Reading Time: 24 minutes

В днешният уебинар /25. 10. 2019/ ние от Serpact разговаряме с Евгени Йорданов – Chief digital officer /CDO/в CloudCart.  Темата на дискусията ни е: Международно SEO.

 

Преминаваме към въпросите

Борислав Арапчев: Здравейте и добре дошли на нашият нов уебинар… Днес сме с Евгени Йорданов – нека ви го представя накратко:
Евгени е начело на Search & Social екипа в дигиталната агенция Adamanta Digital като Chief Digital Officer в CloudCart.
Той е един от младите предприемачи на България и основен лектор на различни по големина събития като това. Освен всичко това е сертифициран специалист по content marketing от американския Northwestern University, като текущо е докторант по оптимизация за търсачки. Преподавател е в Digital Pro и МВБУ, а през годините е преподавал в Телерик Академия и в някои от топ университетите в България. Основател е на най-голямата и една от първите групи във Фейсбук за маркетинг и уебмастърство – най-популярната, най-известната и най-старата група… В момента разработва в CloudCart и помага със своята експертиза за развитието на он-лайн магазините, маркетинговото ядро и т. н. Също е и един от създателите на Social Evo – он-лайн медията, която беше една от първите, където се публикуваха статии за дигиталния маркетинг…
Гена, здравей…

Евгени Йорданов: Здравейте, колеги…

Борислав Арапчев: …много се радвам, че днес си наш гост… Моят първи въпрос към всеки от нашите гости е личен. Кажи ни как ти навлезе в дигиталния маркетинг, как започна твоята кариера в тази област?

Евгени Йорданов: Преди да започна да говоря за тези неща, благодаря ти за въпроса, благодаря на всички, благодаря и на цялата компания Serpact. Но преди да отговоря на въпроса, искам хем забавно, хем да зачекна мъничко Serpact като кажа, че аз съм първият българин, спечелил европейските сърч награди преди вие да ги спечелите тази година… Направих го още през 2014 г. и това не е нещо, което споделям често където и да било…С огромно уважение искам да благодаря на Serpact още и за това, че допълвате българската агитка и че сте реално първата действително изцяло българска компания, тъй като аз тогава с чуждестранна компания осъществих наградата…

Борислав Арапчев: …да, ние бяхме изцяло българска компания, само българи…

Евгени Йорданов: …така че, евала за което… Пожелавам ви много голям успех…

Борислав Арапчев: …благодаря ти…

Евгени Йорданов: …то накрая пак ще си раздаваме пожелания, но сега просто искам да кажа, че това е едно много голямо събитие – говоря за европейските сърч награди и за UK сърч наградите, и за US сърч наградите – там се събира цялата ни индустрия и много важни неща, много важни компоненти се коментират на тези събития… Това е едно позитивно показване на България…Вие си позволихте този акт, който съм се опитал преди години да го направя…И е много важно тук нашите специалисти, местните, да не се плюем, да не се засягаме и да не се дразним, защото по нашите групи – ти спомена, по маркетинг мастерство, имаме и други групи по SEO и дигитален маркетинг и т. н. – където всеки влиза остро, влиза (грубо) по този начин… И тук вече ще свържа отговора на въпроса ти…

Аз съм човек, който е започнал сам… Започнал съм сам в чужбина, било ми е трудно, опитвал съм се да правя някакви неща, имало е хора, който са ми помагали, не българи, и всъщност аз оттам съм се научил да работя, да имам тази етика, това разбиране и да търся тази задружност във взаимоотношенията, ако щеш, между колеги, между партньори, между приятели, дори между конкуренти… Да има колегиалност, да има едно уважение, което, за съжаление, рядко виждам в България и от това понякога много ме боли… И донякъде затова тогава започнахме с Оги SEO конференцията преди толкова много години, и с Пламен Русев почнахме Webit, първите неща, които направихме, Zero маркетинг, и всичките събития през които сме минали през годините… С тази цел аз съм се включвал в тези събития, с идеята за задружност, да правим тези неща заедно…
Аз нямам нищо общо с политиката, но върху сградата на българския парламент е написано: СЪЕДИНЕНИЕТО ПРАВИ СИЛАТА!

Не знам какъв такъв народ сме, хем ни е надпис на парламентарната сграда, хем не го спазваме… А моята визия за нещата е точно такава и точно поради това тогава стартирах групата по маркетингово мастерство, събрах 50-100 души в началото, през 2008 г. се случи това, тогава още никой нямаше Фейсбук – само ние маркетолозите имахме…, затова ви събрах в една групичка, направих ви модератори да ми помагате. Но аз не я виждам като моя групата, макар че много хора казват това, аз не я виждам като моя група, виждам я като група на хората… Затова има и публично достъпни правила, които хората да четат и да знаят, че имат глас, че имат възможност да се изкажат, че имат мнение, да постнат, да питат и т. н. И понеже групата стана над 11 хиляди души, това във Фейсбук е най-голямата професионална група в България по нашата сфера на дейност, то няма как да няма модериране, иначе ще настане хаос там… Затова подбрах най-добрите в областта истински специалисти, на които мога да се доверя и които мога да нарека мои приятели и до днес, (ето и ти, Борка, си от тях…) и по списък ги поканих за модератори…Сега може да не се виждам с тях всеки божи ден, не си говорим толкова често поради стечението на обстоятелствата в живота ни, семейство…, всеки си има своите проблеми и пр. Теб, Борка, обаче, те гледам, че си доста активен във Фейсбук, аз напоследък нямам много възможност за такава активност, защото в последните две години ми се родиха две бебета и повече обръщам внимание на семейството си, което е най-ценното нещо за мен и е преди работата, преди пари и преди каквото се сетиш общо взето… За мен е много ценно да отделям повече време за семейството, така че се отказах от голямата активност в социалните мрежи, където бях по-ангажиран и по-гласен преди… Сега се включвам от време на време и от дъжд на вятър, за да си поръся моята мерудия върху някоя чужда манджа… ☺

