Новият Гугъл Адс – нови предизвикателства с Любомир Попов

Любомир Попов е сертифициран Google AdWords, Google Analytics и Bing специалист.

Любомир Попов е сертифициран Google AdWords, Google Analytics и Bing специалист. Занимава се професионално с PPC от 2011 г. Преди това се е занимавал успешно със SEO и програмиране. Интepecитe мy вĸлючвaт вcичĸo в cфepaтa нa онлайн мapĸeтингa и rock музиката. Основател на СЕМ БГ (sem.bg), Google Premier Partner агенция.



    Уебинарът започва след:

    16 May 2019 15.00 ч

    Уебинар подтеми

    • Какви са новостите в Google Ads?

    • Динамичните реклами - за или против? Ще замени ли AI участието на човека?

    • SEO и / или Google Ads - вечният въпрос?

    • Задайте вашите въпроси към Любомир Попов

Новият Гугъл Адс - нови предизвикателства с Любомир Попов

На 16-ти май 2019 година разговаряхме с Любомир Попов, популярен PPC специалист от SEM.bg.

Любомир Попов е сертифициран Google Ad Words, Google Analytics и Bing специалист. Занимава се професионално с PPC от 2011 г. Преди това се е занимавал успешно със SEO и програмиране. Интepecитe мy вĸлючвaт вcичĸo в cфepaтa нa онлайн мapĸeтингa и rock музиката. Основател на СЕМ БГ (sem.bg), Google Premier Partner агенция.

Новият Гугъл Адс - нови предизвикателства с Любомир Попов

Преминаваме към въпросите

Борислав Арапчев: Здравейте и добре дошли на нашия пореден SerpAsk уебинар.
Аз съм Борислав Арапчев, SEO стратег във фирма Serpact, имам над 15 годишен опит в SEO, като специализирам в изграждане на стратегии, Local SEO, брандинг и съдържание.
Това е шестия български уебинар на Серпакт. Днес сме заедно с Любомир Попов. Представям ви го накратко:

Любомир Попов е сертифициран GoogleAdWords, GoogleAnalytics и Bing специалист. Занимава се професионално с PPC от 2011 г. Преди това се е занимавал успешно със SEO и програмиране. Интepecитe мy вĸлючвaт вcичĸo в cфepaтa нa онлайн мapĸeтингa и rock музиката. Основател на СЕМ БГ (sem.bg), Google Premier Partner агенция.

Любо, здравей. Много ми е приятно … Разкажи ни как навлезе в дигиталния маркетинг и как започна твоята кариера в тази област, как стартира?

Любомир Попов: Здравей.
Един ден срещнах на улицата колегата Станислав Димитров, който всички познаваме като Стан, (ние сме съученици от математическата гимназия в Русе) и понеже не се бяхме виждали отдавна го попитах какво прави и с какво се занимава.

Той ми отговори, че се занимава със SEO и понеже не знаех какво е SEO, го попитах какво е това. Тогава той ми връчи един куп неща и ми каза да чета, и ще разбера какво е …

Това се случи някъде през 2006-2007 година …Оттогава и аз започнах да навлизам, пробвах, четях, пробвах … Всъщност от това време са ми първите опити в тази област, но тогава SEO-то беше лесно – семантиката беше лесно да бъде направена, нямаше конкуренция да бъдеш №1 … Е, … не казвам, че беше изключително лесно, но сега нещата са съвсем различни …

Помня, че тогава дори имах един сайт – още пазя скрийншотове с тоя хубав сайт… … как бях №1! – в алуминиева дограма, в пластмасова дограма, в PVC дограма – … да, но тогава хората просто не оценяваха, второ, Гугъл не беше толкова разпространен, и нямаше толкова голяма сила, каквато има сега…

Но един, ден след като се събудих, имаше поредното животно /Google Update има предвид/ … нали в зоопарка от животните на Гугъл тогава имаше пингвин, панда …и аз реших, че не мога повече да спя и сутринта да се събуждам с мисълта, че съм бил на трето място и вече съм на 68-мо …Така реших да се занимавам нещо друго, с нещо, което да не е черна кутия и това беше GoogleAdWords, т.е. там някога нещата не бяха черна кутия. Знаеш, че след като направиш действие 1, идва следствие 1, а като направиш действие 2, идва следствие 2 …Всичко беше закономерно и логично, помогнаха ми и познанията в SEO относно ключовите думи. Сега ми прави впечатление, че хората нямат уважение към ключовите думи, а ключовите думи трябва да се уважават, както в SEO, така и в Гугъл Adwords, защото не всички ключови думи са еднакви, не всички се конвертират, … те стоят на различно място във фунията на вземане на решения на хората. Това много се забравя, т.е. обемът (количеството на думите) e за сметка на качеството. Това може и да е хубаво, ако имаш неограничен бюджет и си добре ситуирана фирма в онлайн пространството, но твърде често се забравя от моите колеги …
Толкова за историята …

Борислав: Благодаря, беше много интересно…
Днешната ни основна тема е за новия Гугъл Adwords. Какъв е новия Гугъл Adwords – по-лош или по-добър е от предишния, накъде отива и в каква посока се развива според теб?

