Обзор на уебинар: Voice Search and Featured Snippets in SEO with Eric Enge
Тук правим обзор на уебинара „Voice Search and Featured Snippets in SEO with Eric Enge“, проведен на 28-ми ноември 2018 година, една съвместна инициатива на SEO агенция Serpact и Ерик Енг от Perficient Digital /предишен управител на Stone Temple Consulting/.
Ерик Енг е един от ветераните в SEO бранша, изключително ерудиран специалист, познаващ SEO из основи и следящ неговото развитие. Той е автор на една от първите книги за оптимизацията за търсещи машини, а именно The Art of SEO. Ерик говори на най-утвърдените конференции по цял свят, като PubCon, Search Marketing Expo, SEMPO, State of Search и е редовен събеседник на инженерите от Гугъл.
Да започваме с въпросит:
Дидо Григоров: Здравей, Ерик. Би ли ни казал повече за теб и за придобиването на Stone Temple от Perficient Digital.
Ерик Енг: Сериозни факти ли искате, или забавни? /Дидо: Забавни!/ Добре, ето ви забавни факти. Ние доста играем на играта foosball или table football /Б.Р: У нас известна като джаги/ и аз бях световен шампион по това през 1984, а през 1985 – национален шампион в САЩ. Това беше преди доста години. Иначе като развитие – аз съм основно технически човек. Някъде по пътя реших, че искам да говоря пред хора. И освен това, обичам да чета и анализирам текстове, да уча нови неща, да правя нещата да се случват по-добре. Дойде и това пътуване към Perficient, на 16-ти юли 2018. Сега ние вече предлагаме и нови услуги, които не предоставяхме по-рано в Stone Temple, като Paid Search, Analytics и други.
Никола Минков: Ерик, можем ли да оптимизираме даден сайт за Featured snippets, защото по тази тема виждаме доста разногласия в интернет.
Ерик: Това е много интeресна тема. Има много информация по нея в интернет, за съжаление, голяма част от нея е невярна, базирана на емоционални вярвания на хората, как би трябвало да работят featured snippets. Краткият отговор е, че има начин да повишите шансовете на вашият сайт да се покаже като featured snippet резултат в SERP. Ще бъда щастлив да говоря за този процес, и за нещата, които хората пропускат.
Първото нещо, кото трябва да направите, е да откриете въпросите, които се задават най-много относно вашият бизнес и вашата дейност. Става въпрос за информационни въпроси /Б.Р.: С цел намиране на информация, а не навигация или поръчка/. Вие няма да получите featured snippet за комерсиално търсене, трябва да се фокусирате на информационно такова. Тогава трябва да си зададете и въпроса – какъв е правилният начин за създаване на вашето съдържание. И създайте съдържанието си базирано не само на един въпрос, а и на свързани с него въпроси. Отговорете на директен въпрос, но и на въпроса, идващ след него. Това е най-доброто съдържание, с най-висок шанс за класиране като featured snippet.
Дидо: Дали една страница с много богато и информативно съдържание може да постигне featured snippet?
Ерик: Да, така мисля. Например, нашият първи featured snippet беше за страница, обясняваща какво е Noindex tag. Там обясняваме подробно какво представлява Ноиндекс таг-а, но също говорим и за всичко, свързано с Ноиндекс, защото потребителят има и други въпроси около него. Така подобряваме потребителското преживяване също /UX/. Много често се прекалява, създават се стотици страници с текстове от по хиляди думи, но не .. това не е правилно. Просто създайте прекрасно информационно преживяване, отговорете добре и правилно на потребителя.
Дидо: В такъв случай можем да попитаме хората от търговският департамент за най-често задаваните въпроси, и на тази база да създадем нашата контент-стратегия?
Ерик: Именно, това е един добър източник за информация.
Никола: Ерик, тогава можем ли да смятаме, че една FAQ страница може да се класира като featured snippet? Или трябва да е нещо различно?
Ерик: Краткият отговор е – да, FAQ страниците могат да се класират като featured snippets, дългият отговор е – това се случва доста рядко. Ние анализирахме около 1.5 милиона резултата в Гугъл. От тях 400 000 бяха featured snippets. FAQ страниците бяха рядкост. Дефакто от Гугъл искат цялата информация в интернет да е вмъкната в структурирани данни – така Гугъл ще може най -лесно да извлече какво има в даден сайт. А именно уебмастърите са хората, които маркират сайтовете със структурирани данни.
Featured snippets са върха на алгоритъма на гугъл. Те се опитват от първите резултати в SERP да изберат най-добрият възможен резултат. И този най-добър резултат /или отговор/ може да не идва от първият сайт. Featured snippets са реално нов алгоритъм в алгоритъма на Гугъл. Ние трябва да се запитаме защо Гугъл инвестират толкова много в това. Вероятно за да подготвят за voice search, където получаваме само един отговор. И ако в уеб мога да видя и други отговори, то във voice аз получавам само един отговор. И ако той не ме удовлетворява – аз няма да съм щастлив.