Отговорих малко заобиколно на въпроса ти, но се надявам поне да е било позитивно по някакъв начин…☺

Борислав Арапчев: …☺…, може ли да ни разкажеш нещо повече за самата ти работа в SEO областта, с какви клиенти си работил, как са те ангажирали? Това е интересно за аудиторията…

Евгени Йорданов: Моята кариера започна в най-големите хостинг компании в света несвойствено, тъй като по образование съм програмист, завършил съм програмиране, бил съм по цял свят по лагери с българския национален отбор по програмиране и истината е, че винаги съм си мислил, че ще бъда програмист… Това е моята детска мечта, за която съм се борил в живота и като ученик и т.н. Но започнах работа много несвойствено не като програмист, а като уеб дизайнер, така се наричаха тогава тези, които сега ги наричат Front End Developer. Започнах като уеб дизайнер и трябваше да се науча да работя с фотошоп и с флаш, такава беше технологията в началото на 2000 г. Така започна живота ми в най-големите хостинг компании и в техните уеб дизайн отдели, където се запознах не само с уеб дизайна и как се правят уеб сайтове, но и какво представляват търсачките, тепърва и те самите навлизаха (говоря за Гугъл и по-модерните търсачки, до този момент, знаем всички, че бяхме на портали, на директории и т. н. …)

След 2000 г. вече говорим за Гугъл, за търсачки и за SEO като, естествено, говорим за съвсем началното SEO, визирам САЩ по-специално… Попълваш мета киуърдс и се ранкваш до безкрайност където си поискаш …☺ … Така работеше Гугъл през първите години… ☺.

Що се отнася до клиентите, работил съм с най-големите в света, за съжаление нямам право да споменавам всички имена и какво съм правил за тях чисто по договорни взаимоотношения, но мога да споделя няколко марки… Ако говорим в световен мащаб, имал съм клиенти като почнем от САЩ, от Скандинавия, от Англия през Австралия и през къде ли не съм имал от цял свят… и основно оттам е моя бизнес, аз в България почти нямам бизнес… Така или иначе говоря за SEO-то – чистото като в агенцията – CloudCart компанията, която е за онлайн магазини, основната ѝ клиентска база е в България…

Но да се върна към SEO-то… Като марки имал съм клиенти като Хилтън хотелската верига с хиляди хотели, говоря и за Ягуар – колите, за Баер – фармацевтичната компания, Би Ен Пи Париба – френската банка, Данон, Ив Сен Лоран – парфюмерийната компания, Орифлейм – мултилевъл маркетинг козметичната компания… множество са, не мога да ги изброя всичките… няма как…

Борислав Арапчев: Ами тогава предлагам да минем към темата на нашия уебинар… Кога за един бизнес и, съответно, за неговия сайт, идва момента, когато той почва да расте и иска да прави SEO оптимизация, за съседни държави обикновено – Гърция, Румъния и т. н., за да разраства пазара и бизнеса си ?

Евгени Йорданов: Тук, преди да отговоря, изпращам малко любов към колегата Никола Илчев, който другата седмица прави събитие точно с такава насоченост…

Борислав Арапчев: … той, мисля е от Русе родом и Румъния му е на една крачка…

Евгени Йорданов: … той е родом от Румъния, но изпраща много любов и към Пловдив… Неговото събитие се казва „Продавай успешно в Румъния и Гърция“ и ще се състои на 31октомври и 1 ноември тази година в Експо центъра в София, ние от CloudCart също ще сме там като партньори на събитието – идеята е да се продава в чужбина… Твоят въпрос беше как решава един бизнес кога да прави технологично SEO … и т. н. …

Преди да стигнем до SEO-то, Борка,споменавайки моя опит и моя бекграунд за всичките тези неща, в крайна сметка, аз съм и бизнесмен… Остави това, че знам някои неща по SEO и някои там ме наричат „гуру“, знаещ и прочие – аз съм човек просто придобил някакви знания по време на професионалния си път и опита си… Но преди всичко аз съм и бизнесмен. За мен е ключово и важно да знае бизнеса за себе си, да помисли този бизнес има ли смисъл да присъства на тези пазари – дали не е прекалено наситен този пазар, дали има търсене от страна на клиенти и т. н.

Тук моля организаторите да превключа една презентация, която съм подготвил…

Цялата концепция за бизнес в новите държави започва от тази бизнес стратегия, която споменах и след това идва и SEO частта, която се състои, както всички знаем, от два аспекта: технически настройки и съдържание… и оф сайт, линк билдинг и всички тем подобни…

Всички започваме с поставянето на своите бизнес цели: как да изберем и как да си поставим правилните бизнес цели?

