцията и отношението, които са в този текст.
Дидо Григоров: Добре ли е да правим Disavow на линковете и колко често препоръчваш да го правим?
Джон Мюлер: Ние предимно се опитваме автоматично да преценяваме линковете, които идват към вас, а тези, на които вие давате Disavow обикновено идват от наказани сайтове. Препоръчвам да използвате Disavow туула, макар че за повечето сайтове това не е необходимо. Можете да проверявате линк профила си, да кажем, един път на седмица, не по-често.
От аудиторията: Планирате ли да въведете оператори, свързани с JS сайтовете
Джон Мюлер: Ние се опитваме да унифицираме нашите инструменти и те да анализират и разбират всякакви сайтове, независимо от технологията, използвана при тях.
Джон Мюлер: Не.
Джон Мюлер: Когато ние разберем, че една страница не е mobile-friendly, тя няма този ръст в mobily-first резултатите на Гугъл. Но това не е единственият и най-важен фактор, така че не се притеснявайте.
Джон Мюлер: Ако има само една езикова версия на сайта, например само на немски, hreflang няма да промени нищо.
Серпакт: Джон, дойде време на финала и за нашата забавна част от уебинара.
И така – въпросът ни е – кой е най-правилният Alt Tag за следната картинка?
Джон Мюлер: О, това е Бари, нека сложим алт таг – Search Personality of the Year – Barry Schwartz!
Финален съвет от Джон за българската SEO общност:
Обезпечете сайта си технически, пишете съдържанието разбираемо за вашата аудитория и дайте отговори на търсенията на вашите клиенти. Тогава ние ще разберем, че вашият сайт помага и ще го показваме така, както заслужава!
Коментарите са затворени, но trackbacks и pingbacks са отворени.