Уебинар с бащата на SEO в България / от 2001 година до днес с Огнян Младенов

На 27-ми февруари 2019 SEO агенция Serpact имаше удоволствието да проведе първият си български уебинар с най-изтъкнатата личност в областта на SEO в България – Огнян Младенов. Първият SEO специалист в родината ни, изключително популярен, харизматичен и широко скроен, за наш беше чест, че Оги ни гостува като гост, за да си поговорим за SEO през годините, SEO конференциите и сегашното състояние на нещата.

Бивш орнитолог, правист, студентски лидер и първият SEO оптимизатор в България. Най-харизматичният и влиятелен дигитален маркетолог в България. Командира, Бащицата, Ветеранът – днес ви срещаме на живо с легендата Огнян Младенов от фирма SEOM!

Преминаваме към нашият разговор

Борислав Арапчев: Здравейте! За мен е огромна чест да приветствам в нашият първи български уебинар Огнян Младенов – човекът, който е име и емблема-символ на оптимизацията в България. Затова се вълнувам изключително много.

Здравей, Оги! Дефакто ти си първият човек, за който всеки се сеща, когато стане дума за SEO в България. Би ли споделил накратко, за твоят път, как ти навлезна в тази област в началото? Как стартира?

Огнян Младенов: Здравейте на всички! Радвам се, че след толкова време отново участвам в някакво събитие, дори и в уебинар. Малко за историята – всички знаят, че съм на преклонна възраст. Всичко започна с първите сайтове, които можеха да се правят – Lycos, Tripod. Говорим за годините 1995-97 год. Тогава започнаха да се правят първите сайтове и там имаше търсачка. Това което ми направи впечатление беше, че каквото и да напишеш – никога не излизаше наш сайт, нито на български, нито на английски. Някак нагодихме нещата на английски.

Но реално нещата започнаха да се случват, когато имахме вече що-годе истински търсачки, 1999 – 2000 год, първо Yandex, след това навлезе и Google, който ни мори и до сега, но нещата общо взето се развиват по правилният начин. Попаднах на много читави руснаци, които бяха напред с търсачката Yandex. Тогава не се използваше много Google в Русия, само Yandex. „Откраднах“ знания от тях, защото знанието се краде, и видях, че всичко което те правеха тогава за Yandex работи и за Google, така че го пренесох.

Може би вече 2001 година ми беше първият български клиент, до тогава се занимавах само с руснаци. Първият български клиент беше в любимата ниша – real estate, и великите ключови фрази – Bulgarian Properties, Properties in Bulgaria, Bulgarian Real Estate. Всичко тогава се получаваше по изключително лесен начин, стига да можеш да напишеш title и description. Ако можеш да сложиш в текста 100 пъти Viagra ще излизаш първи по Viagra. Тогава се оптимизираше лесно, нямаше никаква конкуренция, за разлика от сега.

Боби: Интересно ми е дали в онези първи години ти си научил или чул за други специалисти, които ние знаем, че доста отдавна са работили в тази област? Например – Драго Кузмов, Лили Грозева?

Оги: Доколкото си спомням, първият човек с който съм говорил, българин, е Васил Тошков, Cloxy. Със Драго се запознахме малко след това. Той работеше само за руският пазар, и посредством руските методи 🙂 А за Лили, не искам да прозвучи грубо, но тя тогава още не беше родена, тя е още на 20 години (смее се).

Първата общност, за която можем да говорим, че се оформи, беше някъде през 2006 година. Аз бях създал моят блог, в който основно пишех за SEO, и цялата тази група се оформи около този блог, хора, които го следяха и коментираха. Аз винаги в живота си съм казвал – споделяй веднага, и то от собствен опит, утре вече го знае целият свят и няма да е от теб. Това е важно за всяка една професия – има и лидери на мнение, и хора които споделят. Може лидерите да са много добри, независимо в каква общност, но ако не споделят, нещата не се получават добре.

Боби: В SEO коя е твоята любима част, която най ти допада, и кое не ти е приятно, или ти е скучно, и монотонно? Ти във блога си се хвалеше, че си мързелив, и това те кара да правиш нещата по хитър, бърз начин.