На база, онова което имаме готово като онлайн бизнес, има възможност да анализираме на базата на Гугъл аналитикс или на Гугъл сърч конзоли да видим какъв е интереса освен на основния пазар и на другия пазар… В този скрийншот се вижда интереса освен на основния пазар в една държава, че има интерес на пазарите и от Франция, и от САЩ…,така че това биха били два пазара, които, може би, си заслужава да се тестват и да се види далиима наистина този интерес, който има, чисто от гледна точка на посещаемост…
Съществува и един инструмент на Гугъл, който не знам доколко се познава от всички. На български се нарича „Гугъл Търсене на световни пазари“, а на английски Google Global Market Finder… има си линк, може да го проследите, аз съм го шортнъл тука…(цялата презентация ще я споделим с колегите, които ни гледат в момента)… Но идеята е, че можете да видите търсенията в различни местоположения на различни езици с различни думи и да видите реално колко търсения има в дадения аспект и конспект за тия неща… Също могат да се ползват инструменти като Google Trends, Ubersuggest – стадартните, които са за ключови думи така или иначе – AdWords Keyword Planner, SEMRush Keyword Tool, SuggestMrx, Prodvigator и т. н….

За да може бизнесът да хвърли сериозни усилия в която и да било посока и най-вече в SEO-то, тъй като всички знаем, че SEO-то е трудоемко, ресурсоемко и времеемко най-вече, преди да се хвърли този ресурс и това време в писане на съдържание и т. н., не е лошо да се тества дадения пазар през някакъв вид платена реклама като Google Ad Words тестове…
По-нататък е въпрос на другата стратегия, която е SEO стратегия. Другата стратегия пак е бизнес стратегия, но по-скоро спада към SEO елементите и към техническата част на нещата.
Дали ще ползваме един уебсайт или ще ползваме множество локални сайтове – това е първото нещо, което бизнеса трябва да прецени и да реши…

Борислав Арапчев: … това е много добра тема!

Евгени Йорданов: Всъщност дали ще се бори с един бранд или… Аз ще дам пример за всяко от тези неща…
Идеята е следната: Гугъл имат един тон разширения… Но има и други платформи, които го правят с един уеб сайт, който има я поддомейни, я поддиректории… – за всичко това ще си ги изговорим нещата след малко…

Първият въпрос, който трябва да си зададе бизнеса е отново на бизнес ниво: локацията фактор ли е? Т. е. за езици ли ще говорим или за локации? Ще продаваме в Англия (във Великобритания) или ще продаваме на английски? Това са две различни концепции! Ако отговора на въпроса „локацията фактор ли е?“ е отрицателен – НЕ!, то тогава ще таргетираме на език и няма да се интересуваме от локацията. А когато отговора на въпроса „локацията фактор ли е?“ е положителен – ДА! – (тук се вижда блок схемата за взимане на решения) преценява се има ли достатъчно трафик и конверсии от всяка една държава. Ако няма достатъчно трафик и конверсии от всяка една държава, то тогава пак сме на ленгуич таргетинг (пак ще таргетираме на език)…

Нека си представим, примерно, английския език – има куп държави по света, които го говорят – и USA, и UK, и Австралия, и Индия, и т. н. В тези държави официален език е английския… Съответно тук въпросът е: ще създавам ли съдържание на английски или не? Ако нямам достатъчно трафик от отделните държави, то няма да правя отделни държавни версии на този уебсайт, а ще направя една негова езикова версия… Но ако от всяка от тези отделни локации, според мен, аз ще имам достатъчно трафик и там ще различават моите видове и услуги, и продукти, които ще продавам, тогава вече говорим за така наречения „кънтри таргетинг“…Това трябва да се вземе под внимание! …

Борислав Арапчев: … веднага в случая давам пример – Кока кола, която е лидер на пазара за газирани безалкохолни напитки, има сайт Кока кола бг, който си е изцяло български сайт. Има си сайтове Кока кола UK, Кока кола Германия или Кока кола Франция… Те са преценили, че има трафик, има продажби и си правят локален сайт за съответната държава…

Евгени Йорданов: Точно така! И когато говорим за структурата на международния уебсайт, сега се връщаме в момента за да си говорим за един уебсайт или за множество уебсайтове и дори ако е един уебсайта, как да го направим, тогава вариантите по принцип са следните:

Имаме така нареченото ccTLD – за тези, които не знаят, това е кънтри код топ левъл домейн (country code top level domain), т.е. това са отделни разширения, както имаме Гугъл.бг, Гугъл.ком, Гугъл.ро за Румъния, Гугъл.гр – за Гърция и т. н.

ccTLD-тата са най-добрия избор, защото дават най-силните и ясни сигнали за Гугъл. Аз отдолу съм дал примери – example.co.uk, знаем директно, че е английски сайт, example.de, знаем, че е немски и т. н.

Вторият вариант, когато решим че няма да го правим с множество сайтове с отделни ccTLD-та, а ще го правим с един уебсайт – (после аз ще кажа какви са позитивите и негативите на всяко едно от тия неща поотделно, сега само обяснявам какво са…) Обаче при вариантът да го направим с един уебсайт, трябва да сме наясно как ще процедираме – дали ще процедираме да го правим на поддиректории на главния домейн или на поддомейни отново пак на главния домейн…
Когато го правим с директории, няма ясни спецификации, но е добре да се следват кодовете по ISO. Ползите са, че когато сме на директории, могат да се таргетират в Google Webmaster, линковете дето са в Гугъл Search Console можем да таргетираме отделните директории – да са за отделни пазари.
Поддомейните – няма много ползи, защото тук проблема е, че за Гугъл и за търсачките въобще като цяло, поддомейна си е нещо като отделен домейн. Да, носи някаква част от тежестта на главния домейн, но прекалено малко се прехвърля link juice от главния домейн към поддомейна… и затова, може би, поддомейна се разглежда като своего рода отделен уебсайт, нищо, че марката е една и т. н., и т. н.

