Reading Time: 3 minutes
Никола Минков в интервю за bTV

Той е рисков играч – когато се колебае, влиза. Ако някой му каже Не, той чува Да. Ако някой му каже “Няма как да стане”, той започва да търси начини как да проработи.

В последния месец от календарната година, когато е време за семейството, за равносметка и поставяне на нови цели, Никола Минков, CEO на Serpact, беше гост в подкаста “Бизнес Видео Подкаст” на bTV Media Group.

Темите, които дискутира заедно с Живка Попатанасова от bTV, бяха много и различни, но обединени най-вече върху това какво стои зад успеха и провала.

Едно интервю за история за една не толкова успешна 15-годишна футболна кариера, безпаричие в период на очакване на първото дете, два фалита и създаване на успешен бизнес след тях. История с щастлив край. Или не, тук все още няма край, а история, която тепърва ѝ предстои да се развива и да открива нови хоризонти.

Разговорът започна с това “Какво е SEO?” и продължи с изречението “По-голям потенциал в главата, отколкото в краката” – нещо, което бележи важен момент в развитието на Никола Минков, а именно край на 15-годишната футболна кариера и начало на нещо вълнуващо, наречено SEO.

Преди успеха и стигането до тук, Никола Минков има два фалита. Първият идва много бързо след създаването на туристическа агенция в Свиленград. Липсата на опит и компетенция, както и липсата на каквото и да е търпение за постигане на някакъв успех, прави развитието на бизнеса неуспешно.

След това идват размислите за професия като граничен полицай и това как да не станеш. Именно защото той знае, че това не е неговият път и защото знае, че там няма онези предизвикателства, които той така жадно търси, започва да търси своето.

Зараждането на идеята за Serpact тръгва със създаването на сайт, който дава възможност на бизнесите да се рекламират помежду си на три граници – България, Турция и Гърция. През това време започва сам да се учи малко по малко да създава и сайтове.

Това е и периодът, в който започва да работи с Борислав Арапчев, който в онзи момент е собственик на Идея Студио, а днес е SEO Strategist в Serpact. Той му подава ръка и му помага да влезе в дълбочините на SEO.

Във времето предизвикателствата в Serpact не липсват – повече от 2500 проекта, еднократни и месечни. Всеки от тях е огромно богатство, защото разбираш хиляди чужди истории за това как са стигнали до там, където са, какво правят, за да са успешни и какво са постигнали. И най-важното как да им помогнеш, за да достигнат нови върхове?

Наред с това, предизвикателство е и липсата на достатъчно търпение в клиентите, особено в България. А всъщност то е ключът към успеха, защото постигането на желаните резултати в SEO отнема между 6 и 12 месеца.

Зад успехите на Никола Минков обаче стои и влагането на много време, усилия и средства в учене, в посещение на конференции в различни държави, включително и САЩ.

Той говори и за спечеления конкурс за Млад учен R1 към Стопански факултет на Софийски университет, където му предстои научна работа.

Никола Минков сподели своята основна цел на докторантурата, а именно ASEO, Academic Search Engine Optimization, или как настоящи и бъдещи докторанти, публикувайки свои научни статии, да имат възможността да се класират по-добре.

Съвсем естествено последва и темата за предстоящото второ издание, след първото пилотно, на SERP Acad., с подкрепата на Стопански факултет към Софийски университет „Св. Климент Охридски“. Никола Минков благодари на декана и заместник-декана, доц. д-р Тодор Ялъмов, за помощта, подкрепата и търпението в развитието на това партньорство.

В тази връзка Никола Минков сподели, че по негови наблюдения желаещи да учат SEO в България има, но има една голяма болка, а именно това, че вярваме повече на чуждите специалисти, отколкото на българските.

Той изказа своето мнение, че това не е добър аргумент, като за пример даде многото спечелени международни награди на Serpact.

Защо слагаме акцент върху това ли? Защото именно тези награди доказват как малка българска агенция с около 20 души екип, каквато е Serpact, успява да пребори огромна чуждестранна конкуренция с екипи от по 200-300 специалиста.

Каква е целта за 2023?

В отговор Никола Минков сподели, че най-голямата професионална цел е startup, който реализира заедно с екип от 10 човека. Той е свързан със създаването на Performance Tool, носещ името Trackian.

Целта на този инструмент е да събере всички performance данни от аналитични софтуери на едно място по максимално разбираем начин с трениране на Machine Learning модели, които да дават прогнози за бизнесите и електронната търговия.

А едно от най-големите предизвикателства при стартирането на такива проекти е събирането на екип и финансирането.

Рядко мечтая, поставям си цели – дневни, седмични, месечни”, още нещо тематично, което Никола Минков сподели по време на интервюто.

Трудно ли се прави бизнес в България? Какво научи от отворените писма, в които екипът на Serpact градивно критикува Никола Минков, за това как човек “реагира с първичното си аз”, за семейството и какво стои зад фразата “Никой не е толкова богат, че да си купи миналото”. Тези и други интересни въпроси можете да видите в цялото интервю тук:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.