Дидо: Когато търсим през телефон – ние се нуждаем от светкавичен отговор, нямаме време да чакаме.
Ерик: Да, това е съвсем друга среда. Ако аз съм долу на улицата, с чанта в едната ръка, и търся даден обект, аз съм с много ограничени възможности в момента. Така че – аз искам един отговор, и то веднага.
Дидо: Ерик, смяташ ли че има една универсална рецепта за featured snippets? И какво мислиш за featured snippets при бизнес вертикалните ниши?
Ерик: Няма универсална рецепта. Има зависимост от вида на бизнеса. Трябва да се проследи логиката на резултатите за специфичната ниша. Освен това половината featured snippets идват от table.
Никола: Елементи като инфографики, подкастове, и подобни дали ще ни помогнат да се класираме под формата на featured snippet?
Ерик: По принцип featured snippets са предимно текстови. Но ако имате транскрипция на подкаста ви, или описание на видеото ви в Youtube – това ще помогне. Виждал съм featured snippet с текст от описание на Youtube видео.
Никола: Ерик, в едно ваше case study вие препоръчвате употребата на викококачествени изображения. Така ли е?
Ерик: За много заявки Гугъл показва освен текст и изображения. Дори е възможно да се показва текст от един сайт и илюстрация от друг сайт. Но за да работи изображението за вас, то около него трябва да има наистина добър текст.
Дидо: Очакваш ли в бъдеще във featured snippets да се появят нови елементи?
Ерик: Те могат да варират според устройството, и смятам че Гугъл могат да покажат доста с изображения и видео. Но все още тези неща са в начален етап. Предстои те да се развиват.
Дидо: Виждаш ли увеличение на voice-резултатите в SERP? Какво е състоянието в момента на voice search в САЩ?
Ерик: Все още дялът на voice search търсения е относително малък /5 %/, но расте бързо. Има ръст на домашните устройства като Google Home и Amazon Echo, които са вече около 20 %. Има и много голям брой устройства по света, които НЕ са персонални компютри, таблети или смартфони – тези устройства НЯМАТ обичайната клавиатура. Вече имаме към 43% от хората, които не се притесняват да използват своят телефон с гласови команди на публично място. Също така все повече хора започват да използват гласови команди в театри и кина. Например в къщи аз ползвам термостат, който използваме за поддържане на температурата у дома. И аз го управлявам с гласови команди. Нещата вървят в посока да ни е по-лесно.
Никола: Ерик, смяташ ли че е възможно да се оптимизира /и как/ даден сайт за гласово търсене?
Ерик: Това отново зависи от различни неща. Например, ако попитате – На колко години е Барак Обама? – това е публична информация и Гугъл ще ви я каже. Но ако потърсите за друг вид информация, то Гугъл ще я „извлече“ от сайтовете с featured snippets. Това е първата стъпка. Втората стъпка е, че Google Home Assistant може да изпълнява действия /actions/ в Гугъл app. Например – ако се попита – „Как да имплементираме Noindex tag“ Гугъл ще ви върне – Stone Temple има апп за това, искаш ли да чуеш за него? .
Дидо: Има ли разлика, ако търсим гласово за къса фраза, или дълга такава, и ако търсим на различно устройство – телефон, таблет, десктоп компютър?
Ерик: С моят колега Майк правихме тест – от неговият компютър търсихме определено нещо, и от моя търсихме същото. Резултатите бяха различни. Едни и същи устройства, една локация, различни отговори. От Гугъл постоянно правят тестове.
Никола: Смяташ ли, Ерик, че има връзка между FCL /First Content Load/ и featured snippets за Гугъл?
Ерик: Смятам, че скороста е важна, защото ние използваме телефона си в такива условия, когато това е от голямо значение. За Гугъл е важно да покажат най-добрите резултати за потребителите, възможно най-бързо. Това е техният бизнес.
От аудиторията: Какво ще стане, когато се появат гласови резултати + реклами?
Ерик: На комерсиалните търсения вие ще получите опция за поръчване. Това все още не се случва, защото общият процент гласови търсения е все още малък.
От аудиторията: Как би оценил нивото на гласовото разпознаване?
Ерик: Има още какво да се желае в тази насока. Понякога устройствата допускат грешки, които са странни.
Дидо: Твоята прогноза за развитието на voice search?
Ерик: Гласовото търсене ще навлиза все по-силно, ще се развива, също и работата на Гугъл с изображения. Предстои на този фронт да видим много нови и интересни неща. Това е една голяма тема, която стои пред нас.