Ако ще го правим за таргетиране на езици само, то вариантите са: с поддиректория, както виждаме на момента за испанския език (така е разработен и сайта на CloudCart, ако влезете така ще го видите по този начин, с един единствен главен домейн, който има поддиректории) или с поддомейни…
Когато таргетираме държави, обаче, е хубаво да знаем, че най-вече там може да се възползваме от ccTLD–тата, защото ccTLD–то директно ти насочва Гугъл и той автоматично разпознава държавата и ще го ранква точно в тази държава. Докато при всичките други варианти поддиректории и поддомейни (там вече се четат HREF LANG-ове, други неща, ленгуич атрибути вътре в HTML и т.н., плюс всичко това се гледа и съдържанието на какъв език е) става много по-сложна цялата схема…

Какво е HREFLANG? Това е техническото обезпечаване на международното SEO. Преди малко споменах в примера за множеството английски езици как да имаш един английски сайт с множество различни версии на сайтове за отделни държави, които сайтове сами по себе си помежду си да не са с дублирано съдържание… Това може да бъде изпълнено само и единствено чрез използването на атрибута HREFLANG.

Борислав Арапчев: Да…

Евгени Йорданов: Нека разкажем какво представлява HREFLANG-а.
HREFLANG представлява ето този един ред:
<rel=“alternate“ hreflang=“bg-BG“ href=http://www.domain.com/bg/page-B.html />, където правим релация rel=“alternate“ т. е. алтернативната версия на текущата страница (в момента буквално чета кода, за да ме разберат колегите, които не могат да четат код достатъчно добре).
hreflang=“bg-BG“–т. е. на какъв език е тази алтернативна страница, към която евентуално ще насочваме… и
в зависимост от това дали ще таргетираме само език или език и държава, тогава се използват тези ISO кодове, които са по ISO 6391 и по ISO 3166, където първото bg с малки букви посочва езика и ако ще посочваме държава, тя следва след езика с тире и големи букви BG – “bg-BG“
„bg“ в случая указва езика спрямо формата ISO 6391
„BG“ пък указва държавата спрямо формата ISO 3166
Тези ключове могат да се вземат от съответните ISO-та, които могат да се намерят в Уикипедия и в интернет като цяло…
После указваме с href=http://www.domain.com/bg/page-B.html алтернативната версия на текущата страница, така че като попадне на отсрещната страница или на тази страница в момента, Гугъл да знае, че отсрещната страница не е дубликат на текущата страница (не е дублирано съдържание), а имат взаимоотношения, които са езикови взаимоотношения помежду двете страници.

Борислав Арапчев: Да, това много добре го обясни… благодаря ти…

Евгени Йорданов: От гледна точка на имплементацията на HREFLANG: Едната (лесна по трудност) имплементация е с така наречения линк елемент, който е с rel=alternate, href lang и т. н. Това е лесната имплементация, която дори лесно се прочита. Отваряш кода, четеш и виждаш дали има или няма такъв HREFLANG, това бързо и лесно се забелязва, но трябва да се опишат страница по страница всички страници в групата, свързани с тази страница, включително и самата текуща страница.
Средна по трудност имплементация е да се опишат чрез HREFLANG в HTML Sitemap, където всяка страница на всяка езикова версия, трябва да се опише кои са нейните алтернативни страници… Това е много интересна концепция…

Нека да поясня – ако имаме една страница в български Sitemap, която има и английска версия, ние трябва да опишем в българския Sitemap всички английски версии на всички страници. В английския Sitemap пък обратно – трябва да опишем всички алтернативни версии (HREFLANG-ски) на английския Sitemap към тази българската версия. А ако сложим и испанска версия, стават едни пермутации и комбинации чисто математически, които…

Борислав Арапчев: … става мама миа… добре… да те попитам…(Честно казано, напоследък аз не съм се задълбавал в HTML Sitemap-овете, но когато имаме мултиезичен сайт, няма ли да е по-подредено и удобно да направим BG Sitemap само за BG адресите, UK Sitemap, DE Sitemap – немски и т.н.?

Евгени Йорданов: То е по-подредено, Борка, но чисто математически, във всеки нов момент, когато добавяш нов език, ти трябва на всички стари езици в Sitemap-ите…

Борислав Арапчев: … да ъпдейтнеш, че имат и испанска версия вече.

Евгени Йорданов: … да, че имат и испанска версия, че имат и немска версия… и те реално растат главоломно по количеството съдържание в Sitemap-а, но ти, нали знаеш, че има лимит на мегабайтите там… и …

Борислав Арапчев: Мисля, че в известна степен самият HREFLANG би трябвало да го подпомага този процес, но това, което казваш е идеалния вариант…

Евгени Йорданов: …Да! Това е идеалния вариант! Във всяка езикова версия да бъдат описани всички останали версии. То и в HTML-а е така, но в HTML е по-визуално, по-нагледно…като отвориш кода и директно го прочиташ, докато в HTML-а му остават едни черва, навързани… и затова казвам, че е средно по трудност…