Оги: Любимата ми тема винаги е била линк билдниг. Как да накараш другите да пишат за теб. Общо взето е това, което пишеш ти за теб самия, и това, което другите пишат за теб. Харесвало ми е, когато другите са пишели за мен или проекта ми. Това в България се оказва нелесна работа и става трудно, стига да не те хейттят. И в крайна сметка става въпрос за това, което ти пишеш за теб самия, но в другите сайтове.

За мързела – аз съм от хората, които смятат, че нещата стрябва да стават бързо и лесно. Ако нещо не става бързо и лесно просто го махам и преминавам към следващата идея. А и за да си наистина ефективен и да имаш голямо КПД, трябва да си мързелив. Аз не познавам немързелив човек с високо КПД.

Боби: Една много интересна тема за конференциите – те бяха голямо събитие. От откъслечни групи по градове, уеб дизайнери, оптимизатори – стана едно окрупняване, ти и хората около теб ги обединихте, в тези много полезни събития, нови за времето си. А и още нешо, което ми направи голямо впечатление, и показа че си широко скроен човек, когато те видях за първи път на живо на SEO конференцията 2009 година. Ти каза: В SEO има работа за всички, помагайте си, не си пречете, има пазар за всички! Това много ме впечатли. Смятам, че ти си бил абсолютно прав и за тогава и за сега.

Оги: Аз вярвам, че хората трябва да си помагат. Иначе започват да си пречат, и бизнеса не върви. Това е важна част от моето верую и виждам, че то работи. Винаги съм твърдял, а и не само аз, че SEO общността е изключително задружна, хората си помчагат, и това е страхотно. И се надявам да имам поне малък пръст за това нещо. Опитвахме се още в началото да сме обединени, да подкрепяме другия. Говорим за световен пазар, работа има много.

Познавам обществата в други държави, особено в Русия, и там нещата са далеч по-конкурентни. Не съм чувал за друг бранш да се казва така – На ти този клиенти, вземи еди кой си сайт и т.н. Прехвърляне на проекти между колеги. Такова нещо не съществува в нито една друга ниша, доколкото на мен ми е известно. Тук я няма тази конкуренция, всеки месец се организират SEO сбирки, в София, Пловдив, Варна, приятелството и помощта са ежедневие. Тук няма подли номера, докато в други страни на изток от нас това е ежедневие.

2008 година, някъде накрая, аз, Мартин, Гео, Пламен – БГ Кулинаря, бяхме на едно безполезно събитие. И тогава на няколко питиета решихме – дайте да направим едно наистина полезно събитие. Отне ни няколко месеца, нямахме много опит, не знаехме какъв ще е интереса и колко голям е бранша. Дори първата конференция беше безплатна, благодарим на спонсорите! Успяхме да вземем една зала, да съберем хора, да разпечатаме брошури и да направим еднодневно събитие, което беше свръх посетено, това за което само сме си мечтаели. Най-важната част бяха SEO-вечеринките. На които всъщност се казваше всичко, продаваха се тонове линкове, купуваха се тонове линкове, и беше най-забавната част.

От 3 години аз не съм сред организаторите на SEO конференцията, тя се преименува на OA Conf, Генадий Воробьов, Ники и целият екип на Нетпийк продължават да я развиват и я правят все по-полезна, все по-хубава и по-добри лектори канят. Самите лектори задобряват също. Основното, което искахме да кажем е думата полезност! Споделяме неща, които ние правим.

Много мразя безполезни събития. Попадал съм на такива, където никой не казва нищо, да не говорим за нищо ново. Има много добри български оптимизатори, които работят в чужбина, в едни от най-тежките ниши. Това е едно от нещата, които не успях да постигна – да ги доведа тук в България, за да споделят те как се работи с изключително огромни клиенти в много тежки ниши. Сега вече нещата се развиват, всички идват в България, Serpact също имат вина за това. Помня колко трудно беше да докараме Мария Моева от Гугъл тук.