Любо: За мен идването на новия Google AdWords, който сега наричаме Google AdWords интерфейс, беше логична стъпка след като толкова много време беше със запазен дизайн в някакви граници. Ще се опитам да обясня нещата така, че да бъда разбран …
Има няколко критерии …
Първият е ползваемостта…
Един интерфейс трябва да дава връзка (затова се нарича интерфейс), връзка на човека с изчислителната мощ или още с начина по който комуникираш с дадена платформа, зад която стои някакъв софтуер … Т.е. на първо място един интерфейс трябва да има UX или ползваемост.
Още когато излезе новия интерфейс (тогава имаше стар и нов) и аз, понеже правя това твърде много и твърде често през целия си ден, т.е. аз съм 24/7 в този интерфейс, реших да пробвам как едно и също действие се прави в стария интерфейс и в новия интерфейс. Констатирах, че в стария интерфейс това се прави с 50% процента по-малко кликове на мишката за 50% по-малко време, отколкото в новия. Съжалявам, че не го записах тогава това на видео … т.е. забелязах, че стария интерфейс от гледна точка на UX (ползваемостта) е по-добър, защото отнема наполовина по-малко време, за да свършиш едно и също действие, което е обичайно за нормалната работа през деня.

Искам да бъда разбран правилно – става дума не за някаква дълга поредица от действия, примерно, да смениш нещо, което го правиш всеки ден … Хайде, аз ако съм повреден от дългата си работа със стария интерфейс, то една по-млада нова колежка, неповредена като мен от рутината, ми каза: „Любо, когато стария интерфейс си отиде, производителността ми спадна с 50% …“ А щом като тя го казва, значи нещо не е както трябва!

Другото нещо, което трябва на един нов интерфейс е, че той трябва да носи функционалността на стария интерфейс, добавяйки при това и нови неща. Така както когато си купуваш нова кола, която също като старата има четири колела, волан, скорости и т.н., сега в новата виждаш, че има добавен, примерно, климатик …Или нещата, които имаш в новата кола, си ги имал вече и в старата, но в новата те са с по-добро качество, от по-добър материал, или по-красиво изработени …плюс добавения климатик като екстра в повече, но старите неща ти си ги имаш, макар и подобрени…

В пуснатия, така наречен, НОВ интерфейс, някои от нещата изчезнаха необяснимо защо, като те не бяха доработени. Това беше в началото, но вече не знам колко време продължава, година може би продължава това нещо… Нещо, което е работило, спря да работи …, нещо, което го е имало спира да го има, неизвестно защо … Но с това се свиква … нямаш избор …Така че възниква въпроса – каква е целта на новия интерфейс …т.е.той освен интерфейс трябва да има и такава функционалност, която би трябвало да помага на хората, които управляват своите кампании.
Но някои неща станаха още по-скрити … – т.е. ако нещо е било забито на 7 клика разстояние от основното място, сега стана още по-скрито и по-трудно за управление. Целта, според мен, е да не пипаш много неща и да оставиш всичко да работи така както Гугъл е сложил по дефолт (по подразбиране).

Непряко, ако опции, които някога са били по-видими и при отварянето на някакъв екран ти си ги виждал и можеш да ги отвориш с решение „да“, или „не“, то сега трябва да отваряш, да отваряш, да отваряш …и накрая да откриеш – да, ето къде е забито това нещо … Та толкова за новия интерфейс!

Боби: А как стои въпросът с обратната връзка? Като потребител на тази платформа, ти имаш ли възможност да кажеш на Гугъл, че това тук, например, е неудобно, тук пък е тромаво? Гугъл би трябвало да събира и да се съобразява с мнения на експерти и да коригират някои слабости или грешки …Нали?

Любо: Не! Според мен, най-вероятно има някой някъде, когото го интервюират и питат по тези въпроси, но аз мисля, че в Гугъл вече са във фазата, когато знаят повече от теб, в смисъл, че никаква обратна връзка не може да им бъде дадена и дори в случаите, когато има някакъв бъг, който е наистина бъг. … Аз лично съм си губил ужасно много време, за да докажа, че това нещо е наистина бъг и е проблем не само за мен, а е глобален проблем… ужасно много време съм губил да го репортна и трябва много да настоявам, че това наистина е проблем … иначе това за Гугъл няма никакво значение и там не обръщат никакво внимание … За Гугъл мнението на хората, работещи с интерфейса, няма значение, т.е. те решават какво да бъде и че то е правилно.

Всички могат да се абонират за моя канал …в ю-туб, раздел хумор, сатира и забава, където публикувам неща от които разбирам, в предишния си бизнес съм работил като програмист и разбирам повече, че някои неща не са както трябва програмно, но на Гугъл не може да се каже какво да прави и мнението на експерти за него няма значение.