Борислав Арапчев: …да, то е за самите търсачки…

Евгени Йорданов: … да… И най-трудното нещо – това важи и когато говорим за роботс контрол през Robots.txt и другите варианти, които са за роботс контролите като цяло…
Но най-трудното нещо (най-трудната имплементация) е през HTTP headers, т. е. през хедърите, които връща сървъра… Там също можем да направим релация alternate с hreflang и обикновено това се прави за документи…(знаем, че всичките страници в интернет са така наречените „документи“, там те просто са HTML документи). Та обикновено HTTP headers се прави за документи, които не са HTML документи.Т. е. прави се на уърдовски документи, на PDF документи, на документи, където вътре не можеш да му сложиш HTML код, който да показва, че си на еди-каква си езикова версия…

Борислав Арапчев: … които са за download, за разпечатване или в браузъра могат да се отварят…

Евгени Йорданов: …да…, при тях се ползват HTTP хедърите за да се покаже съответното нещо…
Как изглежда един on page линк? Ето така изглежда… (показва се слайда)
Отваряш да четеш HTML кода и виждаш на TripAdvisor всичките езикови версии и всичките неща… Ето вижте – на първо място, който е за стандартен английски език, отиди на .com – това е посочване за езика, за английския; който е за Великобритания, отиди на .co.uk, тук посочваме държавата, испански за Мексико …, английски за Ирландия … и т. н. отиди еди-къде си…Така че страниците, които то намери с Гугъл, в случая, или с която и да било друга търсачка, върху отсрещната страница, където го пращаме, ние му казваме – първо, сме свързани, защото тия са ги направили с отделни ccTLD–та, както гледаме.

За да вържем марката, бранда, да могат да запалят всичките ccTLD–та и да носят тежестта на марката, обвързването на HREFLANG-а помага за това нещо, ако си със ccTLD–та. Но то помага и да премахнете най-вече (дублирането на съдържанието) дупликейт контент проблема, който бихте имали на вашия уебсайт (както биха го имали посочените преди малко десетина английски версии, които просто таргетират различни локации).

Ето го и на Sitemap-а, за което споменах и по-рано…Реалният URL, който ние локираме (ето този, маркиран в жълто – example.com – на английски)…Той, обаче, виждаме (маркиран е ето тук в зелено), че има алтернативен немски с HREFLANG „D“– той се намира еди- къде си, има описан „D“ за Швейцария“ – той се намира еди- къде си, алтернативен английски, който се намира тука, т. е. референция също е задължително да се направи в Sitemap.

Това го изпращаме и след него следва немската версия на страницата. Тя също трябва да опише всичките версии, които има… После пък е швейцарската версия която също трябва да опише всичките версии, които има… И стават едни черва, навързани до безкрайност, една каша…
Полезни инструменти, които се ползват за HREFLANG имплементация – кои могат да се ползват?
Може да се ползва HreflangTags Generator –a на Aleyda Solis, Hreflang XML sitemap на The Media Flow, Flang на DejanSEO – на Деано-Австралия, те са вече Деан маркетинг, ако правилно си спомням, ребрандираха…

Как да направим самия таргетинг, освен чрез Hreflang?
Ако ни мързи, може да го направим чрез Гугъл сърч конзол, като го насочим към определена държава или по език…
Обаче трябва да сте наясно, аз пак ще споделя, но трябва да ме изслушате внимателно като го казвам това нещо…
Когато говорим за насочване по държава, в момента, в който си вземете ccTLD и когато имате ccTLD, например, .BG – АВТОМАТИЧНО ВАШИЯТ УЕБ САЙТ в Гугъл сърч конзол БИВА ТАРГЕТИРАН КЪМ ДЪРЖАВА БЪЛГАРИЯ… Това нещо бива посивено и вие нямате възможност да го насочвате и да си избирате друга държава – то АВТОМАТИЧНО е насочено… И когато някой ме пита: „Абе аз с точка бг уебсайт, т. е. със ccTLD в BG, мога ли да се ранквам в САЩ, в Англия, в Гърция…“ и т. н.
Моят отговор е следния: Теоретически е възможно, практически е невъзможно, защото това ccTLD е таргетирано към дадена държава, физическа локация на картата, върху глобуса, земята… Така че …

Борислав Арапчев: … тогава значи минава на вариант или с точка ком, /en, /fr, /de или с отделни сайтове, дето каза, е другия вариант.

Евгени Йорданов: Точно така, абсолютно, трети вариант няма! …

Борислав Арапчев: … Гена, имаме вече и въпроси точно по темата… Питат ни: Ако имаме, например, държава като Великобритания и САЩ с правилно изпълнение на hreflang имаме ли тогава дублиране на това съдържание, което е за двете държави?

Евгени Йорданов: Не! Не е дублирано това съдържание! То точно това е и идеята на hreflang-а по принцип… да елиминира…

Борислав Арапчев: … риска…

Евгени Йорданов: … риска от дублирано съдържание… То може да е копи пейст, може да е буквален дублаж на текущата страница, но в момента в който ти сложиш hreflang и кажеш – тази страница е дубликат на онази, но на еди какъв си език за еди каква си държава, Гугъл автоматично премахва опасността от дублирано съдържание и когато трябва да се ранкват, се ранква съответната страница, която е за съответната локация…

Борислав Арапчев: Да! Супер! Точно така …

Евгени Йорданов: …стига, естествено, да няма някакво наказание уебсайта…
Реално не е дублирано съдържанието. Това е смисъла на използването на Hreflang сам по себе си. Не означава, че трябва да имаш коренно друг език – английски срещу български – за да сложиш Hreflang. Може да сложиш Hreflang и на един и същи език за различни държави, когато таргетираш различни…