Боби: Оги, за нас тези конференции, които ти организира и направи бяха много полезни и вълнуващи. Но как беше зад кулисите, организацията, дали те бяха на печалба или на загуба, трудности с лекторите, от чужбина да се доведат, Дейвид Амерланд, как беше това?

Оги: Аз тук трябва да благодаря за това на нашите спонсори Superhosting, които са помагали винаги много. Сами се сещате, че при цена 40 лв, много трудно можеш да платиш едно събитие, ставаше така, че и организаторите си вадехме и пари от джоба най-накрая. Но когато човек има някаква визия и иска да прави нещо, и това нещо е добро и е за бранша, няма какво да коментираме. Хората са казали – с пари всеки може, но трябва да можеш и да осигуриш парите.

Виждам сега как се прави много професионално конференцията от Нетпийк и мога само да завиждам – нямал съм тези финасови и организаторски възможности тогава. Честно казано винаги бяхме на червено. И с последни сили опитвахме да направим нещо за вечеринката, за да завърши събитието добре. Зад кулисите бяха лекторите. Никой не може да забрави Стан, който за половин час беше приготвил 180 слайда и 5 минути преди презентацията си беше докарал още 50.

Боби: Ние бяхме свидетели на още едно чудо – ти, Оги, още преди да е известна датата на конференцията, темите и лекторите, продаваше билетите за конференцията, и то 6 месеца преди самото събитие. Как се прави това нещо?

Оги: Обикновено се продаваха 3-4 дена, и после нямаше места. Но така е, като правиш нещо достъпно, и е полезно за хората. Така се получаваше. Искаше ми се да стана милионер от конференциите, но не станах.

Боби: С Дейвид Амерланд как стана, за да го привлечете? За там знам, че Теодора е помагала?

Оги: Теодора не помагаше, Теодора пречеше! Шегувам се (смее се). Теодора свърши огромна работа, за да доведем Дейвид Амерланд в България, и то в момент, когато славата му бе на върха, точно след издаването на неговата нова книга. А Дейвид пое цялото свое пътуване, за което огромно му благодаря.

Боби: Искам да засегнем и темата за съдържанието. Много хора знаят, че освен SEO и конференциите, ти имаш и допълнителни дейности или бизнеси, където продаваш колаген, витамин B12 и други и тези твои сайтове поразяват със съдържанието си. То е дълбоко, обширно и полезно. Как го подготвяш?

Оги: Това го бях написал в блога си, после го преместих в специална отделна страница. Цитирам по памет: „За да не ти потрябва SEO, създавай често уникално, полезно и релевантно съдържание, често добавяй нови текстове и постоянно си осигуравай връзки към всичко това!“ Това е. Трите неща, които са работили винаги. Съдържанието не е само текст, колкото повече типове съдържание имаме – по добре: видео, аудио, файлове… В повечето сайтове – влизаш, и намираш нещо за продукта, копирано от другаде вероятно. То просто не е полезно. Ти трябва да кажеш – ето ви продукта, плюсове, минуси, да отговориш на всеки въпрос, зададен от човека, може и във видео. Всеки въпрос, който може да ви хрумне за продукта – отговорете му в сайта. Ако пропуснете някой въпрос – клиентът отива в друг сайт да търси отговора. И не се връща при вас, за да поръча.

Колкото повече – толкова повече. Много пъти се случва – идва клиента и казва: „Ама ние имаме 8000 модела“. Например електроуреди продават. А се оказва, че 80 % от продажбите им се базират на 6 модела климатици. Ти трябва да направиш чудеса и да опишеш добре тези 6 модела климатици. Останалото е фон. Започваш от 10-те най-продавани неща. Или които е най-изгодно да продаваш. Или най-търсени.

Боби: Искам да те попитам пак за съдържанието. Как трябва да бъде подготвено съдържанието, за да носи доверие към четящия го, към клиента? Например – ти продаваш витамин B12. Аз го чета и за да ти повярвам, ти какво правиш – приемаш го ти самият, за да пишеш от първа ръка, проучваш добре темата, или как .. какъв е механизмът на това нещо?