Боби: Това не е много правилно … Стив Джобс казва, че наема по-умни от него хора, които му казват какво да прави …

Любо: … и им плаща за това!

Боби: Да! Т.е. наема експерти, които дават съвети за подобряване на нещата …

Любо: Да, но ето – същото е и в Гугъл Ads Editor … той е нефункционален, не работи, защото закрива половината неща, другата половина не се четат, т.е. нещата като UX се правят от хора, които никога не са пипали AdWords, никога не са работили такова нещо. Чест прави на Фейсбук, че те постоянно пускат някакви запитвания към хората – кое им харесва, кое е по-добро и т.н., докато при Гугъл подобни неща са просто проформа, правят една анкета с въпроси колко сте доволни, кое ви харесва и прочие с 2000 души, и ви казват – ето, направихме една анкета, изводите ни са такива, но – толкова.

Боби: Следващия ми въпрос, на който ти отговори в известна степен, беше какви са предизвикателствата при работата с тоя Гугъл Адс , тук ти говори предимно за техническите проблеми и за възможността да правиш по-малко настройки, за да персонализираш кампаниите …

Любо: Да, и още нещо – за хората, които не са виждали стария интерфейс, новия е много по-красив и е по-хубав, но те не могат правилно да преценят подобно нещо …

Боби: … защото нямат база за сравнение …

Любо: Да!

Боби: Напоследък актуална тема стана автоматизацията в Гугъл Адс, говори се за динамични реклами, според теб доколко те са ефективни, имат ли голямо бъдеще или не толкова? Как смяташ, да поговорим малко за тези интересни неща.

Любо: Автоматизацията неминуемо навлиза, машин лърнинг, и т.н. – тези думи навлизат в нашия речник и стават популярни, но аз се замислям дали това е истина. Философски погледнато, ако един човек си е изградил авторитет и ти даде някакво експертно мнение, ти му вярваш, защото знаеш, че той е такъв. Гугъл си е изградил през годините авторитет като компания, която разполага с данни, която може да взима добри решения, която се грижи за потребителите си, а аз като по-млад някога (и по-глупав – сега съм само по-възрастен!) безрезервно вярвах в Гугъл и не се съмнявах в неговите действия …Гугъл казва – ние направихме това нещо и то е хубаво, а аз си казвах – ех, какво страхотно нещо …

Обаче от две години насам всяко нещо, за което от Гугъл казват, че е хубаво, аз винаги го подлагам на съмнение и си задавам въпроса как от това хубаво нещо мога да направя още по хубави неща за своите клиенти …как да го имплементирам в моите кампании, така че то да донесе повече печалби и да постигне целите на моите клиенти.

И все повече отговорът е, че това не става така хубаво, както е по инструкцията на Гугъл. Това звучи малко като хейт, но аз не съм хейтър, защото аз работя с тези неща 24/7, няма как да не го пробвам дали работи и мога да го докажа … Но клиентите ми не са с безкраен бюджет, а аз съм малка фирма, нямам някакви големи клиенти, които да жертват суми за големи тестове, а после да им кажа, че то май нищо не става така (по инструкциите на Гугъл). Затова виждам, че при всички положения Гугъл се е насочил към големите компании, където този изкуствен интелект, този машин лърнинг има голям обем и тогава той може да покаже своята сила, тогава вече може да проличи дали той е хубав или лош.

От друга страна, все още в Гугъл Адс има едно нещо наречено експерименти, с което можеш да експериментираш чисто научно, т.е. да направиш едно нещо, да отделиш някакъв % от трафика и да кажеш – ще експериментирам с еди колко си %-та от трафика. Това нещо, наречено експерименти, най-вероятно ще бъде имнпрувнато /improve/. Ако четете официалната документация на Гугъл и там ако замените думата импрув с думите delete или remove, то смисълът ще се запази. Т.е., примерно в официалната документация те казват – ние импрувнахме или подобрихме средната позиция на рекламите – от месец септември тя ще бъде премахната. Това ще ви даде повече сила, увереност, здраве, хубавост, усмихнато и весело детство и т.н.

Така почнах да се замислям – как едно нещо ще се махне и ще стане по-добре като го няма? Няма как да стане! Аз, понеже го правя от много дълго време, си спомням, когато екзакт мача и плурал, и сингъл формите имаше чек бокс, т.е. слагаш ключовата дума в единствено число и има отметка в кампанията, думите в единствено число ги искам само в единствено число.