Борислав Арапчев: … поотделно САЩ, Англия…

Евгени Йорданов: … Канада…

Борислав Арапчев: … Австралия… Колегите може да са спокойни, че няма дублаж…

Евгени Йорданов: Ами да… Моят опит до момента това е показал. Макар че е имало моменти, когато и от Гугъл са се счупвали… ние SEO-тата имаме „Стокхолмски синдром“ да се кефим на Гугъл и това е естествено, защото те са компанията майка, да я наречем, но и там работят хора и те като всички грешат. И те не са перфектни, и те се чупят макар и рядко, но се случва…

Борислав Арапчев: …да, навсякъде се случват бъгове…

Евгени Йорданов: … но хубаво е да ги отговаряме правилно въпросите и трябва да сме наясно, че на повечето от въпросите в SEO сферата отговора е „ЗАВИСИ“… ☺ . Да, някои неща превъзхождат други неща, но има ситуации, когато сме виждали и това, и това…

Борислав Арапчев: Да …, както казва Джон Мюлер и както ти се изрази преди малко, че понякога няма точно само един правилен отговор, а има 2 или 3 варианта…

Евгени Йорданов: Виж сега… Аз тук ще отворя една малка скоба да кажа за Rank Brain. Имайки Rank Brain, имайки новата система, за която разбрахме вчера, че ще я пускат…

Борислав Арапчев: … BERT…

Евгени Йорданов: … системата BERT, да…, трябва да отчетем, че все по-малко човешкия фактор ще играе някакво значение за това как се позиционира някакъв уебсайт някъде… Естествено, че quality raters – хората, които са там ще имат някакъв контрол над това нещо, но този контрол ще е пост фактум…т. е. ако нещо се оплеска, Джон Мюлер и др. ще излизат, ще говорят там по уебмастърс форумите, ще се опитват да изчистват проблеми, но те пост фактум ще се опитват да ги оправят, а не преди това. Все повече се автоматизират нещата, все повече се вкарва изкуствен интелект и в момента в който ти вкараш изкуствен интелект човешкият интелект, стоящ зад изкуствения интелект, започва да губи връзка и да се чуди защо излиза този резултат, а не онзи… Самите от Гугъл в един момент няма да знаят (те и сега не знаят…), но скоро няма да имат никаква представа защо този резултат излиза, а не друг…

Борислав Арапчев: Гена, имаме въпрос. Нашият колега Димо Белов (ти го познаваш) ни пита: Много големи проекти започнаха да обединяват международните си домейни като езикови версии на един домейн и това дава огромно нарастване на позициите. Не се сумират посетителите от всеки домейн, а в пъти се увеличава. Как бихте го коментирали? Защо се получава така и на какво се дължи това, според теб?

Евгени Йорданов: Това лесно ще го обясня… По същата причина и ние в CloudCart сме го направили така. Това е нещо, което първо спестява ресурс, второ – консолидира. Димо много добре задава въпроса, благодаря…

Борислав Арапчев: … и аз му благодаря…

Евгени Йорданов: … истината е там, че през различните години различни стратегии са работили… Имало е моменти, в които ccTLD-тата много добре са се представяли, имало е моменти, в които консолидирани домейни са се справяли добре и в момента, Димо явно наблюдава, аз също наблюдавам и затова съм направил проектите си по този начин консолидирано на един домейн… защото иначе имаш множество ccTLD-та, всяко ccTLD се бори на местния си пазар… Има и компанията майка, която е разпределила с Hreflang кои са нейните отделни домейни и въпреки, че тръста на компанията майка се разпределя между тези домейни, въпреки това той е разпределен под някаква форма и link juice и прехвърлянията на нещата… Докато когато говорим за един домейн, за един .com, примерно, какъвто е най-срещания вариант, той е консолидиран, капсулован е и всички линкове, които се изграждат, те се изграждат към един дотком, независимо, че идва един от България, един от Гърция, един от Румъния, един от Македония и от не знам още къде си…, те идват върху един единствен домейн, тръста идва върху един единствен домейн…

В дотком – а можем да намерим съдържание на различни езици, дали ще е на папки, дали ще е на поддомейни… Поддомейни е по-слаба ракия, защото пак се виждат като отделни домейни, като отделни сайтове и линковете, които се пускат към тях, нямат тази тежест, каквато биха имали към главния домейн с подпапките.
Ако разгледаме концепцията за wordpress.com и други подобни сайтове, включително и нашия в CloudCart правим по този начин нашите клиентски сайтове – те са на поддомейни на главния домейн, в случая на нашия е CloudCart.net и ние така сме ги разделили нещата както wordpress.org спрямо wordpress.com… Ние сме ги разделили CloudCart.com, който ни е маркетинговия сайт, срещу CloudCart.net, към който се закачват клиентските сайтове като поддомейни.

За Гугъл е ясно, че поддомейните върху един WordPress.com са си отделни сайтове и той третира поддомейните като отделни сайтове…

Дори когато правим езиков таргетинг, най-чисто биха били ccTLD-тата, после биха били поддомейните и ако искаме да консолидираме нещата, (какъвто е въпроса на Димо) ние консолидираме под един домейн с езикови поддиректории и т. н., защото целия link juice, целия тръст влиза буквално в една тръба, а не в множество отделни малки тръбички да влизат отделните джусове, които са си отделни така или иначе.