Оги: Съдържанието е, че човекът трябва да получи истината. Ако продаваме боклучави продукти, фалшиви парфюми, .. няма как да стигнем доникъде. Продуктът е лош. Няма как да създадем доверие към нещо, което не работи.Това е моето верую – добър подбор на продуктите. Когато нещо работи – то се продава добре. Ако не работи – няма как. Аз лично предпочитам да превеждаме материали на производителя – хората са го написали вече добре, посочени са научни разработки, има и линкове към официални и сериозни сайтове, които дават това доверие. Хората не са излъгани в този случай.

Боби: Един бърз въпрос – как е най-добре според теб, ти самият да си пишеш текста в онлайн магазина, или да ангажираш копирайтър за тази цел?

Оги: Има неща които е добре да ги прави копирайтър, има неща, които е добре да напишеш ти самият. Един копирайтър може да таргетира много добре групите хора, за които пише. Ти можеш да напишеш много добър текст, но който да вълнува само теб, или хората да не те разбират. Най-добре е да се пише за таргет групата, която очакваш да пазарува. Зависи и от типа клиент, който търси продукта ти.

Представи си, шефа на фирмата казва – трябва ми лаптоп! Ако на секретарката се възложи тази задача, тя ще търси по един начин. Ще се интересува от едни неща. Може да го търси счетоводителя – там е ясно, че определящото ще е цената. Може да търси техническият ръководител – тогава ще са важни техническите данни. Може да го търси жената на шефа – нея ще я интересува има ли го в розово? Точно такива лендинг страници много рядко виждам в България. А ако видя такива – обикновено те продават много добре.

Боби: В близките дни нашумя Наредба 18 – за новите регулации от НАП, темата е тежка, какво мислиш за това? Преди НАП нека спомена, че ти участваш в БЕА, Българската е-комерс асоциация.

Оги: БЕА е едно от много много хубавите неща, които се случиха. Радвам се, че работи и дава невероятно добри резултати. Има програми в университетите, за е-комърс, които са много добри. За НАП, както пътя към рая е покрит с добри намерения, така и Наредба 18 е само добри намерения. Целта е изсветляване на бизнеса, и в частта онлайн магазини, там нещата са страшни. Да, има нужда да променяме закона, но не може това да става с една наредбичка. Със всичко това обаче се вмениха и едни тежекти за бизнеса, като според мен повечето бизнеси няма да се справят с тях. Всички сме за бял бизнес, хората да си плащат данъците, държавата да бъде подсигурена, че ще има събираемост, наистина много се крие.

От частни разговори разбирам, че частни лица през OLX или Фейсбук, тоест чрез сайтове за малки обяви, правят обороти за милиони. И не плаща нито една стотинка данък. Дефакто Наредба 18 е прекрасно намерение, но техническото й изпълнение не е добро, бизнеса среща много трудности, разходите не са никак малки, и е тотално неприложима на този етап в електронният бизнес. Това е мое лично мнение. Имаме достатъчно онлайн групи, с много собственици на интернет-магазини, някои са си оправлии вече нещата, за други това тепърва предстои.

Реалността е, че белият бизнес е натоварен още повече, сивият бизнес не получава това, което трябва, и хората като цяло са объркани. Утре имаме среща пак на БЕА с НАП, да си говорим по проблемите, ние си говорим отдавна по това с тях, тези дни имаше намеса и на министър-председателя и се надявам нещата да преминат в една по-диалогична форма. А всички искаме едно и също. Все пак смятам, че с разговори с НАП и министерството на финансите може да се стигне до едни приемливи неща. БЕА предлага електронна касова бележка – решаваме всички проблеми. Вашият сайт ще е свъразн със сървъра на НАП. Когато вие пускате поръчката към клиента, сървъра на НАП е уведомен и той автоматично издава бележката.