Боби: …т.е. алуминиева дограмА, но не и дограмИ…

Любо: Точно така! – алуминиева дограмА.
Но по едно време за този чек бокс казаха – ние го импрувнахме или подобрихме метода по който работим и затова това нещо го премахваме и вече ще имате думи в множествено число и членуване – дограмиТЕ, дограмаТА, алуминиеваТА дограма и т.н., защото знаем, че това е много хубаво …

После дойде и това с екзакт мач (екзакт мач означава само тези думи и нищо повече) – Гугъл казва – този екзакт мач вече няма да го ползваме като екзакт мач, ами ще го ползваме, примерно така: алуминиева дограма, дограма алуминиева или с алуминиева дограма – Пловдив, защото ние решаваме, че това е нещо хубаво … Така полека-лека контролът изчезва за сметка на вярването в добрите намерения и в знанията в Гугъл. Все повече чек боксове или начини за ръчна настройка изчезват, понеже в Гугъл знаят, че хората ще им повярват в това, което казват. А те казват – ние сме информирани, че това е много хубаво и ще го правим вместо теб! Махат чек бокса,… нямаш контрол, … после казват – ние знаем, че нещото е много хубаво, обаче ние знаем как да го ползваме, ти не знаеш …махаме чек бокса, …и лека-полека изчезват всички настройки, които ти си правил, защото си имал ум, умения и решителност да ги направиш …

Има един шеговит принцип на програмирането, който гласи – НАПРАВИ СОФТУЕР, КОЙТО МОЖЕ ДА БЪДЕ ИЗПОЛЗВАН ОТ ИДИОТ И САМО ИДИОТ ЩЕ ГО ИЗПОЛЗВА!

Та относно този интерфейс – така вървят нещата.

Значи Гугъл ни казва – ние знаем какво правим, имаме данните, информацията, ние го правим, а на теб не ти е отредено да мислиш … Но аз винаги съм се стремил да съм СВОБОДЕН, т.е. аз да имам правото да взимам решенията с ума си… Та нали при автоматизираните машини има превключвател с три режима– нулево състояние (или изключено), ръчно и автоматично – ти пускаш машината на автоматичен режим, тя работи, но нещо се случва и ти отиваш на ръчно управление и почваш да работиш както си решил … Не разбирам защо го правят …

Но когато не ти е ясно за какво става нещо, значи знай, че става дума за пари най-вероятно … оставям изречението отворено …

Боби: Всеки да мисли с главата си …

Любо: Да! Всеки да мисли с главата си …

Боби: Във връзка с динамичните реклами, разговарях с колега, който също работи с АдУърдс и той сподели, че ако настроиш добре динамичните реклами, те търсят съответствие в сайта ти. Примерно, ако се търси някакъв продукт, те търсят в сайта ти страницата на този продукт, показват точно нея като реклама и те излизат по-евтини и по-изгодни като цена, стига правилно да са настроени …

Любо: За динамичните сърч реклами ли говорим?

Боби: Да, но аз не съм съвсем наясно, защото знаеш, аз съм SEO специалист основно …

Любо: Говорим за динамик сърча дс, които се базират на съдържанието на твоя сайт и всъщност от там извлича информация. Това се показва при дадено търсене от човека като положение на добре оптимизиран от SEО гледна точка сайт, и би имал по- добро кролване и по-добро извличане на информацията отвътре в него отколкото в един не добре оптимизиран сайт. И понеже Гугъл знае за какво става въпрос, и ключовите думи, предлагани в рекламните търсения, са по-добри.

Имах клиенти в нишата с недвижими имоти и там бях пуснал динамик сърч адс. Там сърч търмовете, думите, които бяха търсили хората бяха „къде се намира гарата в Пловдив“ или „къде се намира улица Иван Петров в Хасково“, защото на самия лендинг пейдж пише „имотът е близо до гарата в Пловдив“. Извлякъл е съдържанието като ключови думи „гарата в Пловдив“ и показва рекламите на търсене от рода на „„къде е гарата в Пловдив““ или „как да стигна до ул. Иван Петров в Бургас“ … защото има имот, който се намира на ул. Иван Петров в Бургас. Но това беше абсолютно глупаво нещо и аз го спрях на момента.

Боби: Аз ако търся гарата в Пловдив, ще търся локацията с думата гара.

Любо: Да-да, но ти имаш кликове върху тия реклами на търсене и доверието в Гугъл е толкова голямо, и толкова сме се приближили до американците, че ти разчиташ още първия резултат да ти върне това, което ти трябва. Ако рекламата гласи – двустаен апартамент до гарата в Пловдив, купи за 20000 евро и ти въпреки, че търсиш как да стигнеш до това място, цъкаш на тази реклама и веднага затваряш сайта естествено, защото това не е твоето място.
Това е идиотско нещо и трая може би две седмици …

Боби: Интересът е голям, имаме и много въпроси … Борислав Кирилов пита – тези негативи на Гугъл, заради техния монопол ли са или се очертава тенденция и при останалите търсачки и платформи?

Любо: Нямам опит с други търсачки … В Бинг обемът е твърде малък и те копираха досега Гугъл – той прави някакво подобрение, например, ние пуснахме сайт линкове и след месец Бинг също пише – ние пуснахме сайт линкове; Гугъл пише – ние пуснахме ново разширение на рекламите за телефон или за локация и след 1 месец Бинг пише – ние пуснахме ново разширение на рекламите, казва се локация …

Мисля, че тази тенденция в Гугъл е първо заради монопола им.

Второ, когато влязат счетоводителите и инвеститорите в дадена компания, няма какво друго да стане, защото ако си инвеститор ти искаш печалба – това движи инвеститора в дадена компания или на борсата – очакването за печалба от продажба на акциите на по-висока цена или да вземеш дивидент от тях. Според мен повечето от решенията, които се вземат на този етап, (тук мога да изглеждам не добре психически…) се вземат от финансови показатели, а не от технологически съображения, които биха подобрили нещо …

Боби: Според мен финансовите успехи ще дойдат от подобрената ползваемост и от по- високия мащаб от ползването на дадена услуга, защото когато повече хора са щастливи и доволни от услугата и колкото повече хора я ползват, тогава ще се вдигнат и финансовите резултати …

Любо: Съгласен съм с теб, така е. Но аз не съм макроикономист и допускам, че нещата в големите компании се развиват по друг начин …, не така както е в нашия малък свят, защото и аз съм малък, а и вие не сте на борсата … Ние сме в етапа, когато искаме да обслужим клиентите си по най-чудесния начин – веруюто на нормалния бизнес е – аз ти давам стойност срещу твоите пари като ти давам по-голяма стойност срещу твоите пари и тогава ти предпочиташ мен … Това е според мен нормалния бизнес подход. Т.е. даваш повече стойност или повече добавена стойност и за това получаваш повече –няма как да е по друг начин, нали?

Боби: Да. Ето и един друг въпрос от Кирил Йовев, във връзка с твоята статия, която ти днес сподели – Мануал биндинга вероятно ще се затрудни след спирането на Еверест позишън от септември … Открил ли си скрипт или някакъв друг инструмент, или някакво разширение чрез което това може да се следи?

Любо: Ако ти използваш API, както ние го използваме, тогава имаме директна връзка с базата данни и от там ние черпим информация, т.е. след септември тази колонка освен, че ще изчезне от интерфейса средна позиция, която все пак е някаква метрика и ще се замени с други метрики, но с това нещо ще изчезне и възможността да бъде то достъпено чрез базата данни на Гугъл, т.е. ти чрез API call или чрез скрипт, ако се каниш да правиш заявка – дайте ми средната позиция, то ще получиш, че няма такова поле в базата данни. Те (Гугъл) най-вероятно това поле ще го премахнат. В случая когато си агенция и управляваш само своите акаунти през API, Гугъл услугата е безплатна, в другите случаи има едни изисквания към този софтуер, който е third party и който управлява Гугъл Адс кампании. Там това се заплаща към Гугъл на всеки 1000 транзакции, но не по-малко от 1000 долара на месец … Там хората извличат информация чрез тяхното API, обработват я и я дават на човека – той да вземе решение, базирано на тази информация. Ако тези данни ги няма в базата данни ти няма как да знаеш на коя позиция се намираш, т. е трябва някакъв third party tool като Semrush …

Боби: Той попита за Opteo …

Любо: Да, Opteo е такъв third party, такъв API tool, за който си плащаш, за да ти управлява кампаниите. Opteo е базирано на някаква автоматизация, но тя е базирана на твоите данни …

Боби: Т. е. тя трябва да извлече тази средна позиция, а ако тя бъде спряна, значи ти няма какво да вземеш?

Любо: Да, ти трябва да имаш някакъв third party tool като Semrush, който да краулва Гугъл и да показва кои са рекламите, които се подават от конкуренцията, но не им показва позицията ти и тогава ти трябва да го пуснеш за себе си, той да ти връща данни, но ние знаем, че в тези туулове, които са световни, там няма български език и други езици не са чак толкова развити и думи със slow search volume там не се обработват … там се гледа по-скоро висок обем и не можеш да получиш дума, която има 10 търсения на месец и ти да си напуснал кампания и да чакаш някой да ти върне позицията …Фикс идея е …

Боби: Отговорихме на Кирил. А ето и моя въпрос: ти понеже преди си работил SEO, а сега правиш Гугъл Адс, какъв е вечния пост – SEO или Гугъл Адс, или и двете?

Любо: Ами най-добре е и двете …всички усилия на Гугъл са насочени към това никой да не взема линк от органика. Спомняш си, навярно, че като бяхме в Б райтън Ранд Фишкин каза: “Все по-трудно става да вземеш органичен клик …“ Сам виждаш, че именно защото “Все по-трудно става да вземеш органичен клик …“ ти си принуден да пуснеш реклама. И то наистина е така …За да вземеш органичен клик, трябва да вземеш ниско обемните лонгтейл думи, за да вземеш някакъв вероятно по-качествен трафик. Органичните резултати стават все повече като музиката в радиото, т.е., те запълват някакви паузи … Но това е тъжно, защото органичните резултати трябва да са основата, на която трябва да се стъпи. И всъщност тези информейшън снипети, върху които ти нямаш нужда да кликваш в сайта – хората правилно се оплакват, защото ти полагаш усилия да дадеш им полезна информация, а изведнъж цъква един снипет, който дава отговор на въпроса без твоя сайт да бъде посетен …Защо трябва да правиш тогава тези излишни усилия … Става безсмислено да даваш информацията, без да имаш посещения в сайта, т.е. твоите усилия наливат вода в мелницата на Гугъл. Така че SEO или Гугъл Адс не се противопоставят, а трябва да са винаги заедно – едното няма смисъл без другото.

Боби: Да, най-добре е даже, ако бизнесът може да си го позволи, всички канали от маркетинговия микс да се използват, тъй като всеки канал има своя аудитория и таргет, който носи печалби.

Любо: Да. В микса е истината …мултикликов, мултискрийн … няма как да си на едно място и да успееш без микс …Не SEO или Гугъл Адс, а винаги заедно ръка за ръка и рамо до рамо защото едното няма смисъл без другото.

Боби: Ето и нещо ново – тези дни за Фейсбук и за Гугъл казаха, че ще дават възможност на потребителите да си изтриват кукитата, а това би затруднило ретаргетинга и ремаркетинга, защото вече няма да има възможност да се проследява къде ходи клиента и какво прави потребителя … Какво мислиш за това нещо, как то би променило рекламата?

Любо: Гугъл обявиха, че ще правят това в техния браузър Гугъл Хром, но и другите ще го последват … При Фейсбук нещата са по-добре – там ти си логнат и оставаш вътре, и в тяхната екосистема ти би дал повече информация отколкото, която в Гугъл можеш да браузваш анонимно, а това може да промени много неща.

Боби.:Това е ново и предстои, ще е интересно и ще го следим.

Любо: Да. Third party тууловете, които правят ретаргетинг и ремаркетинг са първите, които ще пострадат от това нещо, защото те имат куки и като ги отрежат, нещата ще станат зле за бизнеса им. Но аз в момента няма как да коментирам тези промени, защото – пак казвам – Гугъл заявява, че прави нещо в интерес на потребителите, но често на практика това не е така. Обаче докато не намеря убедителен отговор на въпроса промените полезни ли са за потребителя или не, аз не мога да ги коментирам. В случай ако са в интерес на потребителите и ако са им полезни – чудесно! Няма значение, че ще пострада нашата работа и ние няма да можем да правим ретаргетинг и ремаркетинг както ни се иска и както до сега … ОК! Приемаме и продължаваме напред и без ремаркетинг листове. Стига да получим сносно обяснение, че промените са полезни и в интерес на хората …

Боби: Ретаргетингът и ремаркетингът са добри и могат още да се използват …

Любо: Да, един наш общ познат казва: „Абе тия от Obuvki.bg са много велики – те са навсякъде …“ – а това тяхното е тотален ремаркетинг без бид капинг и тази стратегия явно е хубава и им помага да направят бизнес, което е ОК! … т.е., ако ретаргетингът или ремаркетингът ти носят това, което ти трябва в бизнеса, защо не?! … защо да не го направиш по бруталния начин навсякъде …

Боби: Имам един въпрос – как мислиш, дали някога изкуствения интелект ще замени участието на живия потребител, на специалиста или на маркетолога? Аз мисля, че винаги ще има нужда от човешка намеса …

Любо: Да, и според мен винаги ще има нужда от човек. Обратното би било ужасно и аз се надявам до тогава да не съм жив … Най-малкото такова общество би било странно. Но аз мисля, че винаги ще има нужда от човек, ще има нужда от това кой да натиска нещото с цялата си сила с една ръка или само с едно пръстче, да посочва наляво или надясно… Ще има нужда от човешка намеса винаги, защото ако машините станат по-добри от нас, тогава ще трябва да очакваме да дойде бате Арни, чийто герой да спасява човечеството от машините. Но това са вече твърде философски въпроси за отношението на човека и машините – просто мисля, че няма как машината да замени човека в мисловния процес, който е присъщ по някакъв начин само на човека …

Боби: Да, така е …Един въпрос от нашата аудитория – Борислав Кирилов пита дали Любомир Попов разчита на анализа на Гугъл за възвръщаемостта на кампаниите или използва някакъв външен инструмент за това нещо, както и за другите рекламни канали он и офлайн?“

Любо: Ами тук Аналитикс явно не влиза в уравнението, защото е вътрешен инструмент …

Боби: Да, но на кое имаш най-високо доверие, на какво се доверяваш като данни, когато правите кампания?

Любо: В екосистемата на Гугъл това има два начина да се измерва – едното е адуърдс и през аналитикс да следиш конверсиите там, на транзакциите … и аз съм го сравнявал аналитикса, който дава достатъчно точни данни – те може да не са до проценти точни, но тези данни отразяват общото състояние, т.е. ако аналитикс показва, че оборота е 9000 лв., а той е 9132 лв. реално, това не е проблем. А в Гугъл Адс има импорт конверсии, които съм ползвал при двама клиенти – единият в България, а другият – извън България.

Знаеш ли, получава се нещо много интересно – повечето бизнеси в България нямат за сериозно нещо измерванията – когато им кажа, че трябва да мерим, почват с едни увъртания … „ох, ама наистина ли трябва?“, „ама ние сега не можем!“, „ох, тук малко имаме проблеми …“, и пр.) А аз им казвам, че трябва да мерим, защото АЗ ТРЯБВА ДА ЗНАМ КАКВО ПРАВЯ, а не вие да знаете какво правите, защото вие си го знаете по собствения си джоб и сметка …

Но когато работиш с клиенти извън България и им кажеш, че трябва да мериш, за да стане по-добре, те не задават никакви въпроси и това се прави, а ако не може да се направи веднага, тогава ти обясняват, че програмиста е болен, примерно, и не можем да мерим от утре-вторник до четвъртък … А в Бг увъртанията не спират „ох, ама ние се разделихме с тази фирма?“ … „ама ти имаш ли някой да ни посочиш?…“, „трябва ли да стане тоя месец?“… и измерванията стават трудни … Виждаш сам, че става дума за бизнес култура! – нямат доверие да ти дадат парите си за нещо, което ще направиш за тяхно добро, за бизнеса им и да стане по-добре за тях… Твърде трудно е да накараш някой да даде външни данни – (не дай си, Боже!) щом не може да сложи един аналитикс тракер на сайта си и комърс тракер за измерване на конверсиите.

Другият проблем е с телефонните обаждания – хората се обаждат по телефона, а ти нищо не знаеш. Това какъв външен туул да го измери??? …

А има една система за коолтракинг – в България тези системи са две, – но е трудно да накараш хората да ги ползват и да дадат пари, за да мога аз по-лесно да меря конверсии в реално време, т.е. в истински телефонни обаждания. В другите държави в CRM системите има начини за това, може би Борислав Кирилов не случайно пита.

В САЩ, например, много CRM системи имат експорт и импорт от Гугъл аналитикс и от Гугъл Адуърдс. Вкарвайки там информацията, ти след това можеш да си я дръпнеш и да си правиш анализите в аналитикс или в Адуърдс, а за да направиш такова нещо ти трябва да си в твърде високо бизнес ниво или да имаш твърде голямо разбиране за това какво правим за теб ние – хората, които се занимаваме с реклама, за да кажеш: „Да, аз тези данни ги имам, дайте сега да измислим как да ги вържем така, че да бъдем полезни за всички …“

Ако в техния CRM нямат експорт, то поне имат импорт, тогава те ти казват: „Ние искаме да добавиш такива UTM параметри към рекламната ти стратегия, за да можем ние в нашия CRM да тракваме каква е ефективността“ и дори го правят и без да връщат обратно данни. Обаче това е въпрос на бизнес култура и разбиране, до което в България бизнесът още не е дорасъл, но вече полека лека аз виждам и ние имаме клиенти, готови да финансират и да участват в начинания за измерване, дори те да не са толкова точни, но да дадат представа на нас – хората, които управляваме техните кампании – какво им носи това и дали изпълнява техните цели. В крайна сметка това измерване го дава и за целия маркетингов микс – ти можеш да видиш в органика какво се получава, ако измерваш правилно нещата.

Боби: Ако специалистът е сериозен и държи на това нещо, би трябвало да замерва ефективността и да се стреми да я повишава, а ако има някакви големи трудности – да анализира къде са и да ги отстрани… Нали желанието ни е да има ръст …

Любо: Да. Ето един пример от практиката – имам един клиент, който получава поръчките си през чат форма. Хората поръчват през чата и операторът знае през кой ю реал е влязъл човека … И когато този ю реал е от Гугъл Адс, има един параметър – gclid , който можеш да сейвнеш (както Фейсбук сега направиха fbclid – ди подобен на Гугъл и който идва с ю реала) … А когато някой си поръча нещото през чата, – примерно, поръчвам си една чаша, сега ще ви изпратя и снимката, която да сложите на чашата, т.е. поръчката не е онлайн, а е през чата – този Гугъл клик ID се записва в един файл, записва се стойността на поръчката и това ние го импортираме автоматично всеки ден в Гугъл Адс. Така ние знаем за вчерашния ден кои кликове и кампании са имали ефективна възвръщаемост. Там стои оператор и попълва един Гугъл сприйт шит, което не е толкова трудно, защото говорим за сайт с 20 поръчки на ден, а не за сайт с 200 поръчки на час …Но тези поръчки са на по-голяма стойност и усилията си заслужават …

Обаче когато накараш някой от България да направи това, отново той мрънка …“Оф, ама то сега се обади някой, пък аз не го записах …, ама това е малко трудно …, ама наистина ли трябва да се занимаваме с това сега?! … “ а ти казваш, „то май ние тук няма да мерим, дай газ на рекламния бюджет“, „ не ни стигат парите …, какво да правим?„… „дай още пари за реклама…“, но …, това не е добре!!!

Без да измерваш – това не е правилната посока!!! …

Боби: Да, и аз мисля така … Според теб, какво е бъдещето на дигиталния маркетинг като цяло, какви промени можем да очакваме?

Любо: Ами аз разбирам повече от Гугъл Адс и мисля, че тук нещата отиват към автоматизация. Лошото е, че когато Гугъл си свърши работата с машин лърнинга, той не ти дава данни.
Сега са на мода смарт кампаниите … Дали те са смарт (умни) или стюпид (глупави) – това е отделен въпрос … Аз смятам, че те все още са стюпид, но може да станат смарт след известно време …В последно време и Гугъл отива в тази посока – това е смарт, онова е смарт … това ние го правим … онова ние го правим …

Моята теза е, че Гугъл всъщност запазва данните при себе си. От една смарт кампания не можеш да извадиш НИЩО!!!

Сега се правят едни кампании, наречени смарт шопинг – казваш фит, това е желания ROAS –давай! И Гугъл дава …донася резултати … Но ти нямаш никакви изходни данни за това какви ключови думи са търсени, какво има CTR, т.е. данните остават при Гугъл и … КРАЙ!!! … Ти казваш – държавата ми е, примерно, Франция, фит файла ми за шопинг е този – давай! И Гугъл започва да те рекламира, после ти казва – резултатите са такива и такива … Ти си доволен от резултатите, но няма обратна връзка – нито от кой град са купили хората, нито какви са ключовите думи, които са търсени, нито CTR, нито какви продукти са продадени …И ти трябва да анализираш с аналитикс какво се е случило в тази смарт шопинг кампания, за да направиш ривърс инженеринг.

С това всъщност Гугъл ти казва – ние имаме акъл, използваме си го, но той си остава за нас! И отново както винаги си задавам логичния въпрос – а откъде аз да съм сигурен, че това е най-доброто, което може да стане?!? Ние с това започнахме и разговора.

За да сравниш две неща, ти трябва да знаеш и едното и другото. И когато ти е отнета възможността да знаеш какво е нещо едно, като заместено с нещо две, което е много красиво, ти няма как да ги сравниш, т.е. когато ти пуснеш нещо ръчно и пуснеш другото автоматично – можеш да ги сравниш, но в първия случай възможността да сравниш ти е отнета … Тогава и възможността ДА МИСЛИШ, ДАЛИ МОЖЕ ДА Е ПО-ДОБРЕ? ти е отнета. И си казваш: ами той Гугъл с неговите смарт кампании е много умен, той със сигурност е по-умен от мен и знае какво прави … Щом възможността ДА МИСЛИШ ти е отнета, мисленето се маха, контрола изчезва, и даваш на черната кутия двете възможности: ДА МИСЛИ ВМЕСТО ТЕБ И ДА ВЗЕМА РЕШЕНИЯТА ВМЕСТО ТЕБ!!! А после да твърди, че това е най-доброто, което може да бъде направено за теб!
Ето С ТОВА АЗ НЕ СЪМ СЪГЛАСЕН през цялото време!!!

Боби: Вероятно има една голяма част от хората, които предпочитат да се правят нещата по по-лесния начин, по-мързеливо, и това ги устройва, но има и хора които мислят и анализират – аналитични умове – които искат да ги правят нещата ръчно по още по-добър начин …

Любо: Да,трябва да ти бъде оставена като възможност част от отговорността да можеш да си я вземаш обратно и ти да вземаш решения. Един груб пример – казваш на Гугъл – дари ми ключовите думи … той казва – за твоя сайт и твоя бизнес ключовите думи са тия … и ти изсипва 20 килограма ключови думи, защото изкуственият интелект анализира съдържанието на сайта, кои са твоите потребители и аудитория и ти казва – ето тези са ключовите думи … А ти си казваш – ама аз от всичките тези ключови думи не искам тези, защото ми носят два лева печалба, а искам тези, защото от тях печалбата ми е пет лева … Това нещо най-вероятно ще изчезне в някакъв момент и ти ще трябва да се съобразяваш с Гугъл, който ти казва, че неговото нещо е правилното нещо, защото той знае повече от теб … Това е, разбира се, груб пример, но за съжаление това време идва и ще дойде …То може би, не е вече толкова далече, от което се притеснявам и аз ще бъда жив.

Боби: Надявам се още дълго време да си жив и здрав, за да се забавляваме заедно. Бих те помолил само за няколко последни думи или за кратко послание на финала към нашата аудитория.

Любо: Ами най-краткото мое послание е: МИСЛЕТЕ …МИСЛЕТЕ!!!

Боби: Благодаря.

Любо: И аз благодаря за поканата и за възможността да участвам в уебинара.

 

Подобни статии