Да, вижда се увеличението в пъти, защото консолидирайки това в едно място, не само самото съдържание… защото едно е да се борят десет сайта като всеки от тях да има по сто линка и леко да придава от неговия си тръст и джус към останалите, понеже има Hreflang, а друго е да имаш, вместо десет сайта по сто линка, сайт с хиляда линка към него – чисто математически, ако щете… Та затова е, Димо, цялото упражнение и тежестта, за която говорим…

Но имаме и потенциални проблеми като работим с един домейн. Когато работим с един домейн и нещо се случи, ако има някой, който ни прави негативно SEO (нека си признаем има го и това, прави се), при негативно SEO и единствен централизиран домейн, то този домейн директно ще бъде ударен, а когато имаме ccTLD-та, дори едно ccTLD да бъде ударено, останалите ще продължат да съществуват и най-вероятно ще има някакви флуктуации в техните позиционирания, но най-вероятно е да си останат и на същите позиции. Така че всяко нещо си има и позитиви и негативи…

Това, което споменах за .com е, че при .com просто имаме намаляване на ресурса, който трябва за мениджмънт на това нещо и за линк билдинга, и за резултатите, които по-бързо се постигат, но от гледна точка на протекция на бранда, на марката, ccTLD-тата няма как да ги биеш с негативното SEO и с всичко, за което говорех преди малко.
Понеже няма засега други въпроси, превключвам отново презентацията…

Когато говорим за международни уебсайтове, трябва да сме наясно, че и съдържанието има значение. Ние, освен да слагаме Hreflang-ове напред-назад, на нас ще ни трябва истинско съдържание на съответния език. Това означава, че трябва да пишем и текстове, и нашите meta данни трябва да са на съответния език, и URL структурата, URL-тата също е хубаво да са на съответния език… Тук ще отворя скоба за транслитерациите. Трябва да сте наясно, че URL-ите на съответния език по UТF8 се ранкват една миниатюрна идея по-добре отколкото транслитерираните URL-и. Но аз лично не съм фен на транслитерираните URL-и на маймуница, на шльокавица и т. н., защото транслитерираните URL-и на шльокавица не изглеждат добре, когато се опитвате да ги споделяте в социалните мрежи (вече не сме 1999 година). Където и да споделяте вашите линкове, има значение как изглеждат те, та дори само за пред хората – колко са дълги, какви думи се ползват вътре заради SEO или заради брандинг цели и прочие…

Естествено тук говорим още за менюта, навигацията да бъде адекватна, хединги, хаш тагове и т.н.
Оптималният избор в дългосрочен план, ако си голям, ако си гигант, това са ccTLD-тата, т. е. кънтри код топ левъл домейн… Такива примери са Гугъл – имаме Гугъл.ком, Гугъл.гр, Гугъл.ро, Гугъл.бг и т. н. Амазон са по същия начин –Амазон.de, Амазон.co.uk, Амазон.com и т. н.
За примери от тези, които са с директории, може да видим Spotify, Майкрософт, Ейпъл, Скайп, те са на под директории езиковите им версии… И на поддомейни – Уърдпрес.орг и т. н., и т. н. …

С вас искам да споделя следното: За клиента, за крайния потребител говоря, не е важно как ще изглежда вашия сайт, стига той да получава усещане, че се намира на един и същи сайт. Но от технологична гледна точка е важно, когато предлагаме услуги на различни държави, в различни локации, най вероятно предлагаме различни услуги, различни продукти, идващи от различни складове, които биват маркетирани на различни публики, биват различно пикселизирани с Гугъл пиксел, с Фейсбук пиксел… и се правят отделни демографски групи и публики, които после се ремаркетират и т. н., и т. н. …

Различните платформи, различните системи и различните програмисти, ако щете, правят нещата по тотално различен начин едни срещу други.
В CloudCart сме решили това като сме казали, че няма как да имаш един магазин в няколко езикови версии… Да, ти можеш да си преведеш каквото си щеш даже на Гугъл транслейт и да си го сложиш после на сайта, но проблемът е друг… Проблемът е, че ти си българска фирма, от България, по ДДС в България, издаваща фактури на български, с български Фейсбук пиксел, с български Гугъл Адс пиксел, български данъци плащаш и си с всичките тия български неща, затова магазинът ти е на български език и за българския пазар. Ако искаш да имаш езикова версия за някакъв друг пазар – за Гръцки, за Румънски и т. н., за нас това е отделен цял магазин, от гледна точка на технологичната част на нещата и от гледна точка на маркетинг частта на нещата… Крайният потребител от негова гледна точка няма да види разликата, за него това ще е един и същ магазин.
Но това е вече въпрос на самите програмисти или на самите създатели на съответната платформа или система как да решат и как те искат да подходят към този аспект на международното взаимоотношение с отделните езикови версии.

Ние в CloudCart сме решили това така и няма смисъл да обсъждаме това решение, както пък други са взели решение и са направили само превода на друг език, но си предлагат същите продукти, все излизат от България, в шипинга им се показват Еконт и Спиди, като разплащателни методи им се показват Борика и еPay, защото просто са настроени към българския магазин по този начин… Така че въпрос на виждане на нещата…

Борислав Арапчев: (включва се след инцидента с тока) Ало, Гена, аз съм вътре най-после, здравейте отново…☺

Евгени Йорданов: Тук тръгнах да казвам, че и големите правят грешки. И дори колеги, които са специалисти и професионалисти и SEO специалисти, също правят грешки.

Борислав Арапчев: Какви мерки трябва да се предприемат, когато един сайт започва да се развива в други държави – за езика говорихме, а другите мерки какви са?