Защо трябва да си купуваме външно фискално устройство? Опитваме се на този етап да помогнем на онлайн бизнеса. Самата наредба явно е правена за ресторанти, малки магазинчета и т.н. Днес минах през един подлез, на път за офиса, обиколих всички към 20 сергии, и преброих касовите апарати – бяха точно толкова, колкото пред мен има в момента – нула. Хайде да хванем първо тези. Не съм казал, че тези жени са виновни и днес ще изкарат милиони, но дайте да хванем тези, които не плащат.

Въпроси от аудиторията

От аудиторията: Каква е най-добрата стратегия за вътрешен линк билдинг, според теб?

Оги: Аз ги харесвам, използвам ги, те са полезни. Но ги правя от гледна точка на потребителя, да са полезни на него, не мисля за търсачките при тях. Докато чете едно съдържание, чрез вътрешният линк той може да отиде на друго. Трябва преди това да сте създали и другите статии, разбира се. И като цяло сайтове с вътрешни линкове се класират по-добре.

От аудиторията: До колко са решаваши микроданните при оптимизацията на онлайн магазин?

Оги: Разбира се, че са решаващи, добре е да излезете в SERP с някакъв по-голям, видим резултат – рейтинг, цена, … това ви дава предимство. Не трябва да се прекалява с тях и не трябва да се лъже.

От аудиторията: Според теб – какво е най-доброто съотношение между dofollow и nofollow линкове от външни източници? Дали да имат някакво процентно съотношение или няма твърда формула за това?

Оги: Гугъл въведе атрибута nofollow. Но на мен логически този атрибут не ми допада. Не може да ходим да следваме линкове, а на Гугъл да му казваме – ти не го следвай. Линка си е линк, и трябва да се следва. Ако смятаме, че не трябва този линк да се следва, по добре да не слагаме линк.

От Аудиторията: Има работодатели и собственици на фирми, които не вярват в SEO. Как можеш да убедиш такъв човек в ефективността на SEO?

Оги: SEO отдавна вече не е само SEO. SEO е част от маркетинговият микс, който трябва да съдържа максимално много канали за продажба. И ако шефа каже – без SEO не, това е самоубийство за бизнеса. Не може един канал да ви носи продажби, а вие да го изключвате.

Боби: Имаше скоро статия за SEO в Dir.bg, и под нея в коментарите имаше много негативни мнения, че SEO специалистите са шарлатани, не правят нищо, и т.н.

Оги: Познавам много хора в България, които правят професионално SEO и го правят добре. Но преди години имаше тенденция, всяка уеб дизайн фирма или студио да обявява, че освен сайтове прави и SEO, и линкове и т.н. Това не е правилно така, всеки трябва да си знае фокуса и силата. А и българина като коментира, обича предимно да критикува, да е негативен, за съжаление.

Боби: Оги, времето ни свършва, задавам два последни въпроса. Какво става с теб, с какво се занимаваш напоследък?

Оги: Вече позарязах SEO, оставих си само няколко клиента, които много харесвам, другите ми консултански договори прехвърлих на колеги, които уважавам и работят добре. Не търся нови клиенти. Интересни са ми самите запитвания, за да видя сайта какъв е и какво продава. Ако бизнеса ми допадне му предлагам съдружие или партньорство на процент.

Вече съм достатъчно стар, за да се занимавам с клиенти, които треперят, че сайта му е бил на 2-ра страница, а сега е на 3-та. Предпочитам да работа с качествени хора и продукти, които ми харесват, а не да се продават само защото са евтини. Такъв човек съм.

Боби: Оги, някаква прогноза за SEO – как ще се развива занапред, как да се подготвим за промени и каква стратегия да имаме?

Оги: SEO е част от онлайн маркетинга, не може да работи вече сам, има много други канали, социалният трафик е важен също. Всякакво подценяване или надценяване на SEO няма да доведе до добри резултати. Част от играта е, носи отличен трафик, този трафик конвертира най-добре.

Боби: И моментът за нашият хумористичен въпрос – какъв е най-добрият ALT tag за тази снимка?

Оги: А, това е Мегата! Най-добрият ALT tag е описателният таг – Куче, бордър коли, гладно, иска яде 🙂