Евгени Йорданов: Ами аз ги изговорих, докато те нямаше… Говорих за общия домейн, за това, което питаше и Димо, за директории, за дотком, за съдържанието, линковете, защо всъщност расте това, ако ги консолидираш под един домейн, обясних,че в този случай линковете не се разхвърлят по 100 линка върху 10 отделни домейна, които уж са свързани, ама пак са си 10 отделни домейна, нали, ccTLD-та – друго е да сложиш всичките 1000 линка върху 1 домейн и е нормално главоломно и от тръст фактор гледна точка, този който е единия, да има по-голяма тежест…
Казах още, че от друга страна има и някои отрицателни последици, защото ако някой тръгне да прави негативно SEO и когато ти хакнат единствения домейн… и … приключва… Докато като си с 10 домейна, различни за отделните ccTLD-та, дори в една държава някъде да паднеш и нещо да ти се случи, останалите ccTLD-та си стоят и са си живи.

Борислав Арапчев: Гена, това е много полезно, но аз имах пред вид следното: примерно, ако искаме да развиваме немска версия на сайта, тогава е много важно да подсигурим някакъв немски телефонен номер…

Евгени Йорданов: … о-о-о, не, аз и това го минах по презентацията…

Борислав Арапчев: … и локален адрес…

Евгени Йорданов: … точно така, и за локален адрес говорих, за локален телефон, за локални URL-и, за URL структурата, за транслитерациите срещу стандартни UТF8 структури, засегнах локалните мети …
Мултикомпонентно е всичко, не е толкова лесно, колкото звучи – не е просто да си наемеш там един преводач да ти преведе каквото имаш и то да действа! Технологично отдолу има неща, за които говорих – за данъци, за разплащателни методи, за методи за доставка и за други неща, които не могат да работят така за цял свят! Трябва пазар по пазар да бъдат настроени! И затова ние в CloudCart сме го решили това така: за нас технически отдолу са различни магазини, независимо, че отгоре за крайния потребител е един бранд, един магазин, едно място откъдето се влиза, просто се сменят езиковите версии, но отдолу платформата работи в отделни варианти… Това е…
Според мен, това е правилния подход, който сме приели, защото говорим пикселизации на отделни езици в отделните магазини, говорим после за таргетиране на тия пикселизирани публики с Гугъл пиксел, с Фейсбук пиксел, за плащане на отделни данъци на отделните пазари, което значи, че е хубаво всеки един магазин да е отделна местна фирма, регистрирана на местния пазар, за да може да си плаща данъците там, да издава фактури на местния език, което от една централизирана система няма как да се случи. Това е нашата мисъл и действие…

Борислав Арапчев: Вече сме на финала на нашия уебинар, въпреки всички технически проблеми. Имаме един забавен въпрос за най-добър ALT таг… Както всеки път и сега ще чакаме от вас предложенията, за да изберем най-добрия и забавен ALT таг на илюстрацията, която ви пускаме в ютуб чата… Евгени е подготвил много добра награда за това – нека той ни каже каква е тя.

Евгени Йорданов: Казах ви, по-рано, че моя бизнес за SEO, маркетинг и пр. е в чужбина и поради това аз, както също и колегите от Serpact, комуникираме много често с наши колеги SEO специалисти от чужбина, които са в различни известни компании, Алейда, Оми Сидо, Даун Андерсън, и т. н.… Преди няколко месеца една от компаниите – DeepCrawl – която прави crawler, с който можете да си обхождате сайтовете, – сумаризираха и направиха един панел от 20 или може би от 30 SEO- специалисти и изкараха един гайд (ръководство), една електронна книга от петдесет страници, която не съм сигурен, че е публично достъпна в момента, но аз я имам. Книгата се казва The ultimate International SEO guide. Това е, което ще дадем на нашите колеги.

Борислав Арапчев: Имаме вече предложения…

Евгени Йорданов: Да, всичките предложения са хубави, ще наградим и четиримата…Но най ми допада SEO HELP NEEDED, защото към момента то е най-адекватно… И както ви казах пазара ми е в чужбина. Българският пазар е доста неблагодарен пазар, защото клиентите, които потребяват SEO, не разбират тази услуга. Освен това пазарът ни е малък, и ако някой подложи крак и спъне друг, така той повлича цялата гилдия и навлича лошо име даже на цялата SEO индустрия, а фактически не е хубаво да се правят тия неща като цяло. По-скоро е хубаво да си помагаме, да сме задружни и да имаме общност някаква, отколкото всеки да плюе и да прави негативни SEO-та.
Прекалено ни е малък пазарът… Много гърла за хранене, малко клиенти и всеки си мисли, че няма достатъчно за всички и затова аз съм се отказал от българския пазар генерално… Иначе и тук съм имал големи клиенти – Виктория ресторантите и Мосю Бриколаж, и Нестле…, да не ги изброявам всичките, безсмислено е… И така…
Благодаря на всички за участието, благодаря за отделеното време и че стояхте с нас 11 минути след приключване на времето…
Борислав Арапчев: … да, наложи се заради тези прекъсвания на тока…

Евгени Йорданов: … надявам се да е било приятно на всички и до нови срещи…

Борислав Арапчев: Очаквайте следващия наш уебинар. Благодаря на екипа, благодаря ти, Гена, още веднъж, че се включи с твоите знания, благодаря и на всички за вниманието и търпението… Довиждане, до нови срещи